Venray. Een stad en dorp om trots op te zijn! m Splitsing reële optie 'Amputatie van dorp Meerlo' 'Blitterswijck weer pechdorp' Raadsvergadering bij Reindonk Groet uit Meerlo Oude foto Service rubriek II ff --:r II ff PEEL EN MAAS Donderdag 17 april 2008 - Pagina 11 Burgemeester Waals: De gemeenteraad van Meer- lo-Wanssum buigt zich over het voorstel van de gemeen telijke herindeling. In goed overleg tussen de gemeenten Meerlo-Wanssum, Venray en Horst is een splitsing als voor stel uit de bus gekomen. Ook de provincie heeft inmiddels met dit voorstel ingestemd. Zoals bekend opteerden zowel Venray als Horst voor een vol ledige fusie met Meerlo-Wans sum. In de aanloop naar het voorstel dat nu bij de gemeenteraad van Meerlo-Wanssum ligt, is er inten sief campagne gevoerd. Venray en Horst hebben, ieder op hun eigen wijze, de inwoners van Meerlo- Wanssum geïnformeerd. Venray heeft daarbij alle lof gekregen voor de gepaste wijze waarop het campagne heeft gevoerd. Dit staat in schril contrast tot hetgeen er tijdens de burgeravonden over de herindeling is geroepen over Ven ray. Burgemeester Jos Waals: "Het heeft me zeer gestoord dat de goede naam van Venray is bescha digd. Dit terwijl we aantoonbaar veel te bieden hebben. Zo ben ik er trots op dat de regio Venray een zeer laag percentage werkzoeken den kent.Trots ook op de gezonde economische groei die wij hier realiseren en waarmee iedereen zijn voordeel kan doen. In Venray, maar zeer zeker ook in de dorpen. Ik bewonder mijn medewerkers op het gemeentehuis omdat zij dag in dag uit werken aan een nog betere gemeente.Wat wij hier met zijn allen voor elkaar krijgen en gekregen hebben is fantastisch. Uit tevredenheidonderzoek blijkt bovendien ook dat de inwoners Venray als gemeente waarderen. Kijk bijvoorbeeld naar ons Wmo- loket. Dat wordt door de gebrui kers met een 8,4 gewaardeerd. Zij zijn degenen die het kunnen weten. Ik denk ook dat het voor de mensen in Venray niet erg pret tig is om te worden afgeschilderd als een inwoner van een gemeente die de zaken niet goed voor elkaar heeft. Ik word door mensen aange sproken die vol ongeloof zijn over de negatieve berichtgeving. Het raakt mensen dus echt. Met deze reactie wil ik dan ook een positief geluid laten horen als tegenwicht aan de negatieve uitlatingen. Wij hebben ons van onze beste kant laten zien en inhoud gegeven aan de voordelen die samengaan met Venray betekenen. Wij hebben hard gewerkt om de gemeente te zijn die we nu zijn en dat is een verdienste van iedereen in Venray en haar kerkdorpen". Burgemeester Jos Waals staat in zijn pleidooi niet alleen. Ook de ondernemersverenigingen in de regio zijn een groot voorstander voor een fusie van Meerlo-Wans sum met Venray. In een brief aan het college van B en W en de gemeenteraad van Meerlo-Wans sum beklemtonen zij dit stand punt. De ondernemers spreken uit ervaring. Er bestaat al een grote mate van samenwerking tus sen het bedrijfsleven van Meerlo- Wanssum en Venray. Ook zijn veel bedrijven uit Meerlo-Wanssum gericht op de regio Venray en ze hebben daar ook veel contacten. Hetzelfde geldt overigens voor de inwoners van de regio als het gaat om faciliteiten. Er wordt veel gebruik gemaakt van de Venrayse voorzieningen, zoals scholen, winkelcentrum, schouwburg, bioscoop en kunstencentrum. Al deze instellingen kunnen pro fiteren van een samenvoeging van Meerlo-Wanssum en Venray en het aanbod aan de inwoners uit de hele regio nog verder ver beteren. Een samenvoeging van Meerlo-Wanssum met Venray zien de ondernemers dan ook als een versterking van de economische ontwikkeling. Bovendien verwacht men voor de toekomst nog verdere groei door het aantrekken van nieuwe bedrijven. Vanuit de ondernemers verenigingen wordt dan ook een dringend beroep gedaan om deze feiten zwaar te laten wegen in de besluitvorming rondom de herin deling. Wat de leefbaarheid in Venray en de omliggende dorpen betreft, geven de dorpsraden een duide lijk signaal af.Al op 10 januari van dit jaar publiceerde Peel en Maas een artikel over de relatie van Ven ray met haar kerkdorpen. Verte genwoordigers van de dorpsraden zijn unaniem van mening dat Ven ray de raden een heel duidelijke en constructieve rol geeft. Daar mee hebben de dorpen inmiddels een stevige vinger in de pap in het gemeentelijk beleid. Alle dorpen vinden het zonder meer positief dat ze nu een goede gespreks partner van de gemeente zijn. Bij bijeenkomsten elders in de pro vincie wordt Venray als lichtend voorbeeld gezien. "Ik heb er alle begrip voor dat mensen hun gevoel willen laten spreken", benadrukt burgemees ter Jos Waals. "Het onderstreept nog maar eens hoe sterk het onderwerp leeft en hoe betrok ken mensen zijn. Maar laat dan ook daadwerkelijk het gevoel spreken. Ik heb me geërgerd aan het feit dat er tijdens de burge ravonden onwaarheden geroe pen zijn. Ik heb het niet over een uitspraak van iemand die in zijn bevlogenheid wat overdrijft. Waar ik het wel over heb is dat er zon der enige toelichting of onder bouwing grove onwaarheden de wereld in zijn geslingerd. Dat stoort me als eerste burger van Venray persoonlijk, maar ik vind het ook uitermate denigrerend naar de inwoners van Venray en mijn medewerkers hier op het gemeentehuis. Zeker als je daar bij niet in de gelegenheid wordt gesteld om er iets tegenin te bren gen. In de campagne die Venray heeft gevoerd om zich aan de inwoners van Meerlo-Wanssum te presenteren, is altijd een respect volle toon aangeslagen. Een wijze van communiceren op basis van fatsoen en de kracht van het argu ment. Uiteraard hebben we dit op een aantrekkelijke wijze verpakt. Dat is niet meer dan logisch. Maar nooit hebben we ons laten verlei den tot valse beloftes of tot het afbreken van andermans naam. Dat hebben wij niet nodig omdat we gewoonweg veel te bieden hebben als fusiepartner. Juist dat heeft de boventoon gevoerd." Studie Universiteit Nijmegen brengt voor- en nadelen in beeld 'De splitsingsvariant heeft een realiteitswaarde en wordt door inhoudelijke argumenten gedragen. Splitsing van gemeen ten komt ook regelmatig voor, met name in situaties waarin de gemeente Meerlo-Wanssum zich nu bevindt. Op termijn lijkt deze optie ook beleidsmatige en ope rationele voordelen te (kunnen) bieden. Splitsing is bijgevolg een realistisch alternatief. De uitkom sten van de burgerraadpleging door de dorpsraden van Meerlo- Wanssum bieden ook steun aan dit standpunt. Dit alles maakt dat het niet verstandig is om de optie splitsing nu terzijde te stellen. De enige reden om in deze fase de afsplitsingsvariant af te strepen komt naar ons oordeel vooral voort uit politieke afwegingen, emotie en een bestuurlijk-politie ke oriëntatie op de korte termijn'. Tot deze conclusie komen mr. dr. Hansko Broeksteeg en prof. mr. dr. Raymond Schlössels, die respec tievelijk als hoofddocent staats- en bestuursrecht en hoogleraar staats- en bestuursrecht aan de Radboud Universiteit in Nijmegen verbonden zijn. De wetenschappelijke mede werkers van de Radboud Universi teit in Nijmegen kregen eind maart van het CDA Meerlo-Wanssum het verzoek om op basis van een quick-scan een visie te geven op de zogeheten splitsingsvariant van de huidige gemeente Meerlo-Wans sum. Uitgangspunt hierbij was de analyse in het rapport van Van Naem Partners, dat in opdracht van de raad alle plussen en minnen van onder meer de fusievarianten (splitsing, totale fusie met Horst of Venray) onderzocht. De onderzoe kers richten zich op verzoek van de CDA-fractie, die in tegenstelling tot PK Meerlo-Wanssum, GP'94 en PvdA - en tot vorige week het college van B en W - steeds voor een splitsing van de gemeente Meerlo-Wanssum is geweest, op deze variant. Volgens Broeksteeg en Schlössels is 'splitsing een reële optie die wordt ondersteund door inhoudelijke argumenten. Juist omdat de huidige gemeente een zogenoemde dubbele oriëntatie kent zijn er diverse redenen om splitsing als optie serieus in over weging te nemen. Deze dubbele oriëntatie kan naar ons oordeel geenszins worden ontkend en komt tot uitdrukking in vele soci aal-economische en geografische kenmerken, inwonersoriëntatie en in bestaande samenwerkings verbanden, zowel met Horst aan de Maas als Venray'Volgens de onderzoekers kent zowel een indeling bij Horst als Venray nade len die elkaar in evenwicht lijken te houden. Ze onderschrijven ook op hoofdlijnen de conclusie van Van Naem Partners 'dat split sing bepaald geen minderwaar dige optie is'.'Wat bestuurskracht betreft, kan deze optie naar ons oordeel met de twee andere opties concurreren. Van belang is dat de splitsingsvariant is gebaseerd op inhoud'. Het realiseren van een nieuwe bestuurlijke organisatie is volgens de onderzoekers ook geen 'autonoom doel dat louter kan worden gedragen door 'bedrijfs economische' en 'organisatorische' afwegingen'. Ze kunnen zich dan ook vinden in de conclusie van Van Naem Partners dat voor een fusie op basis van splitsing van Meerlo-Wanssum spreken de ver sterking van de identiteit van de fusiepartners en het tegengaan van versnippering van speerpunten. 'Met name op termijn verwachten wij meer (inhoudelijke) voordelen van splitsing dan van herindeling van de gemeente in haar geheel'. Hierbij komt volgens Broek steeg en Schlössels dat de huidige gemeente vanuit bestuurlijk-his torisch oogpunt geen duurzame eenheid is. Zij kwam eind jaren zestig tot stand door een fusie van de gemeenten Meerlo en Wans- sum die reeds een eigen oriëntatie kenden. Ook vinden de onder zoekers dat door een herindeling van de volledige gemeente een onevenwichtige samenstelling dreigt van de nieuw te vormen gemeente. 'Beide fusies, zowel met Horst aan de Maas - dat zich ook nog voorbereidt op een fusie met Sevenum - als die met Venray leiden tot een gemeente met veel dorpen en wijken'. Maar er zijn ook nadelen verbonden aan een splitsing van de gemeente. Dit zijn volgens de onderzoekers echter vooral nadelen van organisatori sche en administratieve aard. En als er gesproken wordt over bij voorbeeld het eventueel ontvlech ten van sportaccommodaties of verenigingen, dan zijn dat volgens Broeksteeg en Schlössels nadelen die zich voordoen op de korte en middellange termijn, die tevens voorkomen kunnen worden door goede afspraken te maken met de beoogde fusiepartners. Ook schat ten ze in dat de harmonisatie van 'standaardwerkzaamheden' als onder meer regelgeving, belasting tarieven, accommodatiebeleid en talrijke andere beleidsargumenten ook in het geval van splitsing een haalbare kaart is. 'Andere voor beelden van gemeentelijke split sing tonen dit ook aan'. Verder is het volgens de onder zoekers zo 'dat het splitsen van diverse informatiebestanden voor al een elektronische aangelegen heid is'. Broeksteeg en Schlössels zetten ook vraagtekens bij het in hun ogen niet door voldoende argumenten onderbouwde voor spelling van het onderzoeks bureau dat de splitsingsvariant veel druk legt op de betrokken bestuurlijk-ambtelijke organisaties, omdat de aandacht moet worden verdeeld over twee (of in het geval van Horst aan de Maas zelfs drie) herindelingen. Dit zou volgens Van Naem Partners niet alleen leiden tot een capaciteitsreductie, maar ook verlammend werken en leiden tot het snel leeglopen van de organisatie. De conclusie dat het ambtelijke apparaat tijdens de voorbereidingen op de fusie door splitsing min of meer onbruikbaar zou zijn, vinden de wetenschappe lijk medewerkers 'overtrokken'. Er zullen volgens hen natuurlijk pri oriteiten moeten worden gesteld in die zin dat de ambtelijke capa citeit tijdelijk zoveel als mogelijk op het herindelingsproces wordt gericht. 'Hierbij ligt het voor de hand om in geval van een keuze voor splitsing twee projectgroe pen in te stellen met een eigen opdracht. Noodzakelijke (tijdelij ke) expertise kan zonodig worden ingehuurd om deze projectgroe pen te ondersteunen'. Ook zien de onderzoekers niet in waarom het risico van leegloop van de organi satie in geval van splitsing groter zou zijn dan in geval van een her indeling van de gehele gemeente. 'Ieder proces van herindeling gaat immers samen met verloop in het personeelbestand', aldus Broek steeg en Schlössels, die in hun quick-scan wijzen op het belang van een duidelijk sociaal plan waarin de ambtenaren zekerheid wordt geboden. De opmerking in het rapport van Van Naem Part ners dat de ambtelijke organisatie niet is gediend bij splitsing, wordt volgens de wetenschappers niet onderbouwd met steekhoudende argumenten. 'Een frisse start lijkt zelfs eerder mogelijk indien de bestaande organisatie wordt opge splitst'. Prof. mr. dr. Raymond Schlössels vertelt in een reactie dat een splitsingsvariant 'het verdient om zeer serieus te worden genomen'. "Vaak wordt een splitsing van een gemeente te snel aan de kant geschoven. Ook in Meerlo-Wans sum lijkt een politieke beslissing te zijn genomen, terwijl er genoeg argumenten zijn om juist voor een splitsing van deze gemeente te kie zen. We hebben gekeken naar de voor- en nadelen van een splitsing voor de gemeente Meerlo-Wans sum en komen net als Van Naem Partners tot de conclusie dat de optie splitsing van de gemeente een reële optie is. Er zijn genoeg argumenten om voor een splitsing te kiezen, kijk bijvoorbeeld maar naar de uitslag van de dorpspeilin gen waaruit blijkt dat de meningen verdeeld zijn. Een groot deel van het volk wil naar Horst, maar toch ook een substantieel deel naar Venray." Volgens Schlössels komt een splitsing van een gemeente in Nederland 'vaker voor dan men denkt'. "Dat blijkt ook uit ons empirisch onderzoek.' De onder zoekers hebben niet alleen het rapport van Van Naem Partners bekeken, maar ook op internet naar informatie over gesplitste gemeenten gezocht. Ook werden telefonisch inlichtingen ingewon nen bij gesplitste gemeenten. En bij het ministerie is een lijst met gesplitste gemeenten opgevraagd, die ook is opgenomen in het rap port. "Daaruit kunnen wij alleen maar concluderen dat het wel meevalt met de nadelen die aan een splitsing verbonden zijn. Split sing kan op de langere termijn juist gunstig zijn voor de gemeen te Meerlo-Wanssum." Fractievoorzitter Rob van der Heijden van het CDA is natuurlijk blij met de steun in de rug voor de splitsingsvariant."Tot nu toe heb ben we alleen maar gehad over de nadelen van een splitsing, maar uit deze studie blijkt dat splitsing een heel reële optie is. Er zijn genoeg argumenten voor een split sing. Wat ik hoopt, is uitgekomen. Maar als de optie splitsing door de onderzoekers was afgeschoten, dan hadden we als partij daaruit ook onze conclusies getrokken." Van der Heijden hoopt dat de analyse de ogen van de andere partijen opent. "Want splitsing hoeft helemaal niet zo negatief te zijn als steeds is aangenomen. Veel negatieve punten worden in deze quick-scan weerlegt." Buurt en SV United bezorgd over splitsingsvoorstel college Woordvoerder Mart Poels uitte maandagavond tijdens de raadsvergadering namens de bewoners van de stra ten Moleneind, Bergsbos en Pluisberg in Meerlo zijn grote zorgen over het voorstel van het college van B en W om de gemeente Meerlo-Wanssum op te splitsen. Want door dit besluit zijn ze straks Meerlo- naar af, zo betoogde hij. "We worden straks geamputeerd van Meerlo." Ook voorzitter Arie Janssen van SV United is het collegevoorstel helemaal in het verkeerde keelgat geschoten. "Het college stelt voor om de gemeenschap Meerlo het sportpark af te nemen. 'Mielderse' mensen hebben bloed zweet en tranen gelaten om het sportpark van Meerlo te maken tot wat het nu is, een onlosmakelijk deel van 'Mieldere an de bek'. Met één pennenstreek wordt het sport park Bergsbos geamputeerd van Meerlo en dat de SV-United- vrij willigers heel veel pijn. Ampute ren voelt net effe anders dan op termijn vrijwillig de twee huidige sportparken te verlaten voor één nieuw multifunctioneel sportpark, wat ons betreft op de Helling. Amputatie gaat ons veel vrijwilli gers kosten." Wat is er aan de hand? Waarom spreken zowel Poels als Janssen over amputatie? Hun bezorgd heid komt voort uit het voorstel van het college van B en W waarin de grens voor een eventuele split sing is gebaseerd op de grenzen van het winterbed van de Maas- arm die over enkele jaren weer wordt gereactiveerd. En die loopt momenteel vlak langs de grens van de bebouwde kom in Meerlo. Met als gevolg dat Poels en een aantal andere gezinnen over een aantal jaren geen deel meer zouden uit maken van de dorpsgemeenschap Meerlo en ook het sportpark op het grondgebied van de gemeente Venray zou komen te liggen. Maar zover lijkt het niet te komen.Want maandagavond kreeg het splitsingsvoorstel van het col lege van B en W totaal geen steun van de raad. PK lijkt voor een tota le fusie met Venray te gaan, GP'94 voor een complete fusie met Horst aan de Maas, net als de Partij van de Arbeid. De PvdA is als tweede optie bereid te kiezen voor een splitsing van de gemeente Meerlo- Wanssum, maar heeft nog besluit genomen op welke manier: op basis van de grenzen van het win terbed of de oude gemeentegren zen. Die laatste splitsingsvariant geniet de voorkeur van het CDA, dat kiest voor de historische uit gangssituatie van 1969: de voor malige gemeente Wanssum (Wans- sum, Geijsteren) naar Venray en de voormalige gemeente Meerlo (Tienray, Swolgen, Meerlo, Blitters- wijck) naar Horst aan de Maas. En ook GP'94, zoals gezegd een voor stander van een totale fusie met Horst aan de Maas, vraagt zich af waarom Blitterswijck naar Venray moet. De partij heeft geen goed woord over voor het voorstel van het college van B en W waarin Blit terswijck naar Venray wordt gedi rigeerd en de grens voor een even tuele splitsing wordt getrokken op het winterbed van de Maasarm die over enkele jaren weer wordt gereactiveerd. Het lijkt er dus op dat Poels en co en 'Bergsbos' niet worden 'verbannen' uit hun eigen dorp. Want als er toch nog wordt gekozen voor splitsing, dan lijkt een meerderheid van de partijen te kiezen voor een splitsing op basis van de oude gemeentegren zen. Komende maandag neemt de gemeenteraad hét besluit over de toekomst van de gemeente Meer lo-Wanssum en zal blijken of Poels en zijn buren én sportpark Bergs bos tot de Meerlose gemeenschap blijven behoren. Dorpsraad: collegevoorstel komt niet tegemoet aan wens dorp De dorpsraad van Blitters wijck vindt dat de politiek in de gemeente Meerlo-Wanssum niet moet instemmen met het fusievoorstel van het college van B en W. Dat koos vorige week voor een splitsing van de gemeente Meerlo-Wans sum. Geijsteren, Wanssum en Blitterswijck komen, als het aan het college ligt, bij Venray, terwijl de andere drie dorpen (Meerlo, Tienray en Swolgen) bij Horst aan de Maas worden gevoegd. Maar daarmee komt het college niet tegemoet aan de wens van Blitterswijck, aldus de dorpsraad, die in een brief aan de politiek en de colleges van Horst aan de Maas en Venray onder meer verwijst naar de uitslag van de vorige week gehouden dorpspeiling. Daaruit blijkt dat het overgrote deel (73,5 procent) van de inwoners van Blitterswijck liever fuseert met de gemeente Horst aan de Maas. Ook past het beleid van die gemeente volgens de dorpsraad beter bij Blitterswijck. 'Dat spreekt zich namelijk duidelijker uit voor de ontwikkeling en het behoud van basisvoorzieningen per dorp zoals basisschool, gemeenschapshuis, sportzaal en buitensportaccom modatie'. Ook is het project van de reactivering van de oude Maas- arm, wat voor het college van B en W samen met het megaproject Het Nieuwe Wanssum doorslagge vend is geweest om Blitterswijck bij Venray te voegen, volgens de dorpsraad in betere handen bij één gemeente: Horst aan de Maas. 'Omdat deze gemeente dan de regie kan voeren over het totale gebied, van de Maasoevers vanaf de gemeente Venlo tot aan de pro vinciale grens met Noord-Brabant. Het gaat hierbij immers niet alleen om de belangen van de haven van Wanssum, maar ook om beveili ging tegen hoge waterstanden, recreatieve ontwikkelingen, de aanleg van fietsroutes, wandelrou tes en een samenhangende land schapsontwikkeling'. Maandagavond tijdens de raads vergadering wees dorpsraadvoor zitter Toon van Heesch de fracties en het college van B en W nog maals op de voorkeur van Blit terswijck voor Horst aan de Maas. "De verschillen tussen de twee gemeente zijn erg klein, dus moet de mening van de burger doorslag gevend zijn. Het vertrouwen van Blitterswijck in de politiek wordt door dit collegevoorstel opnieuw op de proef gesteld. Blitterswijck blijft weer in de kou staan en het wordt weer als hét pechdorp aan gewezen." Zoals bekend neemt de politiek op maandag 21 april het definitieve besluit over de toe komst van de gemeente Meerlo- Wanssum. Maar er zal nog heel wat moeten gebeuren wil de raad komen tot een breed gedragen fusiebesluit. De raadsfracties toon den zich maandagavond namelijk hopeloos verdeeld en er is nog geen duidelijke voorkeur voor een van de drie mogelijke fusievarian ten: Venray, Horst aan de Maas of splitsing. In de gemeente Meerlo-Wans sum wordt op dit moment volop gediscussieerd over de herinde ling. De gemeente wil graag herin delen, maar de vraag is hoe. Gaat Meerlo-Wanssum fuseren met Venray, met Horst aan de Maas of wordt de gemeente opgesplitst en verdeeld tussen deze twee gemeenten? Afgelopen maandag heeft de gemeenteraad al een uitgebreide discussie gevoerd. Op maandag 21 april wordt er in de gemeenteraad verder gedis cussieerd over de toekomst van de gemeente. Radio Reindonk is ook hierbij weer live aanwezig. Vanaf 20.00 uur kunt u live luis teren naar een verslag van de gemeenteraadsvergadering van uit het gemeentehuis in Meerlo. Radio Reindonk is op de kabel te beluisteren via de frequentie 87.5. In de ether vanuit Horst via 107.1 MHz en vanuit Wanssum via 105.6 MHz.TV Reindonk is via de kabel te ontvangen in de gehele regio op kanaal 22+ ofwel 480.00 MHz. Een fraai oud plaatje van de karakteristieke brug aan 't Brug- eind in Meerlo, waaraan 't Brug- eind natuurlijk ook zijn naam te danken heeft. Foto: archief heemkundevereni- ging Meerlo-Wanssum. Verloskundigenpraktijk Horst en Maasdorpen. Gemeenten Horst aan de Maas en Meerlo-Wanssum. Margo Vermazeren,Almut Raaijmakers, Marlon Theunissen en MarjonTruijen. U kunt in alle gevallen bellen met tel.nr: 077-3981450 b.g.g. 0478-522222.Voor het maken van afspraken kunt u het beste bellen op dinsdag, woensdag morgen of donderdag. Huisartsenpraktijk Meerlo, Pastoor Janssenstraat 3, 5864 BL Meerlo, tel: 691367 Spoedgevallen: tel: 692300; tijdens de uren dat de praktijk geopend is.Artsen: Dr F.J.P. van Arensbergen, Dr P.H.A.J. Joosten, Dr M.O.S.E. Schoenmaekers en Dr. C.H.A.M. Engels Spreekuren: uitsluitend op afspraak Apotheek Maasdorpen: Beatrixstraat la, 5864AG Meerlo, tel: 530080 Openingstijdens ma-vrij van 8.30- 17.30 uur, za van 10.00-12.00 uur en van 17.00 tot 18.00 uur, spoedrecepten: Apotheek Antoniusveld Stationsstraat 60d Venray. EHBO: Secr: Oude Heerweg 30,5863 AE Blitterswijck, tel: 531346 Fysiotherapie: Praktijk voor fysiotherapie Meer lo-Wanssum, Constantijnstraat 7, 5864 BT Meerlo, tel: 691726, fax: 692626, e-mail: fysiomeerlo@hetnet.nl Psycholoog/ -therapeut: Mw A.G.M. van Mieghem- Smorenburg, Legert 15,5866 CG, Swolgen, tel: 692532, e-mailmieghem@ worldonlinenl Spreekuur: volgens afspraak. Informatiecentrum Geestelijke Gezondheid Stationsweg 46,5803 AC Venray Tel: 0478-527066. E-mail: igg@ggznml.nl Openingstijden Maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 16.00 uur. Kruisvereniging: Het Groene Kruis Noord- Limburg, Drie Decembersingel 48, Postbus 3165,5902 RGVenlo. Bureau Klantenservice: bereikbaar tijdens kantooruren (inclusief ledenadministratie), tel: 077-3209595. Rode Kruis: Nederlandse Rode Kruis, afdeling Meerlo Gebouw: Dorpbroekstraat 9a, 5864 CP Meerlo, tel: 692755. Secretaris: W Baken, Hoofdstraat 40a, 5864 BG Meerlo. Tandartsen: S. H.Tan, De Kievit 8a, 5864 BX Meerlo, tel: 692231 Spreekuur: volgens afspraak. Hulpverlening: Kindertelefoon, tel: 0800-0432 (dagelijks bereikbaar van 14.00 tot 20.00 uur) SOS Telefonische Hulpdienst: 077-3548888 Buro Slachtofferhulp Noord- en Midden-Limburg, tel: 077-3548030 Buro Jeugdzorg, Noorderhof 14, 5804 BV Venray, tel: 517484 Advies- en Meldpunt Kindermis handeling, Postbus 219,5913 ST Venlo, tel: 077-3875829. Verslavingszorg Noord-Limburg, tel: 077-3548200 Ziekenvervoer: 077-3575757 Ongevallen: 112 Nationale Vereniging De Zonnebloem Afdeling De Driehoek Meerlo-Tienray-Swolgen, Meeuwstraat 16, 5854 GD Bergen. Voor bezoekwerk: tel. 0478-692364 Synthese unit Horst Bemmelstraat 2, 5961 HN Horst, tel. 077-3978500, fax 077-3978505, email: unithorst@synthese.nl. www.synthese.nl Ouderenadviseur voor infor matie, advies en bemiddeling. Voor tel. afspraak 077-3978500. Steunpunt voor Mantelzor- gers. Inloopbijeenkomst elke derde dinsdag van de maand van 10.00 - 12.00 uur. Tevens op die dag avondopenstelling van 19-30 -21.30 uur. Algemeen Maatschappelijk Werk. Voor tel. afspraak 077- 3978500. Spreekuur op maandag t/m vrij dag van 09-00-10.00 uur. V ri j willigerscentraleOpenings- tijden: ma., di. en do. van 10.00- 12.30 uur. Meerlo-Wanssum

Peel en Maas | 2008 | | pagina 11