Tom Bouwman
SUPERMARKT
ffBl SI i
HANDELSONDERNEMING
Fourage-meslhandel
BROOD en GEBAK
04932-9462
10 mini puntjes 1,55
TB KOOP
10 mini rozijnen bollen 1,99
Groot stok-brood 1,69
AARDAPPELPERSVEZELS
2 smaken vlaai
(Abrikoos - Kers) 9,93
PERSPULP
Rabobank start omvangrijke voorlichtingscampagne
BAIMKKLANT KAN KOSTEN BETALINGSVERKEER VERMIJDEN
De Rabobank gaat haar klanten aansporen bewuster met betaaldiensten om te gaan. Daartoe
is een omvangrijke voorlichtingscampagne gestart. Behalve op het beperken van het gebruik
van dure betaalvormen is deze campagne gericht op voorlichting over de manier waarop
klanten zo voordelig mogelijk aan het betalingsverkeer kunnen blijven deelnemen.
De Rabobank wil haar klanten duidelijk maken hoe zij in de toekomst - als een aantal
betaalvormen niet meer onbeperkt gratis zal zijn - kosten zoveel mogelijk kunnen vermijden.
In een periode van zo'n dertig jaar heeft het betalingsverkeer een enorme ontwikkeling doorgemaakt.
Er is bijna geen Nederlander meer die niet één of meer betaalrekeningen heeft. In diezelfde periode zijn
ook steeds meer nieuwe betaaldiensten ontwikkeld. De kosten die met de verwerking van het betalings
verkeer zijn gemoeid, zijn met name door de enorme groei tot grote hoogte gestegen. Per jaar is
daarmee nu ruim f 5 miljard gemoeid.
Enkele banken schrapten als reactie op deze ontwikkeling de rentevergoeding op betaalrekeningen
geheel of gedeeltelijk. Andere banken handhaafden de rentevergoeding, maar voerden op bescheiden
schaal tarieven in. Door dit alles is de publieke belangstelling voor het betalingsverkeer sterk toe
genomen. Mede door toedoen van gebruikersorganisaties wordt steeds meer - en ook gestructureerder
- voorlichting aan klanten gegeven. De actie 'Betaal op Maat' van banken en gebruikersorganisaties is
daarvan een goed voorbeeld. De Rabobank doet aan deze gezamenlijke actie mee, maar zet daarnaast
ook eigen voorlichtingsmiddelen in.
De rekeninghouders van de Rabobank krijgen uitvoerig advies over hoe zij goedkoper kunnen betalen
en eventuele toekomstige kosten kunnen vermijden. Om klanten hierover beter te woord te kunnen
staan, zijn de medewerkers van de bank speciaal geïnstrueerd. Ook krijgen klanten foldermateriaal bij
het rekeningafschrift toegezonden.
t_
ÜH Tyyl Hl