Extra omzet door Duitse
sloopregeling auto's
'Grote Markt op tijd klaar'
t
1
i
"Steeds minder
interesse in
actieve politiek'
Starterslening
slaat aan
pnnt
Advocaten
Opknapbeurt Grote Markt
eerder klaar dan gepland
PEEL EN MAAS
Donderdag 9 april 2009 - Pagina 5
De sloopregeling voor oude
auto's is rond. Bij de aankoop
van een nieuwe auto kan je
oude auto nog 750 tot 1000
euro opleveren. In vergelij
king met de regeling in Duits
land is dit een schijntje. Toch
hoopt de overheid met de
sloopregeling de autobranche
een positieve injectie te geven.
Venrayse autodealers noemen
de regeling 'een goed begin'.
"Wat ons betreft had de pre
mie nog wel wat hoger mogen
zijn zoals in Duitsland, maar dit
is in ieder geval een goed begin."
Autodealer Pierre Lenders heeft
de vruchten geplukt van de Duit
se regeling. "In Duitsland is een
tekort ontstaan aan nieuwe auto's.
Ik heb vanuit Venray auto's mogen
leveren in Duitsland."
Bij aankoop van een auto uit
2001 of jonger, óf een diesel met
roetfilter, levert je oude benzi
neauto uit de jaren 1990-1995
in Nederland nog 750 euro op.
Auto's uit de jaren tachtig leveren
1000 euro op. Datzelfde geldt voor
dieselauto's uit 2000 of ouder. De
oude auto moet wel vóór maart
2009 op naam van de koper staan
en de APK-keuring moet nog drie
maanden oud zijn. Dit staat in het
akkoord dat minister Jacqueline
Cramer van milieu vorige week
met de autobranche tekende. Ze
denkt dat er hierdoor wel hon
derdduizend oude auto's van de
weg gehaald kunnen worden. Dit
vermindert de hoeveelheid fijn-
stof en giftige stikstofoxiden die
worden uitgestoten. Bovendien is
het een steuntje in de rug voor de
vele autobedrijven die in zwaar
weer verkeren.
VEILIGER
Tom Keijsers, verkoopadviseur
van Autobedrijf Van Haren in Ven-
ray, vindt dit akkoord een goede
zet. "Deze regeling is een mooie
stimulans voor het milieu. Boven
dien geeft het dealers een kans
om meer auto's te verkopen. Een
derde voordeel is de veiligheid.
Nieuwere auto's zijn in het alge
meen ook een stuk veiliger dan
oude wagens. In Duitsland zijn
de slooppremies nog veel hoger,
waardoor de impact daar groter
zal zijn. Wat mij betreft had de pre
mie dan ook nog wel wat hoger
mogen zijn, maar dit is in ieder
geval een goed begin. Bij ons loopt
de verkoop overigens goed door,
maar je ziet wel dat de consument
geen grote auto's meer koopt
maar eerder kiest voor kleinere
modellen. We verkopen auto's van
het merk Ford en daarin heb je
voldoende keuze uit deze kleinere
modellen. Bedrijven die vooral
grote auto's verkopen, zullen het
waarschijnlijk een stuk moeilijker
hebben. Ik denk dat het ook heel
belangrijk is dat de overheid meer
zekerheid geeft aan mensen over
het behouden van hun baan. Als
die zekerheid er is, kopen mensen
veel sneller een (nieuwe) auto."
BOETE AFSCHAFFEN
Ook Sander Jansen, verkoper
bij Autobedrijf GHV in Oostrum,
noemt de sloopregeling een 'goed
initiatief'. "De sloopregeling zal
zeker bijdragen aan het milieu en
de verkoop van de auto's, maar
het effect zal niet zo groot zijn als
in Duitsland. Maar goed, Neder
land heeft natuurlijk ook geen
eigen auto-industrie. Wel kan ik de
overheid adviseren om de boete
BPM op schone diesels af te schaf
fen en de brandstof goedkoper
te maken. Op dit moment merk
ik dat mensen liever een nieuwe,
kleine auto kopen dan een grote,
gebruikte wagen. Wij verkopen
Fiat en Daihatsu, deze merken
hebben relatief veel kleine model
len. Hierdoor hebben wij geen
schrikbarende dalingen in onze
verkoop."
Roland Hansen, eigenaar van
Autobedrijf Hansen uit Venray,
juicht de sloopregeling toe. "Deze
regeling zorgt ervoor dat er veel
'oude rotzooi' van de weg wordt
gehaald. Bovendien stimuleert het
de verkoop van auto's. Dit is een
goede zaak, hoewel ik natuurlijk
liever had gezien dat het om Duit
se bedragen zou gaan. Persoonlijk
denk ik dat de media een sleutel
rol kunnen spelen als het over
de recessie gaat. Het gaat de hele
tijd over de crisis, terwijl mensen
die gewoon een baan hebben
vaak helemaal geen last van de
recessie hebben. Toch kopen ook
deze mensen ineens minder snel
een auto! Zelf merk ik wel wat
van de economische neergang.
We verkopen iets minder auto's.
Desondanks hebben we een zeer
goed eerste kwartaal gedraaid. Dit
kwartaal was eigenlijk zelfs beter
dan het eerste kwartaal vorig jaar."
VERLAGING BTW-TARIEF
Pierre Lenders van Auto Len
ders in Venray heeft op een ver
rassende manier geprofiteerd van
de Duitse regeling. "Door de rege
ling is in Duitsland grote vraag
ontstaan naar nieuwe auto's. Die
vraag was zo groot, dat er een
tekort aan nieuwe auto's was. Ik
heb vervolgens mogen leveren
in Duitsland. Dat is goed geweest
voor mijn omzet in het eerste
kwartaal van dit jaar. En dat was
ook nodig, want het vierde kwar
taal van 2008 was dramatisch
slecht. De verkoop was volledig in
elkaar gezakt. Er waren dagen dat
ik geen enkele klant in de show
room had."
Pierre Lenders greep in, reor
ganiseerde en werkt nu met een
kleiner team. "We doen meer met
minder mensen. Dat vertaalt zich
terug in de cijfers."
Hij betwijfelt of de Nederlandse
regeling zoden aan de dijk zet.
"Ook Nederland had moeten kie
zen voor de Duitse variant: 2500
euro voor de sloop van een oude
auto. Door de BTW en BMP zou
het de staat per saldo niet veel
extra kosten. Ik vind de huidige
sloopregeling in ons land niet
echt aantrekkelijk. Mensen die
700 euro voor hun oude auto
terugkrijgen, hebben daardoor
heus niet ineens de middelen om
een nieuwe auto te kopen. En juist
daar gaat het om: stimuleer de aan
koop van nieuwe auto's."
Lenders pleit voor een verlaging
van het BTW-tarief op het uurloon
en materialen in de garages. "Als
mensen nu hun auto laten keuren
of voor een beurt brengen, krijgen
ze een factuur met 19% BTW Als
we een lager tarief mogen bereke
nen, is het ook aantrekkelijker om
de auto vaker te laten nakijken.
We merken dat klanten steeds lan
ger wachten, voordat ze hun auto
voor een beurt brengen. Dat leidt
tot levensgevaarlijke situaties,
omdat ze veel te lang doorrijden
met 'verborgen' mankementen
zoals een scheur in een band."
Kleine exposities in opgeknapte onderdoorgangen centrum
i
De herinrichting van de
Grote Markt is een week eer
der klaar dan gepland. Dat
vertelde wethouder Patrick
van der Broeck (CDA)) dins
dagavond in de uitzending
van Peel en Maas TV. "Het gaat
echt in een razend tempo. De
planning was om voor Konin
ginnedag 30 april het plein
gereed te hebben, maar zoals
het er nu naar uitziet zijn de
werkzaamheden een week van
tevoren al klaar. Dus in die zin
halen we de datum prima."
Wat gaat er met de onlangs
ontdekte historische put
gebeuren?
Je kunt 'm nou niet zien. Er ligt
alweer zand overheen en er
komen straks ook tegels overheen.
Maar dat is alleen maar omdat we
tempo willen maken, we willen
dat plein zo snel mogelijk dicht
hebben zodat het zo snel mogelijk
in gebruik genomen kan worden.
Die put willen we zonder meer
zichtbaar maken. Dat kan bijvoor
beeld door middel van een rooster
of een glasplaat. We nemen ons de
komende zomer de tijd om goed
te kijken hoe we de put in herin
nering blijven roepen. Maar dat je
'm zult blijven zien, of door een
glasplaat of door een rooster, dat
staat als een paal boven water."
De aankleding van de Grote
Markt. Hoe staat het daarmee?
"Er moet nog het nodige gebeu
ren. Op het plein komt de oude
waterput terug, die wordt nu in
België gemaakt. De stichting Vaat
helpt ons daar hartstikke mee. Ik
denk dat die in mei of juni af is en
geplaatst wordt. Daar komt ook
echt gemeentewater uit. Het is
leidingwater, gewoon drinkwater.
En we gaan ook nog de nodige
kunstwerken plaatsen in Venray.
Niet alleen hier, maar bijvoor
beeld ook in de Grotestraat en op
andere plekken. En dan komen er
natuurlijk ook nog bankjes. In die
zin zijn we met de aankleding nog
lang niet klaar."
De onderdoorgang bij café 't
Upke - tussen de Grote Markt
en het Mgr. Goumansplein - is
nog geen plaatje
Nee, verre van dat. De onderdoor
gang is donker, niet aantrekkelijk,
niet een plek waar je graag wilt
blijven. Het is wat anders dan
't Upke zelf, want daar kom je
natuurlijk graag. Maar die onder
doorgang is nog niet wat het moet
zijn, nee. We willen er eigenlijk
een plek van maken waar het
gewoon leuk is om te zijn. Nu is
dat niet zo, je wilt er eigenlijk zo
snel mogelijk weg. Je ziet dat de
vloer al wordt gelegd, dat zijn de
nieuwe stenen die in het hele cen
trum komen te liggen. De wanden
van de onderdoorgangen gaan
we in een frisse kleur verven, de
plafonds ook. We gaan tevens de
verlichting aanpassen zodat het
een mooie lichte ruimte wordt. En
tegen de wanden gaan we vitri
nes plaatsen."
Ook de andere onderdoorgan
gen in het centrum worden
aangepakt?
"Ja. Die bij 't Upke wordt waar
schijnlijk de eerste, maar zo heb je
in de Schoolstraat nog een aantal
onderdoorgangen en natuurlijk de
meest besproken onderdoorgang
in Venray, die bij de Albert Heijn.
Die ziet er ook smerig en vies uit.
Die gaan we ook oppakken."
Door de onderdoorgangen te
verfraaien, hopen jullie ook
het gedrag van de mensen te
beïnvloeden.
Ja, want het is zoals gezegd nu een
ruimte waar rommel ligt, waar
mensen urineren en dat soort
toestanden. We willen juist door
er een mooie, heldere en aantrek
kelijke ruimte van te maken pro
beren om ook het gedrag van de
mensen te beïnvloeden."
Voor het verfraaien van de
onderdoorgangen roepen jul
lie de hulp in van verschillen
de partijen
We hebben aan het Odapark
gevraagd om een ontwerp te
bedenken om de onderdoorgan
gen fraaier te maken. Dat is een
partij die we erbij betrekken. We
gaan er vitrines ophangen, kas
ten waarachter je van alles kunt
exposeren. Het Kunstencentrum
Venray heeft zich bereid verklaard
om de vitrines te gaan beheren.
De eerste tentoonstelling wordt
ingevuld door de fotoclub in Ven-
De herinrichting van de Grote
Markt is in volle gang.
ray, die sinds een jaar of twee weer
flink aan de weg timmert. Die club
zal hier als eerste gaan exposeren.
In die zin is dit is ook weer zo'n
voorbeeld van zoveel mogelijk
partijen erbij betrekken, zodat het
centrum van ons allemaal wordt."
Wanneer zijn de onderdoor
gangen helemaal klaar?
Nou, dat zal wel een aantal maan
den duren. We moeten eerst het
ontwerp hebben, dan moeten de
vitrines geplaatst worden en de
verlichting. De onderdoorgangen
zullen pas over een aantal maan
den aan de beurt zijn."
Productie
elektrische auto
mogelijk bij Inalfa
De kans bestaat dat bij Inalfa in
Venray een deel van de productie
van de Quicc! DiVa wordt onder
gebracht. De directie van DuraCar
uit Heerlen is hierover in gesprek
met het Venrayse bedrijf. De
Quicc! DiVa is een elektrisch aan
gedreven bestelauto die speciaal is
ontwikkeld voor binnenstedelijke
distributie. Steeds meer steden
willen grote vrachtwagens uit de
binnenstad weren. De kleine com
pacte Quicc is daarvoor een goed
alternatief.
De Quicc! DiVa is groen, econo
misch en speciaal ontwikkeld met
het oog op stadsverkeer. In totaal
zou het gaan om een jaarlijkse pro
ductie van 20.000 bestelwagens
en 750 banen.
VVD-voorzitter trekt aan de bel
"Steeds minder mensen
zijn geïnteresseerd in actief
politiek bedrijven op lokaal
niveau". Die conclusie trekt
VVD-voorzitter en oud
gemeenteraadslid Frans van
Hooft. Net als bij alle lokale
partijen wordt er bij de VVD
gewerkt aan een nieuwe en
kwalitatief goede verkiezings
lijst. "En dat is anno 2009 niet
gemakkelijk", aldus Van Hooft
"We roepen al jaren met z'n
allen dat we de politiek interes
santer moeten maken. Helaas blijft
het echter bij roepen. Dat moet
je niet zien als een verwijt, maar
als een constatering", vertelt Van
Hooft. Zijn eigen partij steunt al
jaren op een vaste groep mensen.
In het verleden kwam daar van
onderuit nog wel aanwas bij, maar
om de een of andere reden stag
neert dit nu. "We hebben wel een
aantal actieve JOVD'ers, maar die
studeren en wonen niet in Venray.
Zij mogen dus ook niet meedoen
aan de raadsverkiezingen." Volgens
Van Hooft heeft de VVD deze ont
wikkeling wel zien aankomen.
"Vorig jaar hebben we daar in de
algemene ledenvergadering spe
ciaal aandacht aan gewijd. Die
vergadering kende een ongekend
hoge opkomst. Daaruit hebben we
kennelijk ten onrechte geconclu
deerd dat het in de toekomst wel
goed zou zitten. Nu blijkt dat men
sen wel belangstelling hebben in
de politiek en de VVD, maar actief
deelnemen is blijkbaar toch iets
anders."
Van Hooft vermoedt dat deze
problematiek bij andere partijen
ook speelt. "Waar wij naar streven
is een kwalitatief goede lijst met
kandidaten die, door werk in com
missies en steunfracties, al enige
ervaring hebben. Als bestuur stel
len we dan de lijst samen waar
uiteindelijk de leden over beslis
sen. De kiezer kan vervolgens
ook nog eens anders beslissen."
Dat laatste vindt Frans van Hooft
minder. "Door de wetgeving kan
iemand onder aan een lijst vrij
gemakkelijk in de raad komen. Dat
betekent niet altijd een kwalita
tieve verbetering van de raad. Dat
is jammer, want de gemeenteraad
neemt toch belangrijke beslissin
gen voor de Venrayse bevolking."
Het kan er bij Van Hooft niet
in dat de mensen weinig betrok
ken zijn bij wat er in hun eigen
omgeving gebeurt. "Mensen heb
ben het drukker, worden individu-
alistischer en kiezen voor andere
tijdsbestedingen. Zie dat als een
maatschappelijk beeld. Mensen
zijn meer met zichzelf bezig. Dat
is jammer."
Frans van Hooft vindt zichzelf
als lokale voorzitter van de VVD
niet zielig en schaamt zich ook
niet dat hij dit probleem naar bui
ten brengt. "Zie het als een signaal.
Ik kom hiermee naar buiten omdat
dat ook in het belang is van Venray.
We moeten de politiek laagdrem-
peliger maken. Dat kan al begin
nen met een folder in het gemeen
tehuis met als titel 'Hoe word ik
gemeenteraadslid!'. Het is toch
vreemd dat die er niet is en dat er
op de website van de gemeente
Venray ook geen informatie over
te vinden is. De Venrayse politiek
moet zich hier raadsbreed over
buigen, om te voorkomen dat het
probleem in de toekomst alleen
maar groter wordt."
VAN DER PUTT
Ons kantoor bestaat al meer dan 35 jaar!
arbeid en ontslag
bouwrecht
echtscheiding
faillissement
letselschade
milieurecht
overeenkomsten
vergunningen
mr. Ten Brummelhuis
mr. Van Hoef
mr. Gerrits
mr. Van Dok
mr. Pelckmans
mr. Van den Aker
mr. Stad
mr. Verrijdt
mr. Teunissen
De versoepeling van de regels
om starters op de woningmarkt
meer kansen te bieden bij de koop
van een nieuwe woning, blijkt aan
te slaan. Dat meldt wethouder
Hans Teunissen (Lokaal Aktief).
"Ik heb een stroom van positieve
reacties gekregen, met name uit
het makelaarsland. Ook zijn er al
enkele aanvragen voor een lening
bij ons binnengekomen." Hoeveel
dat er precies zijn, kon Teunissen
dinsdag na de collegevergadering
niet precies zeggen. Een woord
voerster laat weten dat er veel
belangstelling voor de startersre-
geling is. Exacte cijfers zijn op dit
moment echter nog niet bekend.
"Maar we krijgen dagelijks zo'n
vier telefoontjes met vragen over
de startersregeling en ook via de
website wordt informatie over
de nieuwe regeling opgevraagd."
Met de versoepeling van de regels
wil de gemeente starters op een
woningmarkt meer kansen geven,
maar ook de woningmarkt, die op
dit moment ontzettend onder druk
staat, stimuleren. Huub Janssen van
Peelrand Makelaardij beaamt dat
de makelaars en potentiële kopers
blij zijn met de aanpassing van de
regels. "De grens is opgerekt en
dat is alleen maar goed. Dit biedt
voor meer mensen kansen. Wonin
gen tot 200.000 euro kosten koper
worden met de lening nu bereik
baar voor een hele grote groep.
Daardoor komt de beweging op de
woningmarkt weer op gang, want
door de verkoop van een starters-
woning wordt er ook met twee of
drie andere woningen geschoven
van eigenaar" De gemeente Venray
maakte vorige week bekend dat
starters voortaan bij de aankoop
van een woning met een maxi
male koopprijs van 200.000 euro,
exclusief verwervingskosten, in
aanmerking komen voor de star-
tersregeling. Dit geldt voor nieuw
bouw en bestaande woningen.
De maximum koopprijs was tot
nu toe nog 170.000 euro, echter
inclusief bijkomende kosten. In de
praktijk betekende dit dat starters
een woning met een koopprijs van
maximaal 157.000 euro konden
kopen. Door de maximale koop
prijs naar 200.000 euro te ver
hogen komen nu 150 woningen
beschikbaar voor de groep star
ters, terwijl voor de nieuwe rege
ling slechts twaalf woningen met
een starterslening gekocht konden
worden. Ook de eis dat het belast
baar inkomen maximaal 37.000
euro mag zijn, vervalt. In de laatste
twee jaar maakten slechts zeven
mensen gebruik van de regeling.
Met de verhoging naar 200.000
euro zijn veel meer woningen
bereikbaar met de lening. Daar
naast loopt Venray dan ook meer
in de pas met de grenzen die in
omliggende gemeentes gehan
teerd worden. De regels die gelden
voor de starterslening blijven wel
hetzelfde. Starters kunnen maxi
maal 30.000 euro van de koopprijs
lenen. Ze betalen de eerste drie
jaar geen rente en aflossing. Afhan
kelijk van hun inkomen betalen ze
daarna wel rente en aflossing.
Eigenzinnigheid levert zelden
een aangeharkte msdeltuin
www.rienvanmierlotuinen.nl
I
In deze lange periode hebben we ons ontwikkeld tot een
advocatenkantoor met gespecialiseerde, juridische kennis.
Ieder van de negen advocaten van ons kantoor houdt zich met één
of slechts enkele rechtsgebieden bezig om u juridisch advies of
processuele bijstand van hoge kwaliteit te bieden.
U bent (agrarisch) ondernemer of particulier? U procedeert voor
eigen rekening of hebt recht op kosteloze rechtsbijstand?
Wij staan u graag bij in zaken over:
telefoon 0478-556677
info@putt.nl www.putt.nl
VAN MIERLOl
1
Helmondseweg 1