RESTAURATIE KERKGEBOUW %erf{6estuur Castenray Zoals we reeds eerder meldden, moeten ook de gebrandschilderde ramen in ons kerkgebouw gerestaureerd worden. Vorige week kreeg u informatie over de bekende Limburgse glazenier, Charles Eyck, die het middelste van de drie gebrandschilderde ramen in de apsis op het historische priesterkoor gemaakt heeft. In november 1951 had hij het ontwerp voor het raam klaar en ruim een jaar later, op 5 december 1952, kon het raam geplaatst worden. In prachtige, warme kleuren worden het lijden en de dood van Jezus Christus uitgebeeld. Deze taferelen beslaan het middengedeelte van het raam en bestrijken zes panelen. Aan de linkerkant van de montant (de van kalksteen gemetselde, verticale stijl in het midden van het raam) zien we Christus aan het kruis hangen met daarachter een aantal lansen, die Romeinse soldaten suggereren. Er is slechts één soldaat afgebeeld. Veel belangrijker zijn de treurende mannen en vrouwen bij het kruis. Met hun uitdrukkingsvolle gelaat schuin omhoog naar de gekruisigde Jezus Christus gericht en een blik die zowel medelijden als liefde uitstraalt. We zien o.a. Christus' moeder Maria en Maria Magdalena. Ook Johannes is prominent afgebeeld. Tegen hem zei Jezus: "Maria is nu uw moeder" en tegen Maria zei Hij"Johannes is nu uw zoon." Gekleed in een felrood gewaad omarmt Johannes de voet van het kruis, geknield in een houding die zijn aanhankelijkheid voor Jezus goed tot uitdrukking brengt. Aan de rechterkant van de montant zijn de twee gehangen moordenaars duidelijk in een bijrol afgebeeld. De onderste vier panelen laten twee voorafbeeldingen van Christus' kruisoffer zien. Allereerst het offer van Melchisedech. Evenals Christus kruisoffer is ook dit bijbelse tafereel meermaals in de kerkelijke kunst uitgebeeld en ook Charles Eyck gebruikte het voor het raam in onze kerk. Melchisedech was ten tijde van Abraham een priester-koning van Salem. Men neemt aan dat met Salem de stad Jerusalem bedoeld is. Toen Abraham op een dag terugkeerde van een veldslag, trad Melchisedech hem tegemoet met brood en wijn en terwijl hij deze aan Abraham aanbood, zegende hij hem. Omdat Jezus zichzelf opofferde aan het Laatste Avondmaal onder de gedaante van brood en wijn, wordt Melchisech's offer gezien als een voorafbeelding hiervan. Alle priesters die nadien van God tot alle volkeren zijn uitgegaan, doen hetzelfde in het geheim van de consecratie tijdens de H.Mis, een geheim dat Melchisedech reeds lang tevoren door Gods Geest kende. De andere voorafbeelding van Christus' kruisoffer is het offer van de aartsvader Abraham, die zijn enige zoon Izaac wil offeren. Op zeer hoge leeftijd kregen hij en zijn vrouw Sara nog dit kind, waarnaar ze altijd zo hevig verlangd hadden. Om zijn geloof op de proef te stellen, beval God Abraham zijn geliefde zoon te offeren. Abraham geloofde rotsvast in God en op het moment dat hij zijn zoon wilde offeren, greep God in. Uiteindelijk offerden vader en zoon een lam, hetgeen in die tijd niet ongebruikelijk was. In de bovenste twee panelen heeft Charles Eyck twee engelen afgebeeld, waarvan er één de lijkwade van Christus vastheeft. De kunstenaar is heel figuratief te werk gegaan en heeft gebruik gemaakt van gloedvolle en krachtige kleuren. Rood is dieprood en blauw is diepblauw. Het is duidelijk van een geheel andere kunststijl dan de beide andere gebrandschilderde ramen op het priesterkoor. Over deze ramen en de maker hiervan vertellen we een volgende keer.

Castenrays dorpsblad De Schans | 2004 | | pagina 15