IJK 2 t gek omr Vlyn ir de put. Er is iet? gebeurd w-rt men maar moeilijk verwerken kan. 'Dat kan natuurlijk van. alles en nog wat ayn. koes houdt dat gebeurde verband roet allerlei echte of vermeende 'sèhulógavoelenebe een j.a daar meer vatbaar vóór als de ander. Van echte schuldgevoelen.! traas je zo maar niet af door aan een ander te zeggen: "Ik heb arjjn vader, ik heb u: -n moeder vermoord" (ik ra-fiis kit aio voorbeeld oro zo dui delijk mo.reljjk te zijn). 'Neen, er zal aan de psychiater (een soort zielel.ok.ter), móeten worden uitgelegd, hoe het ir, §adrn;.«us zo ver ie gekomen, er zal waar schijnlijk ook moeten worden mtgehuiio» Misschien kan de dokter na een langer of korter gesprek uitleggen dat de omstandigheden er uiteindelijk toe geleid hebben dat uit gebeuren kon, Sen gesprek is hier in elk geval absoluut noodzakelijk om de patiënt - want dat Is zo iemand docr so'n afschuwelijk gebeuren soms geworden te genezen* De priester kan in zo'n geval bovendien nog zeggen - ook al was de dader nhg zo schuldig - "Ik ontsla je van je zonden, in de naars van de Vader enz," Tenminste als er echte rppb berouw, aanwezig is. Kunt U zich indenken hoe 'belangrijk het is dat er in elke gevangenis aalmoezeniers, priesters zijn aange steld os dit soort mensen geestelijke hulp te bieden, Sn dat waar een priester dit niet kan doen anderen aanwezig moeten sin, psychologen, psychiaters of sndere ''geestelijke verzorgers"Maar dat, toch voor een gelovig Katholiek do priester de voorkeur zal hebben, nelaas .is g-s laatste jaren hex Sacrament van de Biecht (ioor velen ais afgeschaft" b&scfecuwó, zodat niet weinigen in uiterste nood. dar. alleen nog bij een psychiater terecht konden. Ja .maar, pastoor, U denkt toch niet a at wij in staat zip. os een moord te begaan?! Ik hoop ven niet,.Kaar 1 kunt zich toch wel indenken ast iemand in een situatie kun komen, waar l«?*fcou willen uitpraten wat hem (of haar) so te-meerdrukt, en dat so iemand dat het lïefet wil loer 'bij iemand di,e men in vertrouwen kan napen, er. dat die persoon voor eer: KaxhciieK nog steeds-, een priester zalzyn, 'die naroem; God ook nog kan zeggen: ."Ik ontsla je van 4e zonden Xn de naam enz, Het gaat ar om het nut te laten irtv.iér. var éfen biecht in de vorm van oen ge sprek ven persoon tot persoon* Katuurlijk overkomt het ons allemaal, dot we ons qsis kleine dingen schuldIg sa- ken: w© verliezen ons gedulc, we sc'tu eten tekort in -uandachit voor elkaar, we jokken in een betrekkelijk onbelangrijke zaak, we lazen bieden waarvan we denken: wat een rotsooi. Die dinger* zijn niet goedmaar ook weer riet zo erg, det daar door -de band set God ©0 je ev ©rus en sen verbroken, wordt» Toch wil je je ook van cue smetten zuiveren. Daarvoor ia enkele meien per jaar de gelegenheid tijdens een boeteviering» Maar wie roet- echte zware schuldgevoelens sit, soot daar niet mee blijven rondlopen. Een boeteviering kan in zo'n geval ook niet de rust en de innerlijke vrede met God, met de ander en vooral ook ast jezelf, helemaal herstellen. Welnu, om oa.> tor,-tal te bevrijden hoeft Cnristua uit Sacrament vooral ingesteld. Laten we er dankbaar voor zyrs, seals we dot cox mogen sijn cat de in stelling van de andere zez Sacramenten» Go-s gaf ons ook alt Sacrament omdat Hy ons mensen kent, omdat Hf «eet dat in bepaalde ores tand1gheuen alleen berouw, bel actons;; en voldoening ons helpen en genezen kan. Daarover een volgend© keer. (wordt vervolgd) DAKDEKKERS8£DBUF Ï-Jusseieiislraat 28 Horst-Amerioa Telefoon CM764 - 814 uw dak-, gink- en ioodwerk^aamheden

Castenrays dorpsblad De Schans | 1980 | | pagina 2