2 ren te halen* In ons archief zijn daarvan nog verschillende tekeningen en prijsop gaven aanwezig. De kosten lagen in die dagen ai rond de ƒ25000. Dat kon het bruint je niet trekken. Pastoor Litjens hoeft toen van pastoor Jonkers uit Leunen een oude altaartafel gekregen, waar men het voorlopig mee gedaan heeft. Pastoor Arts kocht later van het SElisabeth-ziekenhuis een beter altaar, dat wat nu nog in onze kapel staat, en wei voor ƒ25» Het bleef echter een noodoplossing. In 1978 werd er opnieuw gepraat. Onse koster Martinus Kuypers heeft toen het mooie aan bod gedaan de te verrichten werkzaamheden pro .Deo te doen. Pastoor Arts en Maria Holsen, zijn huishoudster, hebben toen de betaling van de nodige materialen voor hun rekening genomen. Ben royale gift, want de begroting was ook toen nog rond de ƒ10.000. Pastoor Arts heeft helaas de verbouwing van het altaar niet meer helemaal klaar gezien. Pas na zijn dood en begrafenis Kerstmis 1978 kon de bouw worden voltooid* Misschien zal iemand zeggen dat het altaar nu wel wat erg ver weg staat. Op de tekeningen van de eerste plannen is het inderdaad ook iets verder naar voren ge pland. Maar ik denk dat de onkosten daardoor ook veel. hoger kwamen te liggen. Van de andere kant hebben we sm een ruim voorplein gekregen, bijzonder geschikt voor plechtigheden air Iterate H.Communie, Vormseltoediening, Huwelijksplechtighe den, jubilea enz. Ooi/war."de nieuwe liturgie 'bedeelde komt dit voorplein bijzon der goed van pas, Zy wil immers de Woord-dienst en de Offer-dienst ook plaatse lijk zo goed mogelijk gescheiden houden. Eigenlijk sou de priester in de Woord-dienst rechts op "het pleintje" moeten zitten en vanaf die plaats alle gebeden moeten verrichten tot aan de Offerande* 'De lezingen zouden moeten gehouden worden van af een z.g.ambo of lezenaar. Om practische redenen verricht de priester nu ech ter alle gebeden en lezingen vanaf de lezenaar. 2o is hy immers voor iedereen duidelijker zichtbaar. De oude mooie houten lezenaar wordt daarvoor gebruikt en de koster heeft er een practische opstand bij gebouwd. Tot nog toe was men gewend de priester ook onder de Woord-dienst achter het al taar te zien staan. Deze echt duidelijke ook plaatselijke afscheiding tussen Woord dienst en Offer-dienst hoort wezenlijk tot de vernieuwing van de liturgie. De ouderen weten wellicht nog dat er in de oude Catechismus ston# dat je min stens vèor de Offerande aanwezig diende te zijn. Tot aan en onder de preek was de onrust in de kerk, veroorzaakt door vele laat-kojners,önn ook bijzonder hinder lijk. Goddank is daar nu wel zo góed als een eind s^ekomen. Ook de Woord-dienst is - als voorbereiding op de Offer-dienst - bijzonder belangrijk! De collecte voor Oosi-prios terhulp bedroeg, na aftrek van de normale kerk-col- Xecte ƒ439»70* Wat er by de kapelwagen alsnog gebracht en geofferd is hoort U ter zijner työ nog wel. Keel hartelijk dank namens Oost-Prxesterttulpl AFGESPROKEN Van mij kun je op aan; kerk, parochie, reken maar op mij en mijn bijdrage! BELASTINGAFTREK Uw kerkbijdrage valt voor de belasting onder de „giften" an mag dus in beginsel van het inkomen worden afgetrokken, indien het totaal van uw giften meer dan 1 van uw inkomen en tevens meer dan f 20.— per jaar bedraagt, is het meerdere tot maximaal 0% van uw inkomen aftrekbaar. Voor bijzondere giften wende men zich tot een notaris.

Castenrays dorpsblad De Schans | 1981 | | pagina 2