"Kruis en haan hebban ye een half jaar gemist» Vooral die haan, want die wyst precies de windrichting aan". 7,0 -sou san Caatenjragrer hebben gezegd (Zie kranten artikel van Vrijdag jsl. ik her. rut, oc nog eens in dit blad laten overnemen, als archiefstuk natuurlijk;, Als waar is dat die haan er staat om met zijn ge- kraai de parochianen op ïi roe oen. ,s ris. or de kerk te gaan, is zijn aanwezigheid minstens even belangrijk *J.i tet krs is waarop hy staat. Men zal dan wel naar zijn gekraai moeter, luisteren vooral - -aai moeten willen verstaan! Hierboven nog een foto v?. crt» 'u- coen hi_, ir, 1949 voor hst eerst op onze to ren werd gezet, Jesarer cal ris- r«; bob 'waargenomen om ook. beneden een fo to te maken vsn het kruis. Mi"toh 'v.- ,ber pderen dat gedaan. In dat geval houd ik mij bijzonder aanbevolen 00 er «pn copy 7te ontvangen, -s Maar nuj Waarom bij het fcrds ook. dx3 K-_a? Ik zou een en ander gaan onderzoeken, aldus de krant. Veel verder dan v*\ g-ap-jj?? erover ben ik nog niet gekomen. Het is heel goed mogelijk flat in Heidens.- tijden aan het gekraai van de haan de kracht werd toegekend om boze geesten te verjagen» Aldus »n uitleg van een encyclopedie. Missienarissen hebben vroeger- bestaande Heidense gebruiken heel dikwijls laten be staan, maar ze wel een christelijk tintje gegeven. Zo menen sommigen dal de haan op de toren ons herinnert aan Petras die Christus tot drie maal toe verlochende: "Eer de haan kraait zult ge Mj drie saai verlochend hebben". Of dat de juiste ver klaring is weet ik niet. Ga je de vraag stellen zoals ik min of meer gekscherend deed met een "Waarom een haan en geen kip", dan kun je natuurlijk de gekste dingen verwachten. Een feminist (dat is iemand die te vuur en te zwaard vecht voor de esantiepatie van de vrouw) zei natuurlijks "Sr staat een haan op en geen kip omdat het maanelyk geslacht al eeuwen lang haantje de voorste is in onze Kerk". Je kunt dan glimlachen, maar ook - erities kijken. Eet hangt er dan. maar van af met wie je staat te praten.... zei0^0®1' die bl^kbaar in ds SS^-an had dat de pastoor om een grauje verlegen zat, 'i Beteen haan moest zijn en zeker geen kip. Stel je voor... het zou me een eierkoek worden met al die stuk gevriler. eieren irrigs .le toren..., -

Castenrays dorpsblad De Schans | 1981 | | pagina 2