Venray. Een stad en
dorp om trots op te zijn!
m
Splitsing reële optie
'Amputatie van
dorp Meerlo'
'Blitterswijck
weer pechdorp'
Raadsvergadering
bij Reindonk
Groet uit Meerlo
Oude foto
Service
rubriek
II
ff
--:r
II
ff
PEEL EN MAAS
Donderdag 17 april 2008 - Pagina 11
Burgemeester Waals:
De gemeenteraad van Meer-
lo-Wanssum buigt zich over
het voorstel van de gemeen
telijke herindeling. In goed
overleg tussen de gemeenten
Meerlo-Wanssum, Venray en
Horst is een splitsing als voor
stel uit de bus gekomen. Ook
de provincie heeft inmiddels
met dit voorstel ingestemd.
Zoals bekend opteerden zowel
Venray als Horst voor een vol
ledige fusie met Meerlo-Wans
sum.
In de aanloop naar het voorstel
dat nu bij de gemeenteraad van
Meerlo-Wanssum ligt, is er inten
sief campagne gevoerd. Venray en
Horst hebben, ieder op hun eigen
wijze, de inwoners van Meerlo-
Wanssum geïnformeerd. Venray
heeft daarbij alle lof gekregen
voor de gepaste wijze waarop het
campagne heeft gevoerd. Dit staat
in schril contrast tot hetgeen er
tijdens de burgeravonden over de
herindeling is geroepen over Ven
ray.
Burgemeester Jos Waals: "Het
heeft me zeer gestoord dat de
goede naam van Venray is bescha
digd. Dit terwijl we aantoonbaar
veel te bieden hebben. Zo ben ik
er trots op dat de regio Venray een
zeer laag percentage werkzoeken
den kent.Trots ook op de gezonde
economische groei die wij hier
realiseren en waarmee iedereen
zijn voordeel kan doen. In Venray,
maar zeer zeker ook in de dorpen.
Ik bewonder mijn medewerkers
op het gemeentehuis omdat zij
dag in dag uit werken aan een
nog betere gemeente.Wat wij hier
met zijn allen voor elkaar krijgen
en gekregen hebben is fantastisch.
Uit tevredenheidonderzoek blijkt
bovendien ook dat de inwoners
Venray als gemeente waarderen.
Kijk bijvoorbeeld naar ons Wmo-
loket. Dat wordt door de gebrui
kers met een 8,4 gewaardeerd.
Zij zijn degenen die het kunnen
weten. Ik denk ook dat het voor
de mensen in Venray niet erg pret
tig is om te worden afgeschilderd
als een inwoner van een gemeente
die de zaken niet goed voor elkaar
heeft. Ik word door mensen aange
sproken die vol ongeloof zijn over
de negatieve berichtgeving. Het
raakt mensen dus echt. Met deze
reactie wil ik dan ook een positief
geluid laten horen als tegenwicht
aan de negatieve uitlatingen. Wij
hebben ons van onze beste kant
laten zien en inhoud gegeven aan
de voordelen die samengaan met
Venray betekenen. Wij hebben
hard gewerkt om de gemeente te
zijn die we nu zijn en dat is een
verdienste van iedereen in Venray
en haar kerkdorpen".
Burgemeester Jos Waals staat in
zijn pleidooi niet alleen. Ook de
ondernemersverenigingen in de
regio zijn een groot voorstander
voor een fusie van Meerlo-Wans
sum met Venray. In een brief aan
het college van B en W en de
gemeenteraad van Meerlo-Wans
sum beklemtonen zij dit stand
punt. De ondernemers spreken
uit ervaring. Er bestaat al een
grote mate van samenwerking tus
sen het bedrijfsleven van Meerlo-
Wanssum en Venray. Ook zijn veel
bedrijven uit Meerlo-Wanssum
gericht op de regio Venray en ze
hebben daar ook veel contacten.
Hetzelfde geldt overigens voor
de inwoners van de regio als het
gaat om faciliteiten. Er wordt veel
gebruik gemaakt van de Venrayse
voorzieningen, zoals scholen,
winkelcentrum, schouwburg,
bioscoop en kunstencentrum.
Al deze instellingen kunnen pro
fiteren van een samenvoeging
van Meerlo-Wanssum en Venray
en het aanbod aan de inwoners
uit de hele regio nog verder ver
beteren. Een samenvoeging van
Meerlo-Wanssum met Venray zien
de ondernemers dan ook als een
versterking van de economische
ontwikkeling.
Bovendien verwacht men voor
de toekomst nog verdere groei
door het aantrekken van nieuwe
bedrijven. Vanuit de ondernemers
verenigingen wordt dan ook een
dringend beroep gedaan om deze
feiten zwaar te laten wegen in de
besluitvorming rondom de herin
deling.
Wat de leefbaarheid in Venray
en de omliggende dorpen betreft,
geven de dorpsraden een duide
lijk signaal af.Al op 10 januari van
dit jaar publiceerde Peel en Maas
een artikel over de relatie van Ven
ray met haar kerkdorpen. Verte
genwoordigers van de dorpsraden
zijn unaniem van mening dat Ven
ray de raden een heel duidelijke
en constructieve rol geeft. Daar
mee hebben de dorpen inmiddels
een stevige vinger in de pap in het
gemeentelijk beleid. Alle dorpen
vinden het zonder meer positief
dat ze nu een goede gespreks
partner van de gemeente zijn. Bij
bijeenkomsten elders in de pro
vincie wordt Venray als lichtend
voorbeeld gezien.
"Ik heb er alle begrip voor dat
mensen hun gevoel willen laten
spreken", benadrukt burgemees
ter Jos Waals. "Het onderstreept
nog maar eens hoe sterk het
onderwerp leeft en hoe betrok
ken mensen zijn. Maar laat dan
ook daadwerkelijk het gevoel
spreken. Ik heb me geërgerd aan
het feit dat er tijdens de burge
ravonden onwaarheden geroe
pen zijn. Ik heb het niet over een
uitspraak van iemand die in zijn
bevlogenheid wat overdrijft. Waar
ik het wel over heb is dat er zon
der enige toelichting of onder
bouwing grove onwaarheden
de wereld in zijn geslingerd. Dat
stoort me als eerste burger van
Venray persoonlijk, maar ik vind
het ook uitermate denigrerend
naar de inwoners van Venray en
mijn medewerkers hier op het
gemeentehuis. Zeker als je daar
bij niet in de gelegenheid wordt
gesteld om er iets tegenin te bren
gen. In de campagne die Venray
heeft gevoerd om zich aan de
inwoners van Meerlo-Wanssum te
presenteren, is altijd een respect
volle toon aangeslagen. Een wijze
van communiceren op basis van
fatsoen en de kracht van het argu
ment. Uiteraard hebben we dit op
een aantrekkelijke wijze verpakt.
Dat is niet meer dan logisch. Maar
nooit hebben we ons laten verlei
den tot valse beloftes of tot het
afbreken van andermans naam.
Dat hebben wij niet nodig omdat
we gewoonweg veel te bieden
hebben als fusiepartner. Juist dat
heeft de boventoon gevoerd."
Studie Universiteit Nijmegen brengt voor- en nadelen in beeld
'De splitsingsvariant heeft
een realiteitswaarde en wordt
door inhoudelijke argumenten
gedragen. Splitsing van gemeen
ten komt ook regelmatig voor,
met name in situaties waarin de
gemeente Meerlo-Wanssum zich
nu bevindt. Op termijn lijkt deze
optie ook beleidsmatige en ope
rationele voordelen te (kunnen)
bieden. Splitsing is bijgevolg een
realistisch alternatief. De uitkom
sten van de burgerraadpleging
door de dorpsraden van Meerlo-
Wanssum bieden ook steun aan
dit standpunt. Dit alles maakt dat
het niet verstandig is om de optie
splitsing nu terzijde te stellen. De
enige reden om in deze fase de
afsplitsingsvariant af te strepen
komt naar ons oordeel vooral
voort uit politieke afwegingen,
emotie en een bestuurlijk-politie
ke oriëntatie op de korte termijn'.
Tot deze conclusie komen mr. dr.
Hansko Broeksteeg en prof. mr. dr.
Raymond Schlössels, die respec
tievelijk als hoofddocent staats-
en bestuursrecht en hoogleraar
staats- en bestuursrecht aan de
Radboud Universiteit in Nijmegen
verbonden zijn.
De wetenschappelijke mede
werkers van de Radboud Universi
teit in Nijmegen kregen eind maart
van het CDA Meerlo-Wanssum
het verzoek om op basis van een
quick-scan een visie te geven op
de zogeheten splitsingsvariant van
de huidige gemeente Meerlo-Wans
sum. Uitgangspunt hierbij was
de analyse in het rapport van Van
Naem Partners, dat in opdracht
van de raad alle plussen en minnen
van onder meer de fusievarianten
(splitsing, totale fusie met Horst of
Venray) onderzocht. De onderzoe
kers richten zich op verzoek van
de CDA-fractie, die in tegenstelling
tot PK Meerlo-Wanssum, GP'94
en PvdA - en tot vorige week het
college van B en W - steeds voor
een splitsing van de gemeente
Meerlo-Wanssum is geweest, op
deze variant. Volgens Broeksteeg
en Schlössels is 'splitsing een reële
optie die wordt ondersteund door
inhoudelijke argumenten. Juist
omdat de huidige gemeente een
zogenoemde dubbele oriëntatie
kent zijn er diverse redenen om
splitsing als optie serieus in over
weging te nemen. Deze dubbele
oriëntatie kan naar ons oordeel
geenszins worden ontkend en
komt tot uitdrukking in vele soci
aal-economische en geografische
kenmerken, inwonersoriëntatie
en in bestaande samenwerkings
verbanden, zowel met Horst aan
de Maas als Venray'Volgens de
onderzoekers kent zowel een
indeling bij Horst als Venray nade
len die elkaar in evenwicht lijken
te houden. Ze onderschrijven ook
op hoofdlijnen de conclusie van
Van Naem Partners 'dat split
sing bepaald geen minderwaar
dige optie is'.'Wat bestuurskracht
betreft, kan deze optie naar ons
oordeel met de twee andere opties
concurreren. Van belang is dat de
splitsingsvariant is gebaseerd op
inhoud'. Het realiseren van een
nieuwe bestuurlijke organisatie is
volgens de onderzoekers ook geen
'autonoom doel dat louter kan
worden gedragen door 'bedrijfs
economische' en 'organisatorische'
afwegingen'. Ze kunnen zich dan
ook vinden in de conclusie van
Van Naem Partners dat voor een
fusie op basis van splitsing van
Meerlo-Wanssum spreken de ver
sterking van de identiteit van de
fusiepartners en het tegengaan van
versnippering van speerpunten.
'Met name op termijn verwachten
wij meer (inhoudelijke) voordelen
van splitsing dan van herindeling
van de gemeente in haar geheel'.
Hierbij komt volgens Broek
steeg en Schlössels dat de huidige
gemeente vanuit bestuurlijk-his
torisch oogpunt geen duurzame
eenheid is. Zij kwam eind jaren
zestig tot stand door een fusie van
de gemeenten Meerlo en Wans-
sum die reeds een eigen oriëntatie
kenden. Ook vinden de onder
zoekers dat door een herindeling
van de volledige gemeente een
onevenwichtige samenstelling
dreigt van de nieuw te vormen
gemeente. 'Beide fusies, zowel
met Horst aan de Maas - dat zich
ook nog voorbereidt op een fusie
met Sevenum - als die met Venray
leiden tot een gemeente met veel
dorpen en wijken'. Maar er zijn
ook nadelen verbonden aan een
splitsing van de gemeente. Dit zijn
volgens de onderzoekers echter
vooral nadelen van organisatori
sche en administratieve aard. En
als er gesproken wordt over bij
voorbeeld het eventueel ontvlech
ten van sportaccommodaties of
verenigingen, dan zijn dat volgens
Broeksteeg en Schlössels nadelen
die zich voordoen op de korte en
middellange termijn, die tevens
voorkomen kunnen worden door
goede afspraken te maken met de
beoogde fusiepartners. Ook schat
ten ze in dat de harmonisatie van
'standaardwerkzaamheden' als
onder meer regelgeving, belasting
tarieven, accommodatiebeleid en
talrijke andere beleidsargumenten
ook in het geval van splitsing een
haalbare kaart is. 'Andere voor
beelden van gemeentelijke split
sing tonen dit ook aan'.
Verder is het volgens de onder
zoekers zo 'dat het splitsen van
diverse informatiebestanden voor
al een elektronische aangelegen
heid is'. Broeksteeg en Schlössels
zetten ook vraagtekens bij het in
hun ogen niet door voldoende
argumenten onderbouwde voor
spelling van het onderzoeks
bureau dat de splitsingsvariant
veel druk legt op de betrokken
bestuurlijk-ambtelijke organisaties,
omdat de aandacht moet worden
verdeeld over twee (of in het geval
van Horst aan de Maas zelfs drie)
herindelingen. Dit zou volgens
Van Naem Partners niet alleen
leiden tot een capaciteitsreductie,
maar ook verlammend werken en
leiden tot het snel leeglopen van
de organisatie. De conclusie dat
het ambtelijke apparaat tijdens de
voorbereidingen op de fusie door
splitsing min of meer onbruikbaar
zou zijn, vinden de wetenschappe
lijk medewerkers 'overtrokken'. Er
zullen volgens hen natuurlijk pri
oriteiten moeten worden gesteld
in die zin dat de ambtelijke capa
citeit tijdelijk zoveel als mogelijk
op het herindelingsproces wordt
gericht. 'Hierbij ligt het voor de
hand om in geval van een keuze
voor splitsing twee projectgroe
pen in te stellen met een eigen
opdracht. Noodzakelijke (tijdelij
ke) expertise kan zonodig worden
ingehuurd om deze projectgroe
pen te ondersteunen'. Ook zien de
onderzoekers niet in waarom het
risico van leegloop van de organi
satie in geval van splitsing groter
zou zijn dan in geval van een her
indeling van de gehele gemeente.
'Ieder proces van herindeling gaat
immers samen met verloop in het
personeelbestand', aldus Broek
steeg en Schlössels, die in hun
quick-scan wijzen op het belang
van een duidelijk sociaal plan
waarin de ambtenaren zekerheid
wordt geboden. De opmerking in
het rapport van Van Naem Part
ners dat de ambtelijke organisatie
niet is gediend bij splitsing, wordt
volgens de wetenschappers niet
onderbouwd met steekhoudende
argumenten. 'Een frisse start lijkt
zelfs eerder mogelijk indien de
bestaande organisatie wordt opge
splitst'.
Prof. mr. dr. Raymond Schlössels
vertelt in een reactie dat een
splitsingsvariant 'het verdient om
zeer serieus te worden genomen'.
"Vaak wordt een splitsing van
een gemeente te snel aan de kant
geschoven. Ook in Meerlo-Wans
sum lijkt een politieke beslissing
te zijn genomen, terwijl er genoeg
argumenten zijn om juist voor een
splitsing van deze gemeente te kie
zen. We hebben gekeken naar de
voor- en nadelen van een splitsing
voor de gemeente Meerlo-Wans
sum en komen net als Van Naem
Partners tot de conclusie dat de
optie splitsing van de gemeente
een reële optie is. Er zijn genoeg
argumenten om voor een splitsing
te kiezen, kijk bijvoorbeeld maar
naar de uitslag van de dorpspeilin
gen waaruit blijkt dat de meningen
verdeeld zijn. Een groot deel van
het volk wil naar Horst, maar toch
ook een substantieel deel naar
Venray." Volgens Schlössels komt
een splitsing van een gemeente
in Nederland 'vaker voor dan men
denkt'. "Dat blijkt ook uit ons
empirisch onderzoek.' De onder
zoekers hebben niet alleen het
rapport van Van Naem Partners
bekeken, maar ook op internet
naar informatie over gesplitste
gemeenten gezocht. Ook werden
telefonisch inlichtingen ingewon
nen bij gesplitste gemeenten. En
bij het ministerie is een lijst met
gesplitste gemeenten opgevraagd,
die ook is opgenomen in het rap
port. "Daaruit kunnen wij alleen
maar concluderen dat het wel
meevalt met de nadelen die aan
een splitsing verbonden zijn. Split
sing kan op de langere termijn
juist gunstig zijn voor de gemeen
te Meerlo-Wanssum."
Fractievoorzitter Rob van der
Heijden van het CDA is natuurlijk
blij met de steun in de rug voor de
splitsingsvariant."Tot nu toe heb
ben we alleen maar gehad over de
nadelen van een splitsing, maar
uit deze studie blijkt dat splitsing
een heel reële optie is. Er zijn
genoeg argumenten voor een split
sing. Wat ik hoopt, is uitgekomen.
Maar als de optie splitsing door
de onderzoekers was afgeschoten,
dan hadden we als partij daaruit
ook onze conclusies getrokken."
Van der Heijden hoopt dat de
analyse de ogen van de andere
partijen opent. "Want splitsing
hoeft helemaal niet zo negatief te
zijn als steeds is aangenomen. Veel
negatieve punten worden in deze
quick-scan weerlegt."
Buurt en SV United bezorgd over splitsingsvoorstel college
Woordvoerder Mart Poels
uitte maandagavond tijdens
de raadsvergadering namens
de bewoners van de stra
ten Moleneind, Bergsbos en
Pluisberg in Meerlo zijn grote
zorgen over het voorstel van
het college van B en W om de
gemeente Meerlo-Wanssum
op te splitsen. Want door dit
besluit zijn ze straks Meerlo-
naar af, zo betoogde hij. "We
worden straks geamputeerd
van Meerlo."
Ook voorzitter Arie Janssen van
SV United is het collegevoorstel
helemaal in het verkeerde keelgat
geschoten. "Het college stelt voor
om de gemeenschap Meerlo het
sportpark af te nemen. 'Mielderse'
mensen hebben bloed zweet en
tranen gelaten om het sportpark
van Meerlo te maken tot wat het
nu is, een onlosmakelijk deel van
'Mieldere an de bek'. Met één
pennenstreek wordt het sport
park Bergsbos geamputeerd van
Meerlo en dat de SV-United- vrij
willigers heel veel pijn. Ampute
ren voelt net effe anders dan op
termijn vrijwillig de twee huidige
sportparken te verlaten voor één
nieuw multifunctioneel sportpark,
wat ons betreft op de Helling.
Amputatie gaat ons veel vrijwilli
gers kosten."
Wat is er aan de hand? Waarom
spreken zowel Poels als Janssen
over amputatie? Hun bezorgd
heid komt voort uit het voorstel
van het college van B en W waarin
de grens voor een eventuele split
sing is gebaseerd op de grenzen
van het winterbed van de Maas-
arm die over enkele jaren weer
wordt gereactiveerd. En die loopt
momenteel vlak langs de grens van
de bebouwde kom in Meerlo. Met
als gevolg dat Poels en een aantal
andere gezinnen over een aantal
jaren geen deel meer zouden uit
maken van de dorpsgemeenschap
Meerlo en ook het sportpark op
het grondgebied van de gemeente
Venray zou komen te liggen.
Maar zover lijkt het niet te
komen.Want maandagavond kreeg
het splitsingsvoorstel van het col
lege van B en W totaal geen steun
van de raad. PK lijkt voor een tota
le fusie met Venray te gaan, GP'94
voor een complete fusie met Horst
aan de Maas, net als de Partij van
de Arbeid. De PvdA is als tweede
optie bereid te kiezen voor een
splitsing van de gemeente Meerlo-
Wanssum, maar heeft nog besluit
genomen op welke manier: op
basis van de grenzen van het win
terbed of de oude gemeentegren
zen. Die laatste splitsingsvariant
geniet de voorkeur van het CDA,
dat kiest voor de historische uit
gangssituatie van 1969: de voor
malige gemeente Wanssum (Wans-
sum, Geijsteren) naar Venray en
de voormalige gemeente Meerlo
(Tienray, Swolgen, Meerlo, Blitters-
wijck) naar Horst aan de Maas. En
ook GP'94, zoals gezegd een voor
stander van een totale fusie met
Horst aan de Maas, vraagt zich af
waarom Blitterswijck naar Venray
moet. De partij heeft geen goed
woord over voor het voorstel van
het college van B en W waarin Blit
terswijck naar Venray wordt gedi
rigeerd en de grens voor een even
tuele splitsing wordt getrokken op
het winterbed van de Maasarm
die over enkele jaren weer wordt
gereactiveerd. Het lijkt er dus op
dat Poels en co en 'Bergsbos' niet
worden 'verbannen' uit hun eigen
dorp. Want als er toch nog wordt
gekozen voor splitsing, dan lijkt
een meerderheid van de partijen
te kiezen voor een splitsing op
basis van de oude gemeentegren
zen. Komende maandag neemt de
gemeenteraad hét besluit over de
toekomst van de gemeente Meer
lo-Wanssum en zal blijken of Poels
en zijn buren én sportpark Bergs
bos tot de Meerlose gemeenschap
blijven behoren.
Dorpsraad: collegevoorstel komt niet tegemoet aan wens dorp
De dorpsraad van Blitters
wijck vindt dat de politiek in
de gemeente Meerlo-Wanssum
niet moet instemmen met het
fusievoorstel van het college
van B en W. Dat koos vorige
week voor een splitsing van
de gemeente Meerlo-Wans
sum. Geijsteren, Wanssum en
Blitterswijck komen, als het
aan het college ligt, bij Venray,
terwijl de andere drie dorpen
(Meerlo, Tienray en Swolgen)
bij Horst aan de Maas worden
gevoegd.
Maar daarmee komt het college
niet tegemoet aan de wens van
Blitterswijck, aldus de dorpsraad,
die in een brief aan de politiek en
de colleges van Horst aan de Maas
en Venray onder meer verwijst
naar de uitslag van de vorige week
gehouden dorpspeiling. Daaruit
blijkt dat het overgrote deel (73,5
procent) van de inwoners van
Blitterswijck liever fuseert met de
gemeente Horst aan de Maas. Ook
past het beleid van die gemeente
volgens de dorpsraad beter bij
Blitterswijck. 'Dat spreekt zich
namelijk duidelijker uit voor de
ontwikkeling en het behoud van
basisvoorzieningen per dorp zoals
basisschool, gemeenschapshuis,
sportzaal en buitensportaccom
modatie'. Ook is het project van
de reactivering van de oude Maas-
arm, wat voor het college van B
en W samen met het megaproject
Het Nieuwe Wanssum doorslagge
vend is geweest om Blitterswijck
bij Venray te voegen, volgens de
dorpsraad in betere handen bij
één gemeente: Horst aan de Maas.
'Omdat deze gemeente dan de
regie kan voeren over het totale
gebied, van de Maasoevers vanaf
de gemeente Venlo tot aan de pro
vinciale grens met Noord-Brabant.
Het gaat hierbij immers niet alleen
om de belangen van de haven van
Wanssum, maar ook om beveili
ging tegen hoge waterstanden,
recreatieve ontwikkelingen, de
aanleg van fietsroutes, wandelrou
tes en een samenhangende land
schapsontwikkeling'.
Maandagavond tijdens de raads
vergadering wees dorpsraadvoor
zitter Toon van Heesch de fracties
en het college van B en W nog
maals op de voorkeur van Blit
terswijck voor Horst aan de Maas.
"De verschillen tussen de twee
gemeente zijn erg klein, dus moet
de mening van de burger doorslag
gevend zijn. Het vertrouwen van
Blitterswijck in de politiek wordt
door dit collegevoorstel opnieuw
op de proef gesteld. Blitterswijck
blijft weer in de kou staan en het
wordt weer als hét pechdorp aan
gewezen." Zoals bekend neemt de
politiek op maandag 21 april het
definitieve besluit over de toe
komst van de gemeente Meerlo-
Wanssum. Maar er zal nog heel
wat moeten gebeuren wil de raad
komen tot een breed gedragen
fusiebesluit. De raadsfracties toon
den zich maandagavond namelijk
hopeloos verdeeld en er is nog
geen duidelijke voorkeur voor een
van de drie mogelijke fusievarian
ten: Venray, Horst aan de Maas of
splitsing.
In de gemeente Meerlo-Wans
sum wordt op dit moment volop
gediscussieerd over de herinde
ling. De gemeente wil graag herin
delen, maar de vraag is hoe. Gaat
Meerlo-Wanssum fuseren met
Venray, met Horst aan de Maas of
wordt de gemeente opgesplitst
en verdeeld tussen deze twee
gemeenten?
Afgelopen maandag heeft de
gemeenteraad al een uitgebreide
discussie gevoerd.
Op maandag 21 april wordt er
in de gemeenteraad verder gedis
cussieerd over de toekomst van
de gemeente. Radio Reindonk is
ook hierbij weer live aanwezig.
Vanaf 20.00 uur kunt u live luis
teren naar een verslag van de
gemeenteraadsvergadering van
uit het gemeentehuis in Meerlo.
Radio Reindonk is op de kabel te
beluisteren via de frequentie 87.5.
In de ether vanuit Horst via 107.1
MHz en vanuit Wanssum via 105.6
MHz.TV Reindonk is via de kabel
te ontvangen in de gehele regio
op kanaal 22+ ofwel 480.00 MHz.
Een fraai oud plaatje van de
karakteristieke brug aan 't Brug-
eind in Meerlo, waaraan 't Brug-
eind natuurlijk ook zijn naam te
danken heeft.
Foto: archief heemkundevereni-
ging Meerlo-Wanssum.
Verloskundigenpraktijk
Horst en Maasdorpen.
Gemeenten Horst aan de Maas en
Meerlo-Wanssum.
Margo Vermazeren,Almut
Raaijmakers, Marlon Theunissen
en MarjonTruijen.
U kunt in alle gevallen bellen met
tel.nr: 077-3981450 b.g.g.
0478-522222.Voor het maken
van afspraken kunt u het beste
bellen op dinsdag, woensdag
morgen of donderdag.
Huisartsenpraktijk Meerlo,
Pastoor Janssenstraat 3,
5864 BL Meerlo, tel: 691367
Spoedgevallen: tel: 692300;
tijdens de uren dat de praktijk
geopend is.Artsen:
Dr F.J.P. van Arensbergen,
Dr P.H.A.J. Joosten,
Dr M.O.S.E. Schoenmaekers en
Dr. C.H.A.M. Engels
Spreekuren: uitsluitend op
afspraak
Apotheek Maasdorpen:
Beatrixstraat la, 5864AG Meerlo,
tel: 530080
Openingstijdens ma-vrij van 8.30-
17.30 uur, za van 10.00-12.00
uur en van 17.00 tot 18.00 uur,
spoedrecepten:
Apotheek Antoniusveld
Stationsstraat 60d Venray.
EHBO:
Secr: Oude Heerweg 30,5863 AE
Blitterswijck, tel: 531346
Fysiotherapie:
Praktijk voor fysiotherapie Meer
lo-Wanssum, Constantijnstraat 7,
5864 BT Meerlo, tel: 691726,
fax: 692626,
e-mail: fysiomeerlo@hetnet.nl
Psycholoog/ -therapeut:
Mw A.G.M. van Mieghem-
Smorenburg, Legert 15,5866 CG,
Swolgen, tel: 692532,
e-mailmieghem@ worldonlinenl
Spreekuur: volgens afspraak.
Informatiecentrum
Geestelijke Gezondheid
Stationsweg 46,5803 AC Venray
Tel: 0478-527066.
E-mail: igg@ggznml.nl
Openingstijden
Maandag t/m vrijdag
van 09.00 tot 12.00 uur en
van 13.00 tot 16.00 uur.
Kruisvereniging:
Het Groene Kruis Noord-
Limburg, Drie Decembersingel
48, Postbus 3165,5902 RGVenlo.
Bureau Klantenservice:
bereikbaar tijdens kantooruren
(inclusief ledenadministratie),
tel: 077-3209595.
Rode Kruis:
Nederlandse Rode Kruis,
afdeling Meerlo
Gebouw: Dorpbroekstraat 9a,
5864 CP Meerlo, tel: 692755.
Secretaris: W Baken, Hoofdstraat
40a, 5864 BG Meerlo.
Tandartsen:
S. H.Tan, De Kievit 8a, 5864 BX
Meerlo, tel: 692231 Spreekuur:
volgens afspraak.
Hulpverlening:
Kindertelefoon, tel: 0800-0432
(dagelijks bereikbaar van 14.00
tot 20.00 uur)
SOS Telefonische Hulpdienst:
077-3548888
Buro Slachtofferhulp Noord- en
Midden-Limburg,
tel: 077-3548030
Buro Jeugdzorg, Noorderhof 14,
5804 BV Venray, tel: 517484
Advies- en Meldpunt Kindermis
handeling, Postbus 219,5913 ST
Venlo, tel: 077-3875829.
Verslavingszorg Noord-Limburg,
tel: 077-3548200
Ziekenvervoer: 077-3575757
Ongevallen: 112
Nationale Vereniging
De Zonnebloem
Afdeling De Driehoek
Meerlo-Tienray-Swolgen,
Meeuwstraat 16,
5854 GD Bergen.
Voor bezoekwerk:
tel. 0478-692364
Synthese unit Horst
Bemmelstraat 2, 5961 HN Horst,
tel. 077-3978500, fax 077-3978505,
email: unithorst@synthese.nl.
www.synthese.nl
Ouderenadviseur voor infor
matie, advies en bemiddeling.
Voor tel. afspraak 077-3978500.
Steunpunt voor Mantelzor-
gers. Inloopbijeenkomst elke
derde dinsdag van de maand van
10.00 - 12.00 uur. Tevens op die
dag avondopenstelling van 19-30
-21.30 uur.
Algemeen Maatschappelijk
Werk. Voor tel. afspraak 077-
3978500.
Spreekuur op maandag t/m vrij
dag van 09-00-10.00 uur.
V ri j willigerscentraleOpenings-
tijden: ma., di. en do. van 10.00-
12.30 uur.
Meerlo-Wanssum