MEDEDELINGEN
BETAALGEMAK KUN JE ZELF REGELEN
TE HUUR:
WONING Ysselsteynseweg 61
van 1 nov.1992 t/m 31 dec. 1993-
FrJenniskens tel41371
Wie heeft mijn HALSKETTING met spenen
en figuurtjes GEVONDEN in speeltuin
bij Zwarte Plak?
tel. 41540.
Rabobank maakt mogelijkheden duidelijk
Het betalingsverkeer in Nederland krijgt veel aandacht. De banken voeren samen met de
ondernemersorganisaties de campagne 'Betaal op maat' en stimuleren het gebruik van de pin-code. De
Rabobank doet aan deze actie mee, maar zet daarnaast nog extra middelen in. Onlangs startte deze
bank met een speciale machtigingsservice voor haar cliënten. Deze service helpt cliënten de manier van
betalen goedkoper en gemakkelijker te organiseren.
Tot aan het begin van de jaren zestig was er geen keus. Je kon toen alleen betalen met klinkende munt
en papiergeld. Dat was onhandig en onveilig, zeker als het om grotere bedragen ging. Het giro-systeem
voor betaalrekeningen bracht uitkomst voor consumenten, bedrijven en banken. Daarmee werd het
mogelijk om te betalen zonder geld op zak te hebben. Snel daarna werd er nog een nieuw betaalmiddel
geïntroduceerd: de betaalcheque. En de volgende (voorlopig laatste?) ontwikkeling bracht ons het
'piastic geld': creditcards en passen met pin-code.
Al die betaalmiddelen zijn natuurlijk prachtig, maar je moet wel weten wanneer je wat het beste kunt
gebruiken. Uitgangspunt is: het besparen van tijd, moeite en geld. De machtigingsservice en het
gebruik van de pin-code spelen daarbij een belangrijke rol.
Voor periodiek terugkerende betalingen (per maand, kwartaal, halfjaar e.d.) is machtigen de beste
methode. Daarbij kunt u denken aan bijvoorbeeld betaling van de huur. gas en licht, abonnementen,
verzekeringen, enz. Deze automatische manier van betalen voorkomt veel administratieve rompslomp
en bespaart geld. Want de afhandeling van zo'n automatische betaling is nu eenmaal goedkoper dan
die van met de hand beschreven formulieren. Bovendien hoeft u niet meer elke maand acceptgiro s af
te handelen en overschrijvingsformulieren in te vullen. En met een automatische overschrijving kunt u
een betaling niet vergeten.
Ook voor wisselende bedragen, zoals de telefoonrekening, kan tegenwoordig een machtiging worden
afgegeven. Van te voren wordt u dan gemeld welk bedrag er van uw rekening wordt afgeschreven.
3ij machtigen blijft u natuurlijk wel baas over uw eigen geld. Bent u het niet met een overschrijving
eens,- dan hebt u 30 dagen de tijd om de betaling - zonder opgaaf van redenen! - terug te draaien.
Machtigingskaarten kunt u krijgen bij de bank en bij de instelling waaraan u de machtiging verstrekt. De
Rabobank heeft voor haar cliënten zelfs voorbedrukte machtigingskaarten klaarliggen. Daarop zijn alle
gegevens van de rekeninghouder en enkele veel voorkomende incassanten (gasbedrijf,
woningbouwvereniging, enz.) ingevuld.
Ook betalen met een pas-met-pin-code is betaalgemak: je schuift het pasje in de betaalautomaat en
toetst je pin-code in. Dat is ailes. Op die manier kunt u betalen bij bijna alle tankstations en bij steeds
meer supermarkten en andere winkels.
Met zo'n pas kunt u trouwens niet alleen betalen, u kunt er ook geld mee opnemen. Bij ruim 4.000
geldautomaten in Nederland en bijna 50.000 in het buitenland kunt u op die manier 24 uur per dag en
zeven dagen per week terecht. Bij de geldautomaten van de Rabobank kunt u overigens met uw pin-pas
ook (gratis) kijken welk bedrag er op uw rekening staat.
Wie slim met zijn betaalmiddelen omspringt zal zichzelf veel moeite en geld besparen. De Rabobank
helpt graag bij het organiseren van uw betalingsverkeer. Een prima hulpmiddel daarbij is een duidelijk
rekenschema voor het plannen van uw betalingen. Want betaalgemak dient de mens.
s
4"