Were ld Muziek Concours het wonder van Kerkrade De beginperiode In de jaren direct na de Tweede Wereldoorlog werden onder het motto: "Dit nooit meer vele nieuwe internationale gedachten en initiatieven ontwikkeld ter consolidatie van de duur betaalde vrede, zoals bijvoorbeeld de oprichting van de Verenigde Naties. In die tijd zagen ook de plannen voor een internationaal festival voor amateur orkesten het licht. Het jaar 1949 werd het geboortejaar van de Duitse Bondrepubliek, Neder lands belangrijkste buurland, waarmee weer min of meer normale contacten mogelijk waren. In datzelfde jaar nodigden een tweetal Kerkraadse harmonieorkesten een beroemde brassband uit het Yorkshire kolenbekken in Engeland, de Carlton Main Frickley Colliery Band, uit voor een Openluchtconcert. Dit inmiddels historisch geworden concert trok duizenden toeschouwers en werd het jaar daarna met nog meer succes herhaald. Het succes van deze concerten bracht enkele Kerkradenaren op het idee een internationaal festival te organiseren, waarin internationale verbroede ring door muziek de doelstelling zou zijn. Het festival zou zich minder op de professionele en meer op de amateur orkesten richten. Dit resulteerde in de organisatie van het eerste festival, destijds nog Internationaal Muziekconcours geheten. De organisatie was in handen van een zestal enthousiastelingen, die op verzoek van de toenmalige burgemeester niet alleen door de twee harmonieorkesten van het eerste uur, maar door alle Kerkraadse harmonie- en fanfareorkesten. 12 in getal ondersteund werden. De coördinatie van het geheel lag bij de Gemeente kerkrade die tevens de gehele Kerkraadse bevolking mobiliseerde. Zij waren de gastheren van zo'n 80 deelnemende orkesten met in totaal meer dan 5.000 muzikanten en begeleiders, die allen in Kerkrade en omgeving ondergebracht werden. Als thema voor het festival koos men Schiller's :"Alle Menschen werden Brüder", getoonzet door Ludwig van Beethoven in zijn 9e Symfonie. Het grote succes van dit eerste festival was aanleiding te komen tot een vierjaarlijkse cyclus van wat het Wereld Muziek Concours (WMC) moest gaan heten en na drie jaar werd in 1954 het eerste festival met die naam gehouden De amateursecties van de eerste festivals mochten zich verheugen in een fantastische sfeer van verbroedering, vreugde en vrede, terwijl de muzikale kwaliteit van de WMC's vooral werd gewaarborgd door de grote kwaliteit van de professionele orkesten en ensembles, die niet schroomden vernieuwde en eigentijds muziek te programmeren. Deze professionele orkesten kwamen naar Kerkrade ondanks de vaak amateuristische omstandighe den. waaronder zij moesten concerteren en waren ondergebracht. Tot op de dag van vandaag telt Kerkrade slechts enkele, vaak kleinere, hotels en is men voor de onderbrenging van grotere gezelschappen in belangrijke mate op de hulp en gastvrijheid van de lokale bevolking aangewezen.

Castenrays dorpsblad De Schans | 1993 | | pagina 6