Daimy Lucassen imponeert bij Popstars De 'onderaardse Mariagrot' in Tienray Koester uw Monument Kunstmarkt Venray een succes Zomer... barbecue! iü F- vanaf 7,45 p.p. ii -VWt V Honderdeenendertigste jaargang - week 28 - donderdag 15 juli 2010 14-jarige zangeres uit Venray door naar theaterronde De jury hoefde afgelopen vrijdag niet lang na te den ken. 'Wow'een waanzin nig goede auditiewaren slechts enkele woorden van de juryleden van Popstars, het SBS6-programma dat ieder jaar op zoek gaat naar nieuw Nederlands zangtalent. In de eerste uitzending slaagde de 14-jarige Daimy Lucassen uit Venray met vlag en wimpel. 'Je bent door naar de volgende ronde', verwoordde voorzitter Henk-Jan Smits het unanieme gevoel van de Popstars-jury. "Ik was enorm blij", kijkt Daimy Lucassen, volgend schooljaar leer linge van 3 Gymnasium Plus van het Raayland College, terug op haar auditie in het mediapark in Hilversum. Samen met haar moe der Monique en haar beste vrien dinnen had ze er een zware dag op zitten. 's Morgens om zes uur uit de veren om daarna richting het mediapark te vertrekken waar ruim 11.000 zangers en zangeres sen een gooi deden naar eeuwige roem. Ze deed al twee keer eer der mee aan een talentenjacht. Hollands Got's Talent en So you wanne be a popstar. Dat werd niet wat ze er van verwachtte. "Ik was toen pas tien jaar. En had nog een piepstemmetje", lacht ze. Dat piep stemmetje is inmiddels veranderd in een prachtige, volwassen stem. Die diepe indruk maakte tijdens de eerste auditieronde van de jaar lijkse talentenjacht op SBS6. 'Kan ik beginnen?', vraagt ze als ze een van de studio's van het mediapark binnenloopt en recht tegenover de juryleden Henk-Jan Smits, Simone Walraven, Marc- Marie Huijbregts en Maurice Wij nen zit. Op haar gitzwarte gitaar zet ze de eerste tonen in van het nummer Right Here, Right Now van Raffaëla Paton in. Een klein minuutje later is de jury met stom heid geslagen. "Ik heb tranen in mijn ogen, zo mooi", steekt Simone Walraven haar waardering voor de stem van Daimy niet onder stoelen of banken. De 14-jarige Venrayse zangeres is er een beetje beduusd van. Pas als ze de studio uitloopt naar haar moeder en vriendinnen is er het besef dat ze een onuitwis bare indruk heeft achtergelaten op de jury. 'Ik ben door', straalt ze en wordt vervolgens stevig geknuf feld. Ze wilde eigenlijk niet meedoen aan de auditie van Popstars. Haar moeder Monique overtuigde haar om het toch te doen. "Ze laten op televisie vaak van die rare mensen zien. Maar van de andere kant was ik wel benieuwd wat de jury zou zeggen. Wat ze van mijn stem vin den." Spijt van haar opgave heeft ze in ieder geval niet. "Zenuwach- tig was ik wel. Een beetje bibberen. Ik huppelde ook naar de stoel. Vol gens mij zei ik nog 'ik hoop dat het jullie bevalt'. Het was heel span nend, maar ik ben ook enorm blij dat ik door ben. Ik dacht eerst dat ik het niet zou halen, ik ben pas veertien jaar. Toen de juryleden na mijn optreden zo stil waren, dacht ik 'dat zit wel goed'. Voor mij is het een bevestiging dat ik kan zingen. Daar was het mij om te doen." Voor Daimy Lucassen is het ech ter pas het begin."Begin september starten de opnamen voor de thea terronden. Dan moet ik optreden met publiek er bij. Samen met een paar honderd andere kandidaten die door gaan. Ik zal dan ook num mers moeten gaan zingen die door de jury worden bepaald." Ze koos tijdens de auditie niet voor niets het nummer van Raffaëla Paton. "Ik hou vooral van rustige nummers, van ballads. Anouk, Ilse de Lange, Pink, dat soort werk. Mooie liedjes, waarin je ook je gevoel kunt leg gen." Ze weet ook precies wat ze wil. "In Nederland bekend worden vanwege mijn stem." Als kleine meid van een paar jaar zat het artistieke talent er meteen in. Ze danste en zong, later ging ze gitaarlessen volgen. Ze volgde nog twee jaar musicallessen. Muziek en vooral zang beheerst een groot deel van haar leven. "Ja, ik ben er wel iedere dag mee bezig. Repe tities, thuis oefenen. De hele dag zingen en neuriën. Mensen in mijn omgeving worden er soms gek van. Ik ben iedere dag met muziek bezig." Haar toekomst heeft ze in grote lijnen dan ook uitgestippeld. "Als ik klaar ben met school, wil ik echt iets in de muziek gaan doen. Mijn beroep er van maken. Nee, niet naar een conservatorium. Dat is me veel te conservatief. Ik denk eerder aan de Rockacademie in Tilburg." Zo ver is het echter nog lang niet. Eerst wacht dit najaar het vervolg in Hilversum. "Ik vond het enorm leuk om mee te doen. Ik werd geïnterviewd door Gerard Joling. Dat is een ontzettend aardi ge man. Je kunt vreselijk met hem lachen. Het is een hele levenserva ring geweest." Is het een koker om een uitheemse plantensoort te beschermen? Of de toegang tot een onderaardse Mariagrot? Of misschien wel de behui zing van een meetinstrument? Het kunstwerk van Erik van Maarschalkerwaard in het bui tengebied van Tienray roept vragen op. Dat was ook een van de beweegredenen van de kunstenaar, die in het dage lijks leven ook postbode is, om dit kunstwerk te maken. "Ik wil dat mensen eens fanta seren over wat het zou kunnen zijn. We denken veel te vaak in gebaande wegen." In het buitengebied van Tienray, op de weg naar Oirlo, staat in een weiland een rond object van bijna drie meter hoog. Het is een houten constructie, bekleed met masonite en met (gesloten) deuren en een dak van zink. TG-KL is de naam en dit staat voor Time Generator Klein Lourdes, een duidelijke ver wijzing naar het kerkdorp. Erik van Maarschalkerwaard over zijn kunstwerk: "Ik wilde iets maken waar mensen zich van zouden afvragen wat het is. Alles is altijd netjes geordend in Nederland en volgens regels. Er is weinig ruimte om te fantaseren." Het kunstwerk is een aantal jaren geleden gemaakt voor een beeldenroute in Bergen aan Zee. Daarna heeft het deel uit gemaakt van het project Zeitenwechsel in het grensgebied bij Aken, om ver volgens te belanden op een gras perceel aan Over de Beek 11 in Tienray. "Ik kwam langs het gras perceel en bedacht dat het mooie plek zou zijn om het werk daar neer te zetten. Het is veel span nender om een kunstwerk los in het landschap te zetten. Dankzij Geert en Mariska Jenneskens, eigenaren van het perceel, heeft mijn kunstwerk deze bestemming gekregen. TG-KL kan van alles zijn. Dat is de kracht van het werk. Laat je verbeelding spreken om er iets van te maken. We sluiten vaak ons- zelf uit om verwonderd te raken. De natuur en hoe wij als mens daar mee omgaan inspireert mij." Veel mensen hebben al iets over het kunstwerk gehoord, tot genoegen van Erik van Maarschal- kerwaard. "Als iemand vraagt wat het is, zeg ik bijvoorbeeld dat het de toegang tot een ondergrondse Mariagrot is. Maar ik zeg ook dat het een geheim is dat niet ver der verteld mag worden. Grappig genoeg hoor ik de verhalen wel terug. Laatst is een aantal kinde ren er naartoe gefietst. Ze hadden bedacht dat het wel een lift in de grond móest zijn. Kinderen heb- ben nog die fantasie, heel leuk om te horen." Volgens de kunstenaar is functionaliteit in het landschap, zoals schakelhuisjes, vaak heel sober, efficiënt en neutraal. "Je mag er ook wel eens iets moois van maken. In die soberheid mag er ook wel iets moois verschijnen. Zonder uitbundig te hoeven zijn aandacht voor de vormgeving! Ik beweeg me op het grensge bied van architectuur en kunst. Na de middelbare school heb ik getwijfeld tussen de kunstacade mie of een technische opleiding tot architect. Uiteindelijk ben ik naar de kunstacademie in Arnhem gegaan. Toch hebben beide vakge- bieden me altijd aangesproken." In de onthullingstoespraak doet de kunstenaar zelf ook een gooi naar een mogelijke functie van het kunstwerk. "De TG-KL markeert hier de plek waar de Ontylathius Mag- nifica is geplant en groeit onder perfect geconditioneerde omstan digheden. Deze kostbare uitheem se bloembladige plant is een van de weinige die een uiterst hoge concentratie van proteïnes en vitamines voortbrengt die voor de door Limseeds gekweekte commerciële aspergerassen smaakbepalend zijn. De bloeipe- Het kunstwerk van Erik van Maarschalkerwaard in het bui tengebied van Tienray roept vra gen op. riode van deze plant beperkt zich tot één enkele dag. Vanwege het gevaar van diefstal, sabotage of schade door weersomstandighe den is gekozen voor een bescher mende omhulling van de Onty- lathius Magnifica. Wanneer het ultieme moment daar is, openen deze deuren zich pas, zodat de bijen, gestationeerd even verder op aan de Molenbeek, de kostbare nectar verder kunnen brengen in het proces..." In het voormalige St. Jozefkloos ter (Gemeentelijk monument) van de Zusters van de Goddelijke Voorzienigheid aan de Eindstraat in Venray is al vanaf het defini tieve vertrek van de zusters in 1990 een zakencentrum geves tigd. Het klooster is daarmee een goed voorbeeld van een geslaagde herbestemming van historisch erf goed. In 1876 kwamen de zusters vanuit Duitsland naar Nederland. In 1877 vestigden zij zich ook in Venray om zich te gaan bezig houden met het verzorgen van armen en zieken. Het Burgerlijk Armbestuur beschikte in die tijd over zes armenhuizen aan de Eindstraat, tezamen het Gasthuis vormend. Vanuit dat "Gasthuis" begonnen de zusters hun werk zaamheden. Daarbij was al direct duidelijk dat die ruimte in het geheel niet toereikend was. Met medewerking van pastoor Van Haeff van de Sint Petrus' Banden Kerk werd door het bisdom het "Sint Joseph Gesticht" opgericht. Mede door de hulp van de pas toor en die van zijn parochie kon toen onder meer dit klooster met bijbehorend weeshuis en gasthuis worden gerealiseerd. Het gebouw bestaat uit drie bouwblokken: het Zuidblok en het Noordblok, beide gebouwd in 1880 en het Midden- blok, gebouwd in 1905. Foto 1 laat de oostelijke voorgevel zien: links bevindt zich het Zuidblok, dat in tegenstelling tot de rest van het gebouw sober is uitge voerd. Rechts het Noordblok, dat later aan de noord- en westzijde is uitgebreid. Daartussenin het Middenblok met daarin de hoofd entree en de kapel, die verder in westelijke richting is gesitueerd. De kapel is een ontwerp van de Nederlandse architect J.H.H. (Hubert) Van Groenendael (1868 1942) uit Vught, leerling van Pier re Cuypers. Hoog aan de voorge vel van het Middenblok markeert een prachtig beeld van St. Jozef de hoofdentree, zie ook de midden foto. Foto 2 toont de noordgevel van de kapel. Foto 3 is genomen vanuit de tuin uit noordwestelijke richting met links het Noordblok en rechts de kapel die uitgevoerd is in een mooie gecombineerde neogotische en neo Romaanse stijl met bijzondere bouwkun dige detailleringen. Foto 4 laat het klooster zien vanaf de Eindstraat met rechts het Zuidblok en links de kapel. Het Zuidblok en het Noordblok bestaan uit drie bouw lagen, evenals het gedeelte Mid- denblok dat tussen die blokken in ligt. De begane grond bevindt zich op ongeveer 1,25 m. boven het maaiveld. Het gehele complex heeft kelders en is dus voorzien van een souterrain. Het St. Jozef klooster/zakencentrum 't Klooster is een karakteristiek gebouw van bijzondere architectonische en historische waarde, dat in belang rijke mate het gezicht bepaalt van het haar omringende gebied. Foto en tekst Frans de Roos. Bronnen: Monumentenregister, De Zusters van de Goddelijke Voorzienigheid, Twaalf stenen uit de stroom, Wiki- pedia, Archimon. Stichting Venray Monumentaal (SVM): secretariaat Vliezenweg 1, 5801 JC in Venray, e mail venraymonumentaal@live.nl. HENK AARTS www.HenkAarts.com In het centrum van Venray vond afgelopen zondag de eer ste Kunstfladder kunstmarkt plaats. De organisatie was in handen van de Jolanda Nabben (29) uit Venray. "Vanwege de tropische temperaturen waren er op het laatste moment zes tien kunstenaars die zich af hadden gemeld voor de kunst markt. Gelukkig hebben veel bezoekers en kunstenaars het hete weer weten te trotseren en een geweldige kunstmarkt mogelijk gemaakt", kijkt Nab- ben tevreden terug op de eer ste editie. Het was een mooi plaatje op de vernieuwde pleinen van Venray. Kunstwerken in de fontein met op de achtergrond de opbouw van de grote schermen waar 's avonds met een plein vol oranje fans naar het voetbal is gekeken. Op het Schouwburgplein, Hen- seniusplein en een gedeelte van de Grotestraat waren de ruim 60 kunstenaars te vinden. Veel ver schillende kunstdisciplines waren vertegenwoordigd: schilderkunst, beeldhouwkunst, keramiek, tuin kunst, tekenkunst, sieraden, tex tiel, sieraden, kinderkunst, fotogra fie, druktechnieken, glaskunst en cartoons. Voor veel kunstenaars was het een thuiswedstrijd. Bian- ca Ambrosius, Ted Lenssen, Bart Coppus, Geert Jans, Jan Maessen, Ida de Jong, Nelly Geurts, Lon- neke Peeters, Ien Peeters, Mar- tien Sinkels, Els Ariaens-Hendriks, Maja Voerman, Pepijn de Jonge, Riky Loonen en Jolanda Nabben waren afkomstig uit de gemeente Venray. Ook de Kunstwerkplaats Venray was vertegenwoordigd. Verder waren er kunstenaars uit heel Nederland, Duitsland en Bel gië aanwezig op de kunstmarkt. "Voor de bezoekers was het een mooie gelegenheid om gratis kunst te bewonderen, te ervaren en zich te laten inspireren. Men had de mogelijkheid in gesprek te gaan met de kunstenaars. Verschil lende kunstenaars waren ondanks het warme weer aan het werk op de markt. Veel bezoekers hebben ook een kunstwerk aangekocht. De kunstenaars onderling hebben veel gepraat over elkaars kunst werken en kunnen nu weer vol nieuwe inspiratie en positieve energie aan het werk in de eigen ateliers. De reacties van bezoekers en kunstenaars waren erg positief. Het is dan ook de bedoeling deze kunstmarkt elk jaar plaats te laten vinden in het centrum van Ven- ray", aldus Jolanda Nabben. Voor een impressie van de kunstmarkt en overzicht van de kunstenaars kunt u kijken op www.kunstfladder.nl i£EL EN MAAS Beleef de barbecue! Wouterstraat 36 America «-■ 077 464 04 20 V 06 53 18 45 34 info@henkaarts.com

Peel en Maas | 2010 | | pagina 13