10 Wordt vrijwilliger bij de S.O.S. Telefonische Hulpdienst Noord— en Midden-Limburg. On S.O.S. Telefonische Hulortienst is een vrijwiliigersorganisatie die 24 uur ner öaq telefonisch bereikbaar is voor een qesorek van mens tot mens. Iedereen die craens mee sit of eraens over wil araten kan op elk willekeurig tijdstio het nummer 077-548808 draaien om een gesprek te voeren met. een mePewerk (st)er van de dienst. Hierbij hoeft men zijn naam niet te zeggen en is geheimhouding gegarandeerd Aan de telefoon zitten vrijwi11ig<st>ers, mensen die zich een aantal uren oer week belangeloos inzetten om dit werk te doen. Waarom wordt iemand vr1jwiIliqer bij da Telefonische Hulpdienst Uit een onderzoek is*gebleken dat mensen verschillende motieven hebben om vrijwilliger bij de Telefonische Hulpdienst te vtorüen en te b 1 i jven. Zo zijn er mensen die vrijwilliger worden om ervarinq od te doen met het oog od een betaalde baan. Anderen willen nieuwe mogelijkhe den van zichzelf ontdekken en ontplooien. Weer andere mensen zien dit vrijwi11iqerswerk als een mogelijkheid om een deel van hun vrije tijd co een zinvolle wijze in te vullen. Alle vrijwi11igers van de Telefonische Hulpdienst hebben een motief gemeenschappelijk s ze willen iets betekenen voor de ander, er zijn als die ander hun nodig heeft. Wie kan 2ich als vrijwilliger aanmelden Dat kan in r,rincine iedereen. Er is geen specifieke vooropleiding nod i g Wel is het belangrijk dat de vrijwilliger begrip en aandacht kan opbrengen voor de medemens, mensen kan accepteren zoals ze zijn. En het is belangrijk dat men voldoende tijd heeft om elke vier weken vier telefoondiensten te draaien, waaronder een nachtdienst. Deze diensten worden gedraaid vanuit het gebouw van de Telefonische Hulpdienst in Vcnlo. Opleiding Voordat de vrijwilliger aan het werk gaat, volgt hij een introd.uk- tiekursus. Deze wordt verzorgd door de beroepskrachten van de Telefonisch© Hulpdienst. In september start er weer een introduk- tiekursus. Na de introduktiekursus wordt de begeleiding voortgezet in maande lijkse groeosbijeenkomsten. Samen met de diensten aan de telefoon betekent dit een tijdsinvestering van ongeveer 6 uur per week. Eventuele reiskosten worden vergoed. Voelt U zich na het lezen van bovenstaande aangesproken om hen» eens op te nemer» voor een ander 7 Bel dan voor meer informatici 077— 54Q8BQ of Ctijdens kantooruren)i 077-514057 NEEM 'M EENS QP VQOR EEN ANDER."

Dorpsblad Leunen-Veulen-Heide | 1993 | | pagina 11