Tóntje); Jac Jakobs; Wiel Drabbels; Hermam Dinghs; Hay Verheijen; Piet Weijs; Jan Peeters; Hay Reijnders; Toon Drabbels; Thei Classens; Piet Heidens. Weet u in welk jaar en bij welke gelegenheid de foto genomen is, neem dan a.u.b. met ons contact op (tel: 571677). Heemkundelokaal De afgelopen twee a drie maanden is er flink gewerkt in ons nieuwe onderkomen. Het heemkundelokaal dat door de Numac-Groep zo welwillend is opgeknapt en vervolgens op huurbasis is afgestaan aan onze stichting, is voorzien van een nieuwe dakbedekking en er zijn nieuwe plafonds aangebracht. Daarna hebben we alle wanden fris getext en hebben ook de ramen en deuren in het gebouw een nieuwe verflaag gekregen. Het gebouw ziet er aan de binnenzijde nu weer pico bello uit. Numac heeft nog voor een tweetal bureaus met stoelen en een klein ladekastje gezorgd. Verder staan in de kantoorruimte een drietal grote archiefkasten die we mogen gebruiken. Dankzij de Numac-Groep hebben we een zeer riant onderkomen tot onze beschikking gekregen, waar we geweldig mee in onze schik zijn. Het hele archief kunnen we nu op één plaats opbergen. In het vooijaar zal de buitenkant van het gebouw onderhanden genomen worden en wordt ook de tuin geheel nieuw aangelegd. Vervolgens gaan we bekijken of en op welke manier we het gebouw officieel gaan openen, zodat iedereen een kijkje kan komen nemen. De afgelopen dagen hebben we uitstekende hulp gekregen van Til Classens, Nel en Hay Seijkens en Jan Weijs, waarvoor onze allerhartelijkste dank. Ook dank aan Muziekcentrum Best-Venray voor de gratis tapijttegels. Gewoonten en gebruiken rond 1900 - deel 12 Het hele huis rook heerlijk naar de vers gebakken broden en vlaaien. Voor het bezoek werd de beste kamer gebruikt en de tafel werd gedekt met het mooiste servies. De dag ervoor was al een grote pot stevige bouillon getrokken van een flink stuk soepvlees en soepbot, zodat met de kermis 'sèndagse soep' geserveerd kon worden. Deze soep kwam echt niet elke zondag op tafel, maar was exclusief voor bijzondere gelegenheden als een bruiloft, Kerstmis, kermis en wellicht ook met Pasen en Pinksteren. De soep werd een dag lang getrokken van rundvlees. De gewone boer of burger had geen rundvlees, dat moest gekocht worden. Alleen een 'dikke boer' slachtte wel eens een rund. Men gebruikte voor de soep een speciale, grote, diepe pot met deksel: de soepketel. In de soep zaten meestal zelfgemaakte mergballetjes en verse groenten. De mergballetjes bestonden, behalve uit beenmerg, uit ei en paneermeel of fijn gewreven beschuit. De balletjes moesten stevig van samenstelling zijn, anders vielen ze uit elkaar. Het merg kwam uit het 'mergpijpje', een stuk bot van het rund en de verhouding tot het ei en het bindmiddel moest precies goed zijn. Nam je te veel van het vette beenmerg, dan werd het niet genoeg gebonden en vielen de balletjes uiteen. Omdat het wel eens kon mislukken, werden de balletjes apart gekookt, anders zou de hele soep mislukt zijn als ze uit elkaar vielen. De soep moest helemaal helder zijn en er moesten vetogen bovenop drijven. Op het bord ging een hele beschuit in de soep. Na de soep kwamen de aardappelen met rundvlees en verse groenten op tafel. Soms had men na de soep een tussengerecht van zuurvlees, gemaakt van het soepvlees, augurken en uitjes met een scheutje azijn en een laurierblad. Als nagerecht werd meestal rijstepap met zwarte pruimen of gedroogde appeltjes geserveerd. Het soepvlees werd ook gebruikt om koude schotel te maken. Deze werd meestal 's avonds opgediend, voordat het bezoek huiswaarts keerde. Na het middageten gingen de vrouwen afwassen, terwijl de mannen een goede sigaar opstaken en over het boerenwerk praatten. Als de afwas klaar was, gingen de mannen naar de veldgewassen kijken en wandelden de vrouwen over het erf, bewonderden de moestuin en bekeken de siertuin en het kippenhok. Ook maakte men een rondje door het dorp en bezocht men met de kinderen het kermisterrein. We pakken de draad weer op waar we ongeveer een maand geleden geëindigd zijn met de gewoonten en gebruiken rond 1900. Als laatste vertelden we over de viering van de kermis in Castenray en het zelf bakken van brood en vlaaien in het bakhuisje dat vroeger bij elke boerderij stond. 5

Castenrays dorpsblad De Schans | 2008 | | pagina 5