2 Zo'ii boete-triduum en zo'n aansporing tot boetedoening zou in 1981 natuurlijk niet meer mogelijk zrjn, Overigens is.i. een interessant archiefstuk. Toch kennen ook wy nog' onze boetedagen en. boetetijden, Dat hoo^t bij ons chris— ten-zyia. Jezus heeft zelf;, een boete-Sacrament ingesteld, In een van de besluiten van do bischoppensynode (n.4l) van vorig jaar staat ook: "Om te kunnen dolen in hot heil dat Christus ons heeft gebracht hebben wij de bevrijding nodig van or.ze zonden en het herstel van de gemeenschap in liefde set de Vader en mot onze broeders on zusters" De laatste jaren hebben vy de vastentyJ veertig- ia gen-tijd" genoemd. Dat klinkt wat neutraler en vrybl vender. Toch mag het dat niet zijn. Ook nu nog moet de tijd van voorbereiding op het Paasfeest voor ons een aansporing blijven om als gelovigen het getuigenis te geven van boete doen en van een eerlyk willen delen met anderen. Het is ook niet meer dan onze ernstige plicht als medemens èn ale christen-mem; onze broeders en zusters die gebrek lijden aan het allernoodzakelijkste zoveel we kunnen te helpen uit de onmenselijke toe standen waarin z;i leven, ze te helpen ook om zich te ontwikkelen, zoals mensen daar recht op hebben. Missionarissen, zullen deze mensen ook nooit tot de ge meenschap van Christus en zijn Kerk kunnen brengen, als deze mensen niet eerst aan den lijve hebben ondervonden dat christen zijn voèr alles betekent: liefde en zorg hebben voor elkaar. Mag ik U daarom voorstellen ook dit jaar weer een bepaalde missionaris te gaan helpen, en wel dezelfde als vorig jaar, namelijk Pater Pr. Koogers CSSP, broer van Pastoor Hoogers van het Veulen. Hij werkt in het missiegebied van CAMESOTJN, gelegen ten oosten van Nigeria in zuid-Africa, Ik doe U dit voorstel overigens met instemming van het kerkbestuur. Dat lijkt in de verwarring die er momenteel rond de bisschoppelijke vastenactie is ontstaan verstandig dacht ik. Als we we ten dat we binnenkort weer persoonlijk van Pater Hoogers mogen vernemen dat hij ons geld ontvangen heeft en mogelijk ook neg waarvoor hy het geld besteed heeft, dan hoever, we echt niet bang te zijn dat er ook mar iets aan de strijkstok is blyven hangen, zoals soms wel eens beweerd wordt. Alle getwist rond de bisschop pelijke vastenactie is dan ook niet nodig. Niemand mg dan ook als gevolg van het®Srakeel van deze gelegenheid "mieb mik" maken door te zeggen: "Nou geef ik helemaal niet meer". Laat de misrionariosen a.u.b, niet de dupe worden van weet ik wat ook. Wilt U toch op een andere manier dan wij hier voorstellen de Missie steunen, dan is dat uw persoonlijke vrijheid en verantwoordelijkheid. "We zijn zelfs bereid in dat geval er voor te zorgen dat uw gift dan terecht 'komt waar ze hebben wilt.. Vermeldt dit dan straks op het va stenzakje dat rond half-vast en via de Schans wordt toegezonden. In elk geval: GESP UW EDELMOEDIGHEID EEN GELOVIGS BEZIELING; GEEP ROYAALS GEEN AALMOESl Miadi&naarsbeurten en Mls-inienties Misdienaars: Marcel Duykers en Urban. Vollenbergh; Mike en Patrick Rleeven. Hoogmis Zaterdag Zondag Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag Zaterdag Mark Donders en Marcel Classens. 19.00 8.00 10.00 t 19.00 8.00 8.00 e.oo 8.00 19.00 uur Jgt. voor Lei Heidens, uur Jgt. voor Pierre Janssen. uur Voor het geestel. en tijdel. welzijn van alle parochianen. uur Cornelia Kemme1ings-Priezen uur Johannes Bambags en Johanna Kuypers. uur Josephina Seykens-OollinTevens intentie van offeraars. uur Jgt, voor de- overl. fam. Voesten-v.d,Voort. uur geen H.Mis. Wel om 18.00 uur (6 uur) avondmis voor de levende en overleden leden van de L.L.T.B» tot dankzegging b.g.v, het 50-jaar bestaan van de vereniging. uur (Gezongen) H.Mig voor de overl, famNooyen-Arts,

Castenrays dorpsblad De Schans | 1981 | | pagina 2