Gemeente Venray n Inspraak bestemmingsplan buitengebied Openbare bekendmakingen Collectes mm Bromfietscertificaat omruilen vóór 1 oktober 2009 Wmo-enquête onder 1500 inwoners WOZ-waarde tijdens kredietcrisis Kijk ook op www.venray.nl Deze week Evenementen Inzamelingen I 1 PEEL EN MAAS Donderdag 5 maart 2009 - Pagina 18 Gemeentehuis Openingstijden UJ jj/i ïjM TT 1- WMT Houders van een bromfietscertificaat hebben tot 1 oktober 2009 de tijd om hun bromfietscertificaat om te wisselen voor een rijbewijs met de categorie AM. Per 1 oktober 2006 is het bromfietscertificaat vervangen door de categorie AM op het rijbewijs. Na 1 oktober 2009 is omruilen voor deze categorie niet meer mogelijk. «te Als u het bromfietscertificaat niet vóór 1 oktober 2009 heeft omgeruild, moet u voor het verkrijgen van een bromfietsrijbewijs een theorie-examen afleggen bij het CBR. Naar verwachting wordt per 1 januari 2010 het praktijkexamen voor de bromfiets ingevoerd. Als u een rijbewijs A of B heeft en daarnaast nog in het bezit bent van een bromfietscertificaat, hoeft u het certificaat niet om te ruilen. Met een rijbewijs A of B mag u een bromfiets besturen. Bouwplannen Vergaderingen Wet milieubeheer Verruiming geluidsnormen horeca individuele dagen Raadhuisstraat 1, 5801 MB Venray Postbus 500, 5800 AM Venray Telefoon (0478) 52 33 33 Fax (0478) 52 32 22 E-mail gemeente@venray.nl Internet www.venray.nl Publieksdiensten Maandag van 12.00 tot 20.00 uur, dinsdag t/m vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur. Telefonisch bereikbaar: maandag t/m donderdag van 8.30 tot 17.00 uur en vrijdag van 8.30 tot 13.00 uur. Gemeentearchief Alarm Dinsdag t/m donderdag van 9.00 tot 17.00 uur. Centraal alarmnummer 112 Informatiecentrum Hulpaanvraag geen spoed politie 0900 - 88 44 Maandag van 12.00 tot 20.00 uur, Hulpaanvraag geen spoed brandweer 077 - 356 56 56 dinsdag t/m donderdag van 9.00 tot 17.00 uur en vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur. Week 10 De gemeente Venray en advies bureau Arcadis uit Maastricht werken op dit moment druk aan het nieuwe bestemmings plan voor het buitengebied. Dit nieuwe bestemmingsplan wordt naast een instrument ter bescherming en versterking van aanwezige waarden, ook een toetsingskader voor nieuwe initiatieven en ontwikkelingen. Vanaf medio april ligt het plan zes weken ter inzage. Eerder dit jaar heeft het college het ontwikkelingskader vastgesteld. Hierin zijn de hoofdlijnen van het beleid voor het buitengebied vastgelegd. Het is de opstap naar het nieuwe bestemmingsplan. Het ontwikkelingskader is besproken met de klankbordgroep en de raads commissie Stedelijke Ontwikkeling. Dit heeft geleid tot een aantal wijzigingsvoorstellen. Inmiddels wordt gewerkt aan het opstellen van een voorontwerp bestemmings- plan, hierin wordt met name vast gelegd welke bouw- en gebruiks mogelijkheden er gaan gelden in het buitengebied. De eerste versie van het plan wordt binnenkort opgeleverd en daarna opnieuw besproken met de klankbordgroep en de commissie Stedelijke Ontwik keling. Volledig digitaal Medio april publiceert de gemeente het plan in de lokale media. Het ligt dan gedurende een periode van zes weken ter inzage. Tijdens deze termijn kunt u op het plan reageren. Aanvankelijk was start van de inspraak voorzien in februari van dit jaar. Dit bleek echter niet haalbaar, met name als gevolg van gewijzigde wet- en regelgeving. Het bestemmingsplan buitengebied van Venray is namelijk een van de eerste plannen in Nederland die volledig digitaal en volledig op de leest van de nieuwe Wet ruimtelijke ordening van 1 juli 2008 wordt gebaseerd. Mogelijk behoort u tot de groep van 1500 inwoners die afgelopen week een enquête van de gemeente Venray heeft ontvangen. De gemeente vraagt hierin om uw mening over de woonomgeving, aanwezigheid van voorzieningen, vrijwilligerswerk en mantelzorg. Uw ervaring en mening zijn van belang om het beleid en de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) te verbeteren. De Wmo is veelomvattend en veel mensen maken er op een of andere manier gebruik van. Bijvoorbeeld als u mantelzorger bent of als u hulp krijgt bij het huishouden. Het doel van de Wmo is dat iedereen zo lang mogelijk zelfstandig kan leven en mee kan doen in de samenleving. Zorgvuldig en anoniem De namen van de mensen die een enquête hebben ontvangen zijn willekeurig geselecteerd uit het bestand van de gemeente van inwoners van 18 jaar en ouder. De gemeente behandelt de antwoorden uiteraard zorgvuldig en anoniem. Het invullen neemt niet meer dan 15 minuten van uw tijd in beslag. U kunt in plaats van de papieren enquête ook gebruik maken van een digitale enquête. In de brief leest u hoe dit werkt. Resultaten Wethouder Twan Jansen wil nogmaals benadrukken dat de vragenlijsten vóór 19 maart ingevuld en ingeleverd moeten zijn. "Het is van belang dat zoveel mogelijk mensen meedoen, hoe groter de respons, des te meer waarde heeft het onderzoek", vertelt de wethouder. "In juni verwacht ik de resultaten van het onderzoek. Deze maken we uiteraard bekend via de gemeentelijke website en deze gemeentepagina", aldus Twan Jansen. Vragen? Wanneer u nog vragen heeft over dit onderzoek, kunt u op werkdagen terecht bij het Zorgloket van de gemeente, telefoonnummer (0478) 52 33 33. Het Zorgloket is telefonisch bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 8.00 tot 17.00 uur en vrijdag van 8.30 tot 13.00 uur. Bezoektijden: maandag van 12.00 tot 20.00 uur, dinsdag tot en met vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur. Eind januari hebben alle woningbezitters in Venray een nieuwe WOZ-beschikking van de gemeente ontvangen. In verband met de kredietcrisis, is de WOZ-waarde op deze beschikking voor veel mensen een stuk interessanter dan voorheen. Omdat er veel vragen leven over deze waarde, vindt u hieronder een duidelijke uitleg. Begin oktober 2008 publiceerde de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) een artikel waarin vermeld werd dat er een lichte daling van de verkoopprijs van de 1. Opening 2. Mededelingen 3. Spreekrecht publiek 4. Vaststelling van de agenda 5. Notulen van de openbare vergadering van de commissie Stedelijk Beheer, gehouden op 26 januari 2009 6. Ingekomen stukken. Onderdeel B 7. Algemeen vragenuur Onderdeel C C-1 Ter advisering 8. Voorbereidings-/uitvoeringskrediet parkeerregulering noordkant centrum. C-2 Ter bespreking 9. Presentatie Veiligheid Venray 2008 10. Nota B en W inzake handhaving kleine ergernissen centrum Venray 11. Nota B en W, inzake uitvoerings programma Handhaving 2009 12. Nota B en W, inzake Ontwikkelingen brandweer Limburg-Noord. C-3 Ter besluitvorming 13.Vaststelling van de toezeggingenlijst commissie Stedelijk Beheer. Onderdeel D 14. Rondvraag 15. Sluiting. Agenda voor de vergadering van de commissie Stedelijke Ontwikkeling, op dinsdag 10 maart 2009, aanvang 19.30 uur, in het gemeentehuis. Onderdeel A 1. Opening 2. Mededelingen 3. Spreekrecht publiek 4. Vaststelling van de agenda 5. Notulen van de openbare vergadering van de commissie Stedelijke Ontwikkeling, gehouden op 27 januari 2009 6. Ingekomen stukken. Onderdeel B 7. Algemeen vragenuur. Onderdeel C C-1 Ter advisering Niet van toepassing. C-2 Ter bespreking 8. Bespreking Ontwikkelingsvisie Noord Westhoek van het centrum van Venray 9. Overzichtlijst artikel 19 lid 1 Wet op de ruimtelijke ordening 10.Schrijven van het CDA, houdende toezending van hun aanbevelingen en advies over het ontwikkelingskader bestemmingsplan Buitengebied 11.Toelichting door wethouder Teunissen op de aanpassing van de geurverordening. Een en ander naar aanleiding van de raadsvergadering van 17 februari 2009. C-3 Ter besluitvorming 12.Vaststelling toezeggingenlijst commissie Stedelijke Ontwikkeling. Onderdeel D 13.Rondvraag 14. Sluiting. Agenda voor de vergadering van de commissie Middelen, op woensdag 11 maart 2009, aanvang 19.30 uur, in het gemeentehuis. Onderdeel A 1. Opening 2. Mededelingen 3. Spreekrecht publiek 4. Vaststelling van de agenda 5. Notulen van de openbare vergadering van de commissie Middelen, gehouden op 28 januari 2009 6. Ingekomen stukken. Onderdeel B 7. Algemeen vragenuur. Onderdeel C C-1 Ter advisering 8. Onderzoek aanbestedingsbeleid 9. Oprichting regionaal routebureau 10.Supermarktlocaties. C-2 Ter bespreking Niet van toepassing. C-3 Ter besluitvorming 11.Vaststelling toezeggingenlijst commissie Middelen. Onderdeel D 12.Rondvraag 13. Sluiting. Agenda voor de vergadering van de commissie Maatschappelijke Diensten, op donderdag 12 maart 2009, aanvang 19.30 uur, in het gemeentehuis. Onderdeel A 1. Opening 2. Mededelingen 3. Spreekrecht publiek 4. Vaststelling van de agenda 5. Notulen van de openbare vergadering van de commissie Maatschappelijke Diensten, gehouden op 29 januari 2009 6. Ingekomen stukken. Onderdeel B 7. Algemeen vragenuur. Onderdeel C C-1 Ter advisering 8. Verordening voorzieningen maatschappelijke ondersteuning. C-2 Ter bespreking 9. Subsidieaanvragen cultuur. C-3 Ter besluitvorming 10.Afspraken- en toezeggingenlijst. Onderdeel D 11.Rondvraag 12. Sluiting. Stukken die ter inzage liggen kunt u, tenzij anders vermeld, tijdens de openingstijden inzien in het informatiecentrum in de Publiekshal van het gemeentehuis in Venray. Agenda voor de vergadering van de commissie Stedelijk Beheer, op maandag 9 maart 2009, aanvang 19.30 uur, in het gemeentehuis. Onderdeel A vóór 17.00 uur telefonisch contact op te nemen met de afdeling Publieksdiensten. Aangevraagd Bouwvergunningen - Grootdorp/Vloetweg - bouwen van een woning en berging (nr. ba090062) - Albionstraat 6 - bouwen van een overkapping/berging (nr. ba090063) - Spiekert 5 - bouwen van een carport (nr. ba090064) - Kogeldistel 2 - bouwen van een tuinhuis en het plaatsen van een luifel (nr. ba090065) - Ysselsteynseweg 78 - bouwen van een luchtkanaal (nr. ba090066) - Peelweg 17 - bouwen van een mestloods (nr. ba090067) - Lollebeekweg 36 - bouwen van een rundveestal fase 2 (nr. ba090068) - Pauwweg ongenummerd - herbouw van een bedrijfsgebouw fase 1 (nr. ba090069) - Smakterweg 23 - wijzigen van de achtergevel (nr. ba090070) - Stationsweg 147 - bouwen van een terrasoverkapping (nr. ba090071) - Boomvalk, kavel 11 - bouwen van een woning (nr. ba090072) - Peter Janssenweg 20 - bouwen van een carport en tuinhuis (nr. ba090073) - Urbanusweg 1 - vergroten van de woning (nr. ba090074) - Florishof 15 - plaatsen van een dakkapel (nr. ba090075) - Zuidsingel 2 - plaatsen van een bouwbord/reclamebord (nr. ba090076) - Jan Poelsweg 6 - terrasoverkapping (nr. ba090077) - Wijnruit 46 - bouwen van een serre (nr. ba090078) - Ouverturestraat 33 - vergroten van de woning (nr. ba090079). Het betreft hier uitsluitend een kennisgeving. Deze aanvragen liggen niet ter inzage. U kunt geen zienswijze/bezwaar indienen. Verleend Burgemeester en Wethouders hebben de volgende vergunningen en/of vrijstellingen verleend: Bouwvergunningen - Bershof 14 - bouwen van een terrasoverkapping (nr. ba090052, verzenddatum 27/02) - Schutsboom 22 - bouwen van een terrasoverkapping (nr. ba090032, verzenddatum 27/02) - Smakterveldweg 9 - bouwen van een berging/hobbyruimte (nr. ba090032, verzenddatum 27/02) - Goetzenhof 11 - vergroten van de woning met dakopbouw (nr. ba090035, verzenddatum 27/02) - Pascherhof 17 - bouwen van een overkapping met bergruimte (nr. ba090055, verzenddatum 27/02) - Aubadestraat 22 - plaatsen van een dakkapel (nr. ba090036, verzenddatum 27/02) - De Schans 8 - bouwen van een terrasoverkapping (nr. ba090059, verzenddatum 27/02) - Rondeveld 16 - vergroten van de woning (nr. ba090061, verzenddatum 27/02) - Nobelstraat 10, 12 en 14 - bouwen van een distributiecentrum (nr. ba090001, verzenddatum 20/02) - Peter Janssenweg 28 - veranderen van de woning en bijgebouw en de bouw van een carport (nr. ba090034, verzenddatum 27/02) - Heidseweg 25 - bouwen van een woning met garage (nr. ba080231, verzenddatum 27/02) - Kempkensberg 4 - vergroten van de zeugenstal fase 1 (nr. ba080311, verzenddatum 27/02) - Vredeweg 5 - verbouwen van de boerderij fase 1 (nr. ba080299, verzenddatum 27/02). Sloopvergunningen - Zwarteklef 43a - slopen van de garage/schuur (nr. slp080065, verzenddatum 27/02). De desbetreffende stukken liggen vanaf heden gedurende zes weken ter inzage. Wanneer u belanghebbende bent kunt u - binnen zes weken na de dag van verzending- een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij Burgemeester en Wethouders. Een bezwaarschrift moet worden ondertekend en tenminste bevatten: - de naam en het adres van de indiener - de dagtekening - een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht - de gronden van het bezwaar. Gelijktijdig met het indienen van een bezwaarschrift kunt u - als onverwijlde spoed dit vereist - de voorzieningenrechter van de Rechtbank te Roermond (Postbus 950, 6040 AZ Roermond) vragen een voorlopige voorziening te treffen. Een verzoek om een voorlopige voorziening moet dezelfde gegevens bevatten als het bezwaarschrift. Indien u tijdens de avondopenstelling een verleende vergunning wilt inzien, verzoeken wij u Meldingen Algemene Maatregel van Bestuur (8.40 Wm) Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer (Activiteitenbesluit) - Keizersveld 81 Venray - dhr. A.J.C. Cornelissen, Reigersbek 11 te Venray in verband met het veranderen van het houtverwerkend bedrijf. De inrichtingen moeten voldoen aan de voorschriften opgenomen in de bijlage bij het desbetreffende besluit. U kunt de desbetreffende stukken van 6 maart 2009 t/m 19 maart 2009 inzien. Verandering inrichting (art. 8.19 Wm) - Kempkensberg 30 Ysselsteyn - Mts. Franken, Kempkensberg 30 te Ysselsteyn, voor het verplaatsen van de luchtwasser en het verplaatsen van het emissiepunt (Mel1909001) - Scheiweg 15 Leunen - Kempfarm BV, Scheiweg 15 te Leunen, voor het uitbreiden van het mestscheidings- en mestverwerkingsproces van de mobiele mestscheider (Mel1909004). Het college van Burgemeester en Wethouders verklaart dat de veranderingen passen binnen de voorschriften van de verleende vergunningen en dat de veranderingen niet tot andere of grotere nadelige gevolgen voor het milieu leiden dan die de inrichting mag veroorzaken. U kunt het besluit tot acceptatie van de melding met bijbehorende stukken van 6 maart 2009 tot en met 16 april 2009 inzien. Wanneer u belanghebbende bent, kunt u tijdens de inzagetermijn een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij Burgemeester en Wethouders. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en ten minste bevatten: - de naam en het adres van de indiener - de dagtekening - een omschrijving van de verklaring waartegen het bezwaar is gericht - de gronden van het bezwaar Gelijktijdig met het indienen van een bezwaarschrift kunt u de Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (Postbus 20019, 2500 AE Den Haag) vragen een voorlopige voorziening te treffen. Een verzoek om een voorlopige voorziening moet dezelfde gegevens bevatten als het bezwaarschrift. Bovendien dient u aan te geven wat het spoedeisend belang is. Het besluit treedt in werking na afloop van de bezwaartermijn, tenzij vóór deze datum bezwaar is ingesteld en een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening (waaronder een schorsingsverzoek) is ingediend. Het besluit treedt dan niet in werking voordat op dat verzoek is beslist. Artikel 4.1.2. APV Er is verruiming van de voorschriften 2.17, 2.19, 2.20, 6.12, 6.14 en 6.15 van het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer (Activiteitenbesluit) toegestaan aan: - Hoofdstraat 34 te Oirlo, gemeenschapshuis De Linde, voor zaterdag 11 oktober 2008 van 20.00 uur tot zondag 12 oktober 2008 om 1.00 uur en voor zondag 12 oktober 2008 van 16.00 uur tot 24.00 uur. Tijdens de genoemde periode gelden de normale voorschriften voor horeca-inrichtingen niet. De horeca-exploitant is tijdens genoemde periode verplicht te doen en na te laten wat redelijkerwijs verlangd kan worden om overmatige hinder te voorkomen. Gelet daarop zijn voorschriften opgelegd. 5 maart 2009 Burgemeester en Wethouders van Venray gemiddelde woning waar te nemen was. Dit was sinds het derde kwartaal van 1990 niet meer voor gekomen. Veel huiseigenaren vragen zich af waarom dit niet is terug te zien op hun WOZ-beschikking. Waardepeildatum 1 januari 2008 Welk verband bestaat er nu tussen de kredietcrisis en de WOZ-waarde van uw woning? De onlangs ontvangen WOZ-waarde is berekend naar de waardepeildatum 1 januari 2008. Toen was er nog geen sprake van een kredietcrisis. De gemeente gebruikt verkoopprijzen van woning en die rond 1 januari 2008 zijn verkocht om de WOZ-waarde te bepalen, en daarmee dus de hoogte van uw aanslag. Voor volgend jaar geldt hetzelfde. Alleen gebruikt de gemeente dan de verkoopprijzen van woningen rond 1 januari 2009. Een eventueel effect van de krediet crisis wordt dus in de volgende waarderingsronde automatisch zichtbaar. Vanaf 8 mrt. - Fraay Fashion Weeks 12, 13, 14 mrt. - Kies Techniek, ND Logistics Venray t/m 7 mrt. - Jantje Beton 8 t/m 14 mrt. - Reumafonds 10 mrt. - Grof huishoudelijk afval Colofon De gemeentepagina is een uitgave van de gemeente Venray. De redactie stelt deze pagina samen met veel aandacht en zorg. Toch kan niemand aan de inhoud ervan rechten ontlenen. Overnemen van artikelen mag alleen met toestemming van de eindredactie. Redactie Gemeente Venray Eindredactie Team Communicatie gemeente Venray, 52 33 33 Fotografie Mijntje Wismans, Gé Hirdes, Bert Smits Basisontwerp LaVerbe, Nijmegen Lay-out Studio Accent, Venray week 10 adv.indd 18 04-03-2009 16:50:54

Peel en Maas | 2009 | | pagina 18