Gemeente Venray Gemeente bepaalt handhavingsinzet 2009 Vijf horecavergunningen, één aanvraag Openbare bekendmakingen Annulering informatieavond Aparte schone-voetengang in sport- en evenementenhal Geboorte aangeven bij de gemeente? H Kijk op www.venray.nl 50 euro voor leeg blikje Deze week Collectes PEEL EN MAAS Donderdag 12 februari 2009 - Pagina 19 Gemeentehuis Openingstijden De gemeente Venray werkt voortaan met een integrale horecavergunning; het horecamodel. Met dit horecamodel kunnen horecaondernemers in Venray met behulp van één online vragenformulier vijf horecavergunningen aanvragen. Venray is daarmee, samen met de gemeenten Gulpen-Wittem en Valkenburg aan de Geul, een van de drie gemeenten in Limburg die werken met dit model. Volgens de horecaregelgeving heeft een ondernemer meerdere vergunningen en ontheffingen nodig om een horecabedrijf te starten of over te nemen. Dit kan nu makkelijk via het online aanvraagformulier op www.venray.nl (kies 'ondernemen' en daarna 'horecaondernemers'). Nadat u het horecamodel heeft doorlopen volgt een overzicht van de vergunningen die direct aangevraagd kunnen worden. Deze online procedure vervangt het invullen van vijf aparte aanvraagformulieren voor vijf vergunningen: de drank- en horecavergunning, de APV- exploitatievergunning, de terrasvergunning, de integriteitsbeoordeling (wet BIBOB) en de vergunning voor kansspel- en behendigheidsautomaten. Vergaderingen Bouwplannen Kapvergunningen Verruiming geluidnormen horeca individuele dagen Wet milieubeheer Raadhuisstraat 1, 5801 MB Venray Postbus 500, 5800 AM Venray Telefoon (0478) 52 33 33 Fax (0478) 52 32 22 E-mail gemeente@venray.nl Internet www.venray.nl Publieksdiensten Maandag van 12.00 tot 20.00 uur, dinsdag t/m vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur. Telefonisch bereikbaar: maandag t/m donderdag van 8.30 tot 17.00 uur en vrijdag van 8.30 tot 13.00 uur. Gemeentearchief Alarm Dinsdag t/m donderdag van 9.00 tot 17.00 uur. Centraal alarmnummer 112 Informatiecentrum Hulpaanvraag geen spoed politie 0900 - 88 44 Maandag van 12.00 tot 20.00 uur, Hulpaanvraag geen spoed brandweer 077 - 356 56 56 dinsdag t/m donderdag van 9.00 tot 17.00 uur en vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur. Week 07 Het college van Burgemeester en Wethouders heeft bepaald waarop de gemeente in 2009 handhaaft. Dit is vastgelegd in het Uitvoeringsprogramma Handhaving 2009. Opvallend zijn de extra controles op kleine ergernissen zoals hondenpoep en zwerfafval en de controles op brandveiligheid bij horeca en scholen. In het Uitvoeringsprogramma Handhaving bepaalt de gemeente jaarlijks de verdeling van haar handhavingscapaciteit. Dit varieert van geluidsmetingen Wtartitn-tip; bij evenementen tot het controleren van risicovolle bedrijven. Volgens loco-burgemeester Lei Heldens kunnen niet alle handhavingstaken worden uitgevoerd. "We moeten als college keuzes maken binnen de capaciteit die we hebben", aldus Heldens. "Dat betekent dat sommige zaken niet volgens de letter van de wet gecontroleerd worden, maar alleen op aspecten van veiligheid, gezondheid en leefbaarheid. Slechts in een beperkt aantal gevallen controleren we intensiever. Keuzes maken betekent overigens ook dat we als gemeente een bepaald restrisico aanvaarden." Extra controles op kleine ergernissen Wat betreft de leefbaarheid heeft het college er onder andere voor gekozen om 250 uur beschikbaar te stellen voor controles op kleine ergernissen. 200 uur hiervan zet de gemeente in voor het centrumgebied. Tijdens deze controles let de gemeente bijvoorbeeld op fout gestalde fietsen, reclame uitstallingen, hondenpoep en zwerfafval. Ook geeft de gemeente in 2009 prioriteit aan het intensiever handhaven van de brandveiligheid in scholen, met name voor carnaval, kermis en Kerstmis. Bij recente controles werden bij 73% van de 26 gecontroleerde scholen tekortkomingen geconstateerd. De informatieavond ten behoeve van raad en commissies gepland op donderdag 19 februari aanstaande, gaat niet door wegens het ontbreken van onderwerpen. Het college van B en W is akkoord met de wens van de gebruikersraad een aparte schone-voetengang in de nieuwe sport- en evenementenhal te realiseren. Dat stelt het college volgende week dan ook voor aan de gemeenteraad. De extra voorziening kost 450.000 euro. Door een provinciale subsidie van 100.000 euro komen de extra kosten voor de gemeente op 350.000 euro. De sport- en evenementenhal bestaat uit sporthal De Wetteling en een nieuw te bouwen tweede hal. De oude hal krijgt een grondige renovatie. Om aan alle wensen van de gebruikers te voldoen stelde de gemeente samen met de gebruikersraad een programma van eisen op. De gebruikersraad is een vertegenwoordiging van de meeste gebruikers van de hal. Achteraf bleek er ook nog een wens te bestaan voor een schone voeten gang. Uit berekeningen bleek dit echter te duur, waardoor de wens destijds niet werd ingewilligd. Opties Nadat uit onderzoek bleek dat de gemeente de btw nog terug kon vorderen, was er financiële ruimte om de schone-voetengang toch te realiseren. Op verzoek van de gemeenteraad heeft het college nu drie varianten uitgewerkt. De eerste is zonder schone-voetengang. De tweede optie bestaat uit een schone-voetengang die ook de enige Stukken die ter inzage liggen kunt u, tenzij anders vermeld, tijdens de openingstijden inzien in het informatiecentrum in de Publiekshal van het gemeentehuis in Venray. Agenda voor de openbare vergadering van de gemeenteraad te houden op dinsdag 17 februari 2009, aanvang 19.30 uur, in het gemeentehuis. Onderdeel A 1. Opening 2. Mededelingen 3. Spreekrecht publiek 4. Vaststelling van de agenda 5. Notulen van de openbare vergadering van de raad van de gemeente Venray, gehouden op dinsdag 4 november 2008 en voortgezet op 11 november 2008 Notulen van de openbare vergadering van de raad van de gemeente Venray, gehouden op dinsdag 16 december 2008 Ingekomen stukken Onderdeel B 8. Algemeen vragenuur Onderdeel C 9. Vaststelling programma en beschikbaarstelling budget voor de sociale paragraaf Masterplan Brukske 2009 10. Inpassing schone voetengang Sporthal de Wetteling 11. a. Vragen van het CDA aangaande het Masterplan Brukske, met daarop het antwoord van burgemeester en wethouders van Venray b. Vragen van de SP aangaande mogelijke verkoop van Essent, met daarop het antwoord van burgemeester en wethouders van Venray Onderdeel D 6. 7. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20. 21. 22. Intrekken subsidieverordening gemeentelijke monumenten Venray en de subsidieregeling onderhoud molens en vaststellen van de "Venrayse instandhoudingverordening monumenten en cultuurhistorische waarden 2009" Stemmen in willekeurig stembureau bij de te houden Europese verkiezingen op 4 juni 2009 en alle volgende verkiezingen tot de invoering van een landelijke stempas Verordening Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens Zienswijze ontwerpbegroting Venlo GreenPark 2009 Jaarverslag Adviesbureau Ruimtelijke Kwaliteit en jaarverslag college 2007 Delegatiebesluit met betrekking tot artikel 19 lid 1 Wet op de ruimtelijke ordening ten behoeve van plannen in het buitengebied Voorbereidings-/uitvoeringskrediet parkeerregulering noordkant centrum Vaststellen van de Eindrapportage Leefbaarheidonderzoek Venray 2008 Toezeggingenlijst van de gemeenteraad Onderzoek aanbestedingsbeleid In Presidium is de behandeling van dit onderwerp besproken. Het Presidium stelt voor om het rapport "Aanbestedingbeleid in de gemeente Venray" eerst te bespreken in de commissie Middelen van maart 2009 en daarna in de gemeenteraad Sluiting. verzenddatum 06/02) - Eijkenhofweg 5c - bouwen van een varkensstal (nr. ba080470, verzenddatum 06/02) - Deurneseweg 176 - gewijzigd uitvoeren van verleende bouwvergunning ba050417 (mestopslagloods t.b.v. mestverwerkingsbedrijf) (nr. ba080286, verzenddatum 06/02) - Rozendaal 2 - plaatsen van luchtwassers (nr. ba090033, verzenddatum 06/02) - Werckenslaan 10 - bouwen van een badhuis (nr. ba080199, verzenddatum 06/02). Sloopvergunningen - Hoenderstraat 98 - slopen van de garage/berging (nr. slp080075, verzenddatum 06/02) - Werckenslaan 10 - slopen van diverse opstallen (nr. slp080027, verzenddatum 06/02). De desbetreffende stukken liggen vanaf heden gedurende zes weken ter inzage. Wanneer u belanghebbende bent kunt u - binnen zes weken na de dag van verzending - een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij Burgemeester en Wethouders. Een bezwaarschrift moet worden ondertekend en ten minste bevatten: - de naam en het adres van de indiener - de dagtekening - een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht - de gronden van het bezwaar. Gelijktijdig met het indienen van een bezwaarschrift kunt u - als onverwijlde spoed dit vereist - de voorzieningenrechter van de Rechtbank te Roermond (Postbus 950, 6040 AZ Roermond) vragen een voorlopige voorziening te treffen. Een verzoek om een voorlopige voorziening moet dezelfde gegevens bevatten als het bezwaarschrift. Indien u tijdens de avondopenstelling een verleende vergunning wilt inzien, verzoeken wij u vóór 17.00 uur telefonisch contact op te nemen met de afdeling Publieksdiensten. Vrijstellingen - Oude Oostrumseweg 12 vestigen van detailhandel (nr. ink0603815). In verband met het ontbreken van onderwerpen voor de informatieavond ten behoeve van raad en commissies op donderdag 19 februari 2009, zal deze niet doorgaan. De desbetreffende stukken liggen vanaf heden gedurende zes weken ter inzage. Wanneer u belanghebbende bent en eerder een zienswijze heeft ingediend, kunt u - binnen zes weken na de dag van de ter inzage legging - beroep indienen bij de rechtbank. Wanneer u geen belanghebbende bent of niet eerder een zienswijze heeft ingediend, staan voor u geen verdere rechtsbeschermingmogelijkheden open. Een beroepschrift moet worden ondertekend en ten minste bevatten: - de naam en het adres van de indiener - de dagtekening - een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht - de gronden van het beroep. Gelijktijdig met het indienen van het beroep kunt u - als onverwijlde spoed dit vereist - de voorzieningenrechter van de Rechtbank te Roermond (Postbus 950, 6040 AZ Roermond) vragen een voorlopige voorziening te treffen. Een verzoek om een voorlopige voorziening moet dezelfde gegevens bevatten als het beroep. Indien u tijdens de avondopenstelling een verleende vrijstelling wilt inzien, verzoeken wij u vóór 17.00 uur telefonisch contact op te nemen met de afdeling Publieksdiensten. Aangevraagd Bouwvergunningen - Sperwerstraat 36 - vergroten van de woning (nr. ba090045) - De Bleek 62/64 - 66/68 - vernieuwen van het winkelpand (nr. ba090046) - Haag 33 - bouwen van een machineloods (nr. ba090047) - Stationsweg 147 - bouwen van een terrasoverkapping (nr. ba090048) - Timmermannsweg 110 - bouwen van een werktuigenberging (nr. ba090049) - Molenhofweg ongenummerd - bouwen van een dubbele woning (nr. ba090050). Reclamevergunningen - De Bleek 64 - plaatsen van reclame (nr. recl090004) Het betreft hier uitsluitend een kennisgeving. Deze aanvragen liggen niet ter inzage. U kunt geen zienswijze/bezwaar indienen. Verleend Burgemeester en Wethouders hebben de volgende vergunningen en/of vrijstellingen verleend: Bouwvergunningen - Oranjestraat 18 - plaatsen van een schuifpoort tussen de woning en de carport (nr. ba090027, verzenddatum 06/02) - Kruidenlaan 218 - vergroten van de woning (nr. ba090022, verzenddatum 06/02) - Moostdijk 3 - bouwen van een overkapping op de mestopslag (nr. ba080523, verzenddatum 06/02) - Marjolein 2 - vergroten van de woning en bouwen van een carport (nr. ba090028, Verleend - De Blakt - voor 1800 m2, in verband met aanleg industrieterrein, herplant volgens compensatieplan De Blakt - Horsterweg - voor 1 eik, in verband met slechte conditie, herplant 1 boom. U kunt de desbetreffende stukken van 13 februari 2009 t/m 26 maart 2009 (zes weken) inzien. Wanneer u belanghebbende bent, kunt u tijdens de inzagetermijn een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij Burgemeester en Wethouders. Een bezwaarschrift moet worden ondertekend en ten minste bevatten: - de naam en het adres van de indiener - de dagtekening - een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht - de gronden van het bezwaar. Gelijktijdig met het indienen van een bezwaarschrift kunt u - als onverwijlde spoed dit vereist - de voorzieningenrechter van de Rechtbank te Roermond (Postbus 950, 6040 AZ Roermond) vragen een voorlopige voorziening te treffen. Een verzoek om een voorlopige voorziening moet dezelfde gegevens bevatten als het bezwaarschrift. Burgemeester en Wethouders zijn van plan voor de inrichting gelegen aan: - Meerselsepeel 7a Ysselsteyn - een revisievergunning te verlenen aan Mts. Backus, Meerselsepeel 7a te Ysselsteyn voor een fok- en vleesvarkenshouderij (MM080015). Aan de vergunningen worden voorschriften verbonden om nadelige gevolgen voor het milieu te voorkomen of zoveel mogelijk te beperken. U kunt het ontwerpbesluit met bijbehorende stukken van 13 februari 2009 t/m 26 maart 2009 inzien. Tijdens deze inzagetermijn kunt u schriftelijk een gemotiveerde zienswijze over het ontwerpbesluit bij Burgemeester en Wethouders naar voren brengen. Op telefonische afspraak kunt u ook mondeling uw zienswijze naar voren brengen. Tegen het besluit kunt u later alleen beroep indienen wanneer u belanghebbende bent en tijdig een zienswijze over het ontwerpbesluit naar voren hebt gebracht of aantoont dat u hiertoe redelijkerwijs niet in staat bent geweest. Besluiten Burgemeester en Wethouders hebben besloten voor de inrichting gelegen aan: - Lorbaan 1 Veulen - de vergunning gedeeltelijk in te trekken van G.H.A. Reintjes, Lorbaan 1 te Veulen voor een biggenopfokbedrijf en tuinbouwbedrijf met huisverkoop (verzoek vergunninghouder). Deze gedeeltelijke intrekking is t.b.v. de locaties: Twistweg 9 te Vredepeel en Most 8b te Sevenum (Milin08011). Aan de vergunningen zijn voorschriften verbonden om nadelige gevolgen voor het milieu te voorkomen of zoveel mogelijk te beperken. U kunt het besluit met bijbehorende stukken van 13 februari 2009 t/m 26 maart 2009 inzien. Tijdens deze inzagetermijn kunt u een beroepschrift (in tweevoud) indienen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (Postbus 20019, 2500 EA Den Haag), wanneer u: - belanghebbende bent en - tijdig een zienswijze over het ontwerpbesluit naar voren heeft gebracht of aantoont dat u hiertoe redelijkerwijs niet in staat bent geweest. Het beroepschrift moet worden ondertekend en ten minste bevatten: - de naam en het adres van de indiener - de dagtekening - een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht (en een kopie van het besluit) - de gronden van het beroep. Gelijktijdig met het indienen van een beroepschrift kunt u de voorzitter van genoemde afdeling vragen een voorlopige voorziening te treffen. Een verzoek om een voorlopige voorziening moet dezelfde gegevens bevatten als het beroepschrift. Bovendien moet u hierbij aangeven wat het spoedeisend belang is. Het besluit treedt in werking na afloop van de beroepstermijn, tenzij vóór deze datum beroep is ingesteld en een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening (waaronder een schorsingsverzoek) is ingediend. Het besluit treedt dan niet eerder in werking voordat op dat verzoek is beslist. Een folder over de beroepsprocedure kunt u aanvragen via Postbus 51, 0800-8051, of via www.postbus51.nl. Informatie vindt u ook op www.raadvanstate.nl. Artikel 4.1.2. APV Er is verruiming van de voorschriften 2.17, 2.19, 2.20, 6.12, 6.14 en 6.15 van het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer (Activiteitenbesluit) toegestaan aan: - Zuidsingel 2 te Venray, sporthal De Wetteling, voor zaterdag 14 februari 2009 van 20:00 uur tot zondag 15 februari 2009 om 01:00 uur. Tijdens de genoemde periode gelden de normale voorschriften voor horeca-inrichtingen niet. De horeca-exploitant is tijdens genoemde periode verplicht te doen en na te laten wat redelijkerwijs verlangd kan worden om overmatige hinder te voorkomen. Gelet daarop zijn voorschriften opgelegd. toegang biedt tot de kleedlokalen. De laatste optie bestaat uit een aparte schone- en vuile-voeten- gang. Deze laatste twee opties kosten respectievelijk 250.000 en 450.000 euro extra. Het college van B en W stelt de gemeenteraad volgende week voor om voor de laatste optie te kiezen. Hiervoor kan de gemeente een provinciale sub sidie aanvragen, waardoor de extra kosten 100.000 euro lager kunnen uitvallen. Als tegemoetkoming zou dan wel een speciale achteringang voor het Raayland College geschrapt moeten worden. Ook zullen enkele aanpassingen in de oude hal komen te vervallen. Bij de laatste optie voldoet de hal bovendien aan het NOC*NSF keurmerk. Vertraging Het uitwerken van de gekozen vari ant zorgt wel voor een vertraging waardoor de hal pas op z'n vroegst aan het eind van het jaar in gebruik kan worden genomen. Dinsdag 17 februari beslist de gemeenteraad. De levensmiddelenbon ter waarde van 50 euro is bij de trekking van de VIP-loterij op dinsdag 10 februari gevallen op lotnummer 4018465 bij VIP Veltumse Kleffen (C1000). Op vertoon van het winnende lot kan de winnaar zijn prijs ophalen aan de publieksbalie van het gemeentehuis. De levensmiddelenbon kan worden ingewisseld bij deze C1000. t/m 14 feb. national Amnesty Inter- Ontwerpbesluit 12 februari 2009 Burgemeester en Wethouders van Venray Colofon De gemeentepagina is een uitgave van de gemeente Venray. De redactie stelt deze pagina samen met veel aandacht en zorg. Toch kan niemand aan de inhoud ervan rechten ontlenen. Overnemen van artikelen mag alleen met toestemming van de eindredactie. Redactie Gemeente Venray Eindredactie Team Communicatie gemeente Venray, 52 33 33 Fotografie Mijntje Wismans, Gé Hirdes Basisontwerp LaVerbe, Nijmegen Lay-out Studio Accent, Venray week 07 adv.indd 19 11-02-2009 15:18:51

Peel en Maas | 2009 | | pagina 19