25% KORTING
Jawel lieve kijkbuiskinderen!
Alle Peel Maas lezers krijgen tegen inlevering van deze
waardecoupon maar liefst 25% korting op aanschaf van
kaarten van de Fabeltjeskrant musical, 25 oktober 19.00 u.
Dus knip de bon uit, koop een kaartje maar denk er aan...
niet de oogjes dicht maar wel de snaveltjes toe in het theaterbos!
Tot ziens in Fabeltjesland!
Mijnheer de Uil
PEEL EN MAAS
Donderdag 18 oktober 2007 - Pagina 26
Een impressie van Oda naar Anna
is er respect voor simpel de out
lay van Venray maar op een heel
ander vlak zeker ook respect voor
andere levensovertuigingen.
Na de apotheose met de instal
latie God en Gas (geestelijk bij
tanken en bijtanken van de hei
lige koe) nota bene in de kapel
van Sint Anna praat ik even na.
Opeens, de groep van 6 dames
komt op me af en offreert aan de
'gids' al het kleingeld dat men bij
zich had. Ik sta stomverbaasd met
2 volle handen en beschouw dit
als blijk van warmhartigheid en
een perfecte middag. Van vreem
den zijn we onderweg tot beken
den geworden. Van de ontvangen
11,65 euro heb ik een stuiver als
aandenken behouden, komt bij de
verzameling, en de rest afgedra
gen aan de organisatie. Onwille
keurig denk ik even terug aan de
blijken van barmhartigheid bij de
Turkse moskee, het fruit, en over
eenkomstig de aalmoezen voor de
nooddruftige bij het Schelleportje
in het kerkpad.
Religion my Rock is de wan
deltocht van het Odapark naar
St. Anna waarbij de wande
laars een impressie krijgen
van het rijke roomse leven
van weleer, in combinatie met
de interpretatie van heden
daagse kunstenaars. De wan
deling heeft al vele bezoekers
naar Venray getrokken. Het
is bovendien mogelijk om
onder begeleiding deze tocht
af te leggen. Twan van Els is
een van de samenstellers van
de tocht. Hij wordt regelmatig
tijdens de hedendaagse pelgri
mage vervangen door Francis
Lemmers. Van hem ontvingen
wij onderstaande impressie
Van Oda naar
Anna, zaterdag 13
oktober 2007
Prachtig weer om te wandelen,
bontgekleurde bomen. Een voet
tocht.
Om voor deze ervaring in de
juiste stemming te komen, laat
ik mijn tochtgenoten eerst de in
zwarte gewaden gehulde, knielen
de figuren in het theehuis van het
Odapark ontmoeten, deze mon-
nikachtigen prevelen gebeden,
afkomst onbekend. De 8 dames
en 1 heer zijn meteen 'gegrepen'
Vandaag ben ik de gelukkige om
hen in 3-5 uur naar Sint Anna te
begeleiden en we starten bij de
5 reizende caravans met de uitleg
van de titel van de kunstmanifes
tatie Rock my religion en de trans
formatie naar Religion my rock.
Oefening baart kunst, ik ben zelf
tevreden.
Bij het beeld van de sinds kort
niet meer heilige Sint Oda begin
nen we de echte tocht, een reis
ook door de tijd. Bij de tweede
halte bij het hagelkruis aan de
Westsingel zien we in de verte de
Grote Kerk die we op de verdere
reis niet meer uit het oog verlie
zen. Op deze plek kon men tot na
de oorlog kijken over onbebouwd
gebied tot aan die parel in de Peel.
Venrayse schilders lieten zich
door het uitzicht inspireren en
hun kunstwerken komen we later
in het Freulekeshuis tegen, het
leek een landschap van Van Gogh.
Typisch dat er juist nu zo'n expo
sitie is en dat ook nog een dochter
van PietTheuws, een der schilders,
ons vergezelt. Na de keuze tussen
poetsen en pelgrimeren kwam ze
met vliegende vaart uit Eindho
ven en had vanmiddag haar eigen
inbreng. Fantastisch.
Na de big shopper herinnert de
Joriskapel aan de bouw van het
Wit Desselke én aan de daarop
weer vervangende nieuwbouw.
De verhalen komen los. Het
kunstwerk de Kapel h.w.a. (wat
wil zeggen hemelwater-afvoer),
voorzien van een zichzelf vullend
bakje voor 'vintwater' (wijwater)
rechtstreeks uit de hemel, moet
namens het gezelschap voor Ven
ray behouden worden.
Het pad naar de Lourdesgrot
wordt door een buurtbewoonster
geveegd, vanavond is er de licht
processie. Van verre horen we nu
al stichtelijke muziek; attent wordt
deze tijdens ons bezoek uitgescha
keld. De grot is opgetuigd, bid-
stoel is aanwezig, het vezelplaten
schapje is bedekt met een doek,
het allerheiligste kan er uitgestald
worden. Een aantal jaren geleden
was dit alles nostalgie doch uit het
gebruik blijkt er tegenwoordig
ook weer devotie te zijn, tijden
veranderen.
Bij de moskee in de voormalige
kleuterschool van zuster Ursule
is de ontvangst gastvrij. We feli
citeren de aanwezigen met het
einde van de vastenmaand Rama
dan en het Suikerfeest. Boven de
schoenen uit en de gebedsruim
tes in, gescheiden voor mannen
en vrouwen, 5x per dag wordt
er gebeden. Gescheiden? Toch
bekend, in Limburg zaten vroeger
de vrouwen links in de kerk en
de mannen rechts en in de Grote
Kerk hangen geheel links beelden
van vrouwelijke heiligen en rechts
van mannelijke.
Het beeld van de Monnik bij de
kerk laat ons denken aan de zwar
te figuren in het Theehuis én aan
in zwarte niqab gehulde moham
medaanse vrouwen.
Het monument voor de naam
loos doodgeboren kinderen wekt
vertedering en mededogen. Het
geeft overduidelijk gevoelens hun
plaats.
In de Grote Kerk is het deze
weken druk. Veel mensen lopen
de route met een boekje in de
hand en de kerk is een must. 'After
de last supper' krijgt grote aan
dacht, van kunstkenner tot huis
vrouw. Een suppoostenechtpaar:
'Dag Frans', in al het gewoel had
ik ze nog niet gezien. Ik ken ze al
40 jaar, heel snel even bijpraten,
naar omstandigheden gaat het
goed En dat is weer typisch Ven-
ray's, onderweg ontmoeten we
regelmatig bekenden, we lopen
niet vervreemd in een grote stad,
we zijn deels onder ons, het geeft
tevens aan dat Venray een 'per
soonlijke' stad (of dorp) is.
Via de schitterende tuin bij het
gemeentehuis komen we bij het
oude kloosterkerkhof waar wel
een uur verhalen uitgewisseld
zouden kunnen worden, vijf lagen
nonnen, een Indische madonna.
Unieke bomen.
Door de berceau in het kloos
terkwartier en langs de oude
kloosterboerderij bereiken we
de voormalige garage Van Haren,
een te verdwijnen tijdsmonument.
Het liposuctievet in de roze auto's
veroorzaakt huiveringen, later de
obductietafel bij Sint Anna nog
veel meer.
We zijn zonder pauze bijna 3
uur onderweg en het is knap dat
de belangstelling niet verslapt
maar het opnemend vermogen
wordt minder. Niet alle kunst kan
nog de verdiende aandacht krij
gen. Maar de installatie met de
onbevlekte ontvangenis van Maria
vanuit reclameuitingen, reinigend
water en vuur wordt intensief
gadegeslagen. Ook hetTanky Monk
Museum laat zich niet onbetuigd:
de kruising van tankmuseum en
apenheul vreet tijd; de items wor
den benoemd en men laat zich
verwijzen naar de discussie over
het ontstaan van de wereld, God
of de evolutie van Darwin; en over
de verhouding tussen godsdienst
en wetenschap.
En dan op weg naar de laatste
etappe naar het monumentale
park Sint Anna. Even ontspannen
in een magnifiek park met alweer
fantastische bomen, getooid in alle
tinten, beschenen door de zon.
Tijdens de tocht kwamen her
inneringen aan jeugd, aan ouders,
aan school bovendrijven. Na
aankomst bij de laatste 'statie'
zijn mijn reisgenoten getroffen
en betrokken, ze zijn moderne
pelgrims geworden. Kunst in rela
tie tot religie is bestudeerd. Vele
zaken konden slechts aangestipt
worden maar deze vragen nu wel
om uitdieping. Ook is er de ver
wondering, 'Ik wist niet dat dit
in Venray bestond'. Overheersend
Voettocht in het kader van
'Rock my religionnog tot en
met 4 november.
Een moderne pelgrimstocht door Venray
De Fabeltjeskrant Musical