Stichting Heemkundig Genootschap
Casteffirty
-2-
ptkiiting fjtcmfanStg «geno^Ma
o
ThuisfroittfouSktiii
Met dank aan de.Oirlose redactie voor de prettige samenwerking ging de Castenrayse redactie van het
Thuisfrontbullettn in juli 1949 zelfstandig verder. De eerste editie van "De Knuppel" zag'het
levenslicht.
Pastoor Rieter schrijft een artikel over de priesterwijding van Jan Weijs op de laatste zondag van
augustus 1949. Ben passage: "Ik behoef jullie niet duidelijk te maken, hoe de priester eert geweldige
invloed ten goede kan uitoefenen in het leven van (ie mens, 'omdat jullie uit'eigen ondervinding
daarover kimt meepraten, vooral uit de tijd die je als soldaat in Indië doorbrengt. Daarom beseffen
jullie ookwelk een verantwoordelijke taak de priester te vervullen heeft en hoeveel genade hij nodig
heeft om zijn taak voor de zielen ie vervuilen, zoals Christus dat wil
Het. rijke Roomse leven, de kerk en het geloof speelden in 1949 een grote ml in het dagelijks leven
van de mensen. Elke morgen werd er een mis gelezen en op zaterdag was er 's avonds nog het lof
Op zondag was de vroegmis om 7.00. uur of om 7.30 uur. Om 10.00 uur volgde de hoogmis en dan
nog s middags om 14.30 uur het lof. Over het algemeen bezocht men alle kerkdiensten, als het
•werk dit toeliet.
Oe bedevaartplaatsen in de regio werden goed bezocht. Vanuit C&stenray ging het jaarlijks in
processie naar Tienray, waar Maria aanbeden werd. Te voet trok men via Klein Oirlo/ De
Diepeling over een zandweg naar Tienray. Er lag toentertijd nog een spoorwegovergang ter hoogte
iwan deontgrindingsplas. Bij de brugoyer.de Lollebeek werden dfCastenrayse bedevaartgangers
'-afgehaald door de Tienrayse pastoor, misdienaars, bruidjes en Tienrays Fanfare: In de: kerk volgde
een plechtige Hoogmis en g middags het Lof De tijd tussen deze twee diensten werd door de
vrouwen en kinderen meestal gedood met wandelen, keuvelen, of op een bankje zitten,' terwijl de
mannen het caf indoken.
In nr. 1 van "De Knuppel" vinden we een verslag van de Kringprocessie van de Jonge Boeren en
Tuinders naar O.L. Vrouw in Öostrum. Enkele passages hieruit:
"Een grijze mist hing over Limburgs velden en wegen, toen wij in de prille morgen van zondag 15
mei om gereed maakten voor hei gezonde fietstochtje naar de Mariabedevaartplaats. Oostrum. Om
8 uur werd met een flinke groep vanaf de verzamelplaats hij café Knijpers gestart en in flink tempo
koers gezel naar Oostrum. Aldaar aangekomen troffen wij weidra honderden vrienden jonge
boeren uit de diverse afdelingen van de kring Venray.
"Weldra werden de vaandels ontplooid en de deelnemers in rijen, van vier opgesteld, aan het hoofd
onze algemeen Limburgse Geestelijk Leider, rector Jocsten. Slemmig en devoot het Rozenhoedje
biddend toog men kerkwaarts/'
"In zijn predicatie wekte rector Joostrn zijn jonge vrienden op om steeds vuriger Mariavereerde rs
te worden, vooral in deze tijd rat er zoveel op hei spel staat -Sie&Is dreigender gaan over de wereld
de <Iontere wolken van het moderne heidendom.(in het bijzonder werd gedoeld op het
communisme).
"Veel moeten wij vooral bidden voor onze jongens m het verre tropenlcmd, opdat zij flink en sterk
mogen blijven daarginds, de echtedegelijke jonge boer van weleer en dat onze vrienden
daarginds weldra behouden naar ziel en lichaam mogen huiswaarts keren.
Verder treffen we weer een bloemlezing aan van Castenrays- nieuws:
Op 29 juni had hier het jaarlijkse koningsschieten plaats. Mocht het 2 jaren achtereen aan
M.Emonts gelukken om de koningstitel te bemachtigen, de keizerstitel kon hij niet halen, want dit
jaar werd Zijne Hoogheid onttroond. Zijn broer werd koning, zodat hij toch nog van koninklijke