2 BRIEF VAN PATER JAK WEÏS S7D, een van de drie missionarissen aan wie wij dank zy de missie-actie van onze parochianen b.g.v. onze vasten-actie een extratje hebben kunnen geven. Tanah Boleng, 17 Augustus 1982. Beste mensen van Castenray, Gisteren ontving ik een brief van Pastoer Keulaerds met het bericht, dat de opbrengst van de vastenactie van Castenray dit jaar bestemd is voor de missio narissen van Castenray, Zulke sympathieke berichten krijg ik niet iedere dagi Allemaal mijn oprechte dank. Ik weet dat het in deze tijd van bezuinigen voor veel mensen niet makkelijk is om iets opzij te leggen. Daarom waardeer ik des te meer, dat U het toch gedaan hebt, Hierhebben de mensen het nog aanzienlijk moeilijker, want ook hier gaan de prijzen geregeld omhoog, maar de prijs die de boeren krijger, voor hun produkten, blijft hetzelfde en voor verschillende produkten is de prijs zelfs flink gedaald, bv. voor koffie, kopra en tabak. -p i - Sociale voorzieningen zijn praktisch onbekend. Het gevolg is dat heel veel mannen wegtrekken als gastarbeiders en hun gezinnen jaren lang achter laten, wat na tuurlijk weer nieuwe problemen schept. Waarschijnlijk zal het U interesseren waarvoor ik het geld denk te gebruiken. Ik had gedacht voor kadervorming in mijn parochie. Mijn parochie telt 10.250 Ka tholieken, verdeeld over 14 "kerkdorpen". Ieder kerkdorp vormt een eigen ge meenschap met eigen kerk of kapel, waar de mensen 's Zondags samen komen voor een Woorddienst. Zelf kan ik hoogstens in 2 dorpen de Eucharistie vieren. Ie der dorp heeft zijn eigen parochieraad die het hele parochieleven in het dorp moet runnen: Zondagdienst, begrafenissen, vastenactie, Bybelgroepen enz. Denk je bv. de situatie in in Castenray als er geen pastoor meer zou zijn, en de pas toor van een ander dorp maar èèn dag per maand zou komen. Aan'zo'n parochie raad worden dus wel behoorlijke eisen gesteld. Natuurlijk kun je ze wel uitschel den voor stommelingen als ze niet aan die eisen voldoen, maar daarmee bereik je weinig, en bovendien zou het onrechtvaardig zijn. Wij zijn nu begonnen met vor mingscursussen voor die mensen. Twee cursussen hebben we gegeven over het samen stellen en uitvoeren van een Zondagsdienst (als er geen Eucharistieviering is). Over twee weken beginnen we set een Bijbelcursus, waarin de mensen vooral leren om in groepen het dagelijks leven door te lichten aan de hand van de Bijbel» wat bijvoorbeeld betekent: opkomen voor de kleine man» samen mistoestanden verbete ren enz. Uit de hele parochie (14 kerkdorpen) volgen een kleine 400 mensen deze vormingscursussen. Omdat deze groep te groot is moet een bepaalde cursus acht keer gegeven worden. Het succes overtreft de verwachtingen, en er groeit nu in ieder dorp een kerngroep, die het dorp stuwt en verantwoording op zich neemt. Natuurlijk zijn er onkosten verbonden aan zo'n cursus. Voor de verblijfskosten komen de mensen zelf op, maar er moeten ook boeken zijn, er meet van alles ge stencild worden, papier, enz. Nu had ik gedacht het geld van de vastenactie van Castenray hiervoor te gebruiken. Dus geen investering in gebouwen, maar in mensen, can hen te helpen zichzelf te helpen en hun eigen problemen zelf op te lossen. Persoonlijk ben ik er var. overtuigd dat dit de beste investering is. En dat Castenray me hierbij helpt en nog aan me denkt ofschoon ik er al zo lang weg ben, en er nu geen enkele broer of sus meer heb, dat is een bijzonder pret tige ervaring voor me. Nogmaals mijn oprechte dank. Met hartelijke groeten, w.g. Jan Weys SVD - Ik dacht, het doet ons niet alleen goed deze dankbrief te lezen, het laat ons ook zien in wat voor een bevoorrechte positie wij allen nog zijn. Onze kerkdor pen hebben voorlopig nog een eigen priester. Wat er zou kunnen gebeuren als die er niet meer is, kunnen we hier van Pater Weijs vernemen. Onze Katholieken zouden wellicht nbg meer actief betrokken worden by het "kerkelijk gebeuren" als tot nog toe het geval is. (Een dankbrief van de twee andere missionarissen volgt nog).

Castenrays dorpsblad De Schans | 1982 | | pagina 2