Met Weer U Zon naar de zon Wie wordt het Fraayste Ondernemerke? i m Opheffingsuitverkoop Kortingen f w "Naamwijziging weloverwogen" Prijswinnaars TOTALE VOORJAARSCOLLECTIE k' r: --T- I ■HMBi Dinsdag 26 mei 19.00 uur t/m woensdag 18.00 uur PEEL EN MAAS Donderdag 28 mei 2009 - Pagina 9 Het eerste ballonvaartavon- tuur van Weer-U-Zon met de winnaars van de actie van het bedrijf zit erop. Ook dit jaar verloot Weer- U- Zon een mooie ballonvaart onder de kopers van een Suncircle zon wering van Weer- U- Zon. Zon wering van Weer-U-Zon ver hoogt het comfort, bespaart energie en heeft een lange levensduur. Er is in de afgelopen jaren veel veranderd in de zonweringbran che. Waar men vroeger keuze had uit twee a drie modellen, daar kan men tegenwoordig kiezen uit een diversiteit aan modellen en kleu ren. Ook de techniek heeft niet stilgestaan. Horizontaal, diagonaal of verticaal, bij Weer-U-Zon vindt u de grootste keus in zonwering afgewerkt met de nieuwste tech nieken. Naast zonwering levert Weer-U-Zon al meer dan 30 jaar vakwerk in aluminium-/kunststof- systemen voor nieuwbouw en renovatie. Ramen, deuren, veran da's, serres en zonwering, Weer-U-Zon heeft de kennis, de vakmensen en de middelen om maatwerk te leveren. Kortom bij Weer-U-Zon kunt u terecht met al uw wensen op het gebied van alu minium/kunststof producten voor de bouw. U wilt kwaliteit, deskun dig advies en service. Stap dan binnen bij Weer-U- Zon. Weer-U-Zon, Linnenstraat 10, Horst, tel. 077-3984044, www. weeruzon.nl Het heeft even geduurd, maar de drie nominaties voor het Fraay- ste Ondernemerke staan nu op de website van Fraay Venray (www. fraayvenray.nl). Door wat techni sche problemen en het feit dat de fotograaf was vergeten de naam en telefoonnummers van de kin deren te vragen, staan de kandida ten die op Koninginnedag tijdens de kindermarkt zijn gefotogra feerd nu pas op deze site. Wilt u stemmen dan kan dat door onder de foto van kandidaat A, B of C te klikken. U heeft dan automatisch gestemd. Er kan gestemd worden tot en met 3 juni 2009. Dan wor den de stemmen geteld en wordt de winnaar bekendgemaakt. De winnaar mag, net als voorgaande jaren, een dagje gratis naar de Ven- rayse kermis. Voor de organisatie is het van belang dat we te weten komen wie die kinderen zijn. Als u dat weet, kunt u een reactie sturen naar info@fraayvenray.nl r7u^,roomke»kens. -anders, tege.sm^ de COMFORTABEL WONEN aanpak Piet Dupont uit Venray fietst voor het goede doel v H u ■ij'it-, w>- V Op donderdag 4 juni begint vroeg in de morgen voor 1300 sportievelingen de immense klim van de Alpe d'Huez in Frankrijk. Piet Dupont (47) uit Venray wil die dag net als de andere deelnemers zo vaak mogelijk deze onder wielren ners oh zo populaire bergreus beklimmen. Zijn doel: zoveel mogelijk geld inzamelen voor KWF Kankerbestrijding. Door Sanne Claessens Het idee om juist aan deze race, genaamd de Alpe D'huZes, mee te doen, wordt geboren als Piet op Radio 2 een oproep hoort. Het prominententeam van radiopro gramma Knooppunt Kranenbarg zoekt in een van zijn luisteraars een laatste deelnemer om het team compleet te maken. De luis teraar zal de BN' ers Frits Barend, Adrie van der Poel, Frank du Mosch, Nico Rienks en Joop Zoe temelk vergezellen. Piet besluit zich op te geven door zijn motivatie op de mail te zetten. Naar aanleiding daarvan wordt hij uitgenodigd als een van de zes kandidaten die op 1 mei telefonisch in de radioshow ver schijnen om hun motivatie toe te lichten. "Toen ik veertien was, verloor ik mijn vader aan kanker. In die tijd was kanker niets anders dan een terminale ziekte. De afgelopen dertig jaar is er zoveel onderzoek geweest. Dat heeft ertoe geleid dat veel mensen die met kanker te maken krijgen, er tegenwoordig niet aan dood hoe ven te gaan, maar ermee kunnen leven", aldus Piet. Hij wijst hier mee op het belang van onderzoek en beseft ook dat hij hieraan een steentje kan bijdragen. "Altijd al heb ik hiervoor iets willen doen en ik was al donateur. Mijn vader was 45 toen hij overleed. Toe ik eenmaal die leeftijd voorbij was, wilde ik het grootser aanpak ken." De uitnodiging voor de Alpe D'huZes lijkt dan ook perfect aan te sluiten op zijn persoonlijke doel. Piet schopt het zelfs tot de finale van de radiowedstrijd. Samen met zijn twee medefina listen mag hij op 11 mei naar de studio komen, waar ze moeten bewijzen dat zij de zogenaamde meest geschikte kandidaat zijn voor het prominententeam van de radioshow. De finale bestaat uit drie onderdelen. Een kennis quiz, een gesprek met voorzitter Coen van Veenendaal van de Alpe D'huZes en als laatste volgt er een inspanningstest op een simulator, die de klim die hen te wachten staat nabootst. "De quiz was voor iedereen goed te doen, we waren goed voorbereid. Bij de inspan ningstest maakte ik weliswaar de meeste meters, maar de motivatie die we opnieuw moesten verdedi gen in ons gesprek met de voorzit- ter weegt natuurlijk ook zwaar. We hadden allemaal op onze eigen manier ervaring met kanker in de omgeving, maar elk verhaal is toch anders", legt Piet uit. Uiteindelijk wint Eric Kuiper, die zelf twee keer persoonlijk in aanraking is geweest met leukemie, de plaats in het team. Hiermee verliest Piet misschien dan zijn plaats in het team, waar hij in eerste instantie natuurlijk voor ging, maar één van de andere teams biedt hem een plek aan. "Heel snel kreeg ik een plek aangeboden bij de Alpen Kanjers 1. Ik fiets hiermee nog steeds voor hetzelfde goede doel en dat is het allerbelangrijkste." Piet heeft er vertrouwen in, maar daarnaast ook erg veel zin. Hij is bekend met vooral moun- tainbiken en is voorzitter en trai ner bij mountainbike de Mudhun- ters uit Venray, een vereniging die er ook bekend om staat zich in te zetten voor goede doelen. Volgende week gaan maar liefst 1300 deelnemers, die zijn verdeeld over 151 teams, in alle vroegte, om 5.00 uur, van start. Het doel is om zo vaak mogelijk de klim van 1200 meter te maken. Het is moeilijk van tevoren te zeggen hoe vaak dat precies gaat lukken, maar dit grote evenement heet natuurlijk niet voor niets Alpe D'huZes. "Het doel is om minstens zes keer de legendarische berg te beklimmen en weer af te dalen. Dat is ook Piet Dupont: 'Als je andere mensen kunt helpen, moet je dat zeker niet laten." mijn persoonlijke doel. Ik heb er al vaker gefietst en ik kijk er zeker naar uit. Waar ik tegenop zie? De zevende keer misschien, maar ik zal er wel voor gaan. Kijk, ik heb maar één dag pijn daarna en dat gaat vanzelf weer over. Mijn per soonlijke motto: 'Geen berg te hoog!'" Het is de vierde keer dat dit evenement plaatsvindt. Dit jaar hopen de deelnemers samen het recordbedrag van vorig jaar, ruim drie miljoen, te overtref fen. Piet vindt het belangrijk dat mensen weten dat 100% van het ingezamelde geld ook daadwer kelijk ten goede komt aan het onderzoek naar de bestrijding en preventie van kanker. Piet is dan ook zelf verantwoordelijk voor zijn vervoer, inschrijfgeld, kleding en verblijf. "Als je andere mensen kunt helpen, moet je dat zeker niet laten", wil hij anderen nog eens op het hart drukken. Dus... wil je Piet steunen in de uitdaging die voor hem ligt op 4 juni 2009, neem dan een kijkje op www.opgevenisgeenoptie.nl en klik door naar deelnemers. Ook heeft Piet een speciaal rekening nummer geopend voor donaties: 145380920 inzake Alpe D'huZes. Een motivatie of tip meesturen is van harte welkom! Consument en Veiligheid heeft dit voorjaar een campag ne gelanceerd om kinderen bewust te maken van risico's van vallen en ze te leren hoe ze een val kunnen opvangen. Dat is nodig, want jaarlijks worden er duizenden kin deren als gevolg van een val behandeld op spoedeisende hulpafdelingen. Om de kinderen te bereiken worden er valtrainingen gegeven op basisscholen en is er een web site ontwikkeld. Deze campagne maakt deel uit van een meerjaren- campagne die tot doel heeft om het aantal valongevallen bij kin deren terug te dringen. De kinde ren van de leerkrachten Ellen en Joaney van basisschool De Hom mel kregen afgelopen maandag valtraining. Judotrainer André, die namens Consument en Veiligheid in Zuid-Nederland de valtrainin- gen verzorgt, leerde de kinderen de fijne kneepjes om goed en vei lig te vallen. "Vallen op zich is niet gemakke lijk te voorkomen, wel kunnen de gevolgen van een val zoveel moge lijk worden beperkt door op een juiste manier te vallen. Daarom biedt Consument en Veiligheid onder het motto 'leer stunten met Stan de Stuntman' valtrainingen aan waarin kinderen leren hoe ze een val zo veilig mogelijk kunnen opvangen", aldus André, een van de gekwalificeerde judodocenten die de valtraining verzorgen. De training is ontwikkeld in samen werking met Yos Lotens, valpe- dagoog en schrijver van diverse boekjes zoals Vallen en Opstaan en Opvoeden door Stoeien. Lotens: "Cijfers van Consument en Veilig heid laten zien dat kinderen vaak ernstig letsel hebben als gevolg van een val. Bewegingsachter stand en onkunde bij kinderen ten aanzien van valtechnieken spelen daar een belangrijke rol in. ik ben ervan overtuigd dat het op een veilige manier leren vallen veel ernstig letsel kan voorkomen." In samenhang met de valtrai- ning is de website stuntkids.nl gemaakt, waar kinderen op een speelse manier leren wat ze kun nen doen om een ernstige val te voorkomen. Stan de Stuntman geeft kinderen drie belangrijke boodschappen mee: gebruik bij skaten en skateboarden de juiste beschermingsmiddelen, laat je tij dens het spel niet opjutten door vriendjes en vriendinnetjes en zorg dat je je rond maakt als je valt. De website en training maken deel uit van een meerjarencam- pagne die tot doel heeft om het aantal ernstige letsels bij jonge kinderen als gevolg van een val van hoogte terug te dringen. De campagne is gericht op ouders van kinderen in de leeftijd van 0 tot 10 jaar. Maar Consument en Veiligheid richt zich met de val- trainingen en Stuntkids.nl ook direct op kinderen in de leeftijd van 5 tot 10 jaar. Binnen deze cam pagne zijn verder ontwikkeld: een tv-spot, een campagnefolder die ouders bij het consultatiebureau ontvangen en de website valwij- zer.nl. Via de kinderopvang wordt de module Beweegkriebels van de NISB uitgezet, een module die de allerkleinsten stimuleert om te bewegen. Consument en Vei ligheid ondersteunt dit initiatief, omdat een betere motoriek de kans op ernstig letsel na een val verkleint. Judoleraar André benadrukt nogmaals het belang van de val- training: "Jaarlijks worden er 11.000 kinderen in de leeftijd van vijf tot tien jaar op een Spoedei sende Hulpafdeling behandeld als gevolg van een val van hoogte, zoals van een klimrek, een trap of een glijbaan. Daarnaast worden er nog eens 1.300 kinderen per jaar opgenomen in een ziekenhuis. Driekwart van de kinderen die in het ziekenhuis worden opgeno men heeft een fractuur, bij één op de tien is een hersenschudding de reden voor opname. Jaarlijks over lijdt gemiddeld een kind in deze leeftijdsgroep aan de gevolgen van een val van hoogte." (herhaling om het uur) Items: Gemeentepraat en meer... Dag van de Wind Uitzending gemist? Kijk op www.peelenmaastv.nl EEF Wonen en Slapen Als de naam Frans Lemmers Woninginrichting al 35 jaar een begrip is in Venray, dan is het niet eenvoudig om die naam aan de kant te schuiven en onder een nieuwe naam door te gaan. Toch heeft Eef Leijssen die stap gezet. Hij zal onder de naam EEF Wonen en Slapen in een geheel verbouwd pand aan de Patersstraat zijn klanten van harte ontvangen. Eef Leijssen het bedrijf 3,5 jaar geleden over van Frans Lemmers. Zijn vader werkte al jaren in het bedrijf dat van jongs af aan al de interesse van Eef trok. Bij de over name stond voor Eef al vast dat het pand waarin het bedrijf geves tigd was binnen een aantal jaren een facelift moest ondergaan. "Dat kwam uiteindelijk sneller dan we dachten, nadat Frans mij ook het pand te koop aanbood. Het was met name de ingang van de win kel, die ik aan de voorzijde van de straat wilde hebben. Met de aan koop van het pand kon ik dat gaan realiseren en zijn we begonnen met plannen maken. We hebben het meteen goed aangepakt en zijn nu klaar voor de toekomst", aldus Eef. De naamwijziging is volgens Eef een weloverwogen besluit geweest. "De naam Frans Lemmers staat voor vakmanschap, service en kwaliteit. Daar wilde ik vanaf het begin op doorborduren. Met de verbouwing maak je eigenlijk als winkel een nieuwe start. Dan is dat ook het moment om de oude naam los te laten." Het meest aansprekende is de verandering van de voorgevel met inderdaad een nieuwe entree, maar ook door de kleurstelling komen een aantal accenten van het pand beter tot zijn recht. "Het pand is duidelijk aanwezig. Daar naast hebben we binnen meer ruimte gecreëerd. We hebben ons assortiment wat ruimer kunnen opstellen. Ook door er meer dag licht in te brengen heeft de hele winkel een moderne uitnodigende sfeer gekregen. Ook is het assorti ment met een aantal nieuwe mer ken uitgebreid." Wat blijft is de vertrouwde kwa liteit en service die het bedrijf onder de naam van Frans Lem mers ook al had. "Wat verder opvalt is dat we de eerste dagen, na het verschijnen van onze folder, ook meer jonger publiek in onze winkel hebben mogen ontvangen. Want ook voor hen hebben we een gevarieerd aanbod aan bed den, matrassen, vloerbedekking, woontextiel en zonwering." Bent u nieuwsgierig gewor den, loop dan gerust eens binnen bij EEF Wonen en Slapen aan de Patersstraat 31 te Venray. Voor het eenjarig bestaan van Van Essen Optiek worden er mooie prijzen verloot in de maand mei. Hierboven staat prijswinnaar mevrouw A.S. Braak samen met Johan van Essen op de foto na het ophalen van haar dinerbon. De andere prijswinnaars van deze week zijn: mevrouw A.S.E. Elbers, mevrouw L.J.C. van Dijck en de heer P. Nabben. /fyarfe-cfc/wmetr £r Ta&fm- De gezelligste schoenwinkel van Venray Grotestraat 11 - www.capretto.nl i Gewijzigde openingstijden: do-vr 10.00 - 17.30 uur za 9.00 - 16.00 uur 70°/ Heidseweg 33, Venray-Heide T 0478 533000 Openingstijden: do - vr 10.00 - 1 7.30 uur za 9.00 - 16.00 uur Geen berg te hoog! m 1 .1* I* i Uk MMMI HM I Valtraining De Hommel h. '"'iwliiimh. 25% KORTING

Peel en Maas | 2009 | | pagina 9