Hei aanbod voor dit jubeljaar 2000 Is onbegrensd. In die lijst beeft de
hoofdstad van Israel haar eigen plaats. In de loop der eeuwen zijn daar
heel wat mensen naar toe gereisd. Ook van Jezus wordt, met name in
het Evangelie, bij herhaling vermeld dat Hij naar Jerusalem optrok.
Het gaat daarbij onfeen geografische aanduiding, om de hoofdstad van
hetbeloofde land Doch er is meer. De plek waar het hier om gaat,
is van oudsher de stad van David, de koningsstad, de plaats waar zich
de tempel bevindt d.w.z. waar God op deze aarde zijn intrek heeft ge
nomen bij de mensen. Strijd en oorlog maar ook vreedzaam leven en
heiligheid worden als een ideaal, ja als een belofte van God met deze
plaats geïdentificeerd. Daar valt de beslissing over geluk of heil. Het
Evangelie spreekt over; Jezus ging vastberaden naar Jeruzalem. Het
woord Vastberaden" springt hier duidelijk in het oog. Jezus weet wat
Hij wil, gaat zelfs het lijden niet uit de weg, kiest resoluut voor het
kruis en voor zijn Vader, Voor de liefde en voor het leven als genade,
niemand en niets kan Hem daarvan afbrengen. Daarmee wordt Jeru
zalem het centrum van het heil van de wereld. Geen wonder dat er
middeleeuwse landkaarten zijn die Jeruzalem als zodanig aanduiden.
Tegelijkertijd is hier sprake van een geloofskeuze. In de heilige stad
van het Godsvolk, waar Jezus ons door Zijn kruisdood heeft verlost,
is voor altijd bepalend voor het lot van de wereld. Men kan het daar
dan ook slecht verdragen, dat men deze plek niet veilig kan bezoeken.
Want geen plaats op aarde is tastbaarder verbonden met de komst van
God in onze wereld en met het heil van heel de mensheid. Vandaar ook
dat heel veel mensen naar Jeruzalem treken. Men wil de incarnatie van
Gods Zoon met eigen ogen zien. Het heil wi men fysiek kunnen aanra
ken. Geen wonder dat de paus ook in 2000 er een bezoek wil brengen.
Moet je naar Jeruzalem Die vraag komt in dit jubileumjaar in een
nieuw perspectief. Veel mensen blijven erkennen, dat eigenlijk heel
ons leven een reis is naar het nieuw en hemelse Jeruzalem. Dan zijn wij
wij met Jezus op tocht en is er zoals Le Guiiiou stelt, geen wezenlijk
verschil meer tussen rijk God en heiligheid. Diaken van Gassel