RABOBANK
Oirlo-Castenray
2
BANKEN VERSTUREN MINDER REKENINGAFSCHRIFTEN
NEDERLANDERS LEREN BETAALGEMAK KENNEN
Banken sturen sinds het begin van dit jaar minder rekeningafschriften naar hun klanten.
Dit gebeurt nog maar één keer in de twee weken. Rekeninghouders die meer afschriften
willen ontvangen moeten daarvoor betalen. Hier staat tegenover dat 24 uur per dag
informatie over de eigen rekening kan worden opgevraagd.
Zo kan dat bijvoorbeeld bij de Rabobank op drie manieren:
1. gratis via de geldautomaat: elke geldautomaat van de Rabobank biedt de mogelijk
heid om het saldo van de eigen rekening op te vragen; -
2. via de Rabofoon: als een klant van de bank wil weten hoeveel geld er op de
rekening staat, dan kan daarvoor dag en nacht een speciaal telefoonnummer worden
gedraaid. Dat kost ongeveer 40 cent per minuut;
3. via Rabo Telebankieren: via de personal computer kan op elk gewenst moment
saldo-informatie worden opgevraagd. Ook kunnen betalingen worden verricht.
Extra kosten
De banken willen de kosten van het betalingsverkeer terugdringen. Het gebruik van
'goedkope' betaalvormen wordt beloond met extra service, betaalgemak en minimale
kosten. Het gebruik van 'dure' middelen wordt afgeremd door bijvoorbeeld beperkt kosten
in rekening te brengen.
'Dure' betaalvormen zijn:
- geld opnemen aan de balie;
- uitschrijven van cheques;
- overmaken van geld via acceptgiro's en overschrijvingsformulieren.
'Goedkope' betaalvormen zijn:
- geld opnemen via de geldautomaat;
- betalen via de betaalautomaat (dit jaar verschijnen in een groot aantal winkels
betaalautomaten op de toonbank);
- automatisch geld overmaken (door gebruik te maken van machtiging of periodieke
overboeking).
Uit onderzoek blijkt dat rekeninghouders massaal gehoor geven aan de oproep van de
banken om bewuster te betalen. Zo laten steeds meer mensen de betalingen van huur,
hypotheek, telefoon, ziekenfonds, gas/water/licht, abonnementen en contributies van hun
rekening afschrijven. Daarvoor zijn machtigingskaarten beschikbaar. Deze kaarten liggen
bij elke bank klaar om mee te nemen.
De nieuwe middelen zijn niet alleen goedkoper, ze zijn ook gemakkelijk. En dat betaalge
mak is zelf te regelen. Heeft u vragen over geld- of betaalautomaten, PIN-codes,
machtigingskaarten of telefonische saldo-informatie via de Rabofoon? Loop eens een
Rabobank binnen.