Klimaatstraat in Horst a/d Maas? Reclamestudio Stramm 35 jaar k Jubilarissen ZijActief Ysselsteyn Ook Sinterklaas aanwezig op koopzondag Bloemprijs valt in Blitterswijck Overvallenkaart politie actief PEEL EN MAAS Donderdag 25 november 2010 - Pagina 9 Duizenden straten in het hele land zullen naar verwach ting ook dit jaar weer de strijd met elkaar aangaan voor de titel 'beste klimaatstraat van Nederland'. Piet Paulusma, de SBS6-weer- man, heeft 500 gouden envelop pen, goed voor maar liefst 500 straatfeesten, veilig opgeborgen in een kluis. Begin april 2011 worden de 500 straten bekendgemaakt die een straatfeest winnen. Daarvan is één straat de nummer 1, de straat die het Superstraatfeest wint met een optreden van een bekende artiest. Piet Paulusma zal, samen met de winnaars van vorig jaar, in Waalwijk het startschot geven voor deze nieuwe ronde van het Klimaatstraatfeest. Het doel van het Klimaatstraatfeest is om zo veel mogelijk mensen te betrek ken bij de oplossing van het kli maatprobleem. De website van het Klimaatstraatfeest (www.kli- maatstraatfeest.nl) is het kloppend hart van de campagne, waar iedere straat een eigen pagina krijgt. Daar worden vanaf 17 november de 135 dagen afgeteld tot het einde van de campagne. Op de site staan legio acties die deelnemers zelf en met hun buren kunnen doen om energie te besparen en dus pun ten te verdienen. Piet Paulusma zal weer regelmatig actief deelnemen de klimaatstraten bezoeken. Dat deze stratencompetitie effectief is, blijkt alleen al uit het feit dat het eerste jaar bijna 3.300 en vorig jaar maar liefst 5.500 straten uit heel Nederland heb ben meegedaan. Hierdoor kan het Klimaatstraatfeest met recht de grootste energiebesparingsactie van Nederland genoemd worden. Het blijkt bovendien dat Klimaat- straten vaak blijvende maatregelen nemen en hun gedrag structureel veranderen omdat zij zich bewust worden van hun energiegebruik. Naast laagdrempelige acties als het plaatsen van radiatorfolie of het indraaien van spaarlampen kiezen ze voor bijvoorbeeld geza menlijke inkoop van dubbel glas, isolatiemaatregelen en zonne- energie, het delen van een auto of lid worden van een windcoöpe- ratie. Klimaatstraten kunnen ook flink punten scoren door minder spaarzame buren over te halen om mee te doen. Het is van groot belang dat zowel de lokale als de landelijke overheid de initiatieven van burgers en bedrijven steunen, vindt de HIER Klimaatcampagne. Op dit moment zijn alweer tien tallen gemeenten actief binnen het Klimaatstraatfeest als Gouden Ster-gemeente en enthousiasme ren hun bewoners om mee te doen aan het Klimaatstraatfeest. Ook Horst aan de Maas is Gouden Ster-gemeente. Dat betekent dat inwoners van Horst aan de Maas om te beginnen 2000 bonuspun- ten krijgen als ze deelnemen aan het Klimaatstraatfeest. Het Nati onale Klimaatstraatfeest is een initiatief van de HIER Klimaatcam pagne, de campagne van ruim 30 maatschappelijke organisaties die werken aan de oplossing van het klimaatprobleem. In de campagne werkt de HIER Klimaatcampagne samen met Agentschap NL, Buurt- link, de Fietsersbond, Meer met Minder, MilieuCentraal, Natuur monumenten, Stichting Band op Spanning en de Woonbond. De campagne wordt mede moge lijk gemaakt door hoofdsponsor Essent en door Dirk van den Broek, Procter&Gamble en Kieskeurig.nl. www.klimaatstraatfeest.nl Reclamestudio Stramm bestaat 35 jaar en is daarmee het oudste Venrayse reclame bureau. Eigenaar Willi Stramm is daar best wel trots op, want hij heeft veel collega's zien komen en gaan. De Studio van Stramm was oorspronkelijk gevestigd aan de Grotestraat, maar verhuisde in 1991 naar Wilhelminastraat 3. Willi is van origine Duits en leer de het vak aan de andere kant van de grens. Toen hij in Nederland trouwde, vestigde hij zich zelf standig als reclamebureau. "In die tijd, midden zeventiger jaren, was dat voor deze regio iets nieuws door zijn andere stijl. De basis van het vak bestond uit het maken van schetsen om van daaruit een huis stijl of ontwerp te ontwikkelen. Computers waren er nog niet en er werd veel gewerkt met wrijflet- ters en de rottringpen." Stramm is blij dat hij in het huidige compu tertijdperk deze basis heeft. "Het belang van een logo bin nen een onderneming wordt vaak zwaar onderschat. Tegenwoordig zie je vaak ontwerpen die niet overal toepasbaar zijn. Dat is jam mer, maar wordt vaak veroorzaakt omdat men de basis niet kent of onvoldoende kennis heeft van de (druk)techniek die wordt toe gepast." Zeker in de beginjaren was het werk van Willi Stramm vernieuwend. "Van met name de centrumwinkeliers kreeg ik veel opdrachten voor belettering. Nu gaat dat allemaal digitaal, maar des tijds deed ik dat met plakfolie dat met de hand werd uitgesneden. Het maakte het straatbeeld en de etalages wel een stuk levendiger", aldus Willi. Stramm was overi gens wel een van de eersten die het computertijdperk instapten. "Voor een (Apple-)systeem moest ik destijds bijna een halve ton (in guldens, red.) betalen. Een forse investering, maar het was ook in die tijd goed om zoveel mogelijk voorop te lopen." Trots is hij dan ook op een groot aantal huisstijlen die door hem ontworpen zijn. "De kracht van een logo zit hem vooral in de herkenbaarheid. Logo's van onder meer het Raayland College, Gerard Reijnders Schilderwerken, Vera en Price Cleaning komen van mijn hand en doen het, weliswaar met af en toe een lichte aanpas sing, nog steeds goed. De eerste twee logo's die ik ontwierp, waren voor Santecraem en de Lectuur- hal. Het eerste logo wordt nog steeds toegepast, het andere logo, het bekende mannetje met krant, wordt nog door verspreidingsbu reau Periodiek gebruikt." Logo's van deze laatste tijd zijn onder meer die van Mondzorg Venray, GRS Optimaal, Hoexbouw, Strakk Keuken Maatwerk en Claes- sens Bakkerij. Natuurlijk horen hier ook de ontwerpen en verzorging van het drukwerk bij. Door samen werking met vakkundige drukkers is het drukwerk dan ook van hoge kwaliteit. Deed Willi Stramm vroe ger nog bijna alles zelf, nu werkt hij ook samen met andere profes sionals. "Je kunt niet alles zelf doen en als je een paar goede partners hebt, kun je samen datgene berei ken waar de klant naar vraagt." Zo zorgt Willi Stramm ook voor de vormgeving en realisatie van apar te websites. Voor meer informatie over reclamestudio Stramm, kijk op www.stramm.nl. De Stichting Wereldpavil joen krijgt in haar streven om een Wereldpaviljoen te reali seren op Venlo GreenPark, de plaats waar in 2012 de wereld- tuinbouwtentoonselling Flori- ade plaatsvindt, de steun van landelijke en internationale bekende politici, mensen uit het bedrijfsleven en charita tieve organisaties. Zo heeft Willy Claes uit Hasselt, diplomaat en minister van Staat in België, zijn naam verbonden aan het Comité van Aanbeveling en staat hij de stichting daar waar mogelijk met raad en daad bij. Ook Joris Voorhoeve (lid Raad van State, voorzitter van de Raad van Toe zicht van Oxfam Novib en voorzit ter World Population Foundation) en Jos van Gennip (diplomaat en voorzitter NCDO) hebben zitting in het aanbevelingscomité. Ger- linde Silvis, lid Raad van Bestuur Rabobank Nederland, en Europar lementariër Ria Oomen hebben hun medewerking eveneens toe gezegd evenals Servaas Huys uit Grubbenvorst (bestuurder en oud parlementariër Tweede Kamer) en Jan Willem Bertens uit Maastricht (oud-Europarlementariër) onder steunen in dit comité de plannen van de Stichting Wereldpaviljoen. Volgens Servaas Huys wordt de wereldtuinbouwtentoonstelling Floriade met het Wereldpaviljoen een echte tentoonstelling van, over en voor de wereld. "Een bij zondere dimensie wordt door het Wereldpaviljoen toegevoegd, waarmee deze Floriade 2012 zich uitzonderlijk gaat onderscheiden", aldus Huys. De stichting is erg blij met de steun van de leden van het Comité van Aanbeveling. "Het zijn stuk voor stuk per sonen die een staat van dienst hebben en op allerlei terreinen contacten hebben die voor de rea lisering van het Wereldpaviljoen van belang kunnen zijn", aldus voorzitter René Poels van de Stich ting Wereldpaviljoen. "Het is voor het bestuur een stevige steun in de rug dat deze mensen achter onze idealen staan." Namens de Regio Venlo is Marlies de Loo, bur gemeester van de gemeente Gen nep, aangewezen als gemeentelijk ambassadrice en contactpersoon tussen de stichting en de zes Flo- riadegemeenten. Ook is het vijf man sterke stichtingsbestuur onlangs uitgebreid met twee per sonen. Gerrie Swinkels uit Venray, (general manager Sales Landgard Blumen&Planzen, Straelen (DE) en lid Raad van Commissarissen Rabo bank Venray) en Jan Nabben uit Horst (bestuurder, oud-directeur/ eigenaar Munckhof Groep Horst) komen het bestuur versterken. De eerste Open Coffee-mee ting Meerlo-Wanssum e.o. was een groot succes. Meer dan veertig professionals en ondernemers kwamen bij elkaar bij restaurant Tante Jet aan de Maas in Blitterswijck voor deze netwerkmeeting. Vanwege dit succes is besloten om deze Open Coffee te prolon geren op vrijdag 17 december in dezelfde locatie. De Meerlo-Wans- sumse Open Coffee is opgezet vanuit de mondiale organisatie SOS Meerlo-Wanssum en wijkt iets af van bestaande Open Cof fees in den lande vanwege de naam Zuivere Koffie. Ook het feit dat tijdens elke meeting een drie minuten inspirerende input wordt gegeven over mondiaal bewust zijn en maatschappelijk onderne men geeft deze netwerkmeeting een extra cachet. Deze eerste keer was dat een aanstekelijk verhaal uit het hart van SOS-voorzitter René Poels, de man achter het Wereldpaviljoen op de Floriade, over de dag dat hij bij de straat kinderen in Rio de Janeiro besloot zich blijvend in te zetten voor mensen in de samenleving die het niet zo getroffen hebben als hij. Al meteen na afloop van Open Cof fee kreeg de organisatie lovende woorden te horen van diverse bezoekers. "Deze ochtendmeeting is veel beter dan het netwerken 's avonds na het werk. Bovendien krijg je er hier ook nog een mon diale inspiratie bij", aldus een van de deelnemers. Chiel van der Linden, een van de mensen achter Open Cof fee Meerlo-Wanssum, was ook zeer tevreden over de opkomst. "We wisten dat er belangstelling was voor een bijeenkomst met professionals en ondernemers. Maar dan is het nog altijd afwach ten hoeveel er komen. De hoge opkomst heeft ons buitengewoon verrast", aldus Van der Linden. "En het kopje zuivere koffie met een mondiaal schuimkraagje is prima gevallen. Het smaakt naar meer". Het idee van Open Coffee komt uit Engeland door de oprichter van Skype en kreeg al snel opvol- Foto:Een sfeerimpressie van de eerste Open Coffee bij Tante Jet (foto Angy Wanssum). ging in Nederland. Op tientallen plaatsen in ons land zijn nu al van deze meetings waar profes sionals en ondernemers elkaar ontmoeten in een informele en laagdrempelige sfeer. Een plaats waar mensen ideeën en inspiratie opdoen, brainstormen en kennis uitwisselen. In Meerlo-Wanssum is het idee ontsproten binnen de werkgroep communicatie netwerken van SOS Meerlo-Wans sum. De organisatie in Meerlo is in handen van Myrke Stalman en Chiel van der Linden. Zie ook www.moeitelooscreeren.nl). Truus Janssen veertig jaar werkzaam in de thuiszorg in Noord-Limburg Al veertig jaar werkt Truus Janssen-Philipsen (62) uit Ven- ray in de thuiszorg. Eerst als gezinshelpster bij de Katho lieke Gezinszorg Venray. Een organisatie die door de jaren heen vaak veranderde en sinds drie jaar onder Proteion Thuiszorg valt. Truus Janssen is nog steeds gelukkig met haar werk. "Openstaan voor veranderingen is mijn credo. Dat houdt het werk leuk." "Zeventien jaar was ik, toen ik als gezinshelpster aan de slag ging bij gezinnen die hulp nodig hadden", vertelt de jubilaris. "Vaak was er geen moeder meer, of de moeder was ziek. Dit werk inspireerde mij om de opleiding tot gezinsverzorgende, nu verzor gende genoemd, in Brummen te gaan volgen. Toen ik klaar was, werd ik door Emma Raets aange nomen bij de gezinszorg. Na een aantal jaren werd gestart met de bejaardenzorg. Het thuis verzor gen van ouderen door externe medewerkers was tot dan toe een vrij onbekend terrein. Ik ben daar voor gegaan. Thuis had ik zelf een kind Maar de zorg voor bejaarden is toch wel iets heel anders." Door de jaren heen is er veel veranderd. Ook in de zorg. Alles wordt in toenemende mate digi taal en elektronisch. Planningen komen via de PDA (zakcompu ter/telefoon) bij de medewerkers terecht. "De veranderingen zijn heel erg wennen. Ik denk dat de communicatie steeds minder per soonlijk wordt. Vroeger had ik veel persoonlijk contact met mijn leidinggevende en collega's. Maar in mijn beroep moet je openstaan voor veranderingen. Veel toepas singen maken het werk wel handi ger. Toch merk ik dat ook cliënten moeten wennen aan de verande ringen. De senioren van nu zijn heel anders dan wij zullen zijn. Ze hebben meestal helemaal niets met digitalisering." In veertig jaar leer je veel mensen kennen. "Ik heb heel veel mensen verzorgd. Truus Janssen-Philipsen: "Ik wil graag blijven werken." Tijdens die bezoeken heb ik leuke dingen meegemaakt. In de tiener jaren van mijn dochter kende ik vaak de familie van de mensen die zij meenam. Maar ik maakte ook trieste dingen mee. Bijvoorbeeld moeders die jong sterven. Dat hoort nou eenmaal bij mijn werk. Ermee omgaan wordt makkelijker door de jaren heen. Mensen zijn opener. Als iemand ziek is, wordt erover gepraat. Vroeger werd alles stilgehouden. Die openheid is heel goed, omdat je mensen zo ook beter kunt helpen." Truus Janssen viert volgende week donderdag, 2 december, haar jubileum met het team. "Het mooie is dat je in de zorg iets kunt betekenen voor je medemens. Vooral voor zieken en bejaarden. Bejaarden moeten zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen, vind ik. Toch zie ik veel eenzaam heid in deze doelgroep. Mensen kijken vaak uit naar je komst, omdat ze weinig tot geen aanloop hebben. Vroeger had ik het daar moeilijk mee. Je wilt mensen toch helpen. Maar ik heb ermee leren om te gaan. Ik kan niet iedereen mee naar huis nemen." Wat ze niet zo leuk vindr aan het werk is de papierkraam. "Al moet ik zeggen dat het een stuk minder is nu we alles via e-mail communiceren. Elektronisch com municeren werkt zeker niet slech ter dan de papieren die we eerst meenamen. Ik sta open voor ver anderingen. Dat wil ik aan jonge mensen, maar ook aan meer erva ren collega's meegeven. De maat schappij verandert immers ook. Ik ben al zeven jaar OR-lid. Dat is geweldig om te doen. Ik heb veel veranderingen van dichtbij meegemaakt. Dat maakte me nog meer betrokken bij de organisatie. In januari stop ik daarmee. Ik ga het iets rustiger aan doen. Dan ga ik ook van 34 naar 12 uur werken. Ik wil graag blijven werken en ben blij dat ik die kans krijg." Twee jubilarissen zijn tijdens de jaarlijkse feestavond van ZijActief Ysselsteyn in het zonnetje gezet. Dit waren mevrouw Arts-Willemse (60 jaar lid) en mevrouw Swin- kels-Janssen (50 jaar lid). Verder was er deze avond een optreden door De Theetantes uit Boxmeer. Zondag 28 november zijn de winkels weer open in het cen trum van Venray. Tussen 12.00 en 17.00 uur kunt u bij de Ven rayse ondernemers terecht voor uw sintinkopen. Maar ook de goedheiligman zelf is die zondag aanwezig. Tussen 13.00 en 16.00 uur is Sinterklaas met een groot aantal pieten in de foyer van de schouwburg. Door de sint en zijn pieten is een heel programma samengesteld. Zo kun nen alle kinderen met Sinterklaas op de foto, maar een leuke teke ning afgeven of een verlanglijstje inleveren kan natuurlijk ook. Ver der zijn er tal van activiteiten die de kinderen samen met de pieten kunnen doen, zoals sjoelen en een sinterklaasmemoryspel. Natuurlijk zijn de journaalpieten en de dan- spietsjes er ook. Verder kunnen er van pakjes torens gebouwd wor den, zijn er kleurplaten en kun nen er maskers gemaakt worden. Verder zijn er ballonnen voor de kinderen, kan er taaitaai worden versierd en kunnen de ouders in de foyer ook genieten van een kopje koffie. Voor deze middag is de foyer natuurlijk helemaal in sinterklaasstijl versierd. Maar ook buiten, op het Schouwburgplein, zijn tal van activiteiten zoals touw trekken, pakjes met een groot parachutedoek de lucht in gooien en met bakstenen van piepschuim kunnen kinderen een zo hoog mogelijke schoorsteen maken. Verder is er op de Grote Markt een schminkwagen, staat er een grote kraan waar kinderen en hun ouders samen met de pieten naar boven kunnen en zullen pieten op het dak van Intertoys de kin deren vermaken. In de Grotestraat speelt dan nog een pietenkapel en door het hele centrum lopen pieten die snoep en ballonnen uitdelen. Kortom, de Sinterklaas koopzondag in Venray staat bol van de activiteiten. De bloemprijs van de Post code Loterij is onlangs in Blitterswijck gevallen. De Bloemerie in Broekhuizen- vorst is door bloemenver- zendorganisatie Fleurop uit gekozen om in twee weken tijd ruim 340 boeketjes rozen uit te reiken aan deelnemers van de Postcode Loterij in Blitterswijck. Met de bloemprijs steunt de loterij een project in Ethiopië. In Addis Ababa wordt op een opper vlakte van 450 hectare rozen geteeld. Op de kwekerij werken zo'n 15.000 mensen. In totaal heb ben 60.000 gezinsleden onderdak en eten. Een deel van de opbrengst gaat naar onderwijs. Ook kun- Miriam Derikx (rechts op de foto) overhandigt een boeketje aan Nel Sanders uit Blitters- wijck. nen deze mensen gebruikmaken van een modern ziekenhuis en zijn er mogelijkheden voor sport en ontspanning. De rozen van de bloemprijs zijn afkomstig van dit project. Met deze prijs levert de deelnemer tevens een bijdrage aan een betere en menswaardige wereld. De Bloemerie levert ook een bijdrage door aan de actie mee te doen. De deelnemers uit Blitterswijck kunnen deze week, van 25 t/m 27 november, de bosjes rozen afhalen bij De Bloemerie in Broekhuizenvorst, telefoon 077-4631844. De politie Limburg-Noord brengt sinds 1 november 2010 overvallen in de regio Limburg Noord in kaart op Google Maps. Overvallen die worden gepleegd, bijvoorbeeld op woningen en bedrijven, worden met een icoon tje aangegeven in de regio Lim burg-Noord op Google Maps. Het icoontje van een overval wordt neergezet op de locatie waar de overval heeft plaatsgevonden. Wanneer de bezoeker van de ëovervallenkaarti op het icoontje klikt, volgt het verschenen pers bericht en meer informatie over de overval. Als er een aanhou ding is verricht in een bepaalde zaak, kleurt het icoontje van de overval groen. Het is zo voor de bezoekers makkelijk te zien welke overvallen in de regio hebben plaatsgevonden en in welke zaken aanhoudingen zijn verricht. Deze nieuwe methode is een extra opsporingsmiddel van de politie. Er wordt ook al gebruikgemaakt van Twitter, Hyves en YouTube. De politie Limburg-Noord wil met het gebruik van Google Maps de communicatie richting de bur ger vergemakkelijken. De Goo gle Maps-kaart van de politie Lim burg-Noord is te vinden op www. politielimburgnoord.nl (regio nieuws) en op de Hyvespagina van de politie Limburg-Noord: politie-lbn.hyves.nl. Steun Wereldpaviljoen Open Coffee succes t t "Openstaan voor veranderingen" PM—t"

Peel en Maas | 2010 | | pagina 9