LAGERE SCHOOI
Binnenkort zijn weer op diverse scholen voor voortgezet onderwijs in de
regio agn. "Open Dagen"Voor de leerlingen van de 6e klas en hun
ouders bestaat de mogelijkheid ora op deze dagen, geheel vrijblijvend,
een kijkje te gaan nemen op die scholen»
Op- korte termijn zijn dat:
Een vorm van taaiactivering zijn de kreatieve taalsgelletjjesZe bevor
deren het spelen met taal en. dus de t aa Ï5 n.t wikke li ng7"Ik "ben daar nu op
school o,a« ook mee bezig.
Hier volgen er een paar:
Een van de kinderen begint het spel en zegt fc «v
Ik ging op reis met de bus. -
Het volgende kind (of ouder) herhaalt deze zin en voegt er iets aan toe:
Ik ging op reis met- de bus en de trein.
Se volgende her-haalt de hele sia opnieuw in da juiste volgorde en maakt
de zin opnieuw een stukje langer.
Het spelletje is ui, zo gauw iemand niet meer verder kan.
2i_Een verhaalt ie maken op een andere manier
In een groot land was een stad
In die stad daar was een straat
In die straat daar stond êen"huia
In dat hnis...daar was een kelder
In die kelder enz...»
We gaan een woord opbouwen, samen.
Iemand neemt een woord in gedachten, b.v. bakker-. We schrijven de eerste
letter (b) op.
Nummer 2 moet nu een woord bedenken, dat met een b begint, b.v. beer
De volgende persoon bedenkt een woord dat aer be Begint, b.v. berm
Nummer vier zoekt weer een woord dat begint met~her enz....
Het spel gaat door tot niemand meer een woord kan'Sedenken met de
opgeschreven letters.
Deze spelletjes zijn ook leuk voor thuis om samen met de kinderen
te doen.
Succes!
H.N«O.-school "De Reindonk" Horst
dinsdag 1? fefcr. a.s. van 19*00 - 21.00 uur
Technische School Horst
vrijdag 30 jan. a.s. van 18.HO - 21.00 uur
Stimulering
1. geheugenverhaaltjes s
B. Maes.
BORGEN
BORGEN
OUD PAPIER
STICHTING 3EUG0SERK
CASTEN RAY
S.V.P. goed bundelen of in doasn warpakksnll
iU
t.b.tf.