Gemeente Ven ray Ir ■ut -f JL' IL M Afvalbeleid Venray ligt op koers Kinderbijschrijving paspoort vanaf juni 2012 ongeldig Klachtbehandeling gemeente Venray scoort goed Presentatie strategische visie Start werkzaamheden Nieuwe Overloonseweg Aanpassing geurverordening: mogelijkheden voor gewenste ruimtelijke ontwikkelingen PEEL EN MAAS Donderdag 27 augustus 2009 - Pagina 17 Gemeentehuis Openingstijden rel U3I f De geldigheid van bijgeschreven kinderen in het paspoort vervalt op 26 juni 2012. Daarna moeten alle kinderen die willen reizen een eigen reisdocument hebben. Dit is het gevolg van een wijziging van de Europese verordening die voorschrijft waaraan reisdocumenten moeten voldoen. Om gezinnen financieel tegemoet te komen in de kosten voor een eigen reisdocument voor kinderen, wordt de prijs van een Nederlandse Identiteitskaart vanaf 1 januari 2010 voor kinderen tot en met 13 jaar verlaagd tot een prijs die vergelijkbaar is met de huidige bijschrijving. Om dit te financieren wordt met ingang van 1 januari 2010 de gratis verstrekking van de identiteitskaart aan 14-jarigen afgeschaft. Kinderen van 14 jaar of kinderen die uiterlijk 16 februari 2010 14 jaar worden, kunnen tot en met 22 december 2009 nog een gratis identiteitskaart aanvragen. Venray, focus op mensen Raadhuisstraat 1, 5801 MB Venray Postbus 500, 5800 AM Venray Telefoon (0478) 52 33 33 Fax(0478) 52 32 22 E-mail gemeente@venray.nl Internet www.venray.nl Publieksdiensten Maandag van 12.00 tot 20.00 uur, dinsdag t/m vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur. Telefonisch bereikbaar: maandag t/m donderdag van 8.30 tot 17.00 uur en vrijdag van 8.30 tot 13.00 uur. Gemeentearchief Alarm Dinsdag t/m donderdag van 9.00 tot 17.00 uur. Centraal alarmnummer 112 Informatiecentrum Hulpaanvraag geen spoed politie 0900 - 88 44 Maandag van 12.00 tot 20.00 uur, Hulpaanvraag geen spoed brandweer 077 - 356 56 56 dinsdag t/m donderdag van 9.00 tot 17.00 uur en vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur. Week 35 1 jjli i ifis De gemeente Venray ligt op koers met haar afvalbeleid. Dat blijkt uit een tussentijdse evaluatie van het Afvalbeleid 2005-2012. Niettemin is er ook nog een aantal verbeteringen mogelijk. Voor de komende tijd richt de gemeente de aandacht onder meer op de kunststofinzameling, het tuinafval en de illegale dumpingen. Venraynaren scheiden hun afval goed en de gemeente scoort bij alle soorten afval boven het landelijk gemiddelde. Verenigingen halen nagenoeg al het oud papier in de gemeente op voor reclycling en glas inleveren is volledig ingeburgerd. Recentere voorzieningen voor pakken en plastic flacons werken eveneens naar behoren. Ook financieel haalt de gemeente haar doelstelling: afvalinzameling is kostendekkend en de tarieven voor de burgers zijn de afgelopen jaren gedaald. Handhavingsactie Alleen de inzameling van GFT blijft achter bij het landelijke gemiddelde. Hoe dat komt heeft de gemeente niet onderzocht. Een mogelijke oorzaak is het groot aantal huizen met tuinen in de gemeente. Bewoners kunnen zelf composteren en het compost in de eigen tuin kwijt. De hoeveelheid zwerfafval daalde de afgelopen jaren, maar steeg weer in 2008. Illegale stort is een doorn in het oog van veel burgers. Om deze ergernis tegen te gaan worden gerichte handhavingsacties ingezet. Het illegaal dumpen van tuinafval in bossen, groenstroken en het buitengebied kunnen een mogelijke verklaring zijn voor het feit dat de inzameling van GFT achterblijft bij de verwachtingen. De gemeente wil in de komende tijd de mogelijkheden onderzoeken om tuinafval gratis aan te leveren bij het milieustation. Afgelopen week hebben Burgemeester en Wethouders van Venray het jaarverslag klachtbehandeling 2008 vastgesteld. Hierin geeft de gemeente aan hoeveel klachten er zijn ontvangen, waar deze klachten over gingen en hoe ze zijn opgelost. Uit de resultaten blijkt dat de klachtbehandeling van de gemeente Venray goed scoort. Mensen dienen een klacht in omdat ze vinden dat ze door een medewerker van de gemeente Venray niet netjes zijn behandeld. Het gaat hierbij om 'de beleving' van een gebeurtenis. Ook in 2008 heeft de gemeente ten aanzien van deze klachten sterk ingezet op het in een vroeg stadium oplossen of verminderen van klachten. Dit heeft ertoe geleid dat van de in totaal 100 ontvangen klachten er 83 op informele wijze tot tevredenheid van de klager konden worden opgelost. In 2008 waren de drie meest voorkomende informeel opgeloste klachten: - het geen of niet tijdig antwoord krijgen op een vraag - herhaalde verzoeken om actie te ondernemen of hierin te bemiddelen - onvolledige, onjuiste of niet tijdige informatieverstrekking. Formeel behandelde klachten Omdat er 83 klachten op informele wijze zijn opgelost, bleven er in 2008 17 formele klachten over. Hiervan zijn er 11 in behandeling genomen. Van de in behandeling genomen klachten konden er 2 alsnog worden opgelost. Van de overige 9 klachten zijn er 3 terecht, 1 gedeeltelijk terecht en 5 niet terecht bevonden. 6 klachten zijn niet als klacht in behandeling genomen, omdat via een andere procedure op de inhoud is ingegaan. De drie meest voorkomende formeel behandelde klachten waren: - het niet correct nakomen van afspraken en toezeggingen - het niet behoorlijk te woord zijn gestaan of behandeld zijn - het niet tevreden zijn over informatieverstrekking. Geen onderzoek door Nationale Ombudsman Is de klager niet tevreden over de behandeling van zijn klacht, dan kan deze de Nationale Ombudsman vragen een onderzoek in te stellen. In 2008 hebben drie klagers hiervan gebruik gemaakt. Geen van deze verzoeken hebben tot een onderzoek geleid. Daarnaast heeft de Nationale Ombudsman twee verzoeken naar de gemeente doorgestuurd, omdat deze klachten niet eerst bij de gemeente waren ingediend. U kunt het jaarverslag klachtbehandeling 2008 bekijken op www.venray.nl. Per 1 juli zijn de bestaande retourterminals in de gemeente Venray omgebouwd en bestemd voor de (gratis) inzameling van kunststof. Na enkele opstartproblemen zijn de terminals onlangs verbeterd, waardoor de storingen uit de beginperiode nu zijn verholpen. Op donderdag 1 oktober presenteert het college van Burgemeester en Wethouders de concept strategische visie Venray 2020. Dit vindt plaats tijdens een openbare raadsinformatiebijeenkomst. Bij deze nodigt de gemeente de inwoners van Venray uit deze bijeenkomst bij te wonen. Locatie en tijd: De Witte Hoeve van 19.30 tot 21.00 uur. Vijf jaar geleden heeft de gemeente Venray al eens een strategische visie geschreven voor de toekomst van Venray. Deze visie gaf richting aan het te ontwikkelen beleid in de toekomst. Door een aantal ontwikkelingen op het gebied van economie en decentralisatie van overheidstaken was nu de tijd rijp om deze visie te herijken. U kunt zich vast voorstellen dat bijvoorbeeld de vergrijzing en het wegtrekken van jongeren naar de stad of de oprukkende ict-ontwikkelingen vragen om heel andere voorzieningen in de toekomst. Er spelen nu weer andere trends en ontwikkelingen dan vijf jaar geleden. Grenswijziging Ook door de uitbreiding van Venray met de dorpen Blitterswijck, Geijsteren en Wanssum ontstond de noodzaak om de visie aan te passen. Samen met de dorpen, met de belangenorganisaties én de (agrarische) ondernemers is de gemeente de afgelopen tijd in overleg gegaan om zich een beeld te vormen van het toekomstige Venray, inclusief het landelijke gebied. Aanscherpen Op 1 oktober wordt de visie per thema behandeld. U krijgt de gelegenheid om samen met raadsleden en het college in debat te gaan over de 'koers' die in de visie is uitgezet. Het college zal de verkregen informatie gebruiken om de concept visie verder aan te scherpen zodat de gemeenteraad begin november de visie vast kan stellen. Op www.venray.nl/visie2020 kunt u de concept strategische visie Venray 2020 downloaden. Maandag 31 augustus starten de eerste werkzaamheden aan de Nieuwe Overloonseweg (fase 2 van het project). Volgende week beginnen de nutsbedrijven met het verleggen van kabels en leidingen. Een aantal weken later start de gemeente met de aanleg van de wegconstructie. De Nieuwe Overloonseweg komt van zuid naar noord te liggen vanaf de rotonde Noordsingel-Beekweg-Weststingel via respectievelijk de Broekweg, Buitenweg, Laagheidseweg en Zwarte Klef naar de bestaande Overloonseweg. De kruisingen met de Buitenweg, Laagheidseweg en Zwarte Klef worden opnieuw ingericht. Meer informatie hierover en over de verdere uitvoeringsplanning volgt nog. Voor (brom-) fietsers en voetgangers is het gebruik van de Nieuwe Overloonseweg niet toegestaan. In de bermen aan de zijkant van de weg worden wadi's aangelegd voor de opvang van het regenwater dat van de weg af stroomt. Er worden ook nieuwe bomen geplant. Verkeershinder Tijdens de werkzaamheden (met name aan de nieuw in te richten kruisingen) zal het verkeer enige hinder ondervinden. Voor de aansluiting van de Nieuwe Overloonseweg op de bestaande Overloonseweg, wordt het verkeer te zijner tijd tijdelijk omgeleid. Ontsluitingsfunctie De Nieuwe Overloonseweg gaat de bestaande Overloonseweg vervangen voor wat betreft de ontsluitingsfunctie. Na realisatie van de Nieuwe Overloonseweg, wordt de bestaande Overloonseweg ingericht als een 30 km/uur gebied. Hierover vindt in het najaar nog een informatieavond plaats voor bewoners. Meer informatie Heeft u nog vragen over de werkzaamheden? Neem dan contact op met de afdeling Publieksdiensten. Een tekening van het werk ligt vanaf maandag 31 augustus ter inzage bij de publieksbalie van het gemeentehuis. Burgemeester en wethouders van de gemeente Venray hebben naar aanleiding van een evaluatie de verordening geurhinder veehouderijen aangepast. Daarmee kan de gemeente tegemoetkomen aan individuele woningbouwverzoeken. De mogelijkheden voor veehouderijen worden niet beperkt door de afwijkende geurnorm. Op 1 januari 2007 is de Wet geurhinder veehouderij in werking getreden. Deze wet bepaalt welke geuroverlast veehouderijbedrijven mogen veroorzaken. Om maatwerk te kunnen leveren mogen gemeenten op bepaalde plekken bewust meer geur toestaan of op andere plekken besluiten strenger te zijn. Daartoe heeft de gemeente Venray op 25 maart 2008 nieuw geurbeleid vastgesteld. Dit beleid is gebaseerd op gewenste ruimtelijke ontwikkelingen die zijn vastgelegd in een gebiedsvisie. Om mogelijkheden voor de zoekgebieden woningbouw te verruimen - altijd maatwerk - is daarvoor een afwijkende geurnorm vastgesteld. Uit de eerste evaluatie van het geurbeleid blijkt de geurverordening te voldoen. Er zijn wel enkele kleine aanvullingen van de gebiedsvisie noodzakelijk gebleken en ook de kaart behorende bij de geurverordening is aangepast. De kleine aanpassingen hebben betrekking op vier individuele woningbouwverzoeken die ruimtelijk en geurtechnisch zijn getoetst en akkoord bevonden. De normstelling in de geurverordening zoals vastgesteld in 2008 vormde voor deze vier locaties een belemmering en wordt nu aangepast. De onderliggende documenten kunt u raadplegen via www.venray.nl>Wonen leven>Leefomgeving>Geurhinder en veehouderij. adv week 35-2.indd 17 26-08-2009 17:24:28

Peel en Maas | 2009 | | pagina 17