Bcieue>h> De Delten van Ven ra ij sprak GROTE VELDHEREN AAN HET OOSTFRONT BEKENDMAKING BURGERLIJKE STAND ver en werknemer hebben zich baangebroken. De be oordeling van de factor arbeid is ten zeerste typerend voor een kentering der begrippen- Allereerst willen wij ons afvragen Wat is de betekenis van de menselijke arbeid, om daarna ons oordeel te geven over de waardering van die arbeid. Begrijpelijkerwijze bestaat tussen deze kwes ties een nauwe samenhang Gorl plaatste den mens in hel paradijs om deze heer lijke tuin te bewerken. Dus was de mens in zijn oor spronkelijke staat reeds aan dc natuurwet van de ar beid onderworpen. De vruchtbaarheid van de natuur vóór de zondeval was dermate overvloedig, dat wij rus tig kunnen concluderen dat God hiermede een geestelijk doel beoogde zedeli|ke verheffing van den mens. wiens natuur nu eenmaal niet op lediggang is ingesteld. Na de zondeval, toen Gods oordeel over den geval len mens geveld was kreeg de arbeid werkelijk het karakter van een straf. Door de plichtsbetrachting van den mens in zijn arbeid door overwinnig van. moeite en buiging in gehoorzaamheid van eigen wil aan de wil van anderen is ook na de zondeval de arbeid een krachtig middel tot wils- en karaktervorming en daar door buitengewoon gesehikt tol bereiking van s men sen einddoel. Is derhalve doer God aan de arbeid vooral een ethisch doel gesteil, daarnaast ook een economisch doel. doordat'Hij c.-l arbeid gewild heeft als middel ter voorziening in eigen levensonderhoud. Naast deze twee aspecten heeft de arheid nog een ander karakter, een uitgesproken sociaal karakter. Onze maatschappij be rust op arbeidsverdeling, dc arbeid van ietteren mens is onmogelijk en ondenkbaar zonder die van anderen Ieder individu profiteert in zijn dagelijkse arbeid van duizenden zijner medemensen. Het is vooral deze eigen schap, waarop thans de nadruk gelegd dient te worden, omdat zij het gemeenschapsbesef stimuleert Wat de waardering van de menselijke arheid be treft werd de handenarbeid in de grijze Oudheid al gemeen geminacht. Men moest wel de. natuurwet van de arbeid erkennen maar men zag hem alleen als een straf, een last. die men op de schouders van anderen afwentelde en overliet' aan de slaven en de vrouwen. De geestelijke arbeid daarentegen stond in hoog aan zien.' getuige de arheid van staatslieden, kunstenaars en wijsgeren. Door het christendom werd alle arheid op een geheel nieuw en hoger niveau geplaatst. Hij kreeg een boven natuurlijk stempel als uitstekend middel tot zelfheiliging en zedelijke verheffing. In de Middeleeuwen werd han den- zowel als hoofdarbeid zeer hoog gewaardeerd en slond de arbeider in hoog aanzien. Aan het einde der Middeleeuwen in de vroeg kapi talistische periode kwam hierin een kentering, die fataal gebleken is voor individu en volksgenieenschap. Als gevolg van het Liberalisme vooral is de waardering van de arbeid als zedelijke factor totaal verloren ge gaan en werd de. arbeid eenvoudig als koopwaar be schouwd. liet loon van den arbeider werd vastgekop peld aan de wet van vraag en aanbod, de arbeider zelf degradeerde tot een proletariër, die door zijn arbeid niet langer kon voorzien in de noodzakelijke levensbehoef tenwaardoor alle arbeidsvreugde en opvoedende waarde verloren ging. De maatschappelijke eenheid werd aangevreten, door de splijtzwam van de klassen strijd en Marx zorgde, als handig agitator voor een wetenschappelijke fundering van het socialisme. Waar dering van de arbeid als steunpilaar voor een ideale maatschappij vinden wij nóch bij hel socialisme, nóch bij het latere communisme. Reeds lang vóór deze oorlog, maar sterker nog thans valt een nieuwe kentering te bespeuren in de waardering van de arbeid en den ar beider. Wij zien de arbeid weer als onmisbaar voor de stoffelijke welvaart niet alleen maar vooral ook voor de geestelijke instandhouding en verheffing van onze nieuwe maatschappij. De arbeid juist, waaraan ieder mens. ongeacht stand ol rang. godsdienstige of politieke richting onder worpen is. draagt ontzettend veel bi-, in hel streven naar verdieping en versterking van hel saamhorigheids besef en de zin voor solidaire verbondenheid van alle Nederlanders, Dit gemeenschapsbesef moet nog groter worden, het moet hel grote bindmateriaul vormen tus sen de verschillende groepen en standen, die in een corporatieve maatschappij met nieuwe verhoudingen de zedelijke volkswelvaart verzekeren door veiligstelling van de rechten en verplichtingen van alle groepen der bevolking. Gg. Venrai|, 3 Februari 1945. De regen drup':, en tikt, en sijpelt langs de donker natte muren Kleumend in klamme kleren zljr. de mensen de kerke inecdromd F,n luisteren nu stil in weemoed naar wac men moet verduren Boven de Moerdijk en ten Oosten van de Maas.' En allenskeiis komt bij '1 klisteren naar cc woorden van hun sympathieke Herder Een warm gevoel van dankbaarheid in hun op. Zwaar getrollen muur bevrijd Beseffen zij liet diepe leed deryenen, wier dierbaren verder Weggevoerd zijn dan ir. eigen land. Men hoort een vrouw die zachtjes schreit Thuis var. Ce ochtendgang, of de/ar waar men l thuis moet heten Kunnen zij veel triestig leed en tegenspoed vergeten Omdat zij vau gindse hardere miserie weten Na 't avondeten, tussen teer-beminde kring gezeten Wordt bi; het vredige rozenhoedje, r.iet vergeten Te bulden voor een spoedig einde dezer wereld-vele M.A. Belofte maakt schuld, wij zouden onze mannelijke lezff.r aan het woord laten die ..onpartijdig" z;jn visie geeft hoe het Neder- !■- idsp tapis ielich dj,-ni te ge.draqen Leaeji over onze bevrijders en hoe reeds ,,zijn re gelen" door talrijke meisjes met de voeten zijn getreden Het spijt ons dat wij zijn uit voerig betoog niet geheel weer kunnen ge ven. wij laten het voornaamste volgen Schrijver noemt deze kwestie een ..vraag stuk" naust allerlei politieke en economische problemen en zegt dan ..Dat wij in het algemeen gesproken onze bevrijders een warm hart toedragen en alles doen om hun verblijf in Nederland zo ge zellig mogelijk te maken is natuurlijk niets meer dan onze plieht, een plicht die ons overigens niet moeilijk zal vallen. Dat geldt ook voor onze vrouwen en meisjes Maar ieder weldenkend mens heeft zich de laatste maanden vaak moeten ergeren aan wat de straat en openbare gelegenheden te zien geven. Jonge meisjes van 1518 jaar. kinderen nog. flaneren bij dag en avond langs de. straat, belust op een „avontuurtje", of zitten sigaretjes rokend met hun geünifor meerde aangebedenen in bioscoop of café. Gelukkig heeft her Militair Gezag hieraan paal en perk gesteld door zijn Verordening Jeugdbescherming". Doch ook op het gedrag van vele vrouwen en meisjes, die door hun oudere leeftijd niet onder de verordening vallen, is veel aan te merken. Een uniform schijnt nu.eenmaal op her vrouwelijk wezen verblindend te wer ken. Het is bedroevend als men hoort hoe veel verlovingen er verbroken worden en hoe er in vele gevallen lichtzinnig met dc huwelijkstrouw wordt omgesprongen. Doch ook het niet verloofde meisje stelt zich be lachelijk aan. als men ziet hoe het de sol daten gewoon naloopt of er met allerlei verliefd-smachtende blikken met ,,yes en no" bij staat te praten Beseffen zij wel hoe veel onheil en ongeluk zij door hun aanstel lerige aanhaligheid misschien reeds teweeg hebben gebracht Ginds, in Engeland of Amerika, wacht wellicht een vrouw of een verloofde op de man. die door hun toedoen van hftn vervreemdde Dat de verkUir,S-i dal'. hij" niet getrouwd of verloofd is, vaak on betrouwbaar is, begrijpt iedereen, omdat op het moment dat zoiets verklaard wordt, dc persoon in kwestie reeds ingepalmd is Deze ridicule schepseltjes zijn gewoonlijk dezelf den. die zich reeds tijdens de bezetting on nederlands bedroegen, door allerlei leuke kantoorbaantjes aan te nemen, waardoor onze Nederlandse jongens vrij kwamen voor Duitsland Het is niet te verwonderen, dar zij ook nu weer de Nederlandse jongen een trap in zijn rug bezorgen Beste briefschrijver, inderdaad zo is het en zo is het ook niet Ook wij kennen de dametjes met de hoge hakjes, met het rode kringetje om hun prullerig mondje, her kan- Loornuffie, het grote kind Maar wij kennen ook het echte stoere Nederlandse meisje, dat tijdens de bezetting haar Nederlandse jongen trouw bleef, dat bonnen, illegale blaadjes, en vele andere „levensgevaarlijke zaken als koerierster rondbracht. Wij kennen ook nu nog dit echte, fijne Nederlandse meisje, dat in rid derlijke gereserveerdheid met onze bevrij ders omgaat, hen vol trots en fierheid thuis vertelt over haar land. over de strijd van ons volk regen de bezetter Verder zegt onze briefschrijver „Vele jonge dames van tegenwoordig zijn al zover dat zij het heel gewoon vinden als zij een paar avonden in de week gaan dan sen, en op eenmaal in de week menen zij positief recht te hebben. En dat komt dan heel gewoon om één, zelfs om drie uur des nachts thuis. De ouders dragen hierin een pijnlijke verantwoordelijkheidEn terwijl ons bevrijde meisje danst, flirt en feest viert zitten in Noord Nederland en üost Limburg nog zes millioen mensen in nood en angst, wellicht zijn daar de mannen in slavernij weggevoerd of gevallen als slachtoffers van de Duitse terreur „Moeten dan onze meis jes als heilige wezens met doodsbiddersge- zichten wegblijven van alle „werelds ver maak Welneen, zegt onze schrijver, een enkele dansavond thuis, een feest met onze bevrij ders in gezellige intieme kring zal niemand hrn nisgnnm-r: ..brrirgendec!, een opg<-~ ck te geest, een vrolijke lach en goed humeur is de grondslag voor een Herrijzend Neder land. Maar ons meisje, houde daarbij steeds haar eer en waardigheid van Nederlands meisje hoog Maarschalk Tsjeraiakowsky strijdt in het Oosten van Oost-Pruisen. Maarsehalk Rokosowskybegon vanuit bruggehoofd ten Noorden Warschau en be reikte de Oost Zee Maarschalk Shoekow: zette aanval in ten Zuiden van Warschau en vecht nu in Bran denburg, Maarschalk Konicwbegon vanuit San- domire en veroverde het rijke Silezië. te zamen met Maarschalk Petrowveroverde Kraknu Maarschalk Malinowsky zette offensief in in Slowakije en vorderde spoedig over een front van -10 km. ongeveer 30 km. Maarschalk Tolboechinstrijdt om de laatste huizenblokken van Boedapest. Als het ook nu nog waar is dat de beste stuurlui aan wal staan, laten zij dan direct aanmonsteren voor de Grote Vaart naar een Nieuwe Wereld, goede stuurlui zijn er nog steeds te weinig. Dp Burgemeester van Venraij brengt ter kennis van ce geevacueerden I. dat verplaatsing vuil gesteunde ge- evacueerden of oorlogsgeweldv.uckte- lingen binnen de gemeente van hulp verlening alleen kan geschieden op aanwijzing of mer goedkeuring van den Burgemeester. '1 let -trina ":o "-™1 geëvacueerde of oorlogsgeweidvlucb- telingen naar een andere gemeente alleen kan geschieden Op aanwijzing of met goedkeuring var. het Gewet lelijk Evacuatie Bureau, ot indien de gemeente waarheen de overplaatsing gevraagd wordt, in bet gebied van een ander gewestelijk Evacuatie Bureau is gelegen, van liet Bureau Afvoer Burgerbevolking. In het leaste geval dient ce verplaat sing aangevraagd te worden boor tus senkomst van het gewestelijk Evacuatie Bureau waaronder de gemeente ressur teerf. Zij. die in strijd met bovenstaande voorschriften lvmdelen, komen nier meer ju uyi.iiei i. ng voor evacuatlesteun. Deze aanvragen moeten, zolang liet normale postverkeer met is hersteld, ter Secretarie worden bezorgd voor ver zending. Ven ral;. 79 Januari 1945. De Burgemeester voornoemd. In de week vim 29 Januari tnt en mei 5 Februari 1945. Geboorten: van de Vcnne, TTen- ricus P. M. te Merselo M Ha, van Kuyck. Gerard J. M re Castenraij G 34a: Swinkels, Peter J. W. te Castenraij G 26; Thomassen, Oda M. A, le Ven- ruij Lull; Jeuken. Petrus Th. O.. Hoen- deistraat 6; van Rijt. Martinus A. Overloonsew'eg 43: Koenen. Gerardina P. M., Stcegsoroek I 20: van Soest, Hermanns Johannes. Lanyewcg 21 d; Nass. Johannes C. O. M. Heme ni us plein 6: Leenders. Mtirgurelliu C>„ Scationswcg 29; Keyzers, Petrus Th A.. Veulen H 33 c: SchünbPrgen. Johanna G. Th O M-, beunsuweg 25 c. O v e r I ij d e n Pouwels. Peter L. M.. oud 15 maanden: Rooyackers, Johannes F. G.. oud 3 weken; Sinedts. Theodoras D. M. oud 25 jaar. Huwelijksaangiften: Verstee- gen. Johannes A. Ch.. 26 jaar. bakker ce Venraij en Deriet. Anna G, M., 22 jaar. zor.der beroep, wonende te Vieriinys- beek. Gehuwd: Kusters, Peter H. A., 33 jaar, landbouwer en Loomans. Johanna, 22 jaar. beiden te Venraij; Weens. An- toor. P.. 26 jaar, landbouwer te Vier- linysb-uek en Swinkels. Martha M.. 22 jaar te Venraij; Hubers, Hendrikus W.. 27 jaar, landbouwer en Spreeuv.enbery, Johanna W-, 2S jaar. beiden te Venraij.

De Zwijger | 1945 | | pagina 2