Je moest dan naar iemand toe lopen om te vragen of dit klopt. Als dit het geval was, moest diegene
zijn naam in het vakje onder de vraag schrijven. Zo liep je de hele tijd rond om mensen vragen te
stellen totdatje bij elke vraag iemand had gevonden. Het doel van de opdracht is om te
communiceren met anderen. Daarna hebben we een lekkere (warme) lunch gehad. We werden weer
in groepen gesplitst, een groep ging met de bus mee, de andere bleef bij de universiteit. De mensen
die met de bus meegingen (Delène, Stan en Ilse) werden afgezet. Delène en Stan gingen de stand
inrichten en Ilse ging met de vlag van Nederland en de groep vaandeldragers voorbereiden voor de
voorstelling van landen. Toen de rest van de groep was aangekomen, ging de officiële opening van
start, leder land moest met zijn vlag naar voren komen lopen voorop gelopen door een Schot met
doedelzak. Bij ons heeft Ilse de vlag gedragen. Daarna kwamen er nog vier toespraken. Een ervan was
John West, 20 jaar. Hij is een lid van de Stadsraad en geeft veel toespraken aan jongeren om ze te
motiveren om zichzelf te zijn en zich te laten gelden. Niet denken datje idee niet gehoord wordt,
maar zeg wat er in je omgaat. Kun je de wereld niet vandaag veranderen, dan is er morgen nog
genoeg gelegenheid. Neem eerst jezelf serieus en niet verwachten van anderen dat ze jou serieus
moeten nemen. Zijn motto: To be Young is not a crime! Vervolgens gingen we naar alle stands kijken
en een speciaal opgezette tent midden in het park van Aberdeen. Onze eigen stand werd goed
bezocht. Ons idee van de tunnel werd zelfs zo goed bezocht, dat een Amerikaanse het idee gaat
gebruiken in Amerika. Hierna zijn we terug gegaan naar de universiteit, waar we ons op de volgende
dag konden voorbereiden.
Dinsdag 07-07-'09
Ontbeten om half 8 en daarna vertrokken naar de collegezaal (Fraser Noble Lecture Theatre) waar
we een lezing kregen over de rode eekhoorn in Schotland, deze eekhoorn wordt ernstig bedreigd
door de komst van de grijze eekhoorn, aangezien die een virus bij zich draagt waar de rode eekhoorn
niet tegen bestand is. Daarom nemen de grijze eekhoorns steeds meer gebied in en zorgt de
organisatie die deze lezing gaf ervoor dat de grijze eekhoorns onder controle worden gehouden en
de rode eekhoorns terug komen in het Schotse land. Na de lezing kregen we van Anne-Marie (degene
die alles georganiseerd heeft) te horen wat we de rest van de dag gingen doen. Hieronder bevonden
zich de presentaties, die werden gehouden in het MacRobert Building. Het was de eerste keer dat we
te maken kregen met de presentaties van de andere landen. Eerst was het zoeken naar het gebouw
maar we vonden het wel en daarna was het weer zoeken naar de juiste kamer, die vonden we
gelukkig ook. We kregen de verschillende presentaties te zien van de delegaties en hebben veel
informatie opgedaan. Als voorlaatste waren wij aan de beurt, onze zenuwen vielen wel mee en het
Engels was erg goed, we moesten ons wel haasten om binnen de tijd te blijven. Deze middag
begonnen onze aparte workshops, we moesten ons verzamelen op het grasveld en werden allemaal
ingedeeld in groepen, Lonneke en Ilse gingen Art in the environment: Art doen, Delène Media in the
environment, Christian Water and wetlands en René en Stan Art in the environment:Drama. Elke
groep kreeg z'n eigen kleur t-shirts en zvn eigen begeleider.
Ilse en Lonneke hadden de workshop Art in the Environment Arts. We gingen eerst wandelen door
een bos waar allemaal beelden en andere kunstwerken stonden. Het was wel raar want er stond
niets aangegeven. Maar we kwamen er toch uiteindelijk uit hoe we moesten lopen. Toen we terug bij
de bus waren, gingen we naar een vrouw. Zij was heel goed met graan. Van het graan maakten ze
heel veel dingen. Wij gingen er ook wat maken. Wat we hebben gemaakt was iets dat de boeren die
vroeger op het land werkten heel veel maakten. Ze gaven het dan aan een meisje dat ze leuk vonden.
Als zij het dan met kerst op zondag naar de kerk zou dragen dan wist je datje haar uit kon vragen.
René en Stan gingen met Chris mee, een traditionele Schotse man met een kilt, en gingen met een
busje naar de Dramaschool waar Chris lesgaf, we leerden hier 3 studenten van hem kennen en
werden voorbereid op ons toneelstuk met een opwarming en een spelletje. Het eerste gedeelte was