MEDEDELINGEN BETAALGEMAK KUN JE ZELF REGELEN TE HUUR: WONING Ysselsteynseweg 61 van 1 nov.1992 t/m 31 dec. 1993- FrJenniskens tel41371 Wie heeft mijn HALSKETTING met spenen en figuurtjes GEVONDEN in speeltuin bij Zwarte Plak? tel. 41540. Rabobank maakt mogelijkheden duidelijk Het betalingsverkeer in Nederland krijgt veel aandacht. De banken voeren samen met de ondernemersorganisaties de campagne 'Betaal op maat' en stimuleren het gebruik van de pin-code. De Rabobank doet aan deze actie mee, maar zet daarnaast nog extra middelen in. Onlangs startte deze bank met een speciale machtigingsservice voor haar cliënten. Deze service helpt cliënten de manier van betalen goedkoper en gemakkelijker te organiseren. Tot aan het begin van de jaren zestig was er geen keus. Je kon toen alleen betalen met klinkende munt en papiergeld. Dat was onhandig en onveilig, zeker als het om grotere bedragen ging. Het giro-systeem voor betaalrekeningen bracht uitkomst voor consumenten, bedrijven en banken. Daarmee werd het mogelijk om te betalen zonder geld op zak te hebben. Snel daarna werd er nog een nieuw betaalmiddel geïntroduceerd: de betaalcheque. En de volgende (voorlopig laatste?) ontwikkeling bracht ons het 'piastic geld': creditcards en passen met pin-code. Al die betaalmiddelen zijn natuurlijk prachtig, maar je moet wel weten wanneer je wat het beste kunt gebruiken. Uitgangspunt is: het besparen van tijd, moeite en geld. De machtigingsservice en het gebruik van de pin-code spelen daarbij een belangrijke rol. Voor periodiek terugkerende betalingen (per maand, kwartaal, halfjaar e.d.) is machtigen de beste methode. Daarbij kunt u denken aan bijvoorbeeld betaling van de huur. gas en licht, abonnementen, verzekeringen, enz. Deze automatische manier van betalen voorkomt veel administratieve rompslomp en bespaart geld. Want de afhandeling van zo'n automatische betaling is nu eenmaal goedkoper dan die van met de hand beschreven formulieren. Bovendien hoeft u niet meer elke maand acceptgiro s af te handelen en overschrijvingsformulieren in te vullen. En met een automatische overschrijving kunt u een betaling niet vergeten. Ook voor wisselende bedragen, zoals de telefoonrekening, kan tegenwoordig een machtiging worden afgegeven. Van te voren wordt u dan gemeld welk bedrag er van uw rekening wordt afgeschreven. 3ij machtigen blijft u natuurlijk wel baas over uw eigen geld. Bent u het niet met een overschrijving eens,- dan hebt u 30 dagen de tijd om de betaling - zonder opgaaf van redenen! - terug te draaien. Machtigingskaarten kunt u krijgen bij de bank en bij de instelling waaraan u de machtiging verstrekt. De Rabobank heeft voor haar cliënten zelfs voorbedrukte machtigingskaarten klaarliggen. Daarop zijn alle gegevens van de rekeninghouder en enkele veel voorkomende incassanten (gasbedrijf, woningbouwvereniging, enz.) ingevuld. Ook betalen met een pas-met-pin-code is betaalgemak: je schuift het pasje in de betaalautomaat en toetst je pin-code in. Dat is ailes. Op die manier kunt u betalen bij bijna alle tankstations en bij steeds meer supermarkten en andere winkels. Met zo'n pas kunt u trouwens niet alleen betalen, u kunt er ook geld mee opnemen. Bij ruim 4.000 geldautomaten in Nederland en bijna 50.000 in het buitenland kunt u op die manier 24 uur per dag en zeven dagen per week terecht. Bij de geldautomaten van de Rabobank kunt u overigens met uw pin-pas ook (gratis) kijken welk bedrag er op uw rekening staat. Wie slim met zijn betaalmiddelen omspringt zal zichzelf veel moeite en geld besparen. De Rabobank helpt graag bij het organiseren van uw betalingsverkeer. Een prima hulpmiddel daarbij is een duidelijk rekenschema voor het plannen van uw betalingen. Want betaalgemak dient de mens. s 4"

Ysselsteyns Nieuwsblad | 1992 | | pagina 7