-HE S GS li FlflS PAROCHIE NIEUWS DORPS BLAD VOOR CASTENRAY jaargang nr. 10 WEEKBLAD 1981 Reaktis-adrss: Castalostreat 4 Rabobank Oirlo: 13.87.93.66? Nr. 2 16 januari 1981 1 I Begin van de internationale bidweek. Misdienaars t Zaterdag Zondag t Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrydag Zaterdag Mike en Patrick Kleeven; Mark Donders en Marcel Classens. In hoogmis: Luc Vennekens en Rob Weys. 19.00 uur Overleden familie Gellings-Verhoeven. 8.00 uur Willem Thielen, Lamberdina Weys, Gertruda Linders en Piet Thielem 10.00 uur Leonard Peeters-Spreeuwenberg jrd. 19.00 uur Matthias Vollenbergh, 8.00 uur Overl. ouders Keulaerds-Werry en broers pater Viventius en Thee, Tevens voor genezing van een zieke broer. 8.00 uur Voor de intenties van degenen die vandaag hiervoor offeren. 8.00 uur Tot intentie van Zuster Gerardis van Sunten. 8.00 uur Voor genezing van een zieke (R.) 19e00 uur Jan Cremers. DIT ONS PAROCHIE-ARCHIEF: HET ALTAAR (Vervolg). Zoals ik reeds schreef: Het marmeren altaar i's gekomen by de bouw van de vorige kerk die in de oorlog is opgeblazen. Op 'n foto uit die tyd (1953) zien we hetzelfde Tabernakel dat reeds op het houten altaar stond, en dat nu nog achter het altaar staat. Ook de engelen staan weer op t marmeren altaar, alsook de expositietroon. Daar in een koperen kruis. Of het byzondere waarde heeft geloof ik niet. Het staat nu in onze sacris tie. Dan komt het 2e Vaticaans Concilie (1963) met o.a. vernieuwingen van de liturgie. Daar werd er byzonder op aangedrongen dat de gelovigen zouden worden gebracht tot een zo groot mogelyke volledige, bewuste en actieve deelname aan de li turgische vieringen. Dat gold vooral voor de Eucha ristievieringen, Tot nog toe leek het er op als of de H.Mis alleen iets was van en voor de pries ter die het H.Misoffer opdroeg. De "beminde gelo vigen" waren in feite slechts toeschouwers. Ze "hoorden" Mis, ze "woonden de H.Mis by". Zo noemde men het ook. Van dat "horen" was eigenlijk maar heel weinig sprake. Veel werd door de priester zachtjes gebeden (o.a. de Canon, die we nu Eucharistisch gebed noemen), en als hy hardop bad, dan was het nog maar een byna onverstaanbaar gemompel in het Latyn. Het hinderde overi gens maar weinigen. Want men kwam in groot geloof zich aansluiten by het Offer van r

Castenrays dorpsblad De Schans | 1981 | | pagina 1