Were ld Muziek Concours
het wonder van Kerkrade
De beginperiode
In de jaren direct na de Tweede Wereldoorlog werden onder het motto:
"Dit nooit meer vele nieuwe internationale gedachten en initiatieven
ontwikkeld ter consolidatie van de duur betaalde vrede, zoals bijvoorbeeld
de oprichting van de Verenigde Naties. In die tijd zagen ook de plannen
voor een internationaal festival voor amateur orkesten het licht.
Het jaar 1949 werd het geboortejaar van de Duitse Bondrepubliek, Neder
lands belangrijkste buurland, waarmee weer min of meer normale contacten
mogelijk waren.
In datzelfde jaar nodigden een tweetal Kerkraadse harmonieorkesten een
beroemde brassband uit het Yorkshire kolenbekken in Engeland, de Carlton
Main Frickley Colliery Band, uit voor een Openluchtconcert.
Dit inmiddels historisch geworden concert trok duizenden toeschouwers en
werd het jaar daarna met nog meer succes herhaald.
Het succes van deze concerten bracht enkele Kerkradenaren op het idee een
internationaal festival te organiseren, waarin internationale verbroede
ring door muziek de doelstelling zou zijn. Het festival zou zich minder op
de professionele en meer op de amateur orkesten richten. Dit resulteerde
in de organisatie van het eerste festival, destijds nog Internationaal
Muziekconcours geheten. De organisatie was in handen van een zestal
enthousiastelingen, die op verzoek van de toenmalige burgemeester niet
alleen door de twee harmonieorkesten van het eerste uur, maar door alle
Kerkraadse harmonie- en fanfareorkesten. 12 in getal ondersteund werden.
De coördinatie van het geheel lag bij de Gemeente kerkrade die tevens de
gehele Kerkraadse bevolking mobiliseerde. Zij waren de gastheren van zo'n
80 deelnemende orkesten met in totaal meer dan 5.000 muzikanten en
begeleiders, die allen in Kerkrade en omgeving ondergebracht werden. Als
thema voor het festival koos men Schiller's :"Alle Menschen werden
Brüder", getoonzet door Ludwig van Beethoven in zijn 9e Symfonie. Het
grote succes van dit eerste festival was aanleiding te komen tot een
vierjaarlijkse cyclus van wat het Wereld Muziek Concours (WMC) moest gaan
heten en na drie jaar werd in 1954 het eerste festival met die naam
gehouden
De amateursecties van de eerste festivals mochten zich verheugen in een
fantastische sfeer van verbroedering, vreugde en vrede, terwijl de
muzikale kwaliteit van de WMC's vooral werd gewaarborgd door de grote
kwaliteit van de professionele orkesten en ensembles, die niet schroomden
vernieuwde en eigentijds muziek te programmeren. Deze professionele
orkesten kwamen naar Kerkrade ondanks de vaak amateuristische omstandighe
den. waaronder zij moesten concerteren en waren ondergebracht. Tot op de
dag van vandaag telt Kerkrade slechts enkele, vaak kleinere, hotels en is
men voor de onderbrenging van grotere gezelschappen in belangrijke mate op
de hulp en gastvrijheid van de lokale bevolking aangewezen.