2 naast ook nog eens levensregel schreef voor mannen en vrouwen, die - alhoewel '•midden in hst leven" staande - Francisous toch op hun eigen wijze zoveel moge lijk wilden volgen, ontstond er een eerste Orde (dat zijn alle minderbroeders; Franciscanen, Capuoijner. en Conventuelen), een tweede Orde, ni. de Zusters Cla rissen, en de derde Orde; mensen die "in de wereld" blijvend eveneens naar het voorbeeld van S.Francisous Christus ac veel mogelijk op de voet willen volgen. Daarnaast zijn er ook nog vele religieu.se gemeenschappen die zich (het zijn mees tal vrouwen) "Franciscanessen"nQemeK. Deze hebben de regel van Franciscus* der de Orde als grondslag genomen voor hun religieuss gemeenschap» We kermen er in ons land wel een stuk of twintig. Ter onderscheiding van elkaar noemen zy zich Franciscanessen van Talkenburg, van Oir schot, van de H,Jozef enz. Zuster Gerar- dis is lid van de Congregatie van de H.Jozef van Valkenburg, te onderscheiden van die van "de kleine Zusters van de H»Jozef'«van Heerlen» !t Is maar om enig inzicht te geven in de wirwar van al die kloosterorden en religieuse Congregaties, U weet nu in elk geval wat een Derde Orde is. Het kerkelijk wetboek zegt het al dus; "Onder wereldlijke Derde Orden (te onderscheiden van. de vele religieuse Con gregaties) verstaat men verenigingen var, mensen in de wereld, die onder leiding van een Orde en volgens haar geest er haar streven de christelijke volmaaktheid te bereiken, op een vryse aan het leven in de wereld aangepast en volgens regels door de H,Stoel (de paus) daarvoor goedgekeurd". Een hele mond vol. Voor jonge mensen van onze tijd ook moeilijk te verstaan. Ik begrijp dat ten volle. Maar wie iets van de derde Orde wil begrijpen(die immers ook in onze parochie heeft bestaan' zal dit toch minstens gelezen moeten hebben. Dat er ook nu nog "afdelingen" van deze derde Orde bestaan kunt "0 zien aan Krantuitknipsel van Maart 1981, waarin een vergadering voor leden van. Yenrsy en omgeving nog onlangs werd aangekondigd. Over het ontstaan en het bestaan van de Derde Orde indertyd in Casrenray een volgende keer, ,v (wordt vervolgd) HlS3 ilENAARSBEUR'PM M HISIKTBiTlES4e Zondag van de Vasten. Misdienaars Edwin Dinghs en Hans van de Ten; Marcel Duykers en Urban Vollen- bergh; Hoogmis: Mike en Patrick Tieeven. Saterdag- 19.00 uur (Gezongen) Hf Mis t.e.v.O.L. Vrouw van lit yd durende Bijst. Zondag 8.00 uur Hendrik Philipsen. 10.00 uur Voor het geestelijk en. ty&elyk welzijn van alle parochianen Maandag 19,00 uur Jrö, voor Gerardus Dinghs en Henrica Friezen. Dinsdag 8.00 uur Qverl, ouders Saonts'geurts en zoon Martinus. V/oensdag 8.00 uur Jrd, voor-Gerard Cremers en Maria Slis. Cresers-Ver- steegen. Tevens tot intentie van de offeraars. Donderdag s 8.00 uur Bij gelegenheid van een verjaardag. Vrijdag 8.00 geen B.Mis. ESHGTE VRIJDAG VAK DE MAAND, ZIEKM-COMMÖNIE. 2.00 uur Uit dankbaarheid b.g.v, het zilveren huwelijksfeest van de familie Duykers-van de Ven., Zaterdag s 19.00 uur Jrd. voor Herman Dinghs» ONS GODS-DIBTST-ONDEERICgP OF SCHOOL; Het Latijns woord voor "VORMSEL" is: "COKFIRMATIO'"Dat betekent "bevestiging". Het Vormsel-Sacrament wil namelijk opnieuw benadrukken wat bij de toediening van hst Sacrament van hot Doopsel is gebeurd. Toen hebben de ouders hun kind-op de weg van Jezus Christus gezet.. Ouders willen hun kind ook de komende misschien moeilijker jaren op die weg verder helpen. En de kinderen gaan steeds beter begrij pen wat het zeggen wil: gedoopt, christen te zjjn. Gen gelukkig toeval wil dat zaterdag 28 Maart a.s. om 3 uur de eerste kleine van het echtpaar van Wegberg-Severens wordt gedoopt. Alle kinderen van de 6e klas mo gen daarbij aanwezig zijn. We hebben ze daar vanzelfsprekend op voorbereid. In de 4e en pe klas spraken wij over God en Jezus Christus. Momenteel praten we jaet-hen over de H.Mis of Eucharistieviering» Srg belangrijk.

Castenrays dorpsblad De Schans | 1981 | | pagina 2