1 HE SSHFtflS I „.e-DERDE ORDE si DORPS BLAD VOOR CASTENRAY jaargang nr. 10 WEEKBLAD 1981 Redaktie-adresCastelostraat 4 Rabobank Oirlo: 13.87.93.867 Nr. 12 27 maart 1981 UIT -WET ARCHIE? VAN 0K2- PAROCHIE HK VSREMIGIHOKLEVEW. J3E DER1)E ORDE Sommige jongeren zullen zich allicht afvragen: Wat is dat nu weer: de "derde orde". Wat is dat "Orde"? En als er een "derde" Orde bestaat dan zal er ook wel een eerste en tweede'Orde zijn, Hoe zit dat? Veie vrome mannen en vrouwen hebben in de loop der tijden religieuze godsdienstige) gemeenschappen ge sticht, met als doel: zelfheiliging en heiliging van anderen. Ze woonden meestal samen in kloosters. Se worden daarom ook dikwijls "kloosterlingen" ge noemd. Men onderscheidt dan "Orden" en"Congrega ties" Zoals iedere christen behoort te doen,"stre ven zij naar de volmaaktheid"proberen zij een zo goed mogelijk christenmens te worden en te zijn. Zij doen dit echter met do middelen die wij uit het evan- lie kennen als "de evangelische raden"Het komt hier op neer: Alles verlaten, heel wat opgeven,"om wille van het Rijk der hemelen". In feite wil dat zeggen: God, plechtig onder ede beloven voor heel zijn leven (l) ongehuwd, zonder persoonIjk bezit en in ge hoorzaamheid aan "Oversten"door het leven te gaan. Een waar "levensoffer"! Het is een zich totaal aan God wijden"en bra God, uit liefde tot- God, vanzelfspre kend oèk aan de mennen! Ik schrijf dit hier nog maar eens neer, omdat ik meer. dat velen in onze welvaartstyd daar geer. inzicht meer in hebben, er ook geen begrip meer voor kunnen opbren gen, Religieusen die door hun. kleding ook nog duidelijk laten zien dat zo'n leven hun levensideaal is, worden -- Ssïï ook in onze tijd gemakkelijk voor "ouderwets" ver sleten. öatuurlyk i het religieuze kleed niet het eigenlijke waar het om gaat. Maar is het niet voor degene die het draagt een teken en een herinnering aan vrat hij oi zij aan God beroofd heeft, Is het ook niet een bescherming. Overigens hier geen enkel oordeel over degenen die het niet of niet altijd dragen. Daar kan in onze tijd volop reden voor bestaan. Haar nu terzake. Ook S, Franc is cn: heeft door zijn persoonlijk idealisme mannen en vrouwen bij elkaar gebracht die hij met 'woord en daad aanspoorde tot een zo raaicasl mogelijk navolger, van Christus. De paus maakte van die gemeenschap eer. "Orde". i2n omdat franeiocus drie gemeenschappen stichtte: van mannen» Van: vrouwen, met "geloften" van "ar moede", zulverhei er gchoo""znnraheidendaar- A.s. woensdag 13 maart leden vergadering. Na de Eucharistievie ring die om baif 8 begint, gezellig samenzijn onder het genot van een kop koffie. De VERDIEPINGSDAG wordt gehouden op 31 maart in Venlo.

Castenrays dorpsblad De Schans | 1981 | | pagina 1