Schaadt varkensbedrijf open gebied langs A73? Bronzen Piëlhaas in India <3 Venray krijgt G-Judo Bike Trike Day Veehouderij mag uitbreiden Oostruvn Wethouder Van der Broeck onder vuur in eigen dorp 444r Getouwtrek om industrieterrein deBlaKt LETSELSCHADE? VAN DER PUTT I!» Advocaten PEEL EN MAAS Donderdag 26 maart 2009 - Pagina 5 Gemeente steekt stokje voor uitbreiding Castenrayse veehouder Het familiebedrijf van Mar cellis aan de Wusterweg in Castenray zit op slot. Om de varkenshouderij levensvat baar te houden, is uitbreiding noodzakelijk. Dit kan niet meer op het eigen perceel. Toen een nabijgelegen stuk grond van een boomkweker te koop kwam, sloeg John Mar cellis direct toe. Hij zag het als een ideale plek om er een nieuwe varkensstal neer te zetten om zo de toekomst van zijn bedrijf veilig te stellen. De gemeente steekt er echter een stokje voor. De nieuwbouw zou de openheid van het gebied met zijn 'cultuur-historische waar den' te veel aantasten. Dinsdag verschenen John Marcellis, zijn vader en Monique Eussen van adviesbureau SRO uit Maastricht voor de commissie bezwaarschrif ten. Na afloop vertelt Marcellis senior dat van het vroegere open gebied ten noordoosten van Cas- tenray allang geen sprake meer is. Aan de horizon prijkt prominent de drukke snelweg A73 en vanuit twee richtingen - Horst en Ven- ray - komen de bedrijfsterreinen steeds dichter bij. Monique Eussen vindt dat de weigering van de gemeente - om op het beoogde perceel een agrarisch bouwblok toe te staan - onvoldoende onderbouwd is. Het verzoek van Marcellis is afge wezen omdat de nieuwbouw niet aansluit bij bestaande gebouwen en omdat het bouwblok te domi nant zou zijn in het open gebied. Bij de aanvraag zat ook een plan om het bedrijf in te passen in de omgeving. Volgens Eussen heeft de gemeente hier niet eens naar gekeken. Bovendien staat nergens op papier wanneer en hoe een gebouw te dominant kan zijn. Volgens het oude bestemmings plan uit 1981 is het perceel 'agra risch gebied met landschappelijke waarde'. Eussen ziet er ruimte voor de oprichting van een vol waardig agrarisch bedrijf. "Zonder dat de landschappelijke waarden onevenredig worden aangetast." De gemeente toetst de aanvraag aan het bestemmingsplan uit 2004. Dit is echter niet rechtsgeldig doordat het afgeschoten is door de provincie en Raad van State. Er wordt momenteel gewerkt aan een nieuwe versie. Wellicht biedt dit meer mogelijkheden voor Mar cellis, maar dit is nog te onzeker. Volgens het plan uit 2004 valt de locatie onder 'agrarisch gebied'. Het is zelfs een zoekgebied voor nieuwvestiging. Eussen vindt dan ook de gemeente op onjuiste gronden de aanvraag heeft gewei gerd. Bovendien is er amper over leg geweest met Marcellis. Bij voorbeeld over de inpassing in de landelijke omgeving. "Dit was toch klantvriendelijker geweest. Op dit kleine stuk zo dicht tegen de A73 aan, is iets moois te realiseren. Het is een ideale locatie. Ik zie zeker mogelijkheden." Van ambtenaar Jos Kniest kreeg John Marcellis te horen dat een innovatief bedrijf meer kans zou maken. De jonge ondernemer is ook vast van plan er een moderne varkensstal neer te zetten. Marcel lis kreeg het advies om een onder bouwd plan in te dienen en zo de procedures op te starten. Een bedrijfsontwikkelingsplan, een archeologisch onderzoek, een inpassingsplan en de koopover eenkomst werden bijgevoegd. In december 2008 kwam de afwij zing. Het college had besloten geen medewerking te verlenen. Dat was een grote tegenvaller. Monique Eussen meent dat de gemeente niet zo met de belangen van een vooruitstrevende onder nemer mag omgaan. Ze dringt aan op overleg en meer zorgvul digheid. Voorzitter Van Roessel schetst de strijd tussen het alge meen belang en het ondernemers belang. "Die belangenafweging is niet helemaal duidelijk", meent hij. "Het perceel heeft toch een agrarische bestemming. Wat kan er dan wel?", vroeg hij zich af. Ambte naar Marjan Backbier bekende dat het een lastige kwestie is. Eerder werd een verzoek om de oprich ting van een nertsenbedrijf vlak in de buurt ook afgewezen. "Als we het toestaan dan is dit het eer ste bedrijf dat in dit open gebied komt. Dan zullen er meer volgen. Waar houdt het op?", vroeg de ambtenaar zich hardop af. "Het is heel moeilijk te bepalen waar de grens ligt", zei Backbier, die een grotere slagingskans ziet als het bedrijf op een aangrenzend per ceel zou komen. Er ligt nu nog een ander stuk grond tussen. "Ik merk dat de gemeente ermee worstelt", zegt John Marcellis. "Mij lijkt het het beste om samen aan tafel te gaan zitten en te bekijken wat de mogelijkheden wel zijn. In plaats van te praten over wat onmogelijk is." Voorzitter Van Roessel vindt het een goed idee. De commissie bezwaarschriften stelt het advies een maand uit, zodat in de tus sentijd een oplossing gevonden kan worden. Marjan Backbier merkt nog op dat er vooraf wel degelijk contact met Marcellis is geweest. "Maar zodra en een aan vraagt ligt, dan moeten we een besluit nemen." Monique Eussen stelt voor zo snel mogelijk een afspraak te maken. "Als we tot een goede oplossing komen, dan kan het bezwaar weer worden inge trokken", hoopt zij. Recent is Bart Veldpaus van Helpende Handen met filmmaker Marijn Poels, die een documen- taire gaat maken over dit project, naar India afgereisd. Tijdens dit bezoek werd aan Steven Vidyaakar de cheque overhandigd die Bart, als Bronzen Piëlhaas, kreeg van de Ald Prinsen Kompanie (APK). De APK doneerde een bedrag van 444 euro aan Helpende Handen. Op de foto neemt Steven Vidyaa- kar behalve de cheque ook een kopie van het Bronzen Piëlhaas- beeldje in ontvangst. Op 30 mei wordt in Venray voor het eerst de G-Judo Bike Trike Day gehouden. Dit is een motorevenement voor de judoka's met een beperking van Sportinstituut Verhagen. De organisatie ligt in handen van B.A.C.A. (Bikers Against Child Abuse) en de Peeltri- kers. B.A.C.A. zet zich in voor zowel misbruikte en mishan delde kinderen als voor zieke kinderen. Iedereen met een motor of trike (motor met drie wielen) die mee wil rijden tij dens de G-Judo Bike Trike Day, mag meedoen. Het idee voor dit initiatief kwam van de Peeltrikers, een club van trikerijders uit Venray en omstreken. Zij had het verzoek gekregen of ze iets voor het judo team kon doen. De Peeltrikers heeft daarop contact gezocht met B.A.C.A., omdat hier veel mensen bij zijn aangesloten. Samen heb ben zij een programma opgesteld voor deze dag. Als het initiatief succesvol blijkt, zal vaker iets wor den georganiseerd voor speciale sportteams of speciale scholen. Woordvoerder Maurice Zeelen van B.A.C.A.-Zuid in Limburg ziet er wel iets in. "B.A.C.A. zet zich in voor kinderen die slachtoffer zijn geworden van misbruik, mishan deling of te kampen hebben met een ziekte. Het is geweldig om iets voor deze kinderen te kunnen doen. Een glimlach van een kind is grandioos en doet ons meer dan honderdduizend euro winnen." De motor- en trikerijders verza melen zich 30 mei om 10.30 uur bij Hotel Asteria aan de A73. Van daaruit gaan ze naar het BP tank station, dat de rijders een deel van de brandstof sponsort. Vervolgens toeren ze naar het Schouwburg plein in het centrum van Venray, waar ze worden opgewacht door Rudy Verhagen van Sportinsti tuut Verhagen. Van daar uit kun nen gehandicapte leden van het judoteam ritjes van zo'n 20 minu ten achterop een motor of trike maken. Andere bezoekers van de G-Judo Bike Trike Day kunnen tegen een kleine vergoeding ach terop een motor of trike meerij den. Van 11.00 tot 17.00 uur zijn de motor- en trikerijders te vin den op het Schouwburgplein in Venray. Op het plein zullen verschil lende kraampjes staan om de dag aan te kleden. B.A.C.A. heeft een supportstand, waar onder meer stickers en T-shirts verkrijgbaar zijn. Zij wil door middel van een springkussen, clowns en de moge lijkheid om geschminkt te worden een vrolijk tintje aan de dag geven. Daarnaast zijn er horecagelegen heden met broodjes, dranken en crêpes. Alle opbrengsten komen ten goede aan Sportinstituut Ver hagen en de stichting B.A.C.A. Er worden tussen de 50 en 200 motor- en trikerijders verwacht. B.A.C.A. is een van oorsprong Amerikaanse stichting die in veel landen actief is. Sinds 2007 heeft Nederland een eigen B.A.C.A, met liefst 1150 leden. Het doel van B.A.C.A. is om kinderen onbe zorgd in een veilige omgeving te laten opgroeien. De stichting zet zich op allerlei manieren in voor kinderen. Het idee van B.A.C.A. is dat kinderen opkijken tegen stoe re motorrijders. Ze wil laten zien dat kinderen er niet alleen voor staan. B.A.C.A. organiseert vaak initiatieven voor kinderen, zoals een ride-out. Dan komt een groep motorrijders bijeen om een mis bruikt, mishandeld of ziek kind in het zonnetje te zetten. Binnenkort komen de motorrijders waar schijnlijk in Heijthuysen bijeen om gezamenlijk naar Heibloem te rijden. Daar zal een kranslegging worden gedaan bij het monument voor de in 1998 vermoorde Nicky Verstappen. Daarnaast wordt op 17 mei de tweede B.A.C.A.-NL-run georganiseerd,waaraan honderden motorrijders uit heel Nederland deelnemen. De opbrengst wordt verdeeld over de vier B.A.C.A.- afdelingen in Nederland, die dit geld per regio aan goede doelen zullen schenken. Alle motorrijders in Nederland die iets willen bete kenen voor kinderen kunnen zich aansluiten bij B.A.C.A. Kijk voor meer informatie over activiteiten op: www.baca-nl.nl. De maatschap Philipsen- Claessens in Castenray mag zijn veehouderij uitbreiden met ruim 2600 varkens. Dat is het gevolg van een uitspraak van de Raad van State. De uit spraak werd woensdag open baar gemaakt. De Werkgroep Behoud de Peel en de Milieu federatie Limburg maakten tevergeefs bezwaar tegen de milieuvergunning, die door de gemeente Venray voor de uit breiding werd verleend. Ondanks dat de veehouderij gaat werken met de best beschik bare technieken, wat is vereist volgens Europese regels, gaat de vergunning volgens de bezwaar makers niet ver genoeg. Per saldo komt er namelijk toch meer ver vuiling van de omgeving door de uitbreiding. Dat is nadelig voor de naburige natuurgebieden Maria- en Deurnesepeel en het bosge bied Valkenberg. De milieuorgani saties betoogden dat de gemeente met de toepassing van Nederland se regelgeving en beleid van het ministerie van VROM, de Europese regels hebben overtreden. De ver gunning had daarom geweigerd moeten worden, omdat er een toename ontstaat van de uitstoot van ammoniak. Door de regels van het ministerie te volgen, mag men het milieu verder vervuilen, terwijl het juist de bedoeling van VROM is dat de uitstoot afneemt. De Raad van State concludeert dat de milieubeweging een verkeerde uitleg aan de Europese regels geeft. De gemeente Venray heeft wel de juiste weg in het oerwoud van regels gevonden. Feit blijft wel dat de regels van het ministerie toelaten dat ondanks gebruik van de beste technieken toch meer ammoniakuitstoot mag plaatsvin den. De milieubeweging zal via de politiek moeten proberen daar iets aan te doen. UJ UJ tedscomicart n l Oirlo boos over wijziging grens De Blakt Ja, hij heeft alle begrip voor de gevoelens die in Oirlo leven. Verantwoordelijk wet houder Patrick van der Broeck (CDA), inwoner en oud-dorps raadvoorzitter van Oirlo, heeft echter op basis van feiten een besluit genomen over de voorgenomen grenswijziging tussen Oostrum en Oirlo, waardoor het hele industrie terrein De Blakt bij Oostrum wordt gevoegd. Dat besluit heeft kwaad bloed gezet bij de dorpsraad van Oirlo, waarvan twee leden, Toon Ewals en Jan Cuijpers, direct zijn opgestapt. Zij zijn woedend over het plan van de gemeente Venray. Van der Broeck snapt de gevoeligheid van het onderwerp. "Het ene dorp is blij, het andere dorp boos. Oirlo voelt zich achtergesteld, maar ik kan alleen op basis van de feiten een goed onderbouwd besluit nemen. Vooral bij ouderen ligt dit gevoelig. De Blakt wordt bezon gen in het volkslied van Oirlo. Maar gebieden als Blakt, Riebroek en Witte Vennen horen van ouds her bij Oostrum." Van der Broeck wijst op de historische kaarten, waaruit blijkt dat die gebieden toch echt bij Oostrum horen. Ook ligt 46 hectare van het terrein aan de zijde van Oostrum en 27 hec tare aan de zijde van Oirlo. De grenswijziging is noodzake lijk om van het bedrijventerrein één postcodegebied te maken. De huidige bedrijven op het terrein hebben de postcode van Oostrum. Verandering kan leiden tot schade claims. "Het is gewoon niet prak tisch om op De Blakt twee ver schillende postcodes te hanteren", aldus Van der Broeck. "Voor vracht wagens die voor bevoorrading op Diefstal mat Zondagnacht, om 23.45 uur, is op de Grote Markt een proces verbaal opgemaakt tegen een 21-jarige man uit Venray, wegens diefstal van een mat. Tijdens een surveillance zagen agenten twee jongens fietsen, van wie er één een grote mat bij zich droeg. Zodra de jongen de agenten zag, liet hij de mat vallen en probeerde de politie te ontvluchten. Na een korte achtervolging werden de twee op de Maasheseweg aange houden. Daar verklaarde de jon gen dat de mat afkomstig was van bestratingwerkzaamheden op de Grote Markt, waar een aantal van deze matten een tijdelijk loop pad vormen. De jongen kreeg een bekeuring en heeft vervolgens, onder begeleiding van de politie, de mat terug op zijn plaats moe ten leggen. Frontale botsing in Oostrum Een 37-jarige automobiliste uit Oirlo is donderdagochtend in Oostrum rond half negen frontaal op de auto van een 41-jarige Ven- raynaar gebotst.Volgens de politie wilde de vrouw op de Oirloseweg iemand inhalen, maar zag ze de tegemoetkomende Venraynaar over het hoofd. Een frontale bot sing was het gevolg. Beide auto mobilisten zijn met kneuzingen per ambulance naar het zieken huis gebracht. het industrieterrein is dat onhan dig, maar ook voor hulpdiensten. Verder hebben we gekeken naar de fysieke grenzen zoals die er nu zijn. Voor het vrachtverkeer is het veel logischer om via de A73 en de Deurneseweg naar de noordzijde van het industrieterrein te rijden. Als je De Blakt de postcode van Oirlo geeft, loop je de kans dat er veel vrachtverkeer door de kern van Oirlo gaat rijden. En dat wil len we niet. Het is kiezen uit twee kwaden. Beide dorpsraden wijzen onder meer op de leefbaarheid in de dorpen die in het gedrang zou komen, de argumenten zijn verge lijkbaar." Van der Broeck hoopt dat de dorpsinwoners begrijpen dat het ook voor hem een moeilijke keuze was. "Ik voel me thuis in Oirlo en hoop dat ik er thuis mag blijven. Maar ik zou geen knip voor de neus waard zijn als ik me als wet houder zou laten leiden door de gevoelens vanuit mijn eigen dorp. Ik ben wethouder van Venray, niet van het dorp, maar dat neemt niet weg dat ik meevoel met Oiro." Volgens Toon Ewals was het besluit van het college om De Blakt aan Oostrum toe te wij zen voor hem de druppel die de emmer deed overlopen. "Ik heb vorig jaar al aangegeven dat ik wilde stoppen als dorpsraadlid en was al bezig om een aantal taken over te dragen. Het zelfbouw- project in Oirlo is mislukt en nu kwam dit er nog bijIk ben 71 jaar, het is tijd om het stokje over te geven." Ewals begrijpt de motiva tie van het college van B en W wel, maar vindt dat een andere keuze ook mogelijk was geweest. "Het is maar net waar je naartoe wilt werken. Je had ook naar de oude parochiegrenzen kunnen kijken, dan was de uitkomst heel anders geweest. Nee, dit heeft te maken met Cordstrap. Met dat bedrijf is de afspraak gemaakt dat de post code niet veranderd zou worden." Wat de dorpsraad volgens Ewals verder steekt is dat Oirlo zich altijd heeft bekommerd om De Blakt. Eerst voerde de dorpsraad - met name dorpsraadlid Jan Cuij- pers - actie tegen de komst van een Indycarcircuit, later bemoeide hij zich met de inrichting van het bedrijventerrein. "Oostrum krijgt De Blakt nu wel erg gemakkelijk erbij." De letselschade-advocaat helpt u vaak kosteloos om uw schade te verhalen! Wist u dat een letselschade-advocaat u meestal kosteloos kan bijstaan?! De afdeling aansprakelijkheid en letselschade van Van der Putt advocaten bestaat uit drie gespecialiseerde advocaten, die allen lid zijn van de Vereniging van Letselschade-Advocaten LSA: mr. P.C.M. ten Brummelhuis mr. A.J.F. van Dok mr. W.H.M.J. Pelckmans Wanneer u meer informatie wilt over uw rechten, neemt u dan vrijblijvend telefonisch contact op met Henri Pelckmans of Arthur van Dok. Wij kunnen u in een gra tis intakegesprek vertellen wat de mogelijkheden zijn. Van der Putt Advocaten Patersstraat 15-17 5801 AT Venray Tel: 0478-556677 Fax: 0478-556678 E-mail: info@putt.nl Internet: www.putt.nl UArtwtF, X

Peel en Maas | 2009 | | pagina 5