Extra omzet door Duitse sloopregeling auto's 'Grote Markt op tijd klaar' t 1 i "Steeds minder interesse in actieve politiek' Starterslening slaat aan pnnt Advocaten Opknapbeurt Grote Markt eerder klaar dan gepland PEEL EN MAAS Donderdag 9 april 2009 - Pagina 5 De sloopregeling voor oude auto's is rond. Bij de aankoop van een nieuwe auto kan je oude auto nog 750 tot 1000 euro opleveren. In vergelij king met de regeling in Duits land is dit een schijntje. Toch hoopt de overheid met de sloopregeling de autobranche een positieve injectie te geven. Venrayse autodealers noemen de regeling 'een goed begin'. "Wat ons betreft had de pre mie nog wel wat hoger mogen zijn zoals in Duitsland, maar dit is in ieder geval een goed begin." Autodealer Pierre Lenders heeft de vruchten geplukt van de Duit se regeling. "In Duitsland is een tekort ontstaan aan nieuwe auto's. Ik heb vanuit Venray auto's mogen leveren in Duitsland." Bij aankoop van een auto uit 2001 of jonger, óf een diesel met roetfilter, levert je oude benzi neauto uit de jaren 1990-1995 in Nederland nog 750 euro op. Auto's uit de jaren tachtig leveren 1000 euro op. Datzelfde geldt voor dieselauto's uit 2000 of ouder. De oude auto moet wel vóór maart 2009 op naam van de koper staan en de APK-keuring moet nog drie maanden oud zijn. Dit staat in het akkoord dat minister Jacqueline Cramer van milieu vorige week met de autobranche tekende. Ze denkt dat er hierdoor wel hon derdduizend oude auto's van de weg gehaald kunnen worden. Dit vermindert de hoeveelheid fijn- stof en giftige stikstofoxiden die worden uitgestoten. Bovendien is het een steuntje in de rug voor de vele autobedrijven die in zwaar weer verkeren. VEILIGER Tom Keijsers, verkoopadviseur van Autobedrijf Van Haren in Ven- ray, vindt dit akkoord een goede zet. "Deze regeling is een mooie stimulans voor het milieu. Boven dien geeft het dealers een kans om meer auto's te verkopen. Een derde voordeel is de veiligheid. Nieuwere auto's zijn in het alge meen ook een stuk veiliger dan oude wagens. In Duitsland zijn de slooppremies nog veel hoger, waardoor de impact daar groter zal zijn. Wat mij betreft had de pre mie dan ook nog wel wat hoger mogen zijn, maar dit is in ieder geval een goed begin. Bij ons loopt de verkoop overigens goed door, maar je ziet wel dat de consument geen grote auto's meer koopt maar eerder kiest voor kleinere modellen. We verkopen auto's van het merk Ford en daarin heb je voldoende keuze uit deze kleinere modellen. Bedrijven die vooral grote auto's verkopen, zullen het waarschijnlijk een stuk moeilijker hebben. Ik denk dat het ook heel belangrijk is dat de overheid meer zekerheid geeft aan mensen over het behouden van hun baan. Als die zekerheid er is, kopen mensen veel sneller een (nieuwe) auto." BOETE AFSCHAFFEN Ook Sander Jansen, verkoper bij Autobedrijf GHV in Oostrum, noemt de sloopregeling een 'goed initiatief'. "De sloopregeling zal zeker bijdragen aan het milieu en de verkoop van de auto's, maar het effect zal niet zo groot zijn als in Duitsland. Maar goed, Neder land heeft natuurlijk ook geen eigen auto-industrie. Wel kan ik de overheid adviseren om de boete BPM op schone diesels af te schaf fen en de brandstof goedkoper te maken. Op dit moment merk ik dat mensen liever een nieuwe, kleine auto kopen dan een grote, gebruikte wagen. Wij verkopen Fiat en Daihatsu, deze merken hebben relatief veel kleine model len. Hierdoor hebben wij geen schrikbarende dalingen in onze verkoop." Roland Hansen, eigenaar van Autobedrijf Hansen uit Venray, juicht de sloopregeling toe. "Deze regeling zorgt ervoor dat er veel 'oude rotzooi' van de weg wordt gehaald. Bovendien stimuleert het de verkoop van auto's. Dit is een goede zaak, hoewel ik natuurlijk liever had gezien dat het om Duit se bedragen zou gaan. Persoonlijk denk ik dat de media een sleutel rol kunnen spelen als het over de recessie gaat. Het gaat de hele tijd over de crisis, terwijl mensen die gewoon een baan hebben vaak helemaal geen last van de recessie hebben. Toch kopen ook deze mensen ineens minder snel een auto! Zelf merk ik wel wat van de economische neergang. We verkopen iets minder auto's. Desondanks hebben we een zeer goed eerste kwartaal gedraaid. Dit kwartaal was eigenlijk zelfs beter dan het eerste kwartaal vorig jaar." VERLAGING BTW-TARIEF Pierre Lenders van Auto Len ders in Venray heeft op een ver rassende manier geprofiteerd van de Duitse regeling. "Door de rege ling is in Duitsland grote vraag ontstaan naar nieuwe auto's. Die vraag was zo groot, dat er een tekort aan nieuwe auto's was. Ik heb vervolgens mogen leveren in Duitsland. Dat is goed geweest voor mijn omzet in het eerste kwartaal van dit jaar. En dat was ook nodig, want het vierde kwar taal van 2008 was dramatisch slecht. De verkoop was volledig in elkaar gezakt. Er waren dagen dat ik geen enkele klant in de show room had." Pierre Lenders greep in, reor ganiseerde en werkt nu met een kleiner team. "We doen meer met minder mensen. Dat vertaalt zich terug in de cijfers." Hij betwijfelt of de Nederlandse regeling zoden aan de dijk zet. "Ook Nederland had moeten kie zen voor de Duitse variant: 2500 euro voor de sloop van een oude auto. Door de BTW en BMP zou het de staat per saldo niet veel extra kosten. Ik vind de huidige sloopregeling in ons land niet echt aantrekkelijk. Mensen die 700 euro voor hun oude auto terugkrijgen, hebben daardoor heus niet ineens de middelen om een nieuwe auto te kopen. En juist daar gaat het om: stimuleer de aan koop van nieuwe auto's." Lenders pleit voor een verlaging van het BTW-tarief op het uurloon en materialen in de garages. "Als mensen nu hun auto laten keuren of voor een beurt brengen, krijgen ze een factuur met 19% BTW Als we een lager tarief mogen bereke nen, is het ook aantrekkelijker om de auto vaker te laten nakijken. We merken dat klanten steeds lan ger wachten, voordat ze hun auto voor een beurt brengen. Dat leidt tot levensgevaarlijke situaties, omdat ze veel te lang doorrijden met 'verborgen' mankementen zoals een scheur in een band." Kleine exposities in opgeknapte onderdoorgangen centrum i De herinrichting van de Grote Markt is een week eer der klaar dan gepland. Dat vertelde wethouder Patrick van der Broeck (CDA)) dins dagavond in de uitzending van Peel en Maas TV. "Het gaat echt in een razend tempo. De planning was om voor Konin ginnedag 30 april het plein gereed te hebben, maar zoals het er nu naar uitziet zijn de werkzaamheden een week van tevoren al klaar. Dus in die zin halen we de datum prima." Wat gaat er met de onlangs ontdekte historische put gebeuren? Je kunt 'm nou niet zien. Er ligt alweer zand overheen en er komen straks ook tegels overheen. Maar dat is alleen maar omdat we tempo willen maken, we willen dat plein zo snel mogelijk dicht hebben zodat het zo snel mogelijk in gebruik genomen kan worden. Die put willen we zonder meer zichtbaar maken. Dat kan bijvoor beeld door middel van een rooster of een glasplaat. We nemen ons de komende zomer de tijd om goed te kijken hoe we de put in herin nering blijven roepen. Maar dat je 'm zult blijven zien, of door een glasplaat of door een rooster, dat staat als een paal boven water." De aankleding van de Grote Markt. Hoe staat het daarmee? "Er moet nog het nodige gebeu ren. Op het plein komt de oude waterput terug, die wordt nu in België gemaakt. De stichting Vaat helpt ons daar hartstikke mee. Ik denk dat die in mei of juni af is en geplaatst wordt. Daar komt ook echt gemeentewater uit. Het is leidingwater, gewoon drinkwater. En we gaan ook nog de nodige kunstwerken plaatsen in Venray. Niet alleen hier, maar bijvoor beeld ook in de Grotestraat en op andere plekken. En dan komen er natuurlijk ook nog bankjes. In die zin zijn we met de aankleding nog lang niet klaar." De onderdoorgang bij café 't Upke - tussen de Grote Markt en het Mgr. Goumansplein - is nog geen plaatje Nee, verre van dat. De onderdoor gang is donker, niet aantrekkelijk, niet een plek waar je graag wilt blijven. Het is wat anders dan 't Upke zelf, want daar kom je natuurlijk graag. Maar die onder doorgang is nog niet wat het moet zijn, nee. We willen er eigenlijk een plek van maken waar het gewoon leuk is om te zijn. Nu is dat niet zo, je wilt er eigenlijk zo snel mogelijk weg. Je ziet dat de vloer al wordt gelegd, dat zijn de nieuwe stenen die in het hele cen trum komen te liggen. De wanden van de onderdoorgangen gaan we in een frisse kleur verven, de plafonds ook. We gaan tevens de verlichting aanpassen zodat het een mooie lichte ruimte wordt. En tegen de wanden gaan we vitri nes plaatsen." Ook de andere onderdoorgan gen in het centrum worden aangepakt? "Ja. Die bij 't Upke wordt waar schijnlijk de eerste, maar zo heb je in de Schoolstraat nog een aantal onderdoorgangen en natuurlijk de meest besproken onderdoorgang in Venray, die bij de Albert Heijn. Die ziet er ook smerig en vies uit. Die gaan we ook oppakken." Door de onderdoorgangen te verfraaien, hopen jullie ook het gedrag van de mensen te beïnvloeden. Ja, want het is zoals gezegd nu een ruimte waar rommel ligt, waar mensen urineren en dat soort toestanden. We willen juist door er een mooie, heldere en aantrek kelijke ruimte van te maken pro beren om ook het gedrag van de mensen te beïnvloeden." Voor het verfraaien van de onderdoorgangen roepen jul lie de hulp in van verschillen de partijen We hebben aan het Odapark gevraagd om een ontwerp te bedenken om de onderdoorgan gen fraaier te maken. Dat is een partij die we erbij betrekken. We gaan er vitrines ophangen, kas ten waarachter je van alles kunt exposeren. Het Kunstencentrum Venray heeft zich bereid verklaard om de vitrines te gaan beheren. De eerste tentoonstelling wordt ingevuld door de fotoclub in Ven- De herinrichting van de Grote Markt is in volle gang. ray, die sinds een jaar of twee weer flink aan de weg timmert. Die club zal hier als eerste gaan exposeren. In die zin is dit is ook weer zo'n voorbeeld van zoveel mogelijk partijen erbij betrekken, zodat het centrum van ons allemaal wordt." Wanneer zijn de onderdoor gangen helemaal klaar? Nou, dat zal wel een aantal maan den duren. We moeten eerst het ontwerp hebben, dan moeten de vitrines geplaatst worden en de verlichting. De onderdoorgangen zullen pas over een aantal maan den aan de beurt zijn." Productie elektrische auto mogelijk bij Inalfa De kans bestaat dat bij Inalfa in Venray een deel van de productie van de Quicc! DiVa wordt onder gebracht. De directie van DuraCar uit Heerlen is hierover in gesprek met het Venrayse bedrijf. De Quicc! DiVa is een elektrisch aan gedreven bestelauto die speciaal is ontwikkeld voor binnenstedelijke distributie. Steeds meer steden willen grote vrachtwagens uit de binnenstad weren. De kleine com pacte Quicc is daarvoor een goed alternatief. De Quicc! DiVa is groen, econo misch en speciaal ontwikkeld met het oog op stadsverkeer. In totaal zou het gaan om een jaarlijkse pro ductie van 20.000 bestelwagens en 750 banen. VVD-voorzitter trekt aan de bel "Steeds minder mensen zijn geïnteresseerd in actief politiek bedrijven op lokaal niveau". Die conclusie trekt VVD-voorzitter en oud gemeenteraadslid Frans van Hooft. Net als bij alle lokale partijen wordt er bij de VVD gewerkt aan een nieuwe en kwalitatief goede verkiezings lijst. "En dat is anno 2009 niet gemakkelijk", aldus Van Hooft "We roepen al jaren met z'n allen dat we de politiek interes santer moeten maken. Helaas blijft het echter bij roepen. Dat moet je niet zien als een verwijt, maar als een constatering", vertelt Van Hooft. Zijn eigen partij steunt al jaren op een vaste groep mensen. In het verleden kwam daar van onderuit nog wel aanwas bij, maar om de een of andere reden stag neert dit nu. "We hebben wel een aantal actieve JOVD'ers, maar die studeren en wonen niet in Venray. Zij mogen dus ook niet meedoen aan de raadsverkiezingen." Volgens Van Hooft heeft de VVD deze ont wikkeling wel zien aankomen. "Vorig jaar hebben we daar in de algemene ledenvergadering spe ciaal aandacht aan gewijd. Die vergadering kende een ongekend hoge opkomst. Daaruit hebben we kennelijk ten onrechte geconclu deerd dat het in de toekomst wel goed zou zitten. Nu blijkt dat men sen wel belangstelling hebben in de politiek en de VVD, maar actief deelnemen is blijkbaar toch iets anders." Van Hooft vermoedt dat deze problematiek bij andere partijen ook speelt. "Waar wij naar streven is een kwalitatief goede lijst met kandidaten die, door werk in com missies en steunfracties, al enige ervaring hebben. Als bestuur stel len we dan de lijst samen waar uiteindelijk de leden over beslis sen. De kiezer kan vervolgens ook nog eens anders beslissen." Dat laatste vindt Frans van Hooft minder. "Door de wetgeving kan iemand onder aan een lijst vrij gemakkelijk in de raad komen. Dat betekent niet altijd een kwalita tieve verbetering van de raad. Dat is jammer, want de gemeenteraad neemt toch belangrijke beslissin gen voor de Venrayse bevolking." Het kan er bij Van Hooft niet in dat de mensen weinig betrok ken zijn bij wat er in hun eigen omgeving gebeurt. "Mensen heb ben het drukker, worden individu- alistischer en kiezen voor andere tijdsbestedingen. Zie dat als een maatschappelijk beeld. Mensen zijn meer met zichzelf bezig. Dat is jammer." Frans van Hooft vindt zichzelf als lokale voorzitter van de VVD niet zielig en schaamt zich ook niet dat hij dit probleem naar bui ten brengt. "Zie het als een signaal. Ik kom hiermee naar buiten omdat dat ook in het belang is van Venray. We moeten de politiek laagdrem- peliger maken. Dat kan al begin nen met een folder in het gemeen tehuis met als titel 'Hoe word ik gemeenteraadslid!'. Het is toch vreemd dat die er niet is en dat er op de website van de gemeente Venray ook geen informatie over te vinden is. De Venrayse politiek moet zich hier raadsbreed over buigen, om te voorkomen dat het probleem in de toekomst alleen maar groter wordt." VAN DER PUTT Ons kantoor bestaat al meer dan 35 jaar! arbeid en ontslag bouwrecht echtscheiding faillissement letselschade milieurecht overeenkomsten vergunningen mr. Ten Brummelhuis mr. Van Hoef mr. Gerrits mr. Van Dok mr. Pelckmans mr. Van den Aker mr. Stad mr. Verrijdt mr. Teunissen De versoepeling van de regels om starters op de woningmarkt meer kansen te bieden bij de koop van een nieuwe woning, blijkt aan te slaan. Dat meldt wethouder Hans Teunissen (Lokaal Aktief). "Ik heb een stroom van positieve reacties gekregen, met name uit het makelaarsland. Ook zijn er al enkele aanvragen voor een lening bij ons binnengekomen." Hoeveel dat er precies zijn, kon Teunissen dinsdag na de collegevergadering niet precies zeggen. Een woord voerster laat weten dat er veel belangstelling voor de startersre- geling is. Exacte cijfers zijn op dit moment echter nog niet bekend. "Maar we krijgen dagelijks zo'n vier telefoontjes met vragen over de startersregeling en ook via de website wordt informatie over de nieuwe regeling opgevraagd." Met de versoepeling van de regels wil de gemeente starters op een woningmarkt meer kansen geven, maar ook de woningmarkt, die op dit moment ontzettend onder druk staat, stimuleren. Huub Janssen van Peelrand Makelaardij beaamt dat de makelaars en potentiële kopers blij zijn met de aanpassing van de regels. "De grens is opgerekt en dat is alleen maar goed. Dit biedt voor meer mensen kansen. Wonin gen tot 200.000 euro kosten koper worden met de lening nu bereik baar voor een hele grote groep. Daardoor komt de beweging op de woningmarkt weer op gang, want door de verkoop van een starters- woning wordt er ook met twee of drie andere woningen geschoven van eigenaar" De gemeente Venray maakte vorige week bekend dat starters voortaan bij de aankoop van een woning met een maxi male koopprijs van 200.000 euro, exclusief verwervingskosten, in aanmerking komen voor de star- tersregeling. Dit geldt voor nieuw bouw en bestaande woningen. De maximum koopprijs was tot nu toe nog 170.000 euro, echter inclusief bijkomende kosten. In de praktijk betekende dit dat starters een woning met een koopprijs van maximaal 157.000 euro konden kopen. Door de maximale koop prijs naar 200.000 euro te ver hogen komen nu 150 woningen beschikbaar voor de groep star ters, terwijl voor de nieuwe rege ling slechts twaalf woningen met een starterslening gekocht konden worden. Ook de eis dat het belast baar inkomen maximaal 37.000 euro mag zijn, vervalt. In de laatste twee jaar maakten slechts zeven mensen gebruik van de regeling. Met de verhoging naar 200.000 euro zijn veel meer woningen bereikbaar met de lening. Daar naast loopt Venray dan ook meer in de pas met de grenzen die in omliggende gemeentes gehan teerd worden. De regels die gelden voor de starterslening blijven wel hetzelfde. Starters kunnen maxi maal 30.000 euro van de koopprijs lenen. Ze betalen de eerste drie jaar geen rente en aflossing. Afhan kelijk van hun inkomen betalen ze daarna wel rente en aflossing. Eigenzinnigheid levert zelden een aangeharkte msdeltuin www.rienvanmierlotuinen.nl I In deze lange periode hebben we ons ontwikkeld tot een advocatenkantoor met gespecialiseerde, juridische kennis. Ieder van de negen advocaten van ons kantoor houdt zich met één of slechts enkele rechtsgebieden bezig om u juridisch advies of processuele bijstand van hoge kwaliteit te bieden. U bent (agrarisch) ondernemer of particulier? U procedeert voor eigen rekening of hebt recht op kosteloze rechtsbijstand? Wij staan u graag bij in zaken over: telefoon 0478-556677 info@putt.nl www.putt.nl VAN MIERLOl 1 Helmondseweg 1

Peel en Maas | 2009 | | pagina 5