ZOU HET IETS VOOR MIJ ZIJN? J
Als de telefoon bij S.O.S. Telefonische Hulpdienst rinkelt is het steeds
weer opnieuw een verrassing watje te horen krijgt...Ook op die donder
dagmiddag.
"Ik lijk misschien nieuwsgierig" zegt een vrouwenstem als ik de hoorn
opneem, "maar ik wil graag iets meer weten over jullie werk". Voorzichtig
antwoord ik dat ik haar natuurlijk geen enkele informatie kan geven over
de mensen die bellen en over de vrijwilligers. Wat dat betreft is er een
strikte geheimhoudingsplicht.
"Nee, nee, dat begrijp ik" zegt ze haastig, "maar ik wil er graag iets bij
gaan doen enjullie werk lijkt me heel boeiend. Ik weet alleen niet zo goed
wat ik me er bij voor moet stellen.."Dat herken ik heel goed, dat had
ikzelf ook voordat ik hier vrijwilliger werd. Wat zou ze willen weten?
Nou, b.v. hoeveel mensen er bij de Telefonische Hulpdienst werken. Dat
zijn er 30 tot 40. En wat voor mensen dat dan wel zijn? Ik haal me mijn
collega's voor de geest en vertel haar dat het eigenlijk een beetje van
alles wat is. Mannen en vrouwen, ouderen en jongeren, mensen die een
opleiding en werk in deze richting hebben en mensen die dat juist niet
hebben. "Dus je hoeft niet perse een opleiding te hebben?" vraagt ze.
Nee, dat hoeft niet. Je moet natuurlijk wel een beetje feeling voor
mensen hebben en goed kunnen luisteren. "Maar eh, je krijgt toch van
alles te horen door de telefoon., hoe moet dat dan?" Ik leg uit dat
mensen die geinteresseerd zijn eerst een selectiegesprek krijgen en daarna
een opleiding die door de beroepskrachten van de Telefonische Hulp
dienst verzorgd wordt. En ook daarna is er nog een keer per maand een
trainingsbijeenkomst.
"Gog, dat klinkt wel zwaar," zegt ze. Ik moet eens even nadenken. Zwaar
vind ik niet het juiste woord. Het is wel goed om de nodige bagage mee
te krijgen, want het is toch verantwoordelijk werk wat je doet. en de
groepsbijeenkomsten hebben een ontspannen en plezierige sfeer.
Ik vind dat ik er haar wel op moet attenderen dat er veel tijd gaat zitten
in dit werk. Er wordt van jet verwacht dat je elke week een telefoondienst
draait. Een keer per maand moet zo'n dienst in net weekend plaatsvinden
en een keer per maand betreft het een nachtdienst.
"Dat valt wel mee," vind ze. "Als je ergens aan begint moet je het ook
goed doen. Maar mag ik nog iets persoonlijks vragen?" Dat ligt er al aan
wat. "Waarom doe jij dit werk eigenlijk?" Alweer moet ik even nadenken.
Ik ben een aantal jaren geleden begonnen omdat ik iets voor anderen
wou betekenen. Maar als ik eerlijk ben doe ik het nu vooral voor mezelf.
Ik hoor en ontdek telkens weer nieuwe dingen. En het is een heel
gezellig team om in te werken. "Wat denk je," vraagt ze "zou het iets
voor mij zijn?" Dat kan ik natuurlijk moeilijk beoordelen. Maar wat let
haar om het eens te proberen? Dat is zo, zegt ze, bedankt en misschien
tot ziens.,
Na de zomervakantie start weer een introductiecursus voor aspirant
vrijwilligers. De S.O.S. Telefonische Hulpdienst is dag en nacht bereik
baar voor een gesprek van mens tot mens. Het telefoonnr is 077-3548888