Het media is al ruime tijd druk met het millennium jaar. Mij werd
verschillende keren gevraagd om hier aandacht aan te besteden in
"de ruuperIk zal het dan ook proberen.
Ons blik is vast gericht op het groot geheim van de Menswording
van Gods Zoon, 2000 jaar geleden. Allereerst is er plaats voor een
lof- en danklied, dat God de mensheid met de velen zegeningen
heeft bijgestaan. Want in Hem heeft Jezus ons uitverkoren tot Zijn
kinderen en tot erfgenamen van het Rijk Gods. De Evangelist Jo
hannes zegt; in Hem hebben wij allen genade op genade ontvangen"
Zo is de geboorte van Jezus in Bethlehem geen gebeurtenis die men
alleen maar naar het verleden kan verschuiven. Want heel de mens
heidsgeschiedenis is op Hem betrokken; het heden en de toekomst
ontlenen hun zin aan Zijn tegenwoordigheid. Hij is het die was,
die is, en die komt, zo zegt de Bijbel ons. Door de ontmoeting met
ders en zusters van de kerk van Christus, uitdrukkelijk laten zien en
heel concreet elkaar in het geloof bemoedigen, beleven en bevestigen.
Hij of zij, is van onze kerk, zegt men in de praktijk. Bovendien is de
Parochie - of deze nu groot of klein is - niet voornamelijk een struc
tuur of een gebied, maar allereerst "het gezin van God", als een
broederlijk en met de H. Geest bezielde gemeenschap. Een plek
waar mensen, broederlijk en "gastvrij" elkaar elkaar kunnen dragen en
helpen. Maar bovenal is de parochie gegrondvest op een theologische
werkelijkheid. Want zij is een eucharistische gemeenschap. Vandaar
dat een echt r.k. gelovige ook niet zonder een kerk kan. Al denkt en
zegt men dit vaak. Aan het hoofd van een parochie staat de pastoor,
die de diocesane bisschoD vertegenwoordigt en zo de hiërarchische
Vanuit deze grondgedachten zuil
praten en werken aan de opbouw
De volgende keer over de verschille
dj openlijk en eerlijk kunnen
een viatale parochiegemeensch
vormen van samenwerkingen met
AAA
WEG NAAR
19
In de parochie. Daar waar mensen leven, wonen en werken vanuit
hun gelovig leven. Een parochie is immers, de plek, waar de broe-