-HE S GS li FlflS
PAROCHIE NIEUWS
DORPS BLAD
VOOR
CASTENRAY
jaargang nr. 10
WEEKBLAD
1981
Reaktis-adrss: Castalostreat 4
Rabobank Oirlo: 13.87.93.66?
Nr. 2
16 januari 1981
1
I
Begin van de internationale bidweek.
Misdienaars t
Zaterdag
Zondag t
Maandag
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
Vrydag
Zaterdag
Mike en Patrick Kleeven; Mark Donders en Marcel Classens.
In hoogmis: Luc Vennekens en Rob Weys.
19.00 uur Overleden familie Gellings-Verhoeven.
8.00 uur Willem Thielen, Lamberdina Weys, Gertruda Linders en Piet
Thielem
10.00 uur Leonard Peeters-Spreeuwenberg jrd.
19.00 uur Matthias Vollenbergh,
8.00 uur Overl. ouders Keulaerds-Werry en broers pater Viventius
en Thee, Tevens voor genezing van een zieke broer.
8.00 uur Voor de intenties van degenen die vandaag hiervoor offeren.
8.00 uur Tot intentie van Zuster Gerardis van Sunten.
8.00 uur Voor genezing van een zieke (R.)
19e00 uur Jan Cremers.
DIT ONS PAROCHIE-ARCHIEF: HET ALTAAR (Vervolg).
Zoals ik reeds schreef: Het marmeren altaar i's
gekomen by de bouw van de vorige kerk die in de
oorlog is opgeblazen. Op 'n foto uit die tyd
(1953) zien we hetzelfde Tabernakel dat reeds op
het houten altaar stond, en dat nu nog achter
het altaar staat. Ook de engelen staan weer op t
marmeren altaar, alsook de expositietroon. Daar
in een koperen kruis. Of het byzondere waarde
heeft geloof ik niet. Het staat nu in onze sacris
tie.
Dan komt het 2e Vaticaans Concilie (1963) met
o.a. vernieuwingen van de liturgie. Daar werd
er byzonder op aangedrongen dat de gelovigen
zouden worden gebracht tot een zo groot mogelyke
volledige, bewuste en actieve deelname aan de li
turgische vieringen. Dat gold vooral voor de Eucha
ristievieringen, Tot nog toe leek het er op als
of de H.Mis alleen iets was van en voor de pries
ter die het H.Misoffer opdroeg. De "beminde gelo
vigen" waren in feite slechts toeschouwers. Ze
"hoorden" Mis, ze "woonden de H.Mis by". Zo noemde men het ook. Van dat "horen"
was eigenlijk maar heel weinig sprake. Veel werd door de priester zachtjes gebeden
(o.a. de Canon, die we nu Eucharistisch gebed noemen), en als hy hardop bad, dan
was het nog maar een byna onverstaanbaar gemompel in het Latyn. Het hinderde overi
gens maar weinigen. Want men kwam in groot geloof zich aansluiten by het Offer van
r