ZOU HET IETS VOOR MIJ ZIJN? J Als de telefoon bij S.O.S. Telefonische Hulpdienst rinkelt is het steeds weer opnieuw een verrassing watje te horen krijgt...Ook op die donder dagmiddag. "Ik lijk misschien nieuwsgierig" zegt een vrouwenstem als ik de hoorn opneem, "maar ik wil graag iets meer weten over jullie werk". Voorzichtig antwoord ik dat ik haar natuurlijk geen enkele informatie kan geven over de mensen die bellen en over de vrijwilligers. Wat dat betreft is er een strikte geheimhoudingsplicht. "Nee, nee, dat begrijp ik" zegt ze haastig, "maar ik wil er graag iets bij gaan doen enjullie werk lijkt me heel boeiend. Ik weet alleen niet zo goed wat ik me er bij voor moet stellen.."Dat herken ik heel goed, dat had ikzelf ook voordat ik hier vrijwilliger werd. Wat zou ze willen weten? Nou, b.v. hoeveel mensen er bij de Telefonische Hulpdienst werken. Dat zijn er 30 tot 40. En wat voor mensen dat dan wel zijn? Ik haal me mijn collega's voor de geest en vertel haar dat het eigenlijk een beetje van alles wat is. Mannen en vrouwen, ouderen en jongeren, mensen die een opleiding en werk in deze richting hebben en mensen die dat juist niet hebben. "Dus je hoeft niet perse een opleiding te hebben?" vraagt ze. Nee, dat hoeft niet. Je moet natuurlijk wel een beetje feeling voor mensen hebben en goed kunnen luisteren. "Maar eh, je krijgt toch van alles te horen door de telefoon., hoe moet dat dan?" Ik leg uit dat mensen die geinteresseerd zijn eerst een selectiegesprek krijgen en daarna een opleiding die door de beroepskrachten van de Telefonische Hulp dienst verzorgd wordt. En ook daarna is er nog een keer per maand een trainingsbijeenkomst. "Gog, dat klinkt wel zwaar," zegt ze. Ik moet eens even nadenken. Zwaar vind ik niet het juiste woord. Het is wel goed om de nodige bagage mee te krijgen, want het is toch verantwoordelijk werk wat je doet. en de groepsbijeenkomsten hebben een ontspannen en plezierige sfeer. Ik vind dat ik er haar wel op moet attenderen dat er veel tijd gaat zitten in dit werk. Er wordt van jet verwacht dat je elke week een telefoondienst draait. Een keer per maand moet zo'n dienst in net weekend plaatsvinden en een keer per maand betreft het een nachtdienst. "Dat valt wel mee," vind ze. "Als je ergens aan begint moet je het ook goed doen. Maar mag ik nog iets persoonlijks vragen?" Dat ligt er al aan wat. "Waarom doe jij dit werk eigenlijk?" Alweer moet ik even nadenken. Ik ben een aantal jaren geleden begonnen omdat ik iets voor anderen wou betekenen. Maar als ik eerlijk ben doe ik het nu vooral voor mezelf. Ik hoor en ontdek telkens weer nieuwe dingen. En het is een heel gezellig team om in te werken. "Wat denk je," vraagt ze "zou het iets voor mij zijn?" Dat kan ik natuurlijk moeilijk beoordelen. Maar wat let haar om het eens te proberen? Dat is zo, zegt ze, bedankt en misschien tot ziens., Na de zomervakantie start weer een introductiecursus voor aspirant vrijwilligers. De S.O.S. Telefonische Hulpdienst is dag en nacht bereik baar voor een gesprek van mens tot mens. Het telefoonnr is 077-3548888

Dorpsblad Leunen-Veulen-Heide | 1998 | | pagina 6