3
De jongens en de meisjes liepen vooraan achter het kruis. Dan volgden de vrou
wen, de zangers, de bruidjes, twee misdienaars met een bel, het Allerheiligste,
(misdienaar met wierookvat voorop,) geflankeerd door het kerkbestuur met lantaarn,
vier mannen van de boerenbond droegen (later) de hemel (allen in gewoon colbert
staat er by), zes bruidjes en tenslotte alle mannen. Allen .in twee lange rijen.
Rechts bad voor en links 'bad na,
Ben grootse processie zoals in sign studententijd en fraters tijd in Venray was het
natuurlijk niet. Nog indrukwekkender vond ik de Sacramentsprocessie in mijn ge
boorteplaats, Ik heb er nog een foto van. Als misdienaar mocht ik toen met het
wierookvat vlak voor het Allerheiligste lopen. Ik hoor het feestelijk klokgelui,
bij het uittrekken van de processie nog. Alle verenigingen trokken mee: de schut
terij, verschillende fanfares, de Maria-congregatie, een lange stoet van maagden
en bruidjes, alle kinderen van de scholen, H.Familie en Derde Orde, Het was een
gebeuren voor heel de uitsluitend Rooms-Katholieke gemeenschap. Uren lang trok
men rond, soms in gloeiende hitte. Iedereen had gevlagd. Voor ieder buis of
raam was een JWprt altaartje opgericht, met een kruis of Christus-of heiligen
beeld. YersidTOigëh 'm-ëmi met bloemen en kaarsen. Bijna ieder gezin was in het
bezit van een stel paaltjes met wit-gele vlaggetjes eraan. Langs de weg - voor
zover men niet meetrok - meestal familieleden van elders(die tevens naar de kei*—
mis kwamens) overal knielende en biddende mensen. Sn dat alles als uiting Van
e-?n levend geloof^in de werkelijke en waarachtige tegenwoordigheid van Chrislus
in de H»Eucharistie. Begrijpt IJ nu wat ik in mijn interview met een redacteur van
de Noord-Limburger bedoelde toen ik zei "dat het toch vroeger beter was", (je
moet dat natuurlijk niet al te absoluut verstaan). Maar ik dacht toen vooral
ook aan - zoals ik zei - "Die pracht en praal als uitdrukking van het geloof",
met name ook en vooral ronaoo dit Allerheiligste Sacrament."Machtig"vond ik het.
Een of ander die dit- leest zal wel zeggen of denken: Wat is die pastoor"nostai-
gisch" (het Griekse woord "nestas"- terugkeer, en "algos= pijn), dat betekent:
heimwee-aahtig, iets waar ouder wordende mensen nogal eens aan "lijden" Y
Ik ben overigens nuchter genoeg om te vreten en te begrijpen dat we nu in een
heel andere tijd leven. Als gevolg daarvan is er wel meer afgeschaft, ook in on
ze kerken en parochies, "Vormen" van Euch.-verering kunnen dus ook veranderen,
ioch K0U ik de vraag willen stellen, maar dan aan alle parochianen van Casten—
my: Moeten we de Sacramentsprocessie zoals ze nü nog gehouden wordt zo laten
of^ zou het mogelijk zijn er toch weer een levend getuigenis van te maken van ons
geloof in de werkelijke en waarachtige tegenwoordigheid van Christus in de Heili
ge EucharistieMaar aan niet van slechts enkelen, maar van allen»
Persoonlijk voel^ik er niets voor om in deze ook maar iets~te'"forceren.
Overigens schryft de paus in zijn lange brief &3$ alle bisschoppen en priesters
by gelegenheid van Witte Donderde 1979 èn 1960s De aanbidding van Christus in"
dit Sacrament dient - naast H.füs en E,Communie - tevens haar uitdrukking t-e
krijgen in velerlei vormen van eucharistische vroomheid: in persoonlijk gebed"
voor het allerheiligste Sacrament, in aanbiddingsuren, door de uitstelling van
het Allerheiligste voor korte of langere tyd of ook jaarlijks (in het veertig
uren-gebed), in het eucharistisch lof, in sacramentsprocessies en eucharistische
congressen.
Ik zou zeggen, praat er in de toekomst eens samen over, thuis, in de dorpsraad
en in de jaarlijkse parochievergadering. Vanzelfsprekend doe ik dat natuurlijk
t.z.t, ook met het kerkbestuur,
Aan de opkomst in hoogmis en processie a.s» Zondag valt mogelijk al iets af te
leiden. Het antwoord is in. elk geval aan TJ allen!
Nog dit: A.s.Zondag (en Zaterdagavond) wordt er een brief voorgelezen, opgesteld
door onze zeven bisschoppen gezamenlijk. Ook. deze brief houdt verband met "het
feest van de H.Eucharistie. Daarom juist wordt hij op Sacramentsdag voorgelezen.
i