JÉ
Waals: "Film Wilders
is giga mediastunt
Autorijschool
Ven-Rij
ff
SCHEIDEN
DAT DOE JE SAMEN
PEEL EN MAAS
Deken Berden kreeg in februari 1945 officiële berisping van majoor Miles
Op 25 oktober 1994 besluit
de Engelse majoor Miles,
hoofd van Civil Affairs, dat
Venray-centrum geheel ont
ruimd moet worden. Dit is
zeer tegen de zin van burge
meester Janssen en deken Ber
den. Zij protesteren dan ook
fel tegen de evacuatie, slechts
een week na de bevrijding. De
Engelse legerautoriteiten zet
ten hun zin door. Binnen vijf
dagen is Venray een spookstad
geworden. Waar de geëvacu-
eerden uit de kerkdorpen na
een of hooguit twee maan
den weer naar huis kunnen
terugkeren, daar moeten veel
Venraynaren wachten tot het
voorjaar van 1945. Telkens ste
ken de Engelsen er een stokje
voor. Deken Berden verzet
zich opnieuw heftig. Dit komt
hem in februari 1945 op een
officiële berisping van majoor
Miles te staan.
Over de bevrijding en de evacu
atie zijn al veel verhalen en versla
gen van ooggetuigen opgeschre
ven. Historicus Paul van Meegeren
belicht maandag in een bomvolle
zaal van Beukenrode het vanuit
een ander perspectief. De vreugde
om de bevrijding op 18 oktober
1944 is slechts van korte duur. Ven
ray ligt in puin en de onverwachte
evacuatie trekt een dikke streep
door een snelle wederopbouw.
Sterker nog, tijdens de evacuatie
worden de huizen geplunderd en
leeg geroofd voor Engelse mili
tairen. De legerautoriteiten wil
len vrij spel hebben in Venray en
kunnen het niet gebruiken dat
burgers hen voor de voeten lopen.
Alhoewel het front steeds verder
opschuift in de richting van de
Maas, wordt de terugkeer telkens
uitgesteld. Pas in april en mei 1945
kunnen de meeste Venraynaren
weer terug naar huis. Daar treffen
ze een veel grotere ravage aan dan
toen ze een halfjaar eerder huis en
haard verlieten.
Van Meegeren heeft onderzoek
gedaan en interviews afgenomen.
"Er zijn steeds minder mensen
die het uit eigen ervaring kunnen
vertellen." De bevrijding van Ven
ray verloopt allesbehalve geweld
loos. De Peelstad krijgt het flink te
verduren en wordt door bombar
dementen op het centrum zwaar
getroffen. Liefst 38 procent van
de huizen is verwoest of zwaar
beschadigd.
Direct na de bevrijding loopt
de frontlinie van Vierlingsbeek, via
Lull (tussen Venray en Oostrum)
naar Veulen. De geallieerden sta
ken de verdere opmars naar de
Maas. Want voor gevechten bij
Antwerpen en de Schelde zijn
meer militairen nodig. Dit krijgt
de hoogste prioriteit. Zo blijft het
front voorlopig vlakbij Venray lig
gen. Majoor Miles, die het hier
voor het zeggen heeft, besluit
dat er ontruimd moet worden.
"Hij vindt de situatie in Venray te
gevaarlijk", vertelt Van Meegeren.
"Het is herfst en de winter staat
voor de deur. Er is gebrek aan
voedsel en brandstof. Bovendien
kan Venray toch niet herbouwd
worden vanwege de schaarste aan
bouwmaterialen en transportmid
delen." Maar het allerbelangrijkste
is dat Venray de uitvalsbasis is voor
de oorlogsoperatie van de gealli
eerden. Daarbij kunnen ze de zorg
over de ontheemde burgers niet
gebruiken.
Met slechts wat handba
gage moeten de Venrayna
ren zich verzamelen bij het
St.Elisabethziekenhuis. Door
Engelse legertrucs worden ze
naar kamp Vreekwijk in Deurne
gebracht. Van daaruit verspreiden
ze zich over Oost-Brabant. Heide
en Merselo hebben het geluk dat
ze op veilige afstand van de front
linie liggen. Deze dorpen hoe
ven niet geëvacueerd te worden.
Deken Berden vindt onderdak in
Merselo. De kapelaans Kupers en
Van Wijngaarden gaan ook naar
Brabant en proberen zo contact
te houden met hun kudde in bal
lingschap.
"Het is een chaos in oktober en
november. Lang niet alles is goed
geregeld. De Venraynaren komen
vaak bij grote gezinnen terecht
die het zelf ook niet breed heb
ben", aldus Van Meegeren.
Venray is een niemandsland. De
achtergebleven politie en orde
dienst moeten waken voor dief
stal. Daar komt weinig van terecht.
"Venray heeft pech gehad", vindt
Van Meegeren. "Ruim een maand
hebben de Engelse soldaten vrij
spel. Plundering van onbeheerde
dorpen komt in iedere oorlog
voor." Deken Berden is verbitterd:
'De geallieerden hebben meer
schade en last veroorzaakt dan de
Duitsers tijdens de bezettingstijd',
zegt hij. "Dit zijn harde woorden",
aldus Van Meegeren. "De schade
aan de huizen en de inboedels is
enorm. Bijna alle kluizen, kasten
en bureaus zijn opengebroken.
Zelfs de vloeren waaronder men
sen vaak nog spullen hadden ver
stopt. Kleding, keukeninventaris
en andere huisraad, proviand uit
de kelder en gereedschappen ver
dwijnen." Ook de woning van oud
burgemeester Van der Loo aan de
Stationsweg is geplunderd. Zelfs
zijn ambtskostuum en alle familie
portretten zijn verdwenen.
In december komt het gemeen
tebestuur weer voorzichtig op
gang. In het patronaatsgebouw
van Merselo wordt een secretarie
ingericht. Ondertussen neemt de
onrust bij de Venraynaren toe. Ze
horen de geruchten over de plun
deringen thuis en ze willen daar
om zo snel mogelijk terug. Dat kan
alleen met schriftelijke toestem
ming. "Het is een enorme bureau
cratie met een heel omslachtige
procedure", weet Van Meegeren.
"Bewoners die illegaal terugkeren
worden door de ordedienst Ven
ray weer uitgezet. De ordedienst
maakt zich daardoor gehaat."
Aanvankelijk mogen alleen vol
wassen mannen terugkeren. Ze
worden ingezet voor de weder
opbouw. De omstandigheden zijn
slecht. Er is geen elektriciteit, de
middenstand is volledig uitge
schakeld, al het vee is weggevoerd
door de Duisters en er liggen
overal mijnen terwijl de medische
voorziening nihil is.
Onder leiding van Van Schen-
del, directeur gemeentewerken,
worden aannemers aan het werk
gezet. "Het lijkt wel een centraal
geleide Sovjet-economie."Ondanks
aandringen van burgemeester
Janssen en deken Berden mogen
de gezinnen nog niet herenigd
worden. "Het is een verwarrende
periode. Er is zijn grote spannin
gen tussen de plaatselijke en mili
taire autoriteiten. De mensen zijn
verbitterd over de plunderingen."
Vanaf maart komt de terugkeer
dan toch op gang. De bevolking
is verdeeld, er wordt veel 'gekna-
oid'. NSB'ers en Venraynaren die
heulden met de vijand belanden
in kamp Vught."Het was in die tijd
erg zwart-wit", zegt Van Meegeren,
die eigenaar Kleuskens van film
zaal Luxor als voorbeeld aanhaalt.
"Hij draait in 1944 een antisemi
tische propagandafilm. Daar is hij
op afgerekend. Maar de meesten
weten niet dat hij die film onder
dwang vertoonde. Hij vraagt men
sen zelfs om niet te komen kijken.
De verhalen zijn genuanceerder,
zoals later vaak zal blijken."
Nadat half maart de geallieer
den Duitsland binnenvallen, wor
den de Engelsen soepeler. "Venray
is dan van minder strategische
betekenis. Als de meeste mensen
terugkeren slaat de stemming
om. Met Pasen 1945 viert deken
Berden groots zijn veertigjarig
priesterfeest. En in mei wordt
op de puinhopen van Jerusalem
zelfs een toneelstuk opgevoerd.
De wederopbouw kan beginnen
maar dat is een heel ander ver
haal", besluit Van Meegeren.
Deken Smeets: "Democratie niet de ideale staatsvorm, wel de meest bruikbare"
Kunnen religie en democra
tie samengaan? Dat was vrij
dag het thema van de discussie
in de moskee van Brukske. De
stichting Islamitisch Centrum
Venray organiseerde samen
met de Nederlandse en de Lim
burgse Moslimraad de bijeen
komst. Voor de Nederlandse
Moslimraad was het de vijfde
discussieavond in het land na
drie bijeenkomsten in Amster
dam en een in Leiderdorp.
Zo'n zestig belangstellenden
waren naar de Marokkaanse
moskee gekomen. Het doel
van de organisatie was om
met een dialoog begrip voor
elkaar te kweken. "Het is onze
verantwoordelijkheid is iets te
doen aan de onprettige discus
sies over de islam."
"Dialoog kan de verharding van
de samenleving verminderen", zei
dagvoorzitter Yassine Efrorkani,
die imam is in Slotervaart.Volgens
Bouchaid Sadaane, voorzitter van
de Limburgse Islamitische Raad, is
er bij moslims veel behoefte aan
een dialoog met de Nederlandse
samenleving.
Deken Harrie Smeets meent dat
religie en democratie samen kun
nen gaan. "Alhoewel het niet het
zelfde is. De westerse democratie
is ontstaan uit het christendom
dat al eeuwenoud is. En hoe oud is
onze democratie? Als je de Grond
wet neemt is het 160 jaar. Het is
een jonkie. En sinds honderd jaar
is er kiesrecht, zij het aanvankelijk
alleen voor mannen."
De Nederlandse samenleving
werd tot enkele decennia gele
den beheerst door christenen, de
katholieken en de protestanten.
Zij kozen de volksvertegenwoor
digers waardoor veel christelijke
waarden werden verankerd in
wetten, vertelde Smeets. "Zie
christendom en democratie als
broer en zus. En niet als man en
vrouw.Als kerk en staat met elkaar
trouwen, dan is er altijd knallende
ruzie."
ABORTUS
De deken legde uit dat het
geloof zijn kracht 'van boven'
haalt. Terwijl de democratie zijn
basis juist 'beneden' vindt. "Toch
hoeven God en het volk elkaar
niet te bijten", aldus Smeets, die
de legalisering van abortus als
voorbeeld aanhaalde. Volgens het
christendom is het een taboe.
"Het lag tot midden jaren zeven
tig zo ook vast in onze wet. Door
de secularisering gingen er steeds
meer stemmen op voor legalise
ring. En het gebeurde uiteindelijk
ook. Zij het met de kleinst moge
lijke democratische meerderheid.
Het christendom moet steeds
meer gas terugnemen in onze
democratie. Omdat niet meer het
hele volk christen is."
Deken Smeets vindt dat de
democratie niet altijd even geluk
kige beslissingen neemt. Hij haal
de Simon Carmiggelt aan. "Die
zei: twee hoeraatjes voor onze
democratie. En dus geen drie.
Democratie is niet de meest ide
ale staatsvorm, maar wel de meest
bruikbare. De normen van een
land vinden hun weerslag in de
wetgeving."
Bouchaid Sadaane vertelde dat
moslims zich baseren op de Koran
en op profeet Mohammed. Hij trok
parallellen tussen de Koran en de
democratie.Volgens Sadaane is de
Koran deels onbespreekbaar, maar
ook deels bespreekbaar. "Ook de
Koran gaat uit van raadpleging van
het volk. Discriminatie is verbo
den, mannen en vrouwen hebben
veel dezelfde rechten. Vrouwen
hebben het recht om te werken en
een opleiding te volgen. Ze mogen
de politiek in. En vrouwen mogen
hun rijkdom voor zichzelf houden.
Ze hoeven het niet af te staan aan
hun man", aldus Sadaane die zei
dat respect en zorg voor ouderen
een belangrijk punt is."Elkaar steu
nen en samen delen staan voorop.
De Koran predikt ook vrede. Dat
hoeft geen bedreiging te zijn voor
de gehoorzaamheid aan het gezag.
De islam voldoet als democratisch
geloof", meent hij.
Raadslid Ton Teeuwen (CDA)
ziet hoe groepen moslims zich fel
afzetten tegen ongelovigen. Ter
wijl voor het christendom ieder
een gelijk is. Sadaane reageert: "Dit
zijn radicalisten die zichzelf het
beste volk vinden. Wij als moslims
hebben daar problemen mee. Wij
keuren dit af."
Yassine Efrorkani vertelde dat
hij tevergeefs heeft geprobeerd lid
te worden van de ChistenUnie. Bij
het CDA kan dit wel. Dominee Op
den Brouw gaf toe dat het CDA er
ruimer mee omgaat. "Christenen
en moslims spreken niet dezelfde
geloofstaal."
Deken Smeets vertelde dat de
vrijheid van het woord voor kerk
en staat een andere dimensie heb
ben. "Je mag iemand niet kwetsen.
Als je het bewust doet, dan ben
je als christen honderd procent
fout. Al zou het wel mogen van de
rechter."
EERBIED
Sadaane kreeg de vraag waarom
in de moskee mannen en vrouwen
in gescheiden ruimtes bidden.
"Dat is omwille van de concen
tratie. Als je gaat bidden moet je
zo goed mogelijk geconcentreerd
zijn", reageerde hij. Iemand haalde
aan dat het nog niet zo lang gele
den is dat mannen en vrouwen
ook apart in de kerkbanken zaten.
In strenge geloofsgemeenschap
pen in de Veluwe lopen 's zondags
de vrouwen gesluierd in lange kle
den. "Dat doen ze uit eerbied voor
Zo'n zestig belangstellenden
woonden de discussie over reli
gie en democratie bij.
God", zei de dominee. "Dat halen
ze uit de Bijbel. Enkele passages
nemen ze heel letterlijk. En hoe
kleiner de gemeenschap, hoe gro
ter de druk." En zo kon iemand de
conclusie trekken dat er niet eens
zoveel verschil is met de islam of
het jodendom.
Tegengeluid
CDA voor Wilders
Een Meerlo-Wanssums en Ven-
rays tegengeluid voor Geert Wil
ders. Dat willen de afdelingen
van het CDA in Meerlo-Wanssum
en Venray op tweede paasdag 24
maart laten horen tijdens een ont
moeting met de Turkse gemeen
schap. De actie is een initiatief
van het CDA Meerlo-Wanssum,
dat het hoog tijd vindt om een
tegengeluid te laten horen na
alle commotie over de film Fitna
van Geert Wilders. Zoals bekend
werkt de PW-leider aan een tv-
film over kritiek op de Koran. De
CDA-leden willen op tweede paas
dag in de Turkse moskee aan de
Eindstraat tijdens een broodmaal
tijd met de Turkse gemeenschap
ongedwongen praten over onder
meer de Turkse cultuur, hobby's
en integratie.
Burgemeester verwacht rellen na vertoning anti-Koranfilm
Burgemeester Waals ver
moedt dat er na de vertoning
van dé film van Geert Wilders
rellen uitbreken. "Jonge mos
lims zullen de straat opgaan.
Ze grijpen de film aan voor rel
len." Waals vindt dat Wilders
de film gerust mag maken.
Bouchaid Sadaane, voorzitter
van de Limburgse Islamiti
sche Raad, is het met de bur
gemeester eens. "Wilders mag
wel duizend films maken. We
zijn er in Nederland klaar
voor. Laat maar komen", zegt
hij strijdvaardig.
Vrijdag vond in de moskee van
Brukske een discussie plaats over
religie en democratie. De bijeen
komst was vijftig minuten bezig
toen de naam Geert Wilders nog
niet eens was gevallen. Deken
Smeets haalde in het begin het
Kamerlid uit Venlo wel even aan.
"Ik zal zijn naam niet noemen.
Iedereen weet toch over wie heel
Nederland praat."
Gespreksleider Yassine Efror
kani brak uiteindelijk de ban.
"Moslims vinden dat Wilders die
film niet mag vertonen", stelde
hij. Sadaane vindt dat Wilders die
vrijheid heeft. "En waar eindigt
vrijheid? Als iemand anders wordt
gekwetst."
Burgemeester Waals meent dat
andere landen premier Balkenen
de niet onder druk kunnen zetten
de film te verbieden. "Want dat
kan niet als je de film niet hebt
gezien. Je kunt er vooraf ook geen
oordeel over uitspreken", meent
Waals, die alle commotie afdoet
als 'een giga mediastunt'.
"Het doel is Wilders te isoleren
en te de-escaleren. Na vertoning
zal heel Nederland die film afkeu
ren."
Rijbewijs nodig?
Kijk voor speciale aanbieding op:
www.ven-rij.nl of
tel.: 0478-584340
Venray in het gelijk
gesteld
De Hoge Raad heeft de gemeen
te Venray in het gelijk gesteld inza
ke de onteigening van de gronden
van de familie Dercxk. Deze gron
den zijn gelegen in het bestem
mingsplan Brabander, Laagheide.
De gronden van de familie zijn
nodig voor de aanleg van de Nieu
we Overloonseweg en de bouw
van 23 woningen in particulier
opdrachtgeverschap.In de onteige
ningsprocedure beriep de familie
Derckx zich op zelfrealisatie. Het
geschil tussen de gemeente Ven
ray en de familie Derckx speelt al
sinds mei 2004 toen de Kroon bij
Koninklijk Besluit de onteigening
van de gronden goedgekeurde en
het beroep van Derckx op zelfrea
lisatie afwees. Ditzelfde deden de
rechtbanken in Roermond en Den
Bosch in hoger beroep. Door de
uitspraak van de Hoge Raad is rea
lisatie van Laagheide volgens het
bestemmingsplan, zowel op het
gebied van woningbouw als op
het gebied van een zorgvuldige
verkeersafwikkeling, mogelijk.
Waals: 'lokale
inspiratie geloof'
Burgemeester Jos Waals is naar
eigen zeggen een gelovige katho
liek. Vrijdag tijdens een discussie
over religie en democratie pleitte
Waals voor 'lokale inspiratie van
het geloof'. "Ik hoor en lees de
woorden van de paus in Rome.
Of wat de bisschop ervan vindt.
Dat is leuk. Maar de preek op zon
dagochtend in de Grote Kerk van
deken Smeets, daar neem ik echt
wat van mee."
Deken en dominee
oneens over abortus
De Venrayse deken Harrie
Smeets en dominee Rien Op den
Brouw, van de protestantse kerk
het Zonnelied, zijn het oneens
over abortus. Dat bleek vrijdag tij
dens een discussie over religie en
democratie in de moskee in Bruks
ke. Deken Smeets zei het 'betreu
renswaardig' te vinden dat mid
den jaren zeventig het recht op
abortus wettelijk werd toegestaan.
"Abortus is taboe in de christelijke
samenleving"zei Smeets, die vindt
dat de mens niet mag ingrijpen in
leven en dood. "Sindsdien heeft de
mens zich echter meester gemaakt
over het leven." Dominee Op den
Brouw vindt dat er uitzonderin
gen zijn waarbij abortus mogelijk
moet zijn. "Het leven is heilig. Het
is een geschenk van God. Maar
een vrouw kan ongewenst zwan
ger raken of de gezondheid staat
de zwangerschap niet toe. In zo'n
gevallen kan - op verzoek - abor
tus worden toegestaan."
Geen subsidie
2007 Turkse
gemeenschap
De gemeente blijft bij zijn
weigering de stichting Turkse
Gemeenschap Venray subsidie
te verstrekken voor het jaar
2007. De Turkse stichting had
vorig jaar de aanvraag te laat
ingediend. Voor 2008 heeft de
gemeente wel een subsidie van
17.600 euro gegeven.
De Turkse Gemeenschap Ven
ray heeft een advocaat in de arm
genomen om alsnog de gemiste
subsidie binnen te halen. Het col
lege blijft achter zijn eerdere afwij
zing staan. In de algemene subsi
dieverordening (ASV) staat dat
de aanvraag jaarlijks voor 1 mei
moet zijn ingediend. Op 20 juni
2007 kwam de aanvraag van de
Turkse gemeenschap binnen. Op
grond van de ASV werd daarom de
subsidie geweigerd. De stichting
ging tevergeefs in beroep bij de
commissie Bezwaarschriften. Het
college nam dit negatieve advies
over.
Begin 2008 ontving de stichting
wel een subsidie. Dit komt omdat
er dit jaar een overgangsregeling
geldt. Er is een nieuwe subsidieop-
zet in de maak. In de overgangsre
geling staat dat alle aanvragen van
2007 ook automatisch gelden voor
2008. Ongeacht of die aanvraag op
tijd of te laat was ingediend.
De stichting Turkse Gemeen
schap Venray meent nu alsnog
recht te hebben op de subsidie
van 2007. Op 30 januari 2008 is
hiervoor een verzoek ingediend.
Het college wil zijn besluit niet
heroverwegen. Want de toeken
ning van 2008 staat helemaal los
van de afwijzing in 2007, aldus de
gemeente.
Blokkades bij
circuit De Peel
De gemeente Venray heeft dins
dagochtend containers geplaatst
voor circuit De Peel. De gemeente
wil hiermee voorkomen dat er
met Pasen races plaatsvinden.
Ook houdt de politie het circuit
de komende weken extra in de
gaten. Op het circuit werd zondag
een illegale kartrace gehouden.
Burgemeester Jos Waals heeft hier
van aangifte gedaan bij de politie.
Waals sprak al eerder de vrees uit
dat autoliefhebbers met Pasen en
Pinksteren illegaal races zouden
houden uit boosheid over de slui
ting van het circuit. Circuit De
Peel werd vorig jaar gesloten na
ruim dertig jaar te zijn gedoogd.
Volgend jaar opent eigenaar Harry
Maessen een nieuwe racebaan aan
de overkant van de oude plek aan
de Bakelsedijk.
Geen uurtarief, maar vooraf vaste prijs
Gratis intakegesprek
MiMtTTnilllilïïtfWlI
De ScheidingsWeg
Vervolg voorpagina
'Splitsing biedt
geen enkele
meerwaarde"
Het CDA bleef het echter jam
mer vinden dat PK, PvdA en GP'94
zich nu al zo duidelijk uitspraken
over het schrappen van de optie
splitsing. "Geef de burgers eerst
de kans hun mening te ventileren.
Waarom zouden wij die optie van
avond al wegstrepen?", zo vroeg
CDA-raadslid Ger Verstraelen zich
af. "Dan kun je nu net zo goed een
van de partners al wegstrepen,
dan is het verhaal nog duidelijker
voor de burger." Maar Francken
(PK) vond die opmerking ner
gens op slaan. "Ik heb geen enkel
goed argument gehoord waarom
we voor splitsing zouden moeten
kiezen. Met alle kennis die we nu
hebben, is splitsing gewoon de
slechtste optie." Zoals bekend
spreekt de gemeenteraad van
Meerlo-Wanssum zich op maan
dag 21 april definitief uit over
de toekomst van de gemeente
Meerlo-Wanssum. Voorafgaand
aan de definitieve besluitvorming
worden op dinsdag 1 april en
woensdag 2 april in 't Brugeind in
Meerlo burgeravonden gehouden
over de fusie. Tijdens die avonden
wil de raad van de burgers horen
welke optie hun voorkeur geniet.
Dat moet leiden tot een nieuwe
raadsdiscussie op maandag 14
april, als tevens het raadsvoorstel
van het college aan de orde komt.
Dief (18)
aangehouden
De politie heeft vorige week
woensdagavond omstreeks 23:30
uur een 18-jarige man uit Venray
op de Kastanjestraat aangehou
den op verdenking van diefstal.
De politie kreeg een melding dat
er een inbraak had plaatsgevon
den in een sportcomplex aan de
Sportlaan. Toen een patrouille ter
plaatse poolshoogte ging nemen,
ontdekten de agenten een auto
met twee inzittenden. Bij het zien
van de politie gingen de twee er
in hun auto vandoor. Daarop zette
de politie meteen de achtervolging
in. Op de Eikenlaan verlieten de
verdachten de auto en vluchtten
te voet verder. Uiteindelijk werd de
18-jarige man op de Kastanjestraat
aangehouden. In de achtergeble
ven auto bleek audioapparatuur
te liggen die bij de inbraak was
ontvreemd. De verdachten heb
ben vermoedelijk toegang tot het
sportcomplex gekregen door een
deur te forceren. De man zit vast.
PEEL EN MAAS
Nieuwsblad voor
Venray en omstreken
Keizersveld 19
5803 AM Venray
Postbus 1
5800 AA Venray
Tel. 0478-582727
Fax 0478-510916
Redactie
Ron Koenen
Henk Lammen
Christ van den Munckhof
Henk Willemssen
redactie@vandenmunckhof.nl
Advertenties:
Arie Snellen
e-mail: asnellen@
vandenmunckhof.nl
telefoon: 0478-58 27 27
Tarieven op aanvraag
e-mail: advertentie@
vandenmunckhof.nl
Aanleveren advertenties:
Uiterlijk dinsdag 18.00 uur.
Bezorging
D onderdagmiddag/avond
Bezorgklachten
Verspreidingsbureau Periodiek
- Tel. 0478-582877
uitsluitend tot vrijdag 17.00
uur. Nabezorging gebeurt tot
uiterlijk dit tijdstip.
Aanleveren kopij:
Sport- en verenigingsnieuws
tot uiterlijk dinsdag 10.00 uur.
Abonnementen:
20,40 (postcode 58..)
36,00 (overige binnenland)
Donderdag 20 maart 2008 - Pagina 3
Engelsen frustreerden
terugkeer Venraynaren
Kerk en staat staan op
gespannen voet
fc stPltHS
Multimate Doemarkt Stevens
Oude Oostrumseweg 12
5802 CC Venray, Tel: 0478 588223
www.doemarktstevens.nl
x>ejuiste weg in de goede richting
Hans Peeters i.s.m. Ria Oomen
077 3523359 of 06 53264978 Praktijk voor kindercoaching