25% KORTING Jawel lieve kijkbuiskinderen! Alle Peel Maas lezers krijgen tegen inlevering van deze waardecoupon maar liefst 25% korting op aanschaf van kaarten van de Fabeltjeskrant musical, 25 oktober 19.00 u. Dus knip de bon uit, koop een kaartje maar denk er aan... niet de oogjes dicht maar wel de snaveltjes toe in het theaterbos! Tot ziens in Fabeltjesland! Mijnheer de Uil PEEL EN MAAS Donderdag 18 oktober 2007 - Pagina 26 Een impressie van Oda naar Anna is er respect voor simpel de out lay van Venray maar op een heel ander vlak zeker ook respect voor andere levensovertuigingen. Na de apotheose met de instal latie God en Gas (geestelijk bij tanken en bijtanken van de hei lige koe) nota bene in de kapel van Sint Anna praat ik even na. Opeens, de groep van 6 dames komt op me af en offreert aan de 'gids' al het kleingeld dat men bij zich had. Ik sta stomverbaasd met 2 volle handen en beschouw dit als blijk van warmhartigheid en een perfecte middag. Van vreem den zijn we onderweg tot beken den geworden. Van de ontvangen 11,65 euro heb ik een stuiver als aandenken behouden, komt bij de verzameling, en de rest afgedra gen aan de organisatie. Onwille keurig denk ik even terug aan de blijken van barmhartigheid bij de Turkse moskee, het fruit, en over eenkomstig de aalmoezen voor de nooddruftige bij het Schelleportje in het kerkpad. Religion my Rock is de wan deltocht van het Odapark naar St. Anna waarbij de wande laars een impressie krijgen van het rijke roomse leven van weleer, in combinatie met de interpretatie van heden daagse kunstenaars. De wan deling heeft al vele bezoekers naar Venray getrokken. Het is bovendien mogelijk om onder begeleiding deze tocht af te leggen. Twan van Els is een van de samenstellers van de tocht. Hij wordt regelmatig tijdens de hedendaagse pelgri mage vervangen door Francis Lemmers. Van hem ontvingen wij onderstaande impressie Van Oda naar Anna, zaterdag 13 oktober 2007 Prachtig weer om te wandelen, bontgekleurde bomen. Een voet tocht. Om voor deze ervaring in de juiste stemming te komen, laat ik mijn tochtgenoten eerst de in zwarte gewaden gehulde, knielen de figuren in het theehuis van het Odapark ontmoeten, deze mon- nikachtigen prevelen gebeden, afkomst onbekend. De 8 dames en 1 heer zijn meteen 'gegrepen' Vandaag ben ik de gelukkige om hen in 3-5 uur naar Sint Anna te begeleiden en we starten bij de 5 reizende caravans met de uitleg van de titel van de kunstmanifes tatie Rock my religion en de trans formatie naar Religion my rock. Oefening baart kunst, ik ben zelf tevreden. Bij het beeld van de sinds kort niet meer heilige Sint Oda begin nen we de echte tocht, een reis ook door de tijd. Bij de tweede halte bij het hagelkruis aan de Westsingel zien we in de verte de Grote Kerk die we op de verdere reis niet meer uit het oog verlie zen. Op deze plek kon men tot na de oorlog kijken over onbebouwd gebied tot aan die parel in de Peel. Venrayse schilders lieten zich door het uitzicht inspireren en hun kunstwerken komen we later in het Freulekeshuis tegen, het leek een landschap van Van Gogh. Typisch dat er juist nu zo'n expo sitie is en dat ook nog een dochter van PietTheuws, een der schilders, ons vergezelt. Na de keuze tussen poetsen en pelgrimeren kwam ze met vliegende vaart uit Eindho ven en had vanmiddag haar eigen inbreng. Fantastisch. Na de big shopper herinnert de Joriskapel aan de bouw van het Wit Desselke én aan de daarop weer vervangende nieuwbouw. De verhalen komen los. Het kunstwerk de Kapel h.w.a. (wat wil zeggen hemelwater-afvoer), voorzien van een zichzelf vullend bakje voor 'vintwater' (wijwater) rechtstreeks uit de hemel, moet namens het gezelschap voor Ven ray behouden worden. Het pad naar de Lourdesgrot wordt door een buurtbewoonster geveegd, vanavond is er de licht processie. Van verre horen we nu al stichtelijke muziek; attent wordt deze tijdens ons bezoek uitgescha keld. De grot is opgetuigd, bid- stoel is aanwezig, het vezelplaten schapje is bedekt met een doek, het allerheiligste kan er uitgestald worden. Een aantal jaren geleden was dit alles nostalgie doch uit het gebruik blijkt er tegenwoordig ook weer devotie te zijn, tijden veranderen. Bij de moskee in de voormalige kleuterschool van zuster Ursule is de ontvangst gastvrij. We feli citeren de aanwezigen met het einde van de vastenmaand Rama dan en het Suikerfeest. Boven de schoenen uit en de gebedsruim tes in, gescheiden voor mannen en vrouwen, 5x per dag wordt er gebeden. Gescheiden? Toch bekend, in Limburg zaten vroeger de vrouwen links in de kerk en de mannen rechts en in de Grote Kerk hangen geheel links beelden van vrouwelijke heiligen en rechts van mannelijke. Het beeld van de Monnik bij de kerk laat ons denken aan de zwar te figuren in het Theehuis én aan in zwarte niqab gehulde moham medaanse vrouwen. Het monument voor de naam loos doodgeboren kinderen wekt vertedering en mededogen. Het geeft overduidelijk gevoelens hun plaats. In de Grote Kerk is het deze weken druk. Veel mensen lopen de route met een boekje in de hand en de kerk is een must. 'After de last supper' krijgt grote aan dacht, van kunstkenner tot huis vrouw. Een suppoostenechtpaar: 'Dag Frans', in al het gewoel had ik ze nog niet gezien. Ik ken ze al 40 jaar, heel snel even bijpraten, naar omstandigheden gaat het goed En dat is weer typisch Ven- ray's, onderweg ontmoeten we regelmatig bekenden, we lopen niet vervreemd in een grote stad, we zijn deels onder ons, het geeft tevens aan dat Venray een 'per soonlijke' stad (of dorp) is. Via de schitterende tuin bij het gemeentehuis komen we bij het oude kloosterkerkhof waar wel een uur verhalen uitgewisseld zouden kunnen worden, vijf lagen nonnen, een Indische madonna. Unieke bomen. Door de berceau in het kloos terkwartier en langs de oude kloosterboerderij bereiken we de voormalige garage Van Haren, een te verdwijnen tijdsmonument. Het liposuctievet in de roze auto's veroorzaakt huiveringen, later de obductietafel bij Sint Anna nog veel meer. We zijn zonder pauze bijna 3 uur onderweg en het is knap dat de belangstelling niet verslapt maar het opnemend vermogen wordt minder. Niet alle kunst kan nog de verdiende aandacht krij gen. Maar de installatie met de onbevlekte ontvangenis van Maria vanuit reclameuitingen, reinigend water en vuur wordt intensief gadegeslagen. Ook hetTanky Monk Museum laat zich niet onbetuigd: de kruising van tankmuseum en apenheul vreet tijd; de items wor den benoemd en men laat zich verwijzen naar de discussie over het ontstaan van de wereld, God of de evolutie van Darwin; en over de verhouding tussen godsdienst en wetenschap. En dan op weg naar de laatste etappe naar het monumentale park Sint Anna. Even ontspannen in een magnifiek park met alweer fantastische bomen, getooid in alle tinten, beschenen door de zon. Tijdens de tocht kwamen her inneringen aan jeugd, aan ouders, aan school bovendrijven. Na aankomst bij de laatste 'statie' zijn mijn reisgenoten getroffen en betrokken, ze zijn moderne pelgrims geworden. Kunst in rela tie tot religie is bestudeerd. Vele zaken konden slechts aangestipt worden maar deze vragen nu wel om uitdieping. Ook is er de ver wondering, 'Ik wist niet dat dit in Venray bestond'. Overheersend Voettocht in het kader van 'Rock my religionnog tot en met 4 november. Een moderne pelgrimstocht door Venray De Fabeltjeskrant Musical

Peel en Maas | 2007 | | pagina 26