Helpen leren... VENRAY HONDERDEN GELABELDE ARTIKELEN OP=OP! Koester uw Monument Lintje voor Voigt fm m JgjS&r- VENRAY pumn Grotestraat 49 Honderddertigste jaargang - week 47 - donderdag 19 november 2009 Onderwijs is de sleutel van je toekomst. Zonder diploma kom je tegenwoordig vrijwel nergens aan de slag. Het is een feit dat allochtone leerlingen vaak een achterstand hebben wat betreft resultaten in het onderwijs. Project Ikra biedt daarom leerbegeleiding aan, aan basisschoolleerlingen en jongeren van het middelbaar onderwijs. Kortom: de kinde ren leren om te leren! (Door Sanne Claessens) Binnen een mum van tijd zit ten er meer dan vier klaslokalen vol basisschoolleerlingen die in hun eigen tijd er voor kiezen om ondersteuning te krijgen bij het leren. Samad Houbban, project leider van Ikra, kan duidelijk uit leggen waarom juist deze steun- lessen zo van belang zijn. "Deze kinderen hebben vaak thuis geen plek om rustig hun huiswerk te maken. Hun vader of moeder is niet altijd in staat hen te helpen. Daardoor lopen ze op school een achterstand op, met alle gevolgen van dien, en dat is niet nodig. Kin deren zijn de toekomst, nieuwe leraren, advocaten en doktoren, en daarom moet er in hen geïn vesteerd worden", aldus Samad. Vorig jaar werd al een goed begin gemaakt met de begeleiding, maar dit schooljaar wordt het alle maal nog groter en effectiever aan gepakt. Basisschool Estafette heeft klaslokalen beschikbaar gesteld waar kinderen in de avonduren terecht kunnen en begeleid wor den op verschillende onderdelen. Er wordt vooral gewerkt aan het loopbaanperspectief in kaart te brengen van de leerlingen en de kinderen te motiveren, stimuleren en enthousiast te maken over hun eigen toekomst. Niet alleen kinde ren zien zo het belang er van in, maar ook zeker de ouders. Door hen te betrekken in het leertraject van de kinderen, worden ze zich bewust van het onderwijs, voor zowel hun kinderen als voor zich zelf. Er is al gebleken dat ouders erdoor gemotiveerd raken de Nederlandse taal te gaan leren, zodat ze er kunnen zijn voor hun kinderen wanneer deze hulp nodig hebben. Een ware win-win- situatie. Coördinator van de begeleiding voor de basisschooljeugd is Mahy- ar Tahsini. "Kinderen konden zich zelf inschrijven aan het begin van het schooljaar en aangeven waar ze graag hulp bij zouden hebben. We begonnen met wel meer dan negentig aanmeldingen. Veel van de kinderen zijn onzeker en rea geren daardoor sneller defensief. Door hier hen te helpen open te staan kunnen we veel meer berei ken en kunnen vooral zij veel meer bereiken", legt Mahyar uit. Het grootste gedeelte van de kin deren is van allochtone afkomst is maar toch is het aantal autoch tone kinderen groeiend. "Het is zeker niet alleen bedoeld voor allochtone kinderen", zegt Samad, "we willen juist geen onderscheid maken. Daarnaast blijkt dat wan neer kinderen goed begeleid wor den, hun leerprestaties met spron gen vooruit gaan. Vaak is het een kwestie van even anders tegen een probleem aankijken. Het zetje in de rug op het juiste moment. Ook valt ons nu op dat kinderen elkaar tijdens deze begeleiding steeds meer gaan helpen en dat is natuurlijk geweldig." Niet alleen voor kinderen van het basisonderwijs heeft Ikra deze leerbegeleiding opgezet, ook op het middelbaar onderwijs is dit project gestart. De manier van werken is dan misschien aange past op de leeftijd en het niveau van deze leerlingen, de doelstel ling van leerbegeleiding blijft het zelfde. Er wordt gelet op signalen die kinderen individueel afgeven en daarop in kunnen springen. De kinderen vaardigheden aanle ren om schooltaken uit te kunnen voeren en de jongeren adviseren. De begeleiders spelen hierin een duidelijk cruciale rol. Allemaal zijn het jongeren die studeren of afgestudeerd zijn op HBO of WO- niveau en zich hier nu inzetten voor anderen. Deze begeleiders onderhouden contact met de lera ren van de kinderen, vullen obser- vatielijsten in, voeren individuele gesprekken met de kinderen en hun ouders en dragen vooral zorg voor de rust om te leren. Ze hel pen de jongeren en kinderen bij het plannen en geven ze struc tuur. Het mag duidelijk zijn dat deze vorm van leerbegeleiding veel meer is dan kinderen en jonge ren helpen bij het maken van hun huiswerk. Door hen te motiveren na te denken over hun eigen toe komst, stimuleer je ze direct om harder en serieuzer bezig te zijn met het heden. Buiten dat, blijkt uit de opkomst van deze avon den dat het niet alleen een seri euze maar ook een veilige en fijne omgeving is voor de kinderen om te leren. Ikra blijft zich inzetten om nog meer kinderen en jongeren te bereiken. Heeft u vragen of bent u geïnteresseerd in de leerbege leiding (voor uw kind)? Neem dan contact op met de leerkracht op school of met Ikra via telefoon (0478)517317. SPORT 2000 KORTING WOENSDAG 18 NOVEMBER DONDERDAG 19 NOVEMBER VRIJDAG 20 NOVEMBER ZATERDAG 21 NOVEMBER KORTING KORTING OM DE DAG EEN HOGERE KORTING, MAAR... KORTING OP DE ADVIESPRIJS ALLEEN OP GELABELDE ARTIKELEN FLEECE PULLY'S SWEATERS WINTERJACKS TRAININGSPAKKEN WINTERSPORT ARTIKELEN SCHOENEN RACKETS EN NOG VEEL MEER! dc^cteiï "S9PROTEST &aSICS, r-i Kjkri i b De Rooms Katholieke kerk H. Johannes de Doper in Merselo wordt in het Monumentenregis- ter de Sint Janskerk genoemd. Het gebouw is een Rijksmonument met inbegrip van delen van de inventaris. Omstreeks het jaar 1400 stond er op de plaats van het huidige kerkgebouw al een kapel die gewijd was aan de H. Johannes de Doper. Later, in 1664, werd het schip van de kapel vervangen. En in 1890 vond onder architectuur van Johannes Kayser (1842-1917) wederom een vervanging van het schip plaats. Het middeleeuwse schip moest toen wijken voor het huidige bredere eenbeukige schip in neogotische stijl. Maar ondanks die verbouwingen maakt het koor en de eerste travee van het schip van de laatgotische kapel nog steeds deel uit van het huidige kerkgebouw. Want ook tijdens de Tweede Wereldoorlog bleef dat deel van de kapel behouden. Dat is op de foto linksboven te zien als het naar het oosten gerichte bouwdeel dat smaller en lager is dan het in 1890 daaraan aange bouwde schip van de kerk. En op de foto rechtsonder een kijkje bin nen, richting koor. Het koor heeft sierlijke gotische koorgewelven. En hoog in de nok in de koorslui ting waar de dakgewelven van de sluiting samenkomen bevindt zich een bijzonder mooie sluitsteen met een gebeeldhouwde voorstel ling van de H. Johannes de Doper met het Lam Gods, zie de foto in het midden. Bovendien vindt elk van de in totaal acht dakgewel ven steun op een kraagsteen die voorzien is van een merkwaardige fratskop. Dat is een bewust lelijk mensenhoofd met een honende uitdrukking, mogelijk bedoeld om het kwaad af te weren. Op de foto's zijn vier van de acht koppen te zien. De sluitsteen en de kraag stenen zijn vermoedelijk van hout en vermoedelijk later toegevoegd. Als gevolg van het Tweede Vati caanse Concilie werden in 1964 de onderbouw en het opzetstuk van het neogotische hoofdaltaar, dat uit 1890 stamt, gescheiden. De onderbouw ging dienen als tafel altaar en werd op de plek gezet waar de communiebank stond, zodat de voorganger voortaan met zijn gezicht naar de kerkbezoekers stond, zie de foto rechtsonder. Het opzetstuk kreeg een plaats tegen de oostgevel van het koor op een daarvoor gemetselde onderbouw, zie de foto linksonder. Eveneens op het koor, aan de zuidkant, zie de foto rechtsboven, een indruk wekkend houten beeld van Sint Jan de Doper. In zijn linkerhand een boek met daarop het Lam en in zijn rechterhand een kruisstaf. Foto en tekst Frans de Roos. Bronnen: Monumentenregister, De monumenten van geschiedenis en kunst in Noord-Limburg, Kerk bestuur H. Johannes de Doper, Jo Eijssen. Stichting Venray Monu mentaal (SVM): secretariaat Vlie- zenweg 1 5801 JC in Venray, e-mail venraymonumentaal@live.nl. Karl-Heinz Voigt, beheer der van de Duitse militaire begraafplaats in Ysselsteyn, is benoemd tot lid in de Orde van Oranje-Nassau. Burgemeester Waals speldde hem zondag na afloop van de jaarlijkse Volks- trauertag-ceremonie het lintje op. Daarbij was onder meer Thomas Laufer aanwezig, de Duitse ambassadeur in ons land. Karl-Heinz Voigt is in dienst van de Volksbund Deutsche Kriegsgra- berfürsorge en sinds 28 jaar werk zaam als beheerder van de enige Duitse militaire begraafplaats in Nederland, in Ysselsteyn. Hij draagt zorg voor een verzorgde uitstraling van de begraafplaats en de graven. Voigt heeft gedurende •WW zijn dienstverband een grote bij drage geleverd aan de verbetering van de Nederlands-Duitse betrek kingen. Naast zijn beheerders- werk geeft Voigt ook leiding aan de medewerkers en vrijwilligers van de Duitse begraafplaats. Karl- Heinz Voigt is tevens contactper soon van de Volksbund bij alle openbare instanties en instel lingen in de betrokken landen. Voigt heeft zich ontwikkeld tot een groot promotor van de vrede. Samen met zijn echtgenote brengt hij met niet aflatende energie de boodschap die 'achter' de begraaf plaats ligt over op anderen en met name jongeren. Tevens bevor dert hij de relatie tussen Duitse en geallieerde oorlogsveteranen. Hij onderhoudt daartoe mede sterke contacten met de Duitse Karl-HeinzVoigt, beheerder van de Duitse militaire begraafplaats in Ysselsteyn, is zondag benoemd tot lid in de Orde van Oranje- Nassau. Foto: Ivonne Voight. ambassade, de gemeente Venray en de Bond van Wapenbroeders. Ook organiseert hij de jaarlijkse dodenherdenking in het kader van Volkstrauertag op de derde zon dag in november. Daarbij zijn veel prominente gasten en de Duitse ambassadeur aanwezig. Mede door de inzet van Voigt is er een hechte relatie ontstaan tussen de Duitse ambassade en de gemeente Venray. De ambassadeur van de Bondsrepubliek Duitsland is jaar lijks tevens te gast bij de lokale 4 mei-herdenkingsplechtigheden in Venray. L EN MAAS SPDTPRIJSFINALE 30% 40% your professional sportshop Sf WWW. PRO TESTBOARD WEAR. COM M "8 w i e i 0 a 3 3

Peel en Maas | 2009 | | pagina 17