COMITÉ BUNDELING COLLECTES
CASTENRA Y
Vorige week hebben we een bijeenkomst gehad met de
verenigingen/organisaties en de Dorpsraad. Voornaamste punten uit die bespreking zijn:
De Dorpsraad zorgt voor dit jaar bij uitzondering voor de aanvraag van de gemeentelijke
vergunning. Voor een volgend jaar wenst men geen enkele verantwoordelijkheid en bemoeienis
meer met de bundeling van de collectes.
Vastenactie
Stg Nat. Jeugdf. Jantje Beton
Nationaal Fonds Kinderhulp
Astma Fonds
Het Nederlandse Rode Kruis
Prinses Beatrix Fonds
Fonds Verstandelijk Gehand.
Lourdesactie
Sinterklaasactie
Kerstactie
Vier landelijke fondsen weigeren mee te werken aan de gezamenlijke collecte:
KWF Kankerbestrijding Nierstichting Reumafonds Nederlandse Hartstichting
De verenigingen/personen die hiervoor rondkwamen zijn niet langer bereid dit nog te doen. Dat
houdt in dat voor deze fondsen in Castenray wellicht niet meer gecollecteerd wordt. Mensen die dat
willen, kunnen hun gift zelf per bank overmaken naar deze fondsen.
Ook het Prins Bernhard Cultuurfonds (Anjerloterij) doet niet mee aan de gezamenlijke collecte
met als motief dat voor dit fonds in plaats van collecteren loten verkocht worden. De Fanfare
Dorpsklank blijft voor dit fonds rondkomen, omdat een deel van de opbrengst rechtstreeks naar
de vereniging gaat. We bevelen deze rondgang dan ook van harte bij u aan.
Voor de bundeling van de tien collectes is een draaiboek gemaakt dat door de aanwezige
Castenrayse verenigingen en organisaties is vastgesteld.
De verantwoordelijkheid voor de verschillende collectes blijft bij de verenigingen/organisaties.
Het Comité Bundeling Collectes Castenray verleent slechts de service van de organisatie aan de
verenigingen/organisaties. Een en ander is vastgelegd in een door een bestuurslid van de
vereniging/organisatie ondertekende verklaring.
De gemeente gaat bekijken of de vergunningaanvraag kan geschieden op naam van een
Castenrayse vereniging of organisatie. Er hoeven dan niet onnodig enkele honderden euro's uit
het leefbaarheidsbudget te worden uitgegeven aan het vormen van een aparte stichting.
De collectanten die bij u langs komen moeten minimaal 18 jaar zijn en een geldig
legitimatiebewijs bij zich hebben. Ook dragen ze zichtbaar een speciaal collectepasje met logo.
De collecteweek is in 2008 van 24 t/m 29 februari. De collectanten komen rond van zondag
t/m woensdag. Op donderdag en vrijdag worden nog adressen bezocht waar niemand thuis was.
Op zaterdag wordt het ingezamelde geld door de vier comitéleden geteld en over de tien
fondsen verdeeld conform de giften op de invulformulieren. Een kascontrolecommissie
bestaande uit Erik Jakobs en Hub Strijbos houdt namens de verenigingen/organisaties toezicht
op een correcte wijze van telling en verdeling van het geld. Middels een getekende verklaring
wordt het Comité Bundeling Collectes Castenray gedéchargeerd.
We zijn blij dat ook dit jaar de bundeling van de collectes weer doorgang kan vinden. Ondanks het
feit dat enkele belangrijke fondsen hun medewerking weigeren, blijven er nog voldoende goede
doelen over.
Voordelen: Veel minder collectanten nodig. Het schelen er vele tientallen. Een hele verlichting
voor de Castenrayse verenigingen/organisaties.
Ergernis over de vele huis-aan-huisacties wordt weggenomen. In plaats van 10
afzonderlijke collectes dit jaar slechts één!
Mensen zijn bewuster met goede doelen bezig.
Grotere deelname door de manier van organiseren.
Nadeel: Er wordt aan u gevraagd in één keer een groter bedrag te betalen.