A
Subsidies voor verenigingen
en organisaties
Dorp
en stad
Klachtenregeling
gemeente Venray
Gemeente Ven ray
Gemeente
Meerlo-Wanssum
Kijkt u ook eens op
www.van4naar2.nl
PEEL EN MAAS
Donderdag 17 december 2009 - Pagina 11
Niet alleen de datum van de grenswijziging komt dichterbij.
Ook de realisatie van een deel van de plannen die de
dorpsraad Blitterswijck nog wilde uitvoeren onder de vlag
van de gemeente Meerlo-Wanssum.
We hebben een speciale informatieavond georganiseerd
voor verenigingen in Blitterswijck, Geijsteren en Wanssum,
waar het subsidiebeleid is toegelicht. Ger Last, beleids
medewerker Maatschappelijke Diensten heeft hier een
presentatie gegeven over dit onderwerp en licht dit kort toe.
Venray, focus op mensen
Het belooft wat
voor de toekomst; de
GRENZEN
verleggen
samenwerking met de gemeente Venray
"En daar ben ik trots op", aldus Riky Rutten, dorpsraadlid en trekker (voorzitter) van de
dorpsverfraaiingsprojecten. "Ik houd van opschieten en dit soort trajecten vergen soms
wel veel geduld, maar dit was het waard. Ik wil de leden van de werkgroep bedanken
voor het harde werken. Samen met de gemeente hebben we gewerkt aan dit resultaat.
Dit jaar nog worden de ingangen van het dorp verfraaid met mooie borden en lange
hagen met zuileiken, die als een lint naar het dorp toe leiden. Psychologisch gezien
hebben deze nog een snelheidsremmende werking; de weg is weliswaar een 30 km
zone, helaas wordt er toch harder gereden.
Daarnaast worden het plein en de schooltuin aangepakt. We konden niet heel veel met
het plein zelf, omdat dit wél geschikt moet blijven voor bijvoorbeeld de kermis. Voor
het gemeenschapshuis komt een haag met leilindes en doordat we de schooltuin ook
aanpakken, wordt het één mooi geheel. Verder worden er nog wat kleine projecten
uitgevoerd; zo komt er een haag om de St. Anna-kapel en willen we de afvalcontainers
op het pleintje aan de Kerkstraat zoveel mogelijk aan het zicht onttrekken. De projecten
die we niet uit hebben kunnen voeren gaan over naar de gemeente Venray en we
verwachten een goede samenwerking met de nieuwe gemeente. We hebben namelijk al
contact gehad met de gemeente en de eerste ervaringen zijn heel goed. Dat belooft wat
voor de toekomst."
De eerste ervaringen positief
"Ik ben positief; en met mij de dorpsraad. Venray hecht namelijk veel waarde aan de
kennis en inbreng van de dorpsraden. Er komen straks meer zaken naar de dorpsraad.
We willen ons echter niet laten verleiden om een uitvoerend assistent te worden; de
dorpsraad zet zich in voor belangenbehartiging van het dorp en de gemeenschap. De
dorpsraad bestaat uit vrijwilligers en er komt erg veel op ons af. Alles wat het dorp
direct betreft en het gebiedsgerichte werken, daar willen we van weten én ons steentje
aan bijdragen."
Dorpsontwikkelingsplan
"We vinden het belangrijk dat de visie die is neergelegd in het DOP ook uitgevoerd
wordt. Betaalbare koop- en huurwoningen voor starters en senioren heeft de hoogste
prioriteit. Het is belangrijk dat jongeren in eigen dorp kunnen blijven wonen en dat
senioren kleiner kunnen gaan wonen. Dit stimuleert de doorstroming wat ten goede
komt aan de leefbaarheid en het verenigingsleven."
Blotevoetenpad
"De gemeente Venray is positief over onze werkzaamheden en plannen en daar
zijn we blij mee. Want plannen, die hebben we nog volop: zo willen we het 'Ommetje'
uitbreiden, met zelfs een blotevoetenpad. Verder willen we graag een plek aan
de Maas, waar mensen lekker kunnen recreëren. Daarnaast is de wens dat het
gemeenschapshuis onder handen wordt genomen en is de Oude kloostermuur in
een slechte staat. We weten ook dat de realisatie van deze wensen gepaard gaat
met geld, plannen en organisatie. Samen met de gemeente Venray hopen we dat te
realiseren."
en stad te zijn. Daarbinnen staan de
focust op mensen. Zij geven de
emoedelijke en ondernemende karak
"Misschien bent u lid van een
vereniging, vandaar dat ik het verhaal
hier nogmaals kort vertel. Voor
de hele presentatie van die avond
verwijs ik naar www.van4naar2.nl.
Het subsidiebeleid van de gemeente
Meerlo-Wanssum trekken we vanaf
2010 gelijk met dat van Venray. Dit
betekent dat heel veel organisaties
erop vooruit zullen gaan. Slechts een
klein aantal verenigingen zal minder
subsidie ontvangen. Venray kent
alleen geen subsidiemogelijkheden
voor vrouwenorganisaties,
comités, nationale feestdagen,
carnavalsverenigingen en kerkkoren.
Wanneer de subsidie fors lager uitvalt,
stellen we een overgangsregeling
voor en wordt de subsidie geleidelijk
afgebouwd. Ten behoeve van subsidies
voor gemeenschapshuizen, sport-,
jeugd- en jongerenaccommodaties
wordt in 2010 nieuw beleid
ontwikkeld. Voor deze situaties is de
subsidie in 2010 gelijk aan 2009. De
subsidieaanvragen moeten overigens
vóór 1 maart 2010 binnen zijn."
De gemeente doet haar uiterste
best om u zo goed mogelijk van
dienst te zijn. Toch kan het zijn
dat u niet tevreden bent over hoe
u in een bepaalde situatie door
de gemeente bent behandeld.
Dan is het mogelijk om een klacht
in te dienen. Josette Teepen,
de klachtenbegeleider van de
gemeente Venray vertelt:
Wat is een klacht?
"Deze regeling is alléén bedoeld voor
klachten over het gedrag van een
medewerker of afdeling, niet over
de inhoud. Bijvoorbeeld als u na
herhaaldelijk aandringen geen
antwoord krijgt op uw vraag of als u
het gevoel heeft van het kastje naar
de muur te worden gestuurd."
U kunt uw klacht op drie manieren
indienen
1. Stuur uw klacht naar de
gemeente Venray, Postbus 500,
5800 AM, Venray, t.a.v. de
klachtenbegeleider, met een
duidelijke omschrijving van
de klacht, uw naam, adres en
handtekening.
2. U kunt mij elke werkdag bellen
tussen 9 en 12 uur,
op 0478 - 523 666.
3. U kunt me ook mailen op
josette.teepen@venray.nl.
Hoe behandel ik uw klacht?
"Ik kijk eerst of een eenvoudige,
snelle oplossing mogelijk is, waarmee
u tevreden bent. Lukt dat niet, dan
informeer ik de leidinggevende van
de ambtenaar, waarop uw klacht
betrekking heeft. Nadat u en de
ambtenaar een mondelinge toelichting
hebben gegeven, ontvangt u schriftelijk
antwoord. De gemeente moet uw
klacht binnen zes weken na ontvangst
afhandelen; in bijzondere gevallen tot
uiterlijk 10 weken. Is dat laatste het
geval, dan ontvangt u van mij een
brief.
Niet tevreden?
We behandelen uw klacht zo goed
mogelijk. Als u toch niet tevreden
bent, dan kunt u zich wenden tot De
Nationale Ombudsman.
(www.ombudsman.nl)
Jj i .v*J Lj
Colofon
Deze pagina is een uitgave van de
gemeente Venray, in samenwerking
met de gemeente Meerlo-Wanssum.
Overnemen van de artikelen mag
alleen met toestemming van de
eindredactie.
Redactie Gemeente Venray
Eindredactie Team Communicatie
gemeente Venray
Fotografie Gé Hirdes, Venray
Vormgeving Studio Accent, Venray
week 51 adv.indd 11
16-12-2009 16:25:08