v -T^é Huurdersvereniging houdt grote ledenwerfactie nriijUng 'Venraynaren moeten trots ook uitstralen' Julicher Meijer Koop een nieuwe bril in 2007 en laat de belastingdienst (mee)betalen! Ij SCHEIDEN DAT DOE JE SAMEN PEEL EN MAAS De levende kerststal op de Grote Markt krijgt dit jaar een nieuwe beeldengroep. De vorige zeven beelden waren, na ruim 25 jaar trouwe dienst, dringend aan vervanging toe. "Het is een prachtige kerst groep geworden", zegt voorzit ter Pierre Pijpers. De kerststal trekt jaarlijks zo'n dertigdui zend bezoekers. De gemeente Venray heeft naast de jaarlijkse subsidie van 1.050 euro eenmalig 1.200 euro beschik baar gesteld voor vervanging van de beelden. Nieuw is ook dat de kerststal in het nieuwe jaar nog bijna een week geopend is. Ande re jaren ging de kerststal meestal op oudejaarsdag al op slot. Dit jaar is de officiële opening op zater dag 15 december wanneer deken Smeets de stal inzegent.Tot en met zondag 6 januari blijft de kerststal open. "Veel mensen hebben hier om gevraagd", zegt Pierre Pijpers. "Ze vinden het doodzonde dat-ie na Nieuwjaar alweer weg is." Volgens Pijpers zal er dit jaar een veel mooiere stal te bezichti gen zijn. Dat komt niet alleen door de nieuwe beeldengroep maar er komt ook meer fraais omheen. Het bestuur, naast Pijpers bestaande uit Patrick van Fessem en Joep Krijnen, heeft een bewo gen en druk jaar achter de rug. Na het overlijden van Harry Arts, de vaste suppoost van de kerststal, overleed afgelopen carnaval kun stenaar Piet Hermans. Hij was juist bezig een nieuwe beeldengroep van klei te maken. "Piet zou het voor ons voor een schappelijke prijs doen. Hij was al halverwege. Helaas heeft niemand het werk kunnen afmaken. Het lag ook alle maal te emotioneel." Het bestuur schakelde de werk groep Kruisen en Kapellen in die een nieuwe kerstgroep ver vaardigde. Het betekent een fikse investering van circa 15.000 euro. Met de 1.200 euro van de gemeen te is het financieel plaatje nog niet helemaal rond. "Maar met enkele acties, fondsen en hopelijk gulle giften van de bezoekers kunnen we toch uit de kosten te komen", denkt Pierre Pijpers. De levende kerststal is een paar jaar geleden vanwege de ijsbaan een keer ver plaatst naar het grasveld vlakbij de hoofdingang van de Grote Kerk. Het trok daar beduidend minder bezoekers alhoewel er wel meer ruimte was voor een grotere wei. "De meeste mensen vinden dat de kerststal op de Grote Markt thuis hoort. En dat is ook zo. Als het aan ons ligt, dan zal ie altijd op de Grote Markt blijven." De nieuwe stichting Venray on Ice ontvangt voor de ijsbaan op het Schouwburgplein een sub sidie van 9-500 euro. Daarmee is de gemeentelijke subsidiepot, die 40.916 euro bedroeg, voor dit jaar helemaal leeg. Venray on Ice had een subsidie van 15.000 euro aan gevraagd. De stichting Winterfesti val ontving vorig jaar nog 12.000 euro subsidie. Het schaatsevenement wordt gehouden van vrijdag 14 decem ber 2007 tot en met zondag 6 januari 2008. Hiervoor moet een gedeelte van de weekmarkt vier maandagen (17, 24 en 31 decem ber en 7 januari) verplaatst wor den van het Schouwburgplein. Het gaat om 68 marktkramen die een plek krijgen in de Grotestraat, hoek Passage en op de Grote Markt. De andere 59 kramen op het Henseniusplein kunnen blij ven staan. Tijdens de jaarlijkse feestavond van de Venrayse brandweer wer den traditiegetrouw de diploma's, bevorderingen en onderscheidin gen uitgereikt. Ook werden de jubilarissen in het zonnetje gezet. Bevelvoerder Ton Cremers nam vrijdagavond afscheid na ruim 29 dienstjaren en werd door de burgemeester en de jongens van zijn eigen blusgroep in het zonnetje gezet. Jan Koenen ontving uit handen van burge meester Jos Waals een onderschei ding voor 25 dienstjaren. Beiden werden thuis afgehaald met een brandweerauto en bij de feestzaal met een erehaag ontvangen. Bart Cox en Jan Willems ontvingen de vrijwilligersmedaille voor tien jaar dienst. Marion de Bresser ontving het jaarteken vrijwilliger voor vijftien jaar dienst. Diploma's en bevorderingen waren er voor Thomas Janssen (diploma en bevordering brandwacht); Leo Troisfontaine (chauffeursdiplo ma); Guido Coppes, Niels Alofs, Jos Smits en Jeroen Lammers (chauf feursdiploma en pompbediende); Rob Peltenburg en Jos Smits (diploma hoofdbrandwacht en bevordering); Ron Baltussen (cer tificaat preventiecontrolefunctio- naris, module hoofdbrandwacht en certificaat organisatie, module onderbrandbrandmeester); Juan van Helden (diploma instructeur algemeen, module onderbrand- Bevelvoerder Ton Cremers. meester); Stefan Janssen (onder brandmeester en bevordering tot onderbrandmeester en assistent bevelvoerder); Pieter Willem Jen- neskens en Toon Janssen (diploma Brandmeester); en Johan hooft- man (bevordering tot brandmees ter en bevelvoerder). De jongerenketen geven weinig overlast. De bezoekers zijn veelal autochtone jonge ren (55 procent jongens, 45 procent meisjes) tussen veer tien en achttien jaar. Ze komen gemiddeld twee avonden per week bij elkaar om te kletsen, te drinken en muziek te luis teren. Er wordt voornamelijk bier gedronken maar wel in stevige hoeveelheden, tien tot twintig glazen per avond. Voor een flesje bier wordt gemid deld 50 eurocent betaald. Soms wordt er geblowd maar van gebruik van harddrugs is geen sprake. Dat blijkt uit een onderzoek dat de GGZ Noord- en Midden-Lim burg eerder dit jaar uitvoerde in Venlo en Venray. De keten zijn de laatste jaren sterk in opkomst en beide gemeenten wilden weten wat er zich nu eigenlijk afspeelt. Het onderzoek, dat bestond uit interviews en vragenlijsten, levert een betrouwbaar beeld op. Er zijn 1204 vragenlijsten van jongeren verzameld en 356 vragenlijsten van ouders. Het zijn allen leerlin gen van het Raayland College die tijdens de les met begeleiding van de leraar de lijsten hebben inge vuld. De ouders hebben de vra genlijst thuis gekregen. Daarnaast zijn er 33 interviews gehouden met jongeren die in keten komen en 17 interviews met ouders. Van de 1204 jongeren komt ongeveer 30 procent in een keet. Ze gebruiken keten als ontmoe tingsplek om gezellig samen te komen. De gemeente Venray telt ongeveer twaalf keten die vooral in het weekeinde open zijn. Een enkele keet is dagelijks geopend. Gemiddeld komen er tien tot twintig bezoekers. Hiervan zit 55 procent op het vmbo, 20 procent op de havo en 21 procent op het vwo. GEZELLIG De sfeer in de keet wordt omschreven als 'gezellig'. De jon geren kennen elkaar van school, Het kantoor voor VENRAY en omgeving Echtscheiding allimentatie arbeidsrecht de sportvereniging of van vroeger. Het komt voor dat de vrienden groepen door de jaren heen ver anderen, maar de samenstelling is toch redelijk stabiel. Zeventig procent van de keetbe zoekers zegt nog nooit te hebben geblowd, tegenover 86 procent van niet-keetbezoekers. Hard drugsgebruik komt niet of nau welijks voor. De jongeren maken onderling afspraken over het doen van inkopen, poetsen en de finan ciën. Overlast van keten komt vrijwel niet voor. De jongeren houden rekening met de buren en keeteigenaren, meestal ouders, en spreken elkaar aan op hun gedrag. Verschillen tussen keten op het platteland en in de stad zijn er vrijwel niet. Het enige verschil is het onderkomen dat de jongeren gebruiken. In de stad wordt voor namelijk gebruik gemaakt van garages en slaapkamers. Op het platteland zijn het vooral schuren, caravans, loodsen en hokken. OUDERS Ouders geven aan het belang rijk te vinden dat jongeren een eigen plek hebben. Er is sociale controle en de jongeren dragen verantwoordelijkheid. Daarnaast is er de mogelijkheid tot toezicht van volwassenen. Een kwart van de ouders van keetbezoekende jongeren maakt geen afspraken met hun kinderen. Indien er wel afspraken worden gemaakt, dan gaat het vooral over het tijdstip van thuiskomen en het aantal dagen dat de keet bezocht mag worden. Keeteigenaren spelen een actieve rol in de keet. Ouders van keetbezoekers kennen elkaar vaak wel, maar hebben nauwelijks con tact met elkaar over de keet. Wel weten ze elkaar te vinden indien het nodig is. ALCOHOLGEBRUIK Een belangrijke conclusie is dat keten positief worden ervaren. Zowel door jongeren, ouders als professionals. Keten bieden plaats aan hechte en vaste vriendengroe pen. Alcoholgebruik is er'normaal' maar de hoeveelheden liggen boven de grens van een zware drinker. De gemeenten krijgen het advies toezicht te houden en te letten op het alcohol- en drugs gebruik, de brand- en bouwveilig- heid en de overlast. Tevens zou er voor de keten een centraal infor matiepunt moeten zijn, bijvoor beeld een website. Alfons Keiler pastoor Oostrum Alfons Keiler wordt met ingang van 1 december 2007 de nieuwe pastoor van de parochie O.L.V Geboorte in Oostrum. Hij wordt tevens priesterassistent van de St. Petrus' Bandenparochie in Venray. Keiler was tot nu toe assistent in drie parochies: H. Gertrudis in Beesel, H. Lambertus in Reuver en Onbevlekt Hart van Maria in Offenbeek. Hij volgt kapelaan Crasborn op die tijdelijk waarnam in Oostrum. Crasborn behoudt zijn overige taken in het dekenaat Venray. Politie onderzoekt verkeersongeval De politie onderzoekt een ver keersongeval dat vorige week don derdagmorgen omstreeks 08:00 uur plaatsvond op de Stationsweg in Venray. Bij het ongeval is een 13- jarig meisje uit Wansum gewond geraakt. Het meisje fietste naar school toen ze plotseling linksaf wilde. Hierbij werd ze geschept door een tegemoetkomende auto. Het meisje werd overgebracht naar het ziekenhuis. Geen uurtarief, maar vooraf vaste prijs Gratis intakegesprek DE SCHEIDINGSWEG Huurdersvereniging Noord- Limburg houdt momenteel een grote ledenwerfactie in de gemeenten Venray, Meerlo- Wanssum, Horst aan de Maas en Sevenum. De vereniging behartigt de belangen van mensen die een woning huren van Wonen Venray of Wonen Horst. Deze woningcorpo raties beheren samen 7.500 huurwoningen. Momenteel zijn duizend huur ders lid van de Huurdersvereni ging. "Dat is formeel meer dan genoeg om erkend te worden als onderhandelingspartner", zegt voorzitster Willy Traa. "Toch menen we dat we de huurders beter kunnen vertegenwoordigen, als we het ledenaantal minstens kunnen verdubbelen. Een grote vereniging kan nog meer inbreng hebben in de onderhandelingen." Daarom is de huurdersvereni ging gestart met een grote leden werfactie. Alle 6.500 huurders die nog geen lid zijn hebben een brief ontvangen met een aanmel dingsformulier. Alle leden hebben een uitnodiging gekregen om mee te werven. "Zij weten namelijk al dat het belangrijk is om lid te zijn. Want leden hebben meer recht van spreken. Het gaat van de ver vanging van de verwarmingsketel tot de jaarlijkse huurverhoging en alles wat daar tussenin zit", aldus Traa. Huurders die lid zijn kunnen zelf meepraten over hun wijk, hun dorp en het beleid. "Wij denken dat huurders heel goed weten wat ze willen. Samen in een bewo nerscommissie bereik je meer dan alleen. Vooral als je dan ook nog ondersteuning krijgt van je eigen vereniging." De Huurders vereniging houdt iedere dinsdag en donderdagochtend spreekuur in het kantoor aan de Bergweg 4 in Venray. Volgens de Wet op het Overleg Huurders Verhuurder voert zij, als erkende vereniging, namens de huurders regelmatig overleg met de woningstichting over alle zaken die voor de huur ders van belang zijn. Het gaat hier bij om betaalbare huurwoningen, mutaties, onderhoud en renovatie, verkoopbeleid, woonomgeving en de jaarlijkse huuraanpassing. Bij individuele problemen, die de huurder zelf niet met de wonings tichting kan oplossen, speelt de Huurdersvereniging een bemidde lende en adviserende rol. Het bestuur telt zeven leden en onderhandelt samen met andere huurdersverenigingen over het beleid van Wonen Limburg. De bestuursleden onderhouden ook contact met de Woonbond en de gemeenten. Bestuursleden uit Venray en Meerlo-Wanssum zit ten samen met huurders uit die gemeenten in een vestigingscom missie. Zij behartigen de belan gen die bij Wonen Venray spelen. Het gaat niet alleen over stenen maar ook over de leefbaarheid in de wijken. Voor Wonen Horst is er een zelfde vestigingscommis sie met huurders uit Horst aan de Maas en Sevenum. In de wijken en dorpen zijn er bewonerscommissies. Zij praten vooral mee over wat er in hun omgeving speelt. Voorzitter Traa: "Ze hoeven niet alles te weten over het beleid van Wonen Lim burg. Ze krijgen ondersteuning van de vereniging zodat ze niet zelf het wiel hoeven uit te vin den." Het lidmaatschap kost slechts 6 euro per jaar. Voor het opsturen van het aanmeldingsformulier is geen postzegel nodig. Iedereen die nu lid wordt, betaalt pas vanaf 2008 contributie. t SPECIAAL OPTIEK Politiek wil inwoners betrekken bij stadspromotie De gemeente gaat werk maken van stadspromotie. Venray moet mee in de vaart der volkeren en citymarke- ting is het toverwoord om 'het merk Venray op te kaart te zet ten'. Het doel is om Venray, toch een belangrijke regio gemeente in Noord-Limburg, nog meer bekendheid en allu re te geven. "Venray heeft veel mooie dingen", zegt wethouder Najja (PvdA). "Denk maar eens aan alle evenementen en onze cultuur. Zoals de Grote Kerk, het Odapark en het kunstencentrum. Samen met het winkelcentrum zijn dit de grote krachten waarmee we veel meer naar buiten moeten treden. We moeten onze bescheidenheid afschudden en ons beter profi leren. Het gaat om ons imago en identiteit." In de politieke bijeenkomst van afgelopen donderdag bleef onduidelijk hoe Venray zich nu gaat promoten. Wethouder Najja vindt de kabelkrant en mogelijk stadstelevisie geschikte media. De winkeliers, het bedrijfsleven, de toeristische sector, de culturele instellingen, de woningcorporatie moeten samen met de gemeente één front vormen. Zodat nog meer bezoekers, bewoners en bedrijven de weg naar Venray weten te vin den. De politiek juicht het toe. Geen woorden maar daden, luidt het advies. "Het zijn vaak vluch tige dingen die leuk en aardig zijn. Maak er nu eens echt werk van", zei Tineke Lamers (Samen werking). Henk Bisschops (PvdA) weet ook niet wat de juiste weg is. "Maar we moeten wel initiatie ven blijven ontwikkelen. Er staan enkele grote zaken te wachten zoals de herindeling. We mogen de boot niet missen. Het is nood zaak. We moeten ons verkopen want anders staan we stil." Theo Mulders (Samenwer king) vindt dat de dorpen niet vergeten mogen worden. "In het buitengebied wonen ook veel mensen. Lang niet overal kan de kabelkrant worden ontvangen. We moeten eerst iedereen zien te bereiken. En daarna ons naar buiten verkopen." Bisschops vindt ook dat de promotie zich niet alleen op Venray mag richten. "De kracht is juist de gehele gemeente inclusief de kerkdorpen. Dat is welhaast uniek." Tineke Lamers waarschuwt ervoor dat alleen de 'happy few' bereikt wordt."Vooral bij cultuur blijft het vaak beperkt tot een klein clubje. Daarom moet de communicatie veel breder. De kabelkrant zou inderdaad een beter bereik moeten hebben." Leonie Cals (WD) vindt dat alle inwoners hun steentje moeten bij- dragen."Want anders lukt het nooit en blijft het bij plannen alleen. We moeten de mensen overtuigen dat ze trots zijn op Venray en dat ook uitstralen." Elly van Dijck (PvdA) is het daar helemaal mee eens. "Dat gebeurt nu nog veel te weinig. De mensen moeten inderdaad trots zijn op hun dorp en dat ook uit stralen. Het is gratis reclame." Ton Teeuwen (CDA) vindt dat citymarketing duidelijke doelen moet stellen. Gaat het om econo mische groei, toename van het toerisme of het aantrekken van meer inwoners? Tom van den Hoek (Lokaal Aktief) is sceptisch. Hij vraagt zich af wat de gewone burger ervan merkt. "Vooral win keliers en bedrijven hebben er voordeel bij ."Theo Olde Daalhuis (Lokaal Aktief) constateert dat er teveel langs elkaar heen gewerkt wordt. Er is onvoldoende coördi natie tussen allerlei evenemen ten en initiatieven. "Er moet voor organisaties en verenigingen één centraal punt zijn wat ze terecht kunnen. Daarbij hoort ook een activiteitenagenda." Sieb Nijssen (CDA) vindt dat de gemeente veel te bieden heeft. "Maar de meeste Venraynaren weten het niet eens. Laat zien wat je hebt en ben er trots op." Tine ke Lamers haalt als voorbeeld de grote kunstexpositie De Waan aan die landelijk veel aandacht trok. "Terwijl juist veel Venraynaren er geen weet van hadden." Wil Mut- saers (inVENtief) wil dat Venray zijn sterke punten leert kennen. "En dan is het de vraag wie zijn onze klanten en hoe brengen we het over de toonbank." Ton Teeu wen ziet ook een rol weggelegd voor de pers. "In plaats van alleen negatieve dingen zouden juist de positieve kanten meer belicht moeten worden." Het communicatieplan van de gemeente spitst zich toe op drie onderdelen. De interne en externe communicatie en citymarketing. Waarbij de menselijke maat en het persoonlijk contact voorop staan. Dit past volgens de gemeente ook goed bij het dorpse karakter wat Venray nog steeds bezit PEEL EN MAAS Nieuwsblad voor Venray en omstreken Grotestraat 68 5801 BH Venray Postbus 1 5800 AA Venray Tel. 0478-582727 Fax 0478-510916 Redactie Ron Koenen Henk Lammen Christ van den Munckhof Henk Willemssen redactie@vandenmunckhof.nl Advertenties: Arie Snellen e-mail: asnellen@ vandenmunckhof.nl telefoon: 0478-58 27 27 Tarieven op aanvraag e-mail: advertentie@ vandenmunckhof.nl Aanleveren advertenties: Uiterlijk dinsdag 18.00 uur. Bezorging Donderdagmiddag/avond Bezorgklachten Verspreidingsbureau Periodiek - Tel. 0478-582877 uitsluitend tot vrijdag 17.00 uur. Nabezorging gebeurt tot uiterlijk dit tijdstip. Aanleveren kopij: Sport- en verenigingsnieuws tot uiterlijk dinsdag 10.00 uur. Abonnementen: 19,95 (postcode 58..) 35,50 (overige binnenland) Venray - Tel. 0478 - 521 070 Donderdag 15 november 2007 - Pagina 3 Kerststal Venray krijgt nieuwe beeldengroep Brandweermannen in het zonnetje Jongerenketen: veel bier maar weinig overlast ADVOCATEN De juiste weg in de goede richting Hans Peeters 077 3523359 of 06 53264978 Bezoek onze websitewww.scheidingsweg.nl In het voorjaar heeft de media breeduit melding gemaakt van de mogelijkheid om dit jaar een "gratis" bril of contactlenzen aan te schaffen. Via uw aangifte over 2007 kunt u namelijk in heel veel gevallen geld terugkrijgen van de belastingdienst voor de aanschaf van de bril of lenzen. Dit kan zelfs zover oplopen dat u meer terugkrijgt dan u heeft betaald. Een gratis bril dus. U heeft nog enkele weken, wacht dus niet langer en profiteer er nu nog van voordat het jaar om is. Er is een onafhankelijke website waar u zich nader kunt laten informeren door middel van een rekenvoorbeeld. www.fyeovision.nl/belastingvoordeel/ Bereken uw voordeel op deze website en sla uw slag nu het nog mogelijk is. Met vriendelijke groet en hopelijk tot binnenkort. Passage 5 5801 BR Venray T. 0478 - 583440 www.mijlingoptiek.nl ui i iy cii lyoi uyu ui ly Gratis kennismakingsgesprek

Peel en Maas | 2007 | | pagina 3