Schaadt varkensbedrijf
open gebied langs A73?
Bronzen Piëlhaas in India
<3
Venray krijgt G-Judo
Bike Trike Day
Veehouderij
mag uitbreiden
Oostruvn
Wethouder Van
der Broeck onder
vuur in eigen dorp
444r
Getouwtrek om industrieterrein deBlaKt
LETSELSCHADE?
VAN DER PUTT I!» Advocaten
PEEL EN MAAS
Donderdag 26 maart 2009 - Pagina 5
Gemeente steekt stokje voor uitbreiding Castenrayse veehouder
Het familiebedrijf van Mar
cellis aan de Wusterweg in
Castenray zit op slot. Om de
varkenshouderij levensvat
baar te houden, is uitbreiding
noodzakelijk. Dit kan niet
meer op het eigen perceel.
Toen een nabijgelegen stuk
grond van een boomkweker te
koop kwam, sloeg John Mar
cellis direct toe. Hij zag het
als een ideale plek om er een
nieuwe varkensstal neer te
zetten om zo de toekomst van
zijn bedrijf veilig te stellen.
De gemeente steekt er echter
een stokje voor. De nieuwbouw
zou de openheid van het gebied
met zijn 'cultuur-historische waar
den' te veel aantasten. Dinsdag
verschenen John Marcellis, zijn
vader en Monique Eussen van
adviesbureau SRO uit Maastricht
voor de commissie bezwaarschrif
ten. Na afloop vertelt Marcellis
senior dat van het vroegere open
gebied ten noordoosten van Cas-
tenray allang geen sprake meer is.
Aan de horizon prijkt prominent
de drukke snelweg A73 en vanuit
twee richtingen - Horst en Ven-
ray - komen de bedrijfsterreinen
steeds dichter bij.
Monique Eussen vindt dat
de weigering van de gemeente
- om op het beoogde perceel een
agrarisch bouwblok toe te staan
- onvoldoende onderbouwd is.
Het verzoek van Marcellis is afge
wezen omdat de nieuwbouw niet
aansluit bij bestaande gebouwen
en omdat het bouwblok te domi
nant zou zijn in het open gebied.
Bij de aanvraag zat ook een plan
om het bedrijf in te passen in de
omgeving. Volgens Eussen heeft
de gemeente hier niet eens naar
gekeken. Bovendien staat nergens
op papier wanneer en hoe een
gebouw te dominant kan zijn.
Volgens het oude bestemmings
plan uit 1981 is het perceel 'agra
risch gebied met landschappelijke
waarde'. Eussen ziet er ruimte
voor de oprichting van een vol
waardig agrarisch bedrijf. "Zonder
dat de landschappelijke waarden
onevenredig worden aangetast."
De gemeente toetst de aanvraag
aan het bestemmingsplan uit 2004.
Dit is echter niet rechtsgeldig
doordat het afgeschoten is door
de provincie en Raad van State.
Er wordt momenteel gewerkt aan
een nieuwe versie. Wellicht biedt
dit meer mogelijkheden voor Mar
cellis, maar dit is nog te onzeker.
Volgens het plan uit 2004 valt de
locatie onder 'agrarisch gebied'.
Het is zelfs een zoekgebied voor
nieuwvestiging. Eussen vindt dan
ook de gemeente op onjuiste
gronden de aanvraag heeft gewei
gerd. Bovendien is er amper over
leg geweest met Marcellis. Bij
voorbeeld over de inpassing in de
landelijke omgeving. "Dit was toch
klantvriendelijker geweest. Op dit
kleine stuk zo dicht tegen de A73
aan, is iets moois te realiseren. Het
is een ideale locatie. Ik zie zeker
mogelijkheden."
Van ambtenaar Jos Kniest kreeg
John Marcellis te horen dat een
innovatief bedrijf meer kans zou
maken. De jonge ondernemer is
ook vast van plan er een moderne
varkensstal neer te zetten. Marcel
lis kreeg het advies om een onder
bouwd plan in te dienen en zo
de procedures op te starten. Een
bedrijfsontwikkelingsplan, een
archeologisch onderzoek, een
inpassingsplan en de koopover
eenkomst werden bijgevoegd. In
december 2008 kwam de afwij
zing. Het college had besloten
geen medewerking te verlenen.
Dat was een grote tegenvaller.
Monique Eussen meent dat de
gemeente niet zo met de belangen
van een vooruitstrevende onder
nemer mag omgaan. Ze dringt
aan op overleg en meer zorgvul
digheid. Voorzitter Van Roessel
schetst de strijd tussen het alge
meen belang en het ondernemers
belang. "Die belangenafweging is
niet helemaal duidelijk", meent
hij. "Het perceel heeft toch een
agrarische bestemming. Wat kan er
dan wel?", vroeg hij zich af. Ambte
naar Marjan Backbier bekende dat
het een lastige kwestie is. Eerder
werd een verzoek om de oprich
ting van een nertsenbedrijf vlak
in de buurt ook afgewezen. "Als
we het toestaan dan is dit het eer
ste bedrijf dat in dit open gebied
komt. Dan zullen er meer volgen.
Waar houdt het op?", vroeg de
ambtenaar zich hardop af. "Het is
heel moeilijk te bepalen waar de
grens ligt", zei Backbier, die een
grotere slagingskans ziet als het
bedrijf op een aangrenzend per
ceel zou komen. Er ligt nu nog een
ander stuk grond tussen. "Ik merk
dat de gemeente ermee worstelt",
zegt John Marcellis. "Mij lijkt het
het beste om samen aan tafel te
gaan zitten en te bekijken wat de
mogelijkheden wel zijn. In plaats
van te praten over wat onmogelijk
is."
Voorzitter Van Roessel vindt
het een goed idee. De commissie
bezwaarschriften stelt het advies
een maand uit, zodat in de tus
sentijd een oplossing gevonden
kan worden. Marjan Backbier
merkt nog op dat er vooraf wel
degelijk contact met Marcellis is
geweest. "Maar zodra en een aan
vraagt ligt, dan moeten we een
besluit nemen." Monique Eussen
stelt voor zo snel mogelijk een
afspraak te maken. "Als we tot een
goede oplossing komen, dan kan
het bezwaar weer worden inge
trokken", hoopt zij.
Recent is Bart Veldpaus van
Helpende Handen met filmmaker
Marijn Poels, die een documen-
taire gaat maken over dit project,
naar India afgereisd. Tijdens dit
bezoek werd aan Steven Vidyaakar
de cheque overhandigd die Bart,
als Bronzen Piëlhaas, kreeg van
de Ald Prinsen Kompanie (APK).
De APK doneerde een bedrag van
444 euro aan Helpende Handen.
Op de foto neemt Steven Vidyaa-
kar behalve de cheque ook een
kopie van het Bronzen Piëlhaas-
beeldje in ontvangst.
Op 30 mei wordt in Venray
voor het eerst de G-Judo Bike
Trike Day gehouden. Dit is
een motorevenement voor de
judoka's met een beperking
van Sportinstituut Verhagen.
De organisatie ligt in handen
van B.A.C.A. (Bikers Against
Child Abuse) en de Peeltri-
kers. B.A.C.A. zet zich in voor
zowel misbruikte en mishan
delde kinderen als voor zieke
kinderen. Iedereen met een
motor of trike (motor met drie
wielen) die mee wil rijden tij
dens de G-Judo Bike Trike
Day, mag meedoen.
Het idee voor dit initiatief
kwam van de Peeltrikers, een
club van trikerijders uit Venray
en omstreken. Zij had het verzoek
gekregen of ze iets voor het judo
team kon doen. De Peeltrikers
heeft daarop contact gezocht met
B.A.C.A., omdat hier veel mensen
bij zijn aangesloten. Samen heb
ben zij een programma opgesteld
voor deze dag. Als het initiatief
succesvol blijkt, zal vaker iets wor
den georganiseerd voor speciale
sportteams of speciale scholen.
Woordvoerder Maurice Zeelen
van B.A.C.A.-Zuid in Limburg ziet
er wel iets in. "B.A.C.A. zet zich in
voor kinderen die slachtoffer zijn
geworden van misbruik, mishan
deling of te kampen hebben met
een ziekte. Het is geweldig om
iets voor deze kinderen te kunnen
doen. Een glimlach van een kind
is grandioos en doet ons meer dan
honderdduizend euro winnen."
De motor- en trikerijders verza
melen zich 30 mei om 10.30 uur
bij Hotel Asteria aan de A73. Van
daaruit gaan ze naar het BP tank
station, dat de rijders een deel van
de brandstof sponsort. Vervolgens
toeren ze naar het Schouwburg
plein in het centrum van Venray,
waar ze worden opgewacht door
Rudy Verhagen van Sportinsti
tuut Verhagen. Van daar uit kun
nen gehandicapte leden van het
judoteam ritjes van zo'n 20 minu
ten achterop een motor of trike
maken. Andere bezoekers van de
G-Judo Bike Trike Day kunnen
tegen een kleine vergoeding ach
terop een motor of trike meerij
den. Van 11.00 tot 17.00 uur zijn
de motor- en trikerijders te vin
den op het Schouwburgplein in
Venray.
Op het plein zullen verschil
lende kraampjes staan om de dag
aan te kleden. B.A.C.A. heeft een
supportstand, waar onder meer
stickers en T-shirts verkrijgbaar
zijn. Zij wil door middel van een
springkussen, clowns en de moge
lijkheid om geschminkt te worden
een vrolijk tintje aan de dag geven.
Daarnaast zijn er horecagelegen
heden met broodjes, dranken en
crêpes. Alle opbrengsten komen
ten goede aan Sportinstituut Ver
hagen en de stichting B.A.C.A.
Er worden tussen de 50 en 200
motor- en trikerijders verwacht.
B.A.C.A. is een van oorsprong
Amerikaanse stichting die in veel
landen actief is. Sinds 2007 heeft
Nederland een eigen B.A.C.A, met
liefst 1150 leden. Het doel van
B.A.C.A. is om kinderen onbe
zorgd in een veilige omgeving te
laten opgroeien. De stichting zet
zich op allerlei manieren in voor
kinderen. Het idee van B.A.C.A. is
dat kinderen opkijken tegen stoe
re motorrijders. Ze wil laten zien
dat kinderen er niet alleen voor
staan. B.A.C.A. organiseert vaak
initiatieven voor kinderen, zoals
een ride-out. Dan komt een groep
motorrijders bijeen om een mis
bruikt, mishandeld of ziek kind in
het zonnetje te zetten. Binnenkort
komen de motorrijders waar
schijnlijk in Heijthuysen bijeen
om gezamenlijk naar Heibloem te
rijden. Daar zal een kranslegging
worden gedaan bij het monument
voor de in 1998 vermoorde Nicky
Verstappen. Daarnaast wordt op
17 mei de tweede B.A.C.A.-NL-run
georganiseerd,waaraan honderden
motorrijders uit heel Nederland
deelnemen. De opbrengst wordt
verdeeld over de vier B.A.C.A.-
afdelingen in Nederland, die dit
geld per regio aan goede doelen
zullen schenken. Alle motorrijders
in Nederland die iets willen bete
kenen voor kinderen kunnen zich
aansluiten bij B.A.C.A.
Kijk voor meer informatie over
activiteiten op: www.baca-nl.nl.
De maatschap Philipsen-
Claessens in Castenray mag
zijn veehouderij uitbreiden
met ruim 2600 varkens. Dat is
het gevolg van een uitspraak
van de Raad van State. De uit
spraak werd woensdag open
baar gemaakt. De Werkgroep
Behoud de Peel en de Milieu
federatie Limburg maakten
tevergeefs bezwaar tegen de
milieuvergunning, die door de
gemeente Venray voor de uit
breiding werd verleend.
Ondanks dat de veehouderij
gaat werken met de best beschik
bare technieken, wat is vereist
volgens Europese regels, gaat de
vergunning volgens de bezwaar
makers niet ver genoeg. Per saldo
komt er namelijk toch meer ver
vuiling van de omgeving door de
uitbreiding. Dat is nadelig voor de
naburige natuurgebieden Maria-
en Deurnesepeel en het bosge
bied Valkenberg. De milieuorgani
saties betoogden dat de gemeente
met de toepassing van Nederland
se regelgeving en beleid van het
ministerie van VROM, de Europese
regels hebben overtreden. De ver
gunning had daarom geweigerd
moeten worden, omdat er een
toename ontstaat van de uitstoot
van ammoniak. Door de regels
van het ministerie te volgen, mag
men het milieu verder vervuilen,
terwijl het juist de bedoeling van
VROM is dat de uitstoot afneemt.
De Raad van State concludeert dat
de milieubeweging een verkeerde
uitleg aan de Europese regels
geeft.
De gemeente Venray heeft wel
de juiste weg in het oerwoud van
regels gevonden. Feit blijft wel
dat de regels van het ministerie
toelaten dat ondanks gebruik van
de beste technieken toch meer
ammoniakuitstoot mag plaatsvin
den. De milieubeweging zal via
de politiek moeten proberen daar
iets aan te doen.
UJ UJ
tedscomicart
n l
Oirlo boos over wijziging grens De Blakt
Ja, hij heeft alle begrip voor
de gevoelens die in Oirlo
leven. Verantwoordelijk wet
houder Patrick van der Broeck
(CDA), inwoner en oud-dorps
raadvoorzitter van Oirlo, heeft
echter op basis van feiten
een besluit genomen over de
voorgenomen grenswijziging
tussen Oostrum en Oirlo,
waardoor het hele industrie
terrein De Blakt bij Oostrum
wordt gevoegd. Dat besluit
heeft kwaad bloed gezet bij de
dorpsraad van Oirlo, waarvan
twee leden, Toon Ewals en Jan
Cuijpers, direct zijn opgestapt.
Zij zijn woedend over het plan
van de gemeente Venray. Van der
Broeck snapt de gevoeligheid van
het onderwerp. "Het ene dorp is
blij, het andere dorp boos. Oirlo
voelt zich achtergesteld, maar ik
kan alleen op basis van de feiten
een goed onderbouwd besluit
nemen. Vooral bij ouderen ligt dit
gevoelig. De Blakt wordt bezon
gen in het volkslied van Oirlo.
Maar gebieden als Blakt, Riebroek
en Witte Vennen horen van ouds
her bij Oostrum." Van der Broeck
wijst op de historische kaarten,
waaruit blijkt dat die gebieden
toch echt bij Oostrum horen. Ook
ligt 46 hectare van het terrein aan
de zijde van Oostrum en 27 hec
tare aan de zijde van Oirlo.
De grenswijziging is noodzake
lijk om van het bedrijventerrein
één postcodegebied te maken. De
huidige bedrijven op het terrein
hebben de postcode van Oostrum.
Verandering kan leiden tot schade
claims. "Het is gewoon niet prak
tisch om op De Blakt twee ver
schillende postcodes te hanteren",
aldus Van der Broeck. "Voor vracht
wagens die voor bevoorrading op
Diefstal mat
Zondagnacht, om 23.45 uur, is
op de Grote Markt een proces
verbaal opgemaakt tegen een
21-jarige man uit Venray, wegens
diefstal van een mat. Tijdens een
surveillance zagen agenten twee
jongens fietsen, van wie er één
een grote mat bij zich droeg.
Zodra de jongen de agenten zag,
liet hij de mat vallen en probeerde
de politie te ontvluchten. Na een
korte achtervolging werden de
twee op de Maasheseweg aange
houden. Daar verklaarde de jon
gen dat de mat afkomstig was van
bestratingwerkzaamheden op de
Grote Markt, waar een aantal van
deze matten een tijdelijk loop
pad vormen. De jongen kreeg een
bekeuring en heeft vervolgens,
onder begeleiding van de politie,
de mat terug op zijn plaats moe
ten leggen.
Frontale botsing
in Oostrum
Een 37-jarige automobiliste uit
Oirlo is donderdagochtend in
Oostrum rond half negen frontaal
op de auto van een 41-jarige Ven-
raynaar gebotst.Volgens de politie
wilde de vrouw op de Oirloseweg
iemand inhalen, maar zag ze de
tegemoetkomende Venraynaar
over het hoofd. Een frontale bot
sing was het gevolg. Beide auto
mobilisten zijn met kneuzingen
per ambulance naar het zieken
huis gebracht.
het industrieterrein is dat onhan
dig, maar ook voor hulpdiensten.
Verder hebben we gekeken naar
de fysieke grenzen zoals die er nu
zijn. Voor het vrachtverkeer is het
veel logischer om via de A73 en de
Deurneseweg naar de noordzijde
van het industrieterrein te rijden.
Als je De Blakt de postcode van
Oirlo geeft, loop je de kans dat er
veel vrachtverkeer door de kern
van Oirlo gaat rijden. En dat wil
len we niet. Het is kiezen uit twee
kwaden. Beide dorpsraden wijzen
onder meer op de leefbaarheid in
de dorpen die in het gedrang zou
komen, de argumenten zijn verge
lijkbaar."
Van der Broeck hoopt dat de
dorpsinwoners begrijpen dat het
ook voor hem een moeilijke keuze
was. "Ik voel me thuis in Oirlo en
hoop dat ik er thuis mag blijven.
Maar ik zou geen knip voor de
neus waard zijn als ik me als wet
houder zou laten leiden door de
gevoelens vanuit mijn eigen dorp.
Ik ben wethouder van Venray, niet
van het dorp, maar dat neemt niet
weg dat ik meevoel met Oiro."
Volgens Toon Ewals was het
besluit van het college om De
Blakt aan Oostrum toe te wij
zen voor hem de druppel die de
emmer deed overlopen. "Ik heb
vorig jaar al aangegeven dat ik
wilde stoppen als dorpsraadlid en
was al bezig om een aantal taken
over te dragen. Het zelfbouw-
project in Oirlo is mislukt en nu
kwam dit er nog bijIk ben 71 jaar,
het is tijd om het stokje over te
geven." Ewals begrijpt de motiva
tie van het college van B en W wel,
maar vindt dat een andere keuze
ook mogelijk was geweest. "Het
is maar net waar je naartoe wilt
werken. Je had ook naar de oude
parochiegrenzen kunnen kijken,
dan was de uitkomst heel anders
geweest. Nee, dit heeft te maken
met Cordstrap. Met dat bedrijf is
de afspraak gemaakt dat de post
code niet veranderd zou worden."
Wat de dorpsraad volgens Ewals
verder steekt is dat Oirlo zich
altijd heeft bekommerd om De
Blakt. Eerst voerde de dorpsraad
- met name dorpsraadlid Jan Cuij-
pers - actie tegen de komst van
een Indycarcircuit, later bemoeide
hij zich met de inrichting van het
bedrijventerrein. "Oostrum krijgt
De Blakt nu wel erg gemakkelijk
erbij."
De letselschade-advocaat helpt u vaak
kosteloos om uw schade te verhalen!
Wist u dat een letselschade-advocaat u
meestal kosteloos kan bijstaan?!
De afdeling aansprakelijkheid en letselschade
van Van der Putt advocaten bestaat uit drie
gespecialiseerde advocaten,
die allen lid zijn van de Vereniging van
Letselschade-Advocaten LSA:
mr. P.C.M. ten Brummelhuis
mr. A.J.F. van Dok
mr. W.H.M.J. Pelckmans
Wanneer u meer informatie wilt over uw rechten, neemt
u dan vrijblijvend telefonisch contact op met Henri
Pelckmans of Arthur van Dok. Wij kunnen u in een gra
tis intakegesprek vertellen wat de mogelijkheden zijn.
Van der Putt Advocaten
Patersstraat 15-17
5801 AT Venray
Tel: 0478-556677
Fax: 0478-556678
E-mail: info@putt.nl
Internet: www.putt.nl
UArtwtF,
X