Gemeente Ven ray Plaatsing bladkorven Expertisecampus in Venray? Bestuurskracht monitor: punten voor verbetering Samenwerking CWI, UWV en gemeente Venrays bosbeheer als voorbeeld PEEL EN MAAS Gemeentehuis Openingstijden Inzameling textiel Venray voert een haalbaarheidsonderzoek uit naar de mogelijkheid om in de gemeente een expertisecampus voor het basisonderwijs te realiseren. Een voorziening voor bijvoorbeeld leerlingen met leer- en/of gedragsproblemen en meerbegaafde kinderen. Het college vindt zo'n voorziening waardevol voor leerlingen in Venray én de omliggende gemeenten. Met zo'n campus kan Venray voortaan onderwijs bieden aan kinderen die nu voor speciaal onderwijs naar bijvoorbeeld Venlo moeten. Bovendien kunnen alle basisscholen in de gemeente Venray straks gebruik maken van de in de campus aanwezige kennis en deskundigheid. Het haalbaarheidsonderzoek richt zich in eerste instantie op de locatie De Brabander. Het wordt gezamenlijk uitgevoerd met onder andere Stichting Speciaal Onderwijs Noord- en Midden-Limburg en Stichting Primair Onderwijs Venray en regio. Ook basisschool De Toverbal en de school voor speciaal basisonderwijs Focus worden in het onderzoek betrokken. De gemeenteraad besluit naar aanleiding van het haalbaarheidsonderzoek of een dergelijke voorziening al dan niet gerealiseerd wordt in Venray. *V> Venray, focus op mensen Donderdag 4 oktober 2007 - Pagina 19 Raadhuisstraat 1, 5801 MB Venray Postbus 500, 5800 AM Venray Telefoon (0478) 52 33 33 Fax (0478) 52 32 22 E-mail gemeente@venray.nl Internet www.venray.nl Publieksdiensten Maandag van 12.00 tot 20.00 uur, dinsdag t/m vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur. Telefonisch bereikbaar: maandag t/m donderdag van 8.30 tot 17.00 uur en vrijdag van 8.30 tot 13.00 uur. Gemeentearchief Alarm Dinsdag t/m donderdag van 9.00 tot 17.00 uur. Centraal alarmnummer 112 Informatiecentrum Hulpaanvraag geen spoed politie 0900 - 88 44 Maandag van 12.00 tot 20.00 uur, Hulpaanvraag geen spoed brandweer 077 - 356 56 56 dinsdag t/m donderdag van 9.00 tot 17.00 uur en vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur. Week 40 Venray scoort op de meeste vlakken een voldoende in de Bestuurskrachtmonitor van de provincie. Daarnaast zijn er ook verschillende punten waarop de gemeente zich nog kan verbeteren. Venray neemt initiatieven om partners te betrekken bij beleid. De monitor is daar positief over maar geeft aan dat er voortdurend aandacht moet blijven voor verbe tering van de burgerparticipatie. Financieel wordt de gemeente ook positief beoordeeld. De inschatting is dat ze voldoende in staat is om de uitdagingen en opgaven in de toekomst financieel te dragen. Ook in de uitvoering vindt de monitor dat opgaven tijdig en adequaat worden opgepakt. Daarnaast scoren eveneens de organisatieverande ringen goed. Voor de gemeente is het vooral interessant om te weten waar verbetering mogelijk is. Zo blijkt dat er aandacht nodig is voor de vertaling van strategische doelen naar concreet beleid. Aan een aantal van de genoemde aandachtspunten, zoals de integrale visie voor het cen trum, wordt inmiddels hard gewerkt. De afstemming tussen de verschil lende beleidsterreinen is volgens de monitor ook voor verbetering vat baar. De gemeente herkent dit en heeft twee jaar geleden al de eerste stappen gezet om dit te verbeteren. Dit proces is nog volop gaande en zal steeds aandacht blijven vragen. In de monitor is ook gekeken naar de betrokkenheid van de gemeente raad bij de totstandkoming van het beleid. Hier zijn verbeteringen mogelijk bij het begintraject van beleidsprocessen en de kader stellende rol van de raad. Regionaal verband Bijzondere aandacht is in Venray, maar eveneens in de andere gemeenten in Noord-Limburg, nodig voor de versterking van de bestuurskracht in regionaal verband. Samenwerking ligt niet voldoende vast in een visie en ook de structuur kan beter. Op dit moment is in regionaal verband een discussie gestart over deze samenwerking. De eindrapportage van de tweede Bestuurskrachtmonitor is deze zomer opgeleverd. De bestuurs krachtmonitor is een uitgebreid onderzoek dat in opdracht van de provincie Limburg en de gemeenten in Noord-Limburg in de periode najaar 2005 tot en met zomer 2007 is uitgevoerd. De deelnemende ge meenten zijn hierbij van top tot teen doorgelicht waarbij steeds de vraag centraal heeft gestaan in welke mate de gemeente erin slaagt met de beschikbare kwaliteiten en middelen haar doelen te bereiken. De eind rapportage is weergegeven in een zogenaamd Bestuurskrachtprofiel. De eerste Bestuurskrachtmonitor heeft in 2001 plaatsgevonden. De herfst is begonnen. De bladeren, die in de lente en zomer als luchtfilters fungeerden, vertonen nu prachtige herfstkleuren. Omdat ze beginnen te vallen, zet de gemeente de komende weken weer zo'n 280 bladkorven uit. In de herfst hebben we enkele weken overlast van de grote hoeveelheden afgevallen bladeren in straten en tuinen. De bladeren van uw bomen doet u Oude kleding/textiel wordt acht keer per jaar huis-aan-huis ingezameld door De Cirkel. De volgende is op 10 oktober. Zie ook de afvalkalender. U kunt uw textiel ook afgeven bij de Winkel van Sinkel, Bontekoestraat 2, Venray. Tevens kan het gratis wor den ingeleverd bij het milieustation of bij acties van de scholen. De gemeente Venray wil meer grip krijgen op de instroom in de bijstand. Om dit te bereiken, kiest zij voor een nauwe samen werking met het CWI en het De gemeente Landgraaf is vorige week op bezoek geweest bij de gemeente Venray en stichting De Marke om te zien en horen hoe zij het bosbeheer geregeld hebben. De Zuid-Limburgse gemeente overweegt het Venrayse voorbeeld te volgen. De gemeente Venray is zich bewust van de grote kwaliteiten van haar gemeentebossen en koestert deze bijzondere eigendommen. Zij heeft het beheer van haar terreinen sinds 1997 verhuurd aan Stichting De Marke: in totaal ruim 1250 hectare bosgebied en ruim 50 hectare heide. Stichting De Marke heeft de taak de kwaliteiten te versterken van het beheer en gebruik. Daarbij worden de diverse natuurverenigingen, wildbeheereenheden en de lokale bevolking betrokken. Onder het beheer vallen ook het faunabeheer en de optimale begeleiding van het recreatieve gebruik van deze terreinen. Elk bos- of natuurgebied heeft zijn eigen karakter. Het is belangrijk dat het be heer van de gebieden aan die specifieke lokale omstandigheden is aangepast. Voorbeeld De gemeente Landgraaf wil haar bos- en natuurbeheer nieuw leven inblazen en aanpassen aan de huidige tijdsgeest, waarbij de inwoners meer betrok ken worden bij het beheer. Zij wil het beheer in handen geven aan een particuliere stichting, waarin ook vertegenwoordigers moeten zitten van de lokale natuurverenigingen. Landgraaf baseert zich hierbij op het Venrayse voorbeeld. uiteraard in uw eigen GFT-container. Het blad van de gemeentebomen kunt u kwijt in de bladkorven. Die bleken voorgaande jaren onont beerlijk te zijn bij het doeltreffend verzamelen van bladeren. In wijken met veel openbaar groen nemen bewoners namelijk vaak zelf het opruimen van openbaar bladafval ter hand. Op plekken met bomen waar van de bladeren pas later in het sei zoen vallen, plaatst de gemeente de korven pas later. Nieuwe verzoeken honoreren is helaas niet mogelijk. Alleen voor blad Misschien ten overvloede, maar bladkorven zijn bedoeld voor blad! Als er andere soorten afval in gedumpt worden, verwijdert de gemeente de korven weer. Locaties De gemeente heeft haar bladkorven- plan geoptimaliseerd. De locaties zijn zorgvuldig geselecteerd. Er is gekeken naar de aanwezigheid van grote gemeentebomen en de hoe veelheid vulling, vervuiling, ver nieling en optimaal gebruik van de bladkorven in voorgaande jaren. Op basis van deze gegevens wordt dit jaar op een aantal locaties geen bladkorf geplaatst. De korven komen op de hiernaast vermelde locaties. UWV. Deze samenwerking is vastgelegd in de nieuwe Beleidsnota Wet werk en bij stand re-integratie 2008-2010. Deze aanpak moet ervoor zorgen dat minder mensen afhankelijk zijn van een uitkering. De samenwerking tussen CWI, UWV en gemeente heeft concreet vorm gekregen in een pilot die 1 oktober is gestart op de CWI-vestiging in Venray. Een aantal medewerkers van de gemeente Venray werkt voortaan vanuit het CWI-kantoor, zodat de lijnen kort zijn en men eikaars kennis en vaardigheden kan gebruiken. "Ons doel is dat mensen die een beroep willen doen op de bijstand zo snel mogelijk weer aan het werk geholpen worden", zegt wethouder Mathieu Emonts. "Als het kan zonder dat de burgers in een uitkeringssituatie terecht komen." Werk gaat voor uitkering Daarnaast staat in de nieuwe be leidsnota hoe de gemeente Venray in de toekomst omgaat met inwoners die al een uitkering ontvangen dan- wel gaan krijgen. Ook bij deze groep kiest de gemeente Venray nadrukke lijk voor een verdere aanscherping van het principe 'werk gaat voor uitkering'. Mathieu Emonts: "Al deze inspanningen moeten in de periode 2008-2010 leiden tot een daling van het aantal bijstandsgerechtigden met 10 procent." Brukske Locatie korven Aantal Beethovenstraat rondweg 1 Cellostraat rondweg 1 Chopinstraat rondweg 1 Etudestraat rondweg 1 Flierefluit zij-ingang Kiosk 1 Griegstraat rondweg 1 Handelstraat rondweg 1 Kiosk t/o wijkgebouw 1 Klarinetstraat rondweg 1 Luitstraat rondweg 1 Mambostraat rondweg 1 Mazurkastraat rondweg 1 Mozartstraat rondweg 1 Ouverturestraat rondweg 1 Pasodoblestraat rondweg 1 Pavanestraat rondweg 1 Tamboerijnstraat rondweg 1 Verdistraat rondweg 1 Vivaldistraat rondweg 1 Wagnerstraat rondweg 1 Vel turn Locatie korven Aantal Alaertslaan/Ellerbecklaan hoek Strubenlaan 1 Ardennenlaan 1, 6, 11, 14 4 Berg kwartier 15, 30 2 Biezenvenneke 1, 10 2 Casimirhof 4 1 Cunerahof 11 1 Dakdekkerstraat 24 1 Dennenoord 1, 11, 18 3 D'n Aldenweg 8,22 2 Dolomietenlaan 4, 10, 14 3 Eiffel laan 2 1 Ellerbecklaan 2 1 Engelenstraat 2,9,19 3 Etnalaan 6 1 Gemmadal 6, 20 2 Goudsmitstraat 2 1 Groene Hart 12 1 Hagelweg 4,11 2 Hoebertweg 9, 23 2 Hoenderstraat Odakapelletje, 84, 92 3 Hoogveld 6 1 Hoopweg 2,4 1 Isabellahof hoek Lidwinahof en 31 2 Kempweg 150, De Perdstal 2 Kulutweg 4, hoek Eligiusweg 1 Lamersveld 6 1 Mastbos 5 bij parkeerplaats Haammakerstraat 1 Matterhornlaan 21, 52 2 Melchiorhof 8, 17, 29 3 Merseloseweg 133, 146, 162 3 Molenklefweg 9 1 Monikesstraat pleintje 1 Morenahof 1 1 Nevadahof 10 1 Nicolaashof 14 1 Oerallaan 4 1 Oomenlaan 10 1 Pettenmakerstraat 3 1 Sanshofstraat 24 1 Sylvesterweg 19, 34 2 Tatralaan 9, 15 2 Tinnegieterstraat 19 1 Touwslagerstraat 13 1 Veltumse Kleffen 71 1 Vogezenlaan 5, 23 2 Weg in de Berg 6, 34 2 Werckenslaan 4 1 Weverstraat 7 1 Witzand tussen 3 en 5 1 Smakt Locatie korven Aantal Pelgrimslaan 9 en kerkhof 2 Rector Cremerstraat hoek St. Jozeflaan 1 St. jozeflaan 16, 32a 2 Ysselsteyn Locatie korven Aantal Litsenbergweg 15, 37 2 Lovinckplein bij de kerk 1 Moerslag t/o 20 1 Pater Tulpstraat schoolplein 1 Peter janssenweg 22 1 Pionierstraat 19,26 2 Ringweg hoek Kerkweg, 1, 2 Ringweg hoek Kievitsweg 1 Timmermannsweg 28 en t/o 9 2 Van Montfordstraat 5 1 Veenmos 2, 5 2 Heide Locatie korven Aantal Dorpsplein 1 Oirlo Locatie korven Aantal Depute Petersstraat 26 1 Gertrudisstraat 2, 22 2 Haalakker 26 1 Onder de Linde gemeenschapshuis 1 St. Machutusstraat schoolplein 1 Veulen Locatie korven Aantal De Vlies Pakeerplaats achter kerk 1 Veulenseweg 38, 66 2 Voerleberg bij Eikenhofweg 1 Merselo Locatie korven Aantal Grootdorp T Anker 1 Kleindorp kerk 1 Veldstraat 12 1 Centrum Locatie korven Aantal Akkerweg 33 1 Antoniusstraat 7, 115 2 Arkstraat 15 1 Bernhardstraat 30 1 Beukenlaan hoek Vlierstraat 1 Beukenlaan Turks/Marokkaans centrum 1 Bevrijdingsweg t.h.v. Burg. Janssenstraat 1 Burg. Esscherstraat 62 1 De Boog 13/14 1 De Hoge Beek achter St. Paulusstraat 22 1 Doormanstraat G6 1 Eikenlaan 39 1 Eindstraat 29 1 Franciscuslaan 5,29 Gasstraat 18 1 Helfrichstraat 8,26,51,72 Hendrikstraat Pr. 2 1 Heuvelstraat 6a 1 Hoenderstraat hoek Deken Thielenstraat 1 Houten Hoek 20 1 Julianasingel 9, 17, 25, 28, 36, 57 Kastanjestraat 9 1 Kempweg 29,43 Kennedystraat tussen 12 en 14 1 Kloosterhof Bij Gasstraat 1 Kruisstraat t/o parkeerplaats 1 Langeweg 3, 43, 106 3 Langstraat 56, 72, 148 3 Leunseweg t/o no. 41, politiebureau 2 Mgr. Nolenstraat 10 en 20 2 Mgr. Nolenstraat hoek Kolkweg bij school 1 Mgr. Verrietstraat gras hoek Past. Ruttenstr. 1 Molenpad 1 1 Nassauplein 15 1 Noordsingel 4 1 Oostsingel 26a, 34, 37, school 4 Pastoor van de Gaetstraat 24, 33, 75 3 Scheperstraat 29 1 Schootsveld 12 1 Schutsboom 17 1 Seilier 29 1 St. Ambrosiusstraat 16 4 St. Jozef weg 16, Tolstraat 2 Stationsweg 4 1 't Liene 1 Vendel 11 1 Vlierstraat/Berkenstraat 1 Whistlerstraat 12 1 Wilhelminastraat 15,28 2 Zandakker 15, 2 (zie Schootsveld) 2 Zuidsingel bejaardenwoningen achter 1 Landweert Locatie korven Aantal Akelei 4, 64, 132 3 Aronskelk 8, 51 2 Bingelkruid 13 1 Bolderik 13, 24 2 Boterbloem 19, Christoffelkruid, 2 Boterbloem Heggewikke 1 Boterbloem (scholen) Hemelsleutel 1 Dr. Kortmanweg 14 1 Duizendblad t/o 8 1 Herik 7 1 Kaardebol 32 1 Kattestaart 17 1 Klaproos 17 1 Knopkruid 41 1 Koningskaars 38 1 Kruidenlaan 41, Stekske Lelie Kruudwis school 1 Look bij pleintje 1 Lupine achter Lathyrus 16 1 Luzerne 4 1 Mackenhof speelveldje 1 Overloonseweg 10, 63a Ranonkel 33 1 Rozemarijn 2 1 Smakterveldweg 17 1 Sneeuwklokje 15 1 St. Antoniusveldweg begin en eind St. Servatiusweg M. Krusemanstraat en 34 Stationsweg 113b 1 Tijm 2 1 Wijnruit 6 1 Zandbleek t/o 46 1 Oostrum Locatie korven Aantal Buitenhof 1 1 Hoefslag Kloosterstraat hoek 1 Mgr. Hanssenstraat 33, kerk, hoek Hoefslag Randerade 1 1 Stationsweg 154,209A Leunen Locatie korven Aantal Albionstraat 15 1 Catharinastraat hoek Albionstraat t.h.v. 1 1 Kapelweg Ukkenest 1 Rector Nabbenstraat 14 1 Sparveld 4 1 Van Berlostraat thv 6 1 Verkleystraat 2 1 Castenray Locatie korven Aantal Castellostraat 28 1 Castenrayseweg 17 1 Horsterweg 43 1 Matthiasstraat gemeenschapshuis/school 2

Peel en Maas | 2007 | | pagina 19