Gemeente Venray
Gemeente bepaalt
handhavingsinzet 2009
Vijf horecavergunningen, één aanvraag
Openbare bekendmakingen
Annulering informatieavond
Aparte schone-voetengang
in sport- en evenementenhal
Geboorte
aangeven bij
de gemeente?
H Kijk op
www.venray.nl
50 euro voor
leeg blikje
Deze week
Collectes
PEEL EN MAAS
Donderdag 12 februari 2009 - Pagina 19
Gemeentehuis
Openingstijden
De gemeente Venray werkt voortaan met een integrale horecavergunning;
het horecamodel. Met dit horecamodel kunnen horecaondernemers in
Venray met behulp van één online vragenformulier vijf horecavergunningen
aanvragen. Venray is daarmee, samen met de gemeenten Gulpen-Wittem
en Valkenburg aan de Geul, een van de drie gemeenten in Limburg die
werken met dit model.
Volgens de horecaregelgeving heeft een ondernemer meerdere
vergunningen en ontheffingen nodig om een horecabedrijf te starten of
over te nemen. Dit kan nu makkelijk via het online aanvraagformulier
op www.venray.nl (kies 'ondernemen' en daarna 'horecaondernemers').
Nadat u het horecamodel heeft doorlopen volgt een overzicht van de
vergunningen die direct aangevraagd kunnen worden. Deze online
procedure vervangt het invullen van vijf aparte aanvraagformulieren
voor vijf vergunningen: de drank- en horecavergunning, de APV-
exploitatievergunning, de terrasvergunning, de integriteitsbeoordeling (wet
BIBOB) en de vergunning voor kansspel- en behendigheidsautomaten.
Vergaderingen
Bouwplannen
Kapvergunningen
Verruiming geluidnormen horeca
individuele dagen
Wet milieubeheer
Raadhuisstraat 1, 5801 MB Venray
Postbus 500, 5800 AM Venray
Telefoon (0478) 52 33 33
Fax (0478) 52 32 22
E-mail gemeente@venray.nl
Internet www.venray.nl
Publieksdiensten
Maandag van 12.00 tot 20.00 uur,
dinsdag t/m vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur.
Telefonisch bereikbaar: maandag t/m
donderdag van 8.30 tot 17.00 uur en
vrijdag van 8.30 tot 13.00 uur.
Gemeentearchief Alarm
Dinsdag t/m donderdag van 9.00 tot 17.00 uur. Centraal alarmnummer 112
Informatiecentrum Hulpaanvraag geen spoed politie 0900 - 88 44
Maandag van 12.00 tot 20.00 uur, Hulpaanvraag geen spoed brandweer 077 - 356 56 56
dinsdag t/m donderdag van 9.00 tot 17.00 uur
en vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur. Week 07
Het college van Burgemeester en Wethouders heeft bepaald
waarop de gemeente in 2009 handhaaft. Dit is vastgelegd in het
Uitvoeringsprogramma Handhaving 2009. Opvallend zijn de extra
controles op kleine ergernissen zoals hondenpoep en zwerfafval en
de controles op brandveiligheid bij horeca en scholen.
In het Uitvoeringsprogramma Handhaving bepaalt de gemeente jaarlijks de
verdeling van haar handhavingscapaciteit. Dit varieert van geluidsmetingen
Wtartitn-tip;
bij evenementen tot het controleren van risicovolle bedrijven. Volgens
loco-burgemeester Lei Heldens kunnen niet alle handhavingstaken worden
uitgevoerd. "We moeten als college keuzes maken binnen de capaciteit die
we hebben", aldus Heldens. "Dat betekent dat sommige zaken niet volgens
de letter van de wet gecontroleerd worden, maar alleen op aspecten van
veiligheid, gezondheid en leefbaarheid. Slechts in een beperkt aantal
gevallen controleren we intensiever. Keuzes maken betekent overigens ook
dat we als gemeente een bepaald restrisico aanvaarden."
Extra controles op kleine ergernissen
Wat betreft de leefbaarheid heeft het college er onder andere voor gekozen
om 250 uur beschikbaar te stellen voor controles op kleine ergernissen.
200 uur hiervan zet de gemeente in voor het centrumgebied. Tijdens deze
controles let de gemeente bijvoorbeeld op fout gestalde fietsen, reclame
uitstallingen, hondenpoep en zwerfafval. Ook geeft de gemeente in 2009
prioriteit aan het intensiever handhaven van de brandveiligheid in scholen,
met name voor carnaval, kermis en Kerstmis. Bij recente controles werden
bij 73% van de 26 gecontroleerde scholen tekortkomingen geconstateerd.
De informatieavond ten behoeve van raad en commissies gepland op
donderdag 19 februari aanstaande, gaat niet door wegens het ontbreken
van onderwerpen.
Het college van B en W is
akkoord met de wens van de
gebruikersraad een aparte
schone-voetengang in de nieuwe
sport- en evenementenhal te
realiseren. Dat stelt het college
volgende week dan ook voor
aan de gemeenteraad. De extra
voorziening kost 450.000 euro.
Door een provinciale subsidie
van 100.000 euro komen de
extra kosten voor de gemeente
op 350.000 euro.
De sport- en evenementenhal
bestaat uit sporthal De Wetteling
en een nieuw te bouwen tweede
hal. De oude hal krijgt een grondige
renovatie. Om aan alle wensen
van de gebruikers te voldoen stelde
de gemeente samen met de
gebruikersraad een programma van
eisen op. De gebruikersraad is een
vertegenwoordiging van de meeste
gebruikers van de hal. Achteraf
bleek er ook nog een wens te
bestaan voor een schone voeten
gang. Uit berekeningen bleek dit
echter te duur, waardoor de wens
destijds niet werd ingewilligd.
Opties
Nadat uit onderzoek bleek dat de
gemeente de btw nog terug kon
vorderen, was er financiële ruimte
om de schone-voetengang toch
te realiseren. Op verzoek van de
gemeenteraad heeft het college
nu drie varianten uitgewerkt. De
eerste is zonder schone-voetengang.
De tweede optie bestaat uit een
schone-voetengang die ook de enige
Stukken die ter inzage liggen kunt u, tenzij anders vermeld, tijdens de openingstijden inzien in het informatiecentrum in de Publiekshal van het gemeentehuis in Venray.
Agenda voor de openbare vergadering van de gemeenteraad te houden op dinsdag
17 februari 2009, aanvang 19.30 uur, in het gemeentehuis.
Onderdeel A
1. Opening
2. Mededelingen
3. Spreekrecht publiek
4. Vaststelling van de agenda
5. Notulen van de openbare vergadering van de raad van de gemeente Venray, gehouden op
dinsdag 4 november 2008 en voortgezet op 11 november 2008
Notulen van de openbare vergadering van de raad van de gemeente Venray, gehouden op
dinsdag 16 december 2008
Ingekomen stukken
Onderdeel B
8. Algemeen vragenuur
Onderdeel C
9. Vaststelling programma en beschikbaarstelling budget voor de sociale paragraaf
Masterplan Brukske 2009
10. Inpassing schone voetengang Sporthal de Wetteling
11. a. Vragen van het CDA aangaande het Masterplan Brukske, met daarop het antwoord van
burgemeester en wethouders van Venray
b. Vragen van de SP aangaande mogelijke verkoop van Essent, met daarop het antwoord
van burgemeester en wethouders van Venray
Onderdeel D
6.
7.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
Intrekken subsidieverordening gemeentelijke monumenten Venray en de subsidieregeling
onderhoud molens en vaststellen van de "Venrayse instandhoudingverordening
monumenten en cultuurhistorische waarden 2009"
Stemmen in willekeurig stembureau bij de te houden Europese verkiezingen op 4 juni
2009 en alle volgende verkiezingen tot de invoering van een landelijke stempas
Verordening Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens
Zienswijze ontwerpbegroting Venlo GreenPark 2009
Jaarverslag Adviesbureau Ruimtelijke Kwaliteit en jaarverslag college 2007
Delegatiebesluit met betrekking tot artikel 19 lid 1 Wet op de ruimtelijke ordening ten
behoeve van plannen in het buitengebied
Voorbereidings-/uitvoeringskrediet parkeerregulering noordkant centrum
Vaststellen van de Eindrapportage Leefbaarheidonderzoek Venray 2008
Toezeggingenlijst van de gemeenteraad
Onderzoek aanbestedingsbeleid
In Presidium is de behandeling van dit onderwerp besproken. Het Presidium stelt voor om
het rapport "Aanbestedingbeleid in de gemeente Venray" eerst te bespreken in de
commissie Middelen van maart 2009 en daarna in de gemeenteraad
Sluiting.
verzenddatum 06/02)
- Eijkenhofweg 5c - bouwen van een varkensstal (nr. ba080470, verzenddatum 06/02)
- Deurneseweg 176 - gewijzigd uitvoeren van verleende bouwvergunning ba050417
(mestopslagloods t.b.v. mestverwerkingsbedrijf) (nr. ba080286, verzenddatum 06/02)
- Rozendaal 2 - plaatsen van luchtwassers (nr. ba090033, verzenddatum 06/02)
- Werckenslaan 10 - bouwen van een badhuis (nr. ba080199, verzenddatum 06/02).
Sloopvergunningen
- Hoenderstraat 98 - slopen van de garage/berging (nr. slp080075, verzenddatum 06/02)
- Werckenslaan 10 - slopen van diverse opstallen (nr. slp080027, verzenddatum 06/02).
De desbetreffende stukken liggen vanaf heden gedurende zes weken ter inzage. Wanneer u
belanghebbende bent kunt u - binnen zes weken na de dag van verzending - een gemotiveerd
bezwaarschrift indienen bij Burgemeester en Wethouders.
Een bezwaarschrift moet worden ondertekend en ten minste bevatten:
- de naam en het adres van de indiener
- de dagtekening
- een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht
- de gronden van het bezwaar.
Gelijktijdig met het indienen van een bezwaarschrift kunt u - als onverwijlde spoed dit vereist -
de voorzieningenrechter van de Rechtbank te Roermond (Postbus 950, 6040 AZ Roermond)
vragen een voorlopige voorziening te treffen. Een verzoek om een voorlopige voorziening
moet dezelfde gegevens bevatten als het bezwaarschrift.
Indien u tijdens de avondopenstelling een verleende vergunning wilt inzien, verzoeken wij u
vóór 17.00 uur telefonisch contact op te nemen met de afdeling Publieksdiensten.
Vrijstellingen
- Oude Oostrumseweg 12
vestigen van detailhandel (nr. ink0603815).
In verband met het ontbreken van onderwerpen voor de informatieavond ten behoeve van
raad en commissies op donderdag 19 februari 2009, zal deze niet doorgaan.
De desbetreffende stukken liggen vanaf heden gedurende zes weken ter inzage. Wanneer u
belanghebbende bent en eerder een zienswijze heeft ingediend, kunt u - binnen zes weken
na de dag van de ter inzage legging - beroep indienen bij de rechtbank. Wanneer u geen
belanghebbende bent of niet eerder een zienswijze heeft ingediend, staan voor u geen
verdere rechtsbeschermingmogelijkheden open.
Een beroepschrift moet worden ondertekend en ten minste bevatten:
- de naam en het adres van de indiener
- de dagtekening
- een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht
- de gronden van het beroep.
Gelijktijdig met het indienen van het beroep kunt u - als onverwijlde spoed dit vereist - de
voorzieningenrechter van de Rechtbank te Roermond (Postbus 950, 6040 AZ Roermond)
vragen een voorlopige voorziening te treffen. Een verzoek om een voorlopige voorziening
moet dezelfde gegevens bevatten als het beroep.
Indien u tijdens de avondopenstelling een verleende vrijstelling wilt inzien, verzoeken wij u
vóór 17.00 uur telefonisch contact op te nemen met de afdeling Publieksdiensten.
Aangevraagd
Bouwvergunningen
- Sperwerstraat 36 - vergroten van de woning (nr. ba090045)
- De Bleek 62/64 - 66/68 - vernieuwen van het winkelpand (nr. ba090046)
- Haag 33 - bouwen van een machineloods (nr. ba090047)
- Stationsweg 147 - bouwen van een terrasoverkapping (nr. ba090048)
- Timmermannsweg 110 - bouwen van een werktuigenberging (nr. ba090049)
- Molenhofweg ongenummerd - bouwen van een dubbele woning (nr. ba090050).
Reclamevergunningen
- De Bleek 64 - plaatsen van reclame (nr. recl090004)
Het betreft hier uitsluitend een kennisgeving. Deze aanvragen liggen niet ter inzage. U kunt
geen zienswijze/bezwaar indienen.
Verleend
Burgemeester en Wethouders hebben de volgende vergunningen en/of vrijstellingen verleend:
Bouwvergunningen
- Oranjestraat 18 - plaatsen van een schuifpoort tussen de woning en de carport
(nr. ba090027, verzenddatum 06/02)
- Kruidenlaan 218 - vergroten van de woning (nr. ba090022, verzenddatum 06/02)
- Moostdijk 3 - bouwen van een overkapping op de mestopslag (nr. ba080523,
verzenddatum 06/02)
- Marjolein 2 - vergroten van de woning en bouwen van een carport (nr. ba090028,
Verleend
- De Blakt - voor 1800 m2, in verband met aanleg industrieterrein, herplant volgens
compensatieplan De Blakt
- Horsterweg - voor 1 eik, in verband met slechte conditie, herplant 1 boom.
U kunt de desbetreffende stukken van 13 februari 2009 t/m 26 maart 2009 (zes weken)
inzien. Wanneer u belanghebbende bent, kunt u tijdens de inzagetermijn een gemotiveerd
bezwaarschrift indienen bij Burgemeester en Wethouders. Een bezwaarschrift moet worden
ondertekend en ten minste bevatten:
- de naam en het adres van de indiener
- de dagtekening
- een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht
- de gronden van het bezwaar.
Gelijktijdig met het indienen van een bezwaarschrift kunt u - als onverwijlde spoed dit vereist -
de voorzieningenrechter van de Rechtbank te Roermond (Postbus 950, 6040 AZ Roermond)
vragen een voorlopige voorziening te treffen. Een verzoek om een voorlopige voorziening
moet dezelfde gegevens bevatten als het bezwaarschrift.
Burgemeester en Wethouders zijn van plan voor de inrichting gelegen aan:
- Meerselsepeel 7a Ysselsteyn - een revisievergunning te verlenen aan Mts. Backus,
Meerselsepeel 7a te Ysselsteyn voor een fok- en vleesvarkenshouderij (MM080015).
Aan de vergunningen worden voorschriften verbonden om nadelige gevolgen voor het milieu
te voorkomen of zoveel mogelijk te beperken.
U kunt het ontwerpbesluit met bijbehorende stukken van 13 februari 2009 t/m 26 maart 2009
inzien. Tijdens deze inzagetermijn kunt u schriftelijk een gemotiveerde zienswijze over het
ontwerpbesluit bij Burgemeester en Wethouders naar voren brengen. Op telefonische afspraak
kunt u ook mondeling uw zienswijze naar voren brengen.
Tegen het besluit kunt u later alleen beroep indienen wanneer u belanghebbende bent en
tijdig een zienswijze over het ontwerpbesluit naar voren hebt gebracht of aantoont dat u
hiertoe redelijkerwijs niet in staat bent geweest.
Besluiten
Burgemeester en Wethouders hebben besloten voor de inrichting gelegen aan:
- Lorbaan 1 Veulen - de vergunning gedeeltelijk in te trekken van G.H.A. Reintjes, Lorbaan
1 te Veulen voor een biggenopfokbedrijf en tuinbouwbedrijf met huisverkoop (verzoek
vergunninghouder). Deze gedeeltelijke intrekking is t.b.v. de locaties: Twistweg 9 te
Vredepeel en Most 8b te Sevenum (Milin08011).
Aan de vergunningen zijn voorschriften verbonden om nadelige gevolgen voor het milieu te
voorkomen of zoveel mogelijk te beperken.
U kunt het besluit met bijbehorende stukken van 13 februari 2009 t/m 26 maart 2009 inzien.
Tijdens deze inzagetermijn kunt u een beroepschrift (in tweevoud) indienen bij de Afdeling
bestuursrechtspraak van de Raad van State (Postbus 20019, 2500 EA Den Haag), wanneer u:
- belanghebbende bent en
- tijdig een zienswijze over het ontwerpbesluit naar voren heeft gebracht of aantoont dat u
hiertoe redelijkerwijs niet in staat bent geweest.
Het beroepschrift moet worden ondertekend en ten minste bevatten:
- de naam en het adres van de indiener
- de dagtekening
- een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht (en een kopie van het
besluit)
- de gronden van het beroep.
Gelijktijdig met het indienen van een beroepschrift kunt u de voorzitter van genoemde
afdeling vragen een voorlopige voorziening te treffen. Een verzoek om een voorlopige
voorziening moet dezelfde gegevens bevatten als het beroepschrift. Bovendien moet u hierbij
aangeven wat het spoedeisend belang is.
Het besluit treedt in werking na afloop van de beroepstermijn, tenzij vóór deze datum beroep
is ingesteld en een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening (waaronder een
schorsingsverzoek) is ingediend. Het besluit treedt dan niet eerder in werking voordat op dat
verzoek is beslist.
Een folder over de beroepsprocedure kunt u aanvragen via Postbus 51, 0800-8051, of via
www.postbus51.nl. Informatie vindt u ook op www.raadvanstate.nl.
Artikel 4.1.2. APV
Er is verruiming van de voorschriften 2.17, 2.19, 2.20, 6.12, 6.14 en 6.15 van het Besluit
algemene regels voor inrichtingen milieubeheer (Activiteitenbesluit) toegestaan aan:
- Zuidsingel 2 te Venray, sporthal De Wetteling, voor zaterdag 14 februari 2009 van
20:00 uur tot zondag 15 februari 2009 om 01:00 uur.
Tijdens de genoemde periode gelden de normale voorschriften voor horeca-inrichtingen
niet. De horeca-exploitant is tijdens genoemde periode verplicht te doen en na te laten wat
redelijkerwijs verlangd kan worden om overmatige hinder te voorkomen. Gelet daarop zijn
voorschriften opgelegd.
toegang biedt tot de kleedlokalen.
De laatste optie bestaat uit een
aparte schone- en vuile-voeten-
gang. Deze laatste twee opties
kosten respectievelijk 250.000 en
450.000 euro extra. Het college
van B en W stelt de gemeenteraad
volgende week voor om voor de
laatste optie te kiezen. Hiervoor kan
de gemeente een provinciale sub
sidie aanvragen, waardoor de extra
kosten 100.000 euro lager kunnen
uitvallen. Als tegemoetkoming zou
dan wel een speciale achteringang
voor het Raayland College geschrapt
moeten worden. Ook zullen enkele
aanpassingen in de oude hal komen
te vervallen. Bij de laatste optie
voldoet de hal bovendien aan het
NOC*NSF keurmerk.
Vertraging
Het uitwerken van de gekozen vari
ant zorgt wel voor een vertraging
waardoor de hal pas op z'n vroegst
aan het eind van het jaar in gebruik
kan worden genomen. Dinsdag
17 februari beslist de gemeenteraad.
De levensmiddelenbon ter waarde
van 50 euro is bij de trekking van
de VIP-loterij op dinsdag 10 februari
gevallen op lotnummer 4018465 bij
VIP Veltumse Kleffen (C1000). Op
vertoon van het winnende lot kan
de winnaar zijn prijs ophalen aan de
publieksbalie van het gemeentehuis.
De levensmiddelenbon kan worden
ingewisseld bij deze C1000.
t/m 14 feb.
national
Amnesty Inter-
Ontwerpbesluit
12 februari 2009
Burgemeester en Wethouders van Venray
Colofon
De gemeentepagina is een uitgave
van de gemeente Venray. De
redactie stelt deze pagina samen
met veel aandacht en zorg. Toch
kan niemand aan de inhoud ervan
rechten ontlenen. Overnemen
van artikelen mag alleen met
toestemming van de eindredactie.
Redactie Gemeente Venray
Eindredactie Team Communicatie
gemeente Venray, 52 33 33
Fotografie Mijntje Wismans,
Gé Hirdes Basisontwerp LaVerbe,
Nijmegen Lay-out Studio Accent,
Venray
week 07 adv.indd 19
11-02-2009 15:18:51