Tom Bouwman SUPERMARKT ffBl SI i HANDELSONDERNEMING Fourage-meslhandel BROOD en GEBAK 04932-9462 10 mini puntjes 1,55 TB KOOP 10 mini rozijnen bollen 1,99 Groot stok-brood 1,69 AARDAPPELPERSVEZELS 2 smaken vlaai (Abrikoos - Kers) 9,93 PERSPULP Rabobank start omvangrijke voorlichtingscampagne BAIMKKLANT KAN KOSTEN BETALINGSVERKEER VERMIJDEN De Rabobank gaat haar klanten aansporen bewuster met betaaldiensten om te gaan. Daartoe is een omvangrijke voorlichtingscampagne gestart. Behalve op het beperken van het gebruik van dure betaalvormen is deze campagne gericht op voorlichting over de manier waarop klanten zo voordelig mogelijk aan het betalingsverkeer kunnen blijven deelnemen. De Rabobank wil haar klanten duidelijk maken hoe zij in de toekomst - als een aantal betaalvormen niet meer onbeperkt gratis zal zijn - kosten zoveel mogelijk kunnen vermijden. In een periode van zo'n dertig jaar heeft het betalingsverkeer een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Er is bijna geen Nederlander meer die niet één of meer betaalrekeningen heeft. In diezelfde periode zijn ook steeds meer nieuwe betaaldiensten ontwikkeld. De kosten die met de verwerking van het betalings verkeer zijn gemoeid, zijn met name door de enorme groei tot grote hoogte gestegen. Per jaar is daarmee nu ruim f 5 miljard gemoeid. Enkele banken schrapten als reactie op deze ontwikkeling de rentevergoeding op betaalrekeningen geheel of gedeeltelijk. Andere banken handhaafden de rentevergoeding, maar voerden op bescheiden schaal tarieven in. Door dit alles is de publieke belangstelling voor het betalingsverkeer sterk toe genomen. Mede door toedoen van gebruikersorganisaties wordt steeds meer - en ook gestructureerder - voorlichting aan klanten gegeven. De actie 'Betaal op Maat' van banken en gebruikersorganisaties is daarvan een goed voorbeeld. De Rabobank doet aan deze gezamenlijke actie mee, maar zet daarnaast ook eigen voorlichtingsmiddelen in. De rekeninghouders van de Rabobank krijgen uitvoerig advies over hoe zij goedkoper kunnen betalen en eventuele toekomstige kosten kunnen vermijden. Om klanten hierover beter te woord te kunnen staan, zijn de medewerkers van de bank speciaal geïnstrueerd. Ook krijgen klanten foldermateriaal bij het rekeningafschrift toegezonden. t_ ÜH Tyyl Hl

Ysselsteyns Nieuwsblad | 1992 | | pagina 9