Parkeergarage
Gouden Leeuw open
www.mijndierenspeciaalzaak.nl
Nieuw bouwplan
in Oostrum
"Ik vind het
bedroevend
SCHEIDEN
DAT DOE JE SAMEN
Donderdag 9 juli 2009 - Pagina 3
PEEL EN MAAS
Vervolg voorpagina
Dat heb ik ook met wethouder
Derikx afgesproken, maar die is
daarover teruggefloten door bur
gemeester Joep Hahn en secreta
ris Frank de Ruyter. Maar voor mij
geldt: afspraak is afspraak. Ik betaal
die leges voorlopig niet. Ik heb al
genoeg onnodige kosten voor
mijn rekening genomen bij de
ontwikkeling van de bouwplan
nen aan de Postbaan-Beemdweg
en de Burgemeester Ponjeestraat,
waarbij door toedoen van het
gemeentebestuur en de politiek
enorme vertragingsschade is ont
staan." Volgens Vissers is de oor
zaak van de problemen simpel:
"Er is een gebrek aan kennis in
het gemeentehuis. Het is toch te
gek voor woorden dat je als pro
jectontwikkelaar met een pianojuf
(voormalig PK-wethouder Carla
Brugman, red.) aan tafel zit om te
praten over woningbouw? Want
net als Derikx heeft Brugman er
helemaal niks van gebakken. Het
is dat twee bekwame ambtena
ren ervoor gezorgd hebben dat er
weer vaart kwam in het bouwplan
aan de Burgemeester Ponjeestraat.
Brugman heeft net als Derikx
gefaald als wethouder Ruimte,
over de rug van de burgers."
Vissers is boos, dat is zeker. Hij
claimt inmiddels al ruim 1 miljoen
euro schade van de gemeente
Meerlo-Wanssum. De architect
zegt dat bedrag verloren te heb
ben door onbehoorlijk handelen
van de gemeente bij het opstellen
van het bestemmingsplan voor de
locatie van het voormalig tuincen
trum en het naastgelegen pluim-
veebedrijf van de familie Bouten
aan de Burgemeester Ponjeestraat
in Wanssum. Daardoor zou het
nieuwbouwproject nog altijd niet
in gang zijn gezet. De claim ligt
momenteel bij de verzekerings
maatschappij van de gemeente
Meerlo-Wanssum. "En nou wordt
het nieuwbouwplan weer ver
traagd, door nieuw geblunder
van wethouder Jac Derikx (CDA,
Ruimte, red.). En dat is niet de
eerste vertraging die hij heeft ver
oorzaakt in een project van mij.
De gemeente krijgt van mij nog
zeven dagen de tijd om die 1 mil
joen euro te betalen anders wordt
ze gedagvaard."
Vissers doelt met zijn woor
den op het feit dat wethouder
Derikx vorige week tijdens de
commissievergadering Ruimte en
Economie het voorstel voor het
bestemmingsplan Blitterswijckse-
weg 2 voor het veranderen van
de boerderij (Vissers wil in de
boerderij twee woningen realise
ren, red.) van de agenda haalde
omdat er te veel onduidelijkheden
over zouden bestaan. "Er zou geen
koopovereenkomst zijn tussen mij
en de familie Bouten. Nou, dat is
gelogen en dat weet de wethou
der maar al te goed. Die man is
helemaal niet bij de les en niet
capabel genoeg om een en ander
voor elkaar te krijgen. Hij draait
als een blad aan een boom om bij
een zuchtje tegenwind en maakt
misbruik van zijn bevoegdheid
als wethouder. Er is geen enkele
reden om dit voorstel aan te hou
den, behalve dan het dwarsbomen
van Theo Vissers. Maar ja, dat lijkt
de laatste jaren toch al een sport
te zijn in het gemeentehuis." Wet
houder Jac Derikx probeerde
maandagavond zijn fout te her
stellen door het voorstel voor de
bestemmingsplanwijziging alsnog
als bespreekstuk toe te voegen
aan de raadsagenda. "In de com
missie was nog niet duidelijk of er
wel of niet een koopcontract zou
zijn. Maar nu is duidelijk dat er
een rechtsgeldige overeenkomst
tussen beide partijen (Vissers en
Bouten, red.) ligt", verklaarde hij.
Maar het plan van de wethouder
werd door de politiek - met uit
zondering van het CDA- afge
schoten. GP'94, PK Meerlo-Wans-
sum en PvdA willen, voordat ze
ja of nee zeggen, het reguliere
besluitvormingstraject volgen en
het voorstel eerst bespreken in de
daarvoor bedoelde commissiever
gadering.
Dat Vissers beslag heeft laten
leggen op de gemeentegronden
in het gebied Burgveld-Zuid III,
is wethouder Jac Derikx ook
bekend. "Maar wij houden er niet
zo van als iemand de gemeente
op deze manier onder dwang zet.
De gemeente heeft Vissers toe
gezegd dat ze zich zal inspannen
om voor 1 januari 2011 ergens
in de gemeente grond te leveren
voor het realiseren van vijftien
woningen in de gemeente Meerlo-
Wanssum ter compensatie van de
schade die hij heeft geleden in het
bouwplan Beemdweg-Postbaan.
Die afspraak komen we ook na,
maar het is nog geen 1 januari
2011. Over mogelijke locaties is
mij niks bekend."
Dat laatste wordt fel bestreden
door Vissers, die wijst op een brief
van 16 april 2008. "Daarin staat,
en ik citeer: 'Als locatie denken
wij in eerste instantie aan het
uitbreidingsplan Meerlo-Oost, het
terrein van boerderij Peelen aan
de Dorpbroekstraat 39 te Meerlo.
Deze grond is eigendom van de
gemeente, maar nog niet bouw
rijp c.q. uitgeefbaar. Deze grond
komt voor uitgifte in beeld als de
gronden in Burgveld-Zuid III, het
Leefplein, zijn uitgegeven. Deze
locaties mogen echter geen con
currenten voor elkaar zijn. Wij
willen daarom de mogelijkheid
opnemen om van locatie te kun
nen switchen als zich de situatie
voordoet dat er een andere, moge
lijk betere of sneller te realiseren
locatie voorhanden is'. Dat is nu
het geval, en dus is het tijd dat de
gemeente haar belofte nakomt.
Laat de rechter nu maar bepalen
wie in deze kwestie gelijk heeft."
De rechtbank van Roermond zal
zich binnenkort buigen over de
kwestie.
De parkeergarage Gou
den Leeuw in Venray is vanaf
vrijdag 10 juli om 19.00 uur
open voor bezoekers aan
het Venrayse centrum. Ven-
ray heeft hiermee volgens de
gemeente Venray een van de
meest gebruiksvriendelijke
en veilige parkeergarages van
Nederland, met vijfhonderd
parkeerplaatsen op een laag.
In de parkeergarage heeft ook
het parkeerbureau onderdak
gekregen.
Na jaren van plannen en werk
in uitvoering is de parkeergarage
de eerste oplevering binnen het
ambitieuze project De Gouden
Leeuw. Wethouder Lei Heldens:
'Met de oplevering van deze eer
ste fase van de Gouden Leeuw
krijgt Venray stadse allure. De
woontoren met onderliggende
parkeergarage vormt een mooie
poort naar het centrum van Ven-
De gemeente Venray heeft
samen met de dorpsraad van
Oostrum een ruimtelijke con
ceptvisie ontwikkeld voor
woningbouw in Oostrum.
Het plan behelst uitbreiding
met ruim 60 woningen in het
gebied tussen de Geijsterse-
weg en de Mgr. Hanssenstraat
rondom de Van Broekhui-
zenstraat. Volgens wethouder
Teunissen is hiermee tot 2025
woningbouw in Oostrum gega
randeerd. Wel moeten er nog
definitieve afspraken gemaakt
worden met twee agrarische
bedrijven in het gebied.
Momenteel is de capaciteit voor
woningbouw in Oostrum volle
dig benut. Reden voor gemeente
en dorpsraad om te kijken naar
nieuwe uitbreidingsmogelijkhe
den en deze vast te leggen in een
ruimtelijke visie. De conceptvisie
Als er niets verandert, trekt
de gemeente Venray eind dit
jaar de financiële stekker uit
Parkmanagement Venray.
Wethouder Heldens wond er
dinsdag tijdens een bijeen
komst van de ondernemers
van Smakterheide en Keizers-
veld geen doekjes om. "De
gemeente heeft er in drie jaar
tijd 90.000 euro ingestoken
met als duidelijke voorwaarde
dat parkmanagement daarna
selfsupporting moet zijn." De
wethouder ziet echter te wei
nig draagvlak vanuit de onder
nemers.
Parkmanagement Venray is drie
jaar geleden in het leven geroe
pen als gezamenlijk initiatief van
de gemeente, de Limburgse Werk
gevers Vereniging (LWV), het LIOF,
de provincie en de ondernemers
van Smakterheide en Keizersveld.
Doel was en is de verbetering
van de kwaliteit van de bedrij
venterreinen. In die drie jaar is er
volgens de wethouder te weinig
gebeurd. Er loopt nu een project
voor het nummeren van de Ven-
rayse bedrijventerreinen. Enige
tijd geleden werd het keurmerk
Veilig Ondernemen behaald. "Maar
voor de rest word ik er niet vrolijk
van", aldus de wethouder. "Er is te
weinig draagvlak, er wordt te veel
gediscussieerd over de noodzaak,
kortom ik vind het bedroevend",
stelde Heldens. "Als ik nu aan
de gemeenteraad ga vragen om
voortzetting van de gemeentelijke
steun, dan krijg ik een duidelijk
'nee'." Volgens de wethouder zal
de gemeente Venray in dat geval
alleen nog maar de taken doen die
ze moet doen, zoals onderhoud
van wegen en openbaar groen.
De wethouder vindt het per
soonlijk een gemiste kans. "De
enige oplossing is om op basis
van een soort belasting alle deel-
ray.' In de parkeergarage zijn 124
plaatsen gereserveerd voor bewo
ners van De Gouden Leeuw. De
andere 376 parkeervakken zijn
voor de bezoekers aan het cen
trum van Venray. Bij de bouw van
de parkeergarage is veel aandacht
besteed aan gebruiksgemak en
veiligheid. Door de kolommen-
vrije indeling is ze overzichtelijk.
De (schuine) parkeervakken zijn
bovendien erg ruim waardoor
bezoekers makkelijk kunnen in-
en uitparkeren. Er zijn bovendien
zeven invalidenparkeerplaatsen
en een aantal parkeerplaatsen
voor motoren. Overal is het licht.
Dat geeft een veilig gevoel. De
medewerkers van het parkeerbu-
reau houden bovendien een oogje
in het zeil. Daartoe is de parkeer
garage uitgerust met maar liefst
22 camera's. De parkeergarage en
het parkeerbureau zijn elke dag
open tot 23.00 uur. Uitrijden kan
echter 24 uur per dag. 's Nachts
die nu voorligt, past binnen het
dorpsontwikkelingsplan (DOP)
van Oostrum. Zo zal tussen de
bestaande woningen en de nieuw
te bouwen woningen een groene
zone blijven om het landschap
pelijke karakter van het dorp in
stand te houden.
Bij de totstandkoming van de
ruimtelijke visie is onder meer
overleg gevoerd met een aantal
omwonenden en met de agrariërs
Herman Verheijen en Jules Jans
sen die in het gebied een bedrijf
hebben. De gemeente heeft er
groot belang bij dat de twee var
kenshouders hun bedrijf beëin
digen op die locatie, zodat er
geen belastende geurcirkels meer
zijn. Maar er is nog geen akkoord
met de agrariërs, zo blijkt. "Er zijn
mondelinge afspraken gemaakt,
maar er staat nog niets zwart op
wit", zegt Liesbeth Verheijen. "Het
moet niet zo zijn dat de bedrijfs-
nemers te laten participeren. Die
belasting gaat vervolgens overge
dragen aan een stichting die dit
geld besteedt aan vooraf vastge
stelde doelen."
Dit systeem is vergelijkbaar met
de reclameheffing die de centru
mondernemers momenteel beta
len. Het geld dat binnenkomt gaat
direct terug naar de ondernemers
en is bedoeld om in het centrum
activiteiten te organiseren en het
hart van Venray te promoten. Op
deze wijze worden alle onder
nemers betrokken bij allerhande
zaken die het centrum aangaan.
Als er niet meer draagvlak komt,
dan is het wat de wethouder
betreft over. Saskia van der Laak
van de LWV relativeerde de stel
ling van de wethouder. De LWV
houdt momenteel interviews met
twintig ondernemers van de Ven-
rayse bedrijventerreinen. "We zijn
nu halverwege en wat ik zie is
alleen maar draagkracht. Uiteraard
liggen er enkele accenten. Wij wil
len in september met een plan van
aanpak komen voor de toekomst."
Van der Laak is eigenlijk verbaasd
dat het parkmanagement in Ven-
ray niet van de grond komt.
De bottleneck in Venray is de
verscheidenheid van belangen
tussen de ondernemers van Kei-
zersveld en Smakterheide. Met
name op het gebied van veilig
heid, overlast van vrachtwagens
etc. verschillen de ondernemers
van inzicht. Ook hekelden enkele
ondernemers de communicatie
tussen het parkmanagement en de
ondernemers op Keizersveld en
tussen de beide ondernemersver
enigingen.
Wethouder Heldens toonde zich
benieuwd naar de uitkomsten van
de LWV. "Anders houdt het wat
ons betreft echt op."
gaat de beveiliging over naar de
zogeheten central controlroom
van Q-park in Maastricht. Het par
keertarief is laag. Betalen kan met
pin, chipknip, creditcard en con
tanten. de betaalautomaten staan
op de begane grond aan de cen
trumzijde bij het parkeerbureau
Venray. Bij het parkeerbureau zijn
bovendien, als extra service voor
bezoekers, openbare toiletten.
Wethouder Patrick van der Broeck
is tevreden met het resultaat: 'Het
is amper nog een parkeergarage
te noemen. Het is zo'n ruime en
lichte ruimte dat men er zorge
loos en met plezier de auto kan
parkeren.' Vanuit het parkeerbu
reau wordt op vrijdag 10 juli ook
het zogeheten Parkeerroute Infor
matiesysteem (PRIS) geregeld.
Dat verwijst bezoekers aan het
centrum naar de op dat moment
best bereikbare parkeerplaatsen.
Het systeem vermeld ook hoeveel
vrije plaatsen daar nog zijn.
verplaatsing ons geld gaat kosten.
Het is een mooi plan, maar zolang
we nog niet weten hoeveel hui
zen er op onze grond gebouwd
kunnen worden en wat het ople
vert, is er nog niets definitief." In
de conceptvisie wordt uitgegaan
van de bouw van rijtjeswoningen,
twee-onder-een-kapwoningen en
huizen in de vrije sector. Tijdens
een informatieavond op 16 juli
wordt de conceptvisie aan de
bewoners van Oostrum gepresen
teerd. Tijdens deze avond bestaat
de gelegenheid om hierover met
de dorpsraad en plannenmakers
in discussie te gaan. De input van
deze avond wordt verwerkt in
een definitieve visie die door de
gemeenteraad wordt vastgesteld.
De avond begint om 19.30 uur
in café- zaal Back in Time. Op de
website www.peelenmaastv.nl
vertelt wethouder Hans Teunissen
over het woningbouwplan.
Bonnen
De politie heeft maandag op
de Leunseweg en de Veltumse
Kleffen in Venray en op de Ven-
rayseweg in Horst in totaal dertig
bekeuringen uitgeschreven bij
een verkeerscontrole. De controle
werd samen met de Rijksdienst
voor het Wegverkeer uitgevoerd.
Er werkten twaalf medewerkers
mee aan de controle. Er werden
elf kentekenbewijzen ingevorderd.
De bekeuringen waren onder
meer voor te hoge constructie
snelheid bromfiets (6x), geen rij
bewijs (3x), gladde banden (2x),
en het rijden zonder helm (2x)
Huurgeschil?
Uithuiszetting?
Julicher Meijer
PEEL EN MAAS
Nieuwsblad voor
Venray en omstreken
Keizersveld 19
5803 AM Venray
Postbus 1
5800 AA Venray
Tel. 0478-582727
Fax 0478-510916
Redactie
Ron Koenen
Henk Lammen
Christ van den Munckhof
Henk Willemssen
redactie@vandenmunckhof.nl
Advertenties:
Arie Snellen
e-mail: asnellen@
vandenmunckhof.nl
telefoon: 0478-58 27 27
Tarieven op aanvraag
e-mail: advertentie@
vandenmunckhof.nl
Aanleveren advertenties:
Uiterlijk dinsdag 18.00 uur.
Bezorging
Donderdagmiddag/avond
Bezorgklachten
Verspreidingsbureau Periodiek
- Tel. 0478-582877
uitsluitend tot vrijdag 17.00
uur. Nabezorging gebeurt tot
uiterlijk dit tijdstip.
Aanleveren kopij:
Sport- en verenigingsnieuws
tot uiterlijk dinsdag 10.00 uur.
Abonnementen:
20,95 (postcode 58..)
36,75 (overige binnenland)
Op dinsdag 14 juli wordt
om 11.00 uur het vernieuwde
schoolplein in Oirlo officieel
heropend. Dankzij een geza
menlijke inspanning van de
gemeente Venray, de basis
school, de peuterspeelzaal, de
oudervereniging van de school
en de Dorpsraad Oirlo hebben
de kinderen weer een school
plein om trots op te zijn.
In 1998 werden op het school
plein van basisschool Maria in
Oirlo de speeltoestellen vervan
gen door nieuwe toestellen van
Europees hardhout. De verwachte
levensduur bedroeg twintig tot
dertig jaar. Elf jaar later waren
de speeltoestellen echter weer
dringend aan vervanging toe.
"Een enorme tegenvaller", zegt
Jan Steeghs, die deel uitmaakt
van een commissie die de komst
van de speeltoestellen heeft
geregeld. "De kwaliteit zou dus
danig goed zijn dat we ons tot
in lengte van jaren geen zorgen
zouden hoeven te maken. Helaas
is dat niet zo gebleken. De kwa
liteit was nu van dusdanige aard
dat de toestellen niet meer veilig
waren. En de veiligheid voor de
kinderen staat voorop." Achteraf
gezien was de keuze voor het
Europees hardhout misschien niet
de beste. "Ach, dat is achteraf pra
ten. We waren een van de eersten
die overgingen tot de aanschaf
van speeltoestellen van dit soort
hout. Er was nog weinig bekend
over dit hardhout. Rob Rambags,
destijds manager van speeltuin
Klein Zwitserland in Tegelen,
had ons de speeltoestellen aan
bevolen. We gingen ervan uit dat
het een uitstekende kwaliteit zou
zijn."
De laatste jaren ging het hout
echter steeds harder werken met
als gevolg grote krimpnaden. Die
werden nog wel provisorisch
opgevuld, maar het werd van
kwaad alleen maar erger. "Het hout
werd te broos, heel jammer. Maar
er was niets meer aan te doen."
De investering bedroeg elf jaar
geleden 100.000 gulden, inclusief
de zelfwerkzaamheid. Toch vindt
Jan Steeghs het geen weggegooid
geld. "Nee, absoluut niet. De speel
toestellen hadden een mooie,
natuurlijke uitstraling en gaven
het schoolplein een mooi aanzien.
De komst destijds leidde er ook
toe, vooral door de vele uren die
de dorpsbewoners zelf in het pro
ject hadden gestoken, dat de soci
ale controle enorm werd vergroot.
De betrokkenheid was enorm, het
vernieuwde schoolplein was toen
van en voor de mensen uit Oirlo."
Dat zal nu niet anders zijn, want
de nieuwe speeltoestellen zijn
weer een aanwinst voor het Ven-
rayse kerkdorp. Er is nu gekozen
voor toestellen in een combina
tie van kunststof, in lagen opge
bouwd vurenhout, aluminium
en roestvrij staal. Een multifunc
tioneel speeltoestel, twee veer-
beestjes, een speelhuisje en een
nieuwe zandbak staan garant voor
veel speelplezier voor kinderen
in de leeftijd van twee tot acht
jaar. Inclusief de vele uurtjes zelf
werkzaamheid komt de aanleg uit
op een bedrag van 32.000 euro.
De kinderen van de basis
school hebben al volop speelple-
zier op het nieuwe, multifunctio
nele speeltoestel
"Maar dan hebben we ook weer
een speelplaats waar Oirlo trots
op kan zijn. En waar de kinderen
overdag, maar ook 's avonds met
hun ouders of opa en oma terecht
kunnen. En hopelijk gaan deze
toestellen wel minimaal twintig
jaar mee."
De invoering van 30 km-
zones in grote delen van de
wijk, een betere toegankelijk
heid van de bushaltes, een ver
keersveilige schoolomgeving
en een herkenbare inrichting
van de doorgaande wegen.
Dat zijn de vier hoofdonder
werpen die donderdagavond
centraal stonden in een bloed
heet wijkgebouw 't Stekske in
Landweert, waar ruim dertig
belangstellenden zich lieten
informeren over het 'Verkeers
plan Landweert'.
Studenten van de Nationale
Hogeschool voor Toerisme en
Verkeer (NHTV) in Breda namen
onder begeleiding van de NHTV
en adviesbureau Kragten hiervoor
de wijk Landweert grondig onder
de loep en stelden een plan van
aanpak op waarin klachten en sug
gesties van wijkbewoners werden
meegenomen. De gemeente Venray
neemt het gros van de adviezen
van de studenten over, zoals de
aanleg van rode fietsstroken (met
fietssymbolen) op de wijkontslui-
tingswegen (Kruidenlaan, Sleutel
bloem, Klaproos en Christoffel-
kruid), waarop in de toekomst ook
niet meer geparkeerd mag wor
den. Ook worden alle erftoegangs-
wegen ingericht als 30 km-gebied
(met verhoogde inritconstructies
en verkeersborden) en wordt de
omgeving rondom de basisscho
len De Landweert, De Kruudwis
en De Vlaswei in de wijk verkeers
veiliger gemaakt door de aanleg
van schoolzones. Met behulp van
onder meer wegmarkeringen,
oversteektegels, verkeersroutes én
de invoering van een maximum
snelheid van 30 km/uur, moet de
veiligheid rondom de scholen
verbeterd worden. Verder gaat de
gemeente ook het gedeelte van
de Kruidenlaan, het stuk tussen
de Sleutelbloem en de Lisdodde,
dat momenteel nog steeds is
ingericht als een wijkontsluitings-
weg, inrichten als 30 km-gebied.
De gemeente neemt het advies van
de studenten om op een twintigtal
plekken in de wijk verkeersrem-
mende maatregelen (plateaus of
drempels) te nemen, niet over. "Wij
denken dat de nieuwe inrichting
van de erftoegangswegen en de
wijkontsluitingswegen, waarvan
alleen op de Kruidenlaan gemid
deld te hard wordt gereden, vol
doende verkeersremmend zal wer
ken. Daarbij komt dat veel straten
in de wijk al erg kronkelig zijn",
verklaarde verkeerskundige Sie-
men Halbersma van de gemeente
Venray. Tevens wil de gemeente de
toegankelijkheid van het openbaar
vervoer in de wijk verbeteren
door onder meer de halteplaat
sen op orde te brengen. Enkele
haltes moeten verschoven en aan
gepast worden aan de moderne
richtlijnen. Adviesbureau Kragten
gaat het plan de komende weken
verder uitwerken tot bestekste
keningen. De uitvoering van de
werkzaamheden begint naar ver
wachting in het voorjaar van 2010.
Op de website www.verkeers-
planlandweert.nl vindt u meer
informatie over het 'Verkeersplan
Landweert'.
mijn konijn is nodig aan een nieuwe kooi toe
Gebied Geijsterseweg-Mgr. Hanssenstraat wordt geurvrij
Klare taal Heldens over parkmanagement
f#
Geen uurtarief, maar vooraf vaste prijs
Gratis intakegesprek
De ScheidingsWeg
Dejuiste weg in de goede richting
Hans Peeters i.s.m. Ria Oomen
077 3523359 of 06 53264978 Praktijk voor kindercoaching
Vissers daagt gemeente
voor de rechter
INFORMATIE ADVIES PROCEDEREN
ADVOCATEN
Tel: 0478 - 52 10 70
www.julicher-meijer.nl
Leunseweg 6a, Venray
Oirlo is weer trots op
vernieuwd schoolplein
Verkeersveiligheid
Landweert centraal