PERSBERICHT 6 - De Stichting Synthese is in samenwerking met de politie Venray en het Consultatiebureau Alcohol en Drags (CAD) gestart met de voorbereidingen voor voorlichtingsactiviteiten in de gemeente Venray aangaande alcohoi, drugs en andere genotmiddelen. In samenwerking met scholen, gemeente en andere betrokkenen streven we naar een scala van activiteiten van oktober tot eind voorjaar 1997. wanneer een grote manifestatie rond dit thema gepland is. Zie bijgevoegde globale opzet. In dit kader zorgt Synthese voor maandelijkse informatie met betrekking tot dit thema alcohcl/drags en andere genotmiddelen. Opvoeding en Drugs. We hebben al eerder verteld dat het gebruik van elk middei risico's inhoudt en dat de experimenteerfase een belangrijke rol speelt. Een fase die de jongere ruimte biedt te oefenen met nieuw gedrag. En waarbij een uitnodigende houding van de ouders om de jongere over zijn ervaringen te laten vertellen belangrijk is. Experi menteren hoort bij het volwassen worden. Veel vragen die bij het CAD binnenko men hebben betrekking op het gevaar van illegale middelen en of het niet zinnig is je kind het gebruik van illegale middelen te verbieden. We wilien proberen duidelijk tc maken waarom deze aanpak juist het tegenovergestelde heeft. ffcct 1. Allereerst is het zo dat drugs en dus ook de illegale drugs niet meer uit deze samenleving weg zijn te denken. Ze worden of massaal Ingevoerd of hier geteeld. Er zijn teveel mensen die er een (te!) diKke boterham ran verdienen. 2. Onze samenleving gaat steeds sneller. Mensen hebben moeite om zich te ontspannen en drugs (ook alcohol) geven aan de ene kant even een rustmoment. 3 Een jongere van de leeftijd tussen de li ei. IS jaar gaat zich bezighouden met z'n eigen leven. Ten aanzien van opleiding, werk. relaties en hoe hij wil omgaan met anderen. Vaak gebeurt dit door zich af te zetten tegen de mensen die vanaf dat moment altijd gezegd hebben hoe hij dat moest doen, de ouders dus. Leeftijdsgenoten, andere jongeren, gaan een belangrijkere rol spelen. Als je als ouder alleen zaken gaat verbieden dan bevestig je je kind in het idee dat je er ais ouder helemaal niets van snapt en dat je hopeloos verouderd bent. Dit wil niet zeggen dat je als ouder geen grenzen aan moet geven. Drie vragen zijn van belang: Hoe kun je je kind voorbereiden op de omgang met genotmiddelen? Het is van belang het onderwerp niet uit de weg te gaan Dit betekent niet datje altijd als ouder het onderwerp in moet brengen maar als er aanleidingen toe zijn moet je het ook niet laten. (B.v. krantenberichten) Een goed voorbeeld t.a v. middelen (ook roken en alcohol) is zeker van belang, maar ook kunnen toegeven dat ie zelf dat rokertje toch wel erg moeilijk kunt missen. Praten over genotmiddelen moet een plaats hebben tussen andere onderwerpen en het moet niet het enigste onderwerp zijn waar je met je kind contact over hebt. Grenzen zijn van belang, maar zullen slechts gerespecteerd worden als er ook positieve kanten aanzitten. Door je kind ook te wijzen op wat hij goed doet, werk je rn.ee aan het bevorderen van zijn zelfvertrouwen en zelfstandigheid. En dus ook het kunnen maken van verstandige keuzes. Wat kun je doen als je kind gaat experimenteren? In eerste instantie zorgen dat je enigszins op de hoogte bent waarover het gaat. Je kunt het vervolgens bespreekbaar maken, niet op een afwijzende maar op een nieuwsgierige maar tevens ook bezorgde manier. Hoe weetje of je kind riskant gebruikt en wat kun je dan het beste doen? Het is belangrijk om te letten op afwijkend gedrag, met in het achterhoofd de vraag in hoeverre dat met het gebruik van genotmiddelen te maken kan hebben Als je er meer over wilt weten, raden wij aan om de gratis folder "Opvoeding en drugs" te bestellen op telefoonnummer 06-35012023 of contact op te nemen met het CAD 077 3548200 of Stichting Synthese 0478-586245 Venray, 16 januari 1997. P46.YWKC/C9.116.

Castenrays dorpsblad De Schans | 1997 | | pagina 6