Gemeente Venray Nieuwe milieuregels raken bedrijfsleven Openbare bekendmakingen Discussie jongerencentrum op Loqal Kijk voor meer informatie ook op www.venray.nl 50 euro voor leeg blikje Deze week Evenementen Vergunning dakkapel of dakraam Telefonische bereikbaarheid verbeterd Van Ursulinenklooster tot gemeentehuis Afsluiting Hulstweg Stukken die ter inzage liggen kunt u, tenzij anders vermeld, tijdens de openingstijden inzien in het informatiecentrum in de Publiekshal van het gemeentehuis in Venray. Vergaderingen Bouwplannen Ontwerpbesluiten Verleend Kapvergunningen Verleend Venray zó mooi! Wethouder Mathieu Emonts wil graag weten welke voorstelling jongeren hebben bij een jongerencentrum. Hij daagt jongeren uit op de website Loqal hun mening te geven. De wethouder stelt de vraag omdat 't Podium slechts tijdelijk de functie van jongerencentrum vervult. r Om erachter te komen hoe het jongerencentrum er in de toekomst uit zou moeten zien, nodigt hij jongeren uit mee te denken over de mogelijke invulling daarvan. Welke activiteiten moeten er plaatsvinden? Op welke plek moet het centrum komen? Wethouder Emonts vraagt jongeren hun gedachten de vrije loop te laten. Hij wil weten wat jongeren zélf belangrijk vinden. Zij kunnen op jongerenwebsite www.loqal.nl reageren op de vraag van de wethouder. PEEL EN MAAS Gemeentehuis Openingstijden dat wordt het huis van de gemeente. YWbouwing tol gemeentehui* ln 1838 wit W ft Ura®*1, pajrvonn» tn o- Agenda voor de vergadering van de commissie Stedelijk Beheer, op maandag 21 januari 2008, aanvang 19.30 uur, in het gemeentehuis. Onderdeel A 1. Opening 2. Mededelingen 3. Spreekrecht publiek 4. Vaststelling van de agenda 5. Notulen van de openbare vergadering van de commissie Stedelijk Beheer, gehouden op 26 november 2007 6. Ingekomen stukken Onderdeel B 7. Algemeen vragenuur Onderdeel C C-l Ter advisering 8. Sluitingstijden horeca 9. Vaststellen subsidieverordening evenementen gemeente Venray 10. Wijziging bebouwde komgrens Spurkt Venray 11. Visie Wegenstructuur en Weg- categori sering C-2 Ter bespreking 12. Voortgangsrapportage projecten commissie Stedelijke Beheer C-3 Ter besluitvorming 13. Vaststelling toezeggingenlijst commissie Stedelijk Beheer Onderdeel D 14. Rondvraag 15. Sluiting Agenda voor de vergadering van de commissie Stedelijke Ontwikkeling, op dinsdag 22 januari 2008, aanvang 19.30 uur, in het gemeentehuis. Onderdeel A 1. Opening 2. Mededelingen 3. Spreekrecht publiek 4. Vaststelling van de agenda 5. Notulen van de openbare vergadering van de commissie Stedelijke Ontwikke ling, gehouden op 3 december 2007 6. Ingekomen stukken Onderdeel B 7. Algemeen vragenuur Onderdeel C C-l Ter advisering Niet van toepassing C-2 Ter bespreking 8. Voortgangsrapportage projecten Stedelijke Ontwikkeling 9. Overzichtslijst artikel 19 Wet op de ruimtelijke ordening C-3 Ter besluitvorming 10. Vaststelling toezeggingenlijst commissie Stedelijke Ontwikkeling Onderdeel D 11. Rondvraag 12. Sluiting Agenda voor de vergadering van de commis sie Middelen, op woensdag 23 januari 2008, aanvang 19.30 uur, in het gemeentehuis. Onderdeel A 1. Opening 2. Mededelingen 3. Spreekrecht publiek 4. Vaststelling van de agenda 5. Notulen van de openbare vergadering van de commissie Middelen, gehouden op 28 november 2007 6. Ingekomen stukken Onderdeel B 7. Algemeen vragenuur Onderdeel C C-l Ter advisering 8. Aanpassen Gemeenschappelijke Regeling NLW in verband met modernisering Wsw 9. Controleprotocol voor de accountants controle op de jaarrekening C-2 Ter bespreking 10. Voortgangsrapportage projecten commissie Middelen C-3 Ter besluitvorming 11. Vaststelling toezeggingenlijst commissie Middelen Onderdeel D 12. Rondvraag 13. Sluiting Agenda voor de vergadering van de commissie Maatschappelijke Diensten, op donderdag 24 januari 2008, aanvang 19.30 uur, in het gemeentehuis. Onderdeel A 1. Opening 2. Mededelingen 3. Spreekrecht publiek 4. Vaststelling van de agenda 5. Notulen van de openbare vergadering van de commissie Maatschappelijke Diensten, gehouden op 29 november 2007 6. Ingekomen stukken Onderdeel B 7. Algemeen vragenuur Onderdeel C C-l Ter advisering 8. Wijziging statuten 't Freulekeshuus 9. Verlenging zittingsperiode Programma raad Limburg C-2 Ter bespreking 10. Goedkeuring activiteitenprogramma en subsidiëring Stichting Poppodium Venray 11. Regiotaxi 12. Voortgangsrapportage Majeure Projecten C-3 Ter besluitvorming 13. Vaststellingen toezeggingenlijst commissie Maatschappelijke Diensten Onderdeel D 14. Rondvraag 15. Sluiting Aangevraagd Bouwvergunningen - B.P. Aan den Heuvel - bouwen van zeven woningen type A (nr. ba080008) - B.P. Aan den Heuvel - bouwen van zeven woningen (nr. ba080009) - Penningkruid 61 - plaatsen van dakkapellen (nr. ba080010) - Smakterweg ongenummerd - bouwen van een bedrijfsgebouw (nr. ba080011) - Korte Drilweg 2 - veranderen van een bijgebouw en bouwen van een berging en carport (nr. ba080012) - Brugpas 27c - plaatsen van woonunits (nr. ba080013) - Wanssumseweg 25 - bouwen van een vleesvarkensstal (nr. ba080014) - Keizersveld ongenummerd - bouwen van een bedrijfsgebouw (nr. ba080015) Sloopvergunningen - Arkstraat 6 - slopen van een garage (nr. slp080002). De aanvragen liggen niet ter inzage. U kunt geen zienswijze/bezwaar indienen. Burgemeester en Wethouders zijn van plan, met toepassing van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure, medewerking te verlenen aan de navolgende bouw- en/of gebruiksprojecten: Voorgenomen vrijstellingen of doorbreking aanhouding - Macroweg 4 - plaatsen van vier opslagsilo's (nr. ba070147) - Paardekopweg 13 - bouwen van bedrijfsruimte (nr. ba070470). U kunt het ontwerpbesluit met bijbehorende stukken van 18 januari 2008 t/m 28 februari 2008 (zes weken) inzien. Tijdens de inzagetermijn kunt u een gemotiveerde schriftelijke zienswijze indienen bij Burgemeester en Wethouders. Op verzoek kunt u ook een mondelinge zienswijze indienen, waarbij u de gelegenheid krijgt over het ontwerpbesluit van gedachten te wisselen. U wordt dan daartoe worden uitgenodigd voor een gesprek. Van de mondelinge zienswijze wordt een verslag gemaakt. Vrijstellingen en bouwvergunningen zonder UOV - Hoefblad 5 - vergroten van de woning (nr. ba080004, verzenddatum 11/01) - Dorpsplein - plaatsen van een kunstwerk (nr. ba070557, verzenddatum 10/01) - Maasheseweg 87a - veranderen van een bedrijfsgebouw (nr. ba070506, verzenddatum 10/01) - Smakterweg 33 - vergroten van het bedrijfspand (nr. ba070541, verzenddatum 10/01) - Eijkenhofweg 5c - vergroten van de vleesvarkensstal (nr. ba070468, verzenddatum 11/01 - Overbroekseweg 1 - bouwen van agrarische bedrijfsruimte (nr. ba070476, verzenddatum 11/01 - Westsingel 15 - bouwen van een zwembad (nr. ba070581, verzenddatum 11/01) - Dr. Poelsstraat 6 - veranderen van het dagactiviteitencentrum (nr. ba070584, verzenddatum 11/01) - Duinhof la - bouwen van een woning, garage, carport en terrasoverkapping (nr. ba070446, verzenddatum 11/01) Sloopvergunningen - Maasheseweg 87b - gedeeltelijke sloop van het magazijn en productieruimte (nr. slp070086, verzenddatum 10/01) - Smakterweg 27 - slopen van het kantoor (nr. slp070080, verzenddatum 10/01). U kunt de desbetreffende stukken zes weken inzien. Wanneer u belanghebbende bent, kunt u - binnen zes weken na de dag van verzending - een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij Burgemeester en Wethouders. Een bezwaarschrift moet worden ondertekend en ten minste bevatten: - de naam en het adres van de indiener - de dagtekening - een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht - de gronden van het bezwaar. Gelijktijdig met het indienen van een bezwaarschrift kunt u - als onverwijlde spoed dit vereist - de voorzieningenrechter van de Rechtbank te Roermond (Postbus 950, 6040 AZ Roermond) vragen een voorlopige voorziening te treffen. Een verzoek om een voorlopige voorziening moet dezelfde gegevens bevatten als het bezwaarschrift. Vrijstellingen en bouwvergunningen met UOV - Smakterweg 27 - vergroten van de bedrijfshal en bouwen kantoor (nr. ba070430) De desbetreffende stukken liggen vanaf heden gedurende zes weken ter inzage. Wanneer u belanghebbende bent en eerder een zienswijze heeft ingediend, kunt u - binnen zes weken na de dag van de ter inzage legging - beroep indienen bij de rechtbank. Wanneer u geen belanghebbende bent of niet eerder een zienswijze heeft ingediend, staan voor u geen verdere rechtsbeschermingmogelijkheden open. Een beroepschrift moet worden ondertekend en ten minste bevatten: - de naam en het adres van de indiener - de dagtekening - een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht - de gronden van het beroep. Gelijktijdig met het indienen van het beroep kunt u - als onverwijlde spoed dit vereist - de voorzieningenrechter van de Rechtbank te Roermond (Postbus 950, 6040 AZ Roermond) vragen een voorlopige voorziening te treffen. Een verzoek om een voorlopige voorziening moet dezelfde gegevens bevatten als het beroep. - Molenklefweg - voor 1 esdoorn, herplant 1 boom - Dep. Petersstraat - voor 2 bomen, geen herplant i.v.m. voldoende aanwezige bomen - Merseloseweg t.h.v. nr. 159 - voor 1 eik, herplant 1 boom U kunt de desbetreffende stukken van 18 januari 2008 tot en met 28 februari 2008 (zes weken) inzien. Wanneer u belanghebbende bent, kunt u tijdens de inzagetermijn een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij Burgemeester en Wethouders. Voor het indienen van een bezwaarschrift zie bij Bouwvergunningen - Verleend. 17 januari 2008 Burgemeester en Wethouders van Venray De levensmiddelenbon ter waarde van 50 euro is bij de trekking van dinsdag 15 januari gevallen op lotnummer 5020408 bij VIP Kiosk (Brukske). De bon kan worden ingewisseld bij de C1000. Op ver toon van het winnende lot kan de winnaar zijn prijs ophalen aan de publieksbalie van het gemeentehuis. 18/19 jan. - Circus Mök 20 jan. - Veldtoertocht Toerklub Overloon 20 jan. - Kèlsmiddag Colofon De gemeentepagina is een uitgave van de gemeente Venray. De redactie stelt deze pagina samen met veel aandacht en zorg. Toch kan niemand aan de inhoud ervan rechten ontlenen. Overnemen van artikelen mag alleen met toestemming van de hoofdredactie. Hoofdredactie Team Communicatie gemeente Venray, 52 33 33 Eind redactie Centennial Communicatie, Venray Fotografie Mijntje Wismans, Gé Hirdes Basisontwerp LaVerbe, Nijmegen Lay-out Studio Accent, Venray Donderdag 17 januari 2008 - Pagina 21 Raadhuisstraat 1, 5801 MB Venray Postbus 500, 5800 AM Venray Telefoon (0478) 52 33 33 Fax (0478) 52 32 22 E-mail gemeente@venray.nl Internet www.venray.nl Publieksdiensten Maandag van 12.00 tot 20.00 uur, dinsdag t/m vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur. Telefonisch bereikbaar: maandag t/m donderdag van 8.30 tot 17.00 uur en vrijdag van 8.30 tot 13.00 uur. Gemeentearchief Alarm Dinsdag t/m donderdag van 9.00 tot 17.00 uur. Centraal alarmnummer 112 Informatiecentrum Hulpaanvraag geen spoed politie 0900 - 88 44 Maandag van 12.00 tot 20.00 uur, Hulpaanvraag geen spoed brandweer 077 - 356 56 56 dinsdag t/m donderdag van 9.00 tot 17.00 uur en vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur. Week 3 Denkt u eraan een dakkapel te bouwen of een dakraam te plaatsen? Informeer dan bij de gemeente of een bouwvergunning noodzakelijk is. Dit is sterk afhankelijk van de grootte van het dakraam of de dakkapel. Ook kijkt de gemeente naar de plaatsing van het dakraam of de dakkapel: wordt deze aan de voorkant of de achterkant geplaatst? Alle mogelijkheden en voorwaarden zijn beschreven in de speciale folder. Deze folder kunt u downloaden op www.venray,nl. Klik dan verder via het menu 'wonen en leven'. Ook ligt de folder bij de afdeling Publieksdiensten voor u klaar. Sinds begin dit jaar heeft de ge meente Venray haar telefonische bereikbaarheid verbeterd. Belt u met de gemeente, dan hoort u een andere meidtekst dan voorheen. U kunt een keuze maken (toets 1, 2 of 3) om sneller bij de gewenste specialist terecht te komen. De specialisten behoren tot de afdeling Publieksdiensten en zijn via de keuzetoetsen bereikbaar om u direct te kunnen helpen. Als u geen keuze maakt, beantwoordt een breed opgeleide callcentermedewer- ker uw vragen. De gemeente streeft er naar om in 2008 ruim 50% van uw vragen binnen het callcenter van de gemeente direct af te handelen. De technische invoering van de nieuwe telecomvoorzieningen is goed verlopen. Het project is uit gevoerd in 2007 met behulp van een investeringskrediet van 515.000,- dat door de gemeente raad is vrijgegeven. Uiteraard blijft de gemeente Venray doorgaan met het verbeteren van haar bereikbaar heid en dienstverlening. In de publiekshal van het gemeentehuis is een tentoonstelling ingericht die de gedaanteverwisselingen van het gebouw laat zien. Tijdens de openingstijden van het gemeentehuis kunt u deze tentoonstelling bezoeken. De gemeente Venray heeft ervoor gekozen het bestaande gemeente huis te gaan verbouwen en aan te passen aan de eisen van deze tijd. Op dit moment selecteert de gemeente een architect voor de renovatie. Hiermee is weer een stap gezet op weg naar de uitvoering van dit omvangrijke project. Tentoonstelling Om de inwoners van de gemeente een beeld te geven van de achter grond en de vordering van de verbouwing van het gemeentehuis, is de permanente tentoonstelling ingericht. De tentoonstelling begint met een stukje historie over het voormalige klooster van de zusters Ursulinen. Het klooster was in het verleden overigens ook in gebruik als meisjespensionaat. In 1973 heeft de gemeente Venray het klooster gekocht en verbouwd tot gemeentehuis. Ook van deze eerste verbouwing vindt u foto's op de ten toonstelling. Ook op www.venray.nl kunt u terecht voor het laatste nieuws en achtergronden over de renovatie. De gemeente Venray werkt volop aan de aanleg van het bedrijventerrein 'de Blakt' tus sen de A73 en de Deurneseweg. De bestaande Hulstweg wordt hiervoor omgebouwd tot een ontsluitingsweg met vrijliggende fietspaden en een rotonde. Om deze ombouw mogelijk te maken, is de Hulstweg afgesloten voor doorgaand verkeer. Verkeer vanaf de Beemdweg wordt ter plaatse omgeleid naar de Blakter- weg. Vanuit de Oirloseweg is alleen het recent gevestigde bedrijf Cordstrap te allen tijde bereikbaar voor (vracht)verkeer en hulpdiensten via een noodweg. De werkzaam heden duren ruim vier maanden. Op 1 januari is het nieuwe Activiteitenbesluit in werking getreden. Door nagenoeg alle bedrijfstakken onder het systeem van algemene milieuregels te brengen, verwacht de overheid de lastendruk voor het bedrijfs leven te reduceren. Ook voor de gemeenten heeft de nieuwe wetgeving grote impact. Elf huidige besluiten, bijvoorbeeld van toepassing op horeca, scholen, kantoorgebouwen, autobedrijven, tankstations, bouwbedrijven en detailhandel worden samengebracht in het nieuwe Activiteitenbesluit. Voor veel groepen bedrijven vervalt de meldingsplicht of de vergunning plicht. Dit heeft zeker voor de metalektrobranche grote gevolgen. Uitgangspunt blijft wel dat het milieu op eenzelfde niveau wordt beschermd. Zorgplicht Met het nieuwe besluit wordt meer dan voorheen een aantal milieu aspecten geregeld met zogenaamde zorgplichtartikelen. Deze artikelen bepalen dat een bedrijf zo goed mogelijk moet omgaan met onder werpen als afvalwater en afval beheer, energie, bodem- en grond waterbescherming en dergelijke. Bedrijven moeten bijvoorbeeld zo zuinig mogelijk omgaan met het gebruik van energie. De wijze waarop zij dit regelen, hebben ze vaak zelf in de hand. Om het bedrijfsleven te informeren, heeft de gemeente een gratis flyer opgesteld. Ook is deze informatie te vinden op www.venray.nl via 'digitale balie'.

Peel en Maas | 2008 | | pagina 21