Zetacom en Imtech leveranciers nieuwe telefooncentrale Stevie Ann hoofdact festival V-Kick pBSEpppiliSpPRRiHp Oldtimers pronken op Venrayse pleinen Poolse mannen aangehouden Toch goedkopere grondprijs bouwer Merselo V-Kick in de fout met subsidie Gemeente op subsidiejacht PEEL EN MAAS SCHEIDEN DAT DOE JE SAMEN PEEL EN MAAS Donderdag 2 augustus 2007 - Pagina 3 Gemeente selecteert twee bedrijven De gemeente Venray heeft twee bedrijven geselecteerd die de nieuwe telefooncen trale gaan leveren. Voor het telecomdeel gaat de gemeente in zee met Zetacom, terwijl Imtech ICT het it-netwerk- gedeelte voor zijn rekening neemt. Door de nieuwe centrale moet de telefonische dienstverlening flink verbeteren. De huidige cen trale is afgeschreven en behoorlijk verouderd. Het college vroeg om een krediet van 515.000 euro. De politiek reageerde aanvankelijk sceptisch en schrok van het hoge bedrag. Aangedrongen werd op een goed onderbouwd plan en Het regende gestaag zon dagochtend om elf uur. Het was eigenlijk geen weer om de 'oudjes' in de openlucht te laten pronken. Toch stonden er heel wat oldtimers gereed om bewonderd te worden op het Henseniusplein en Schouwburgplein. Kortom, Venray was weer voor één weekeinde Oldtimer City en onze verslaggever Jan Leijsten was erbij. Zaterdag werd een 155 kilo meter lange toertocht verreden. Een respectabele afstand voor de klassiekers. Immers, alles wat voor 1975 gebouwd is, gaat in de auto wereld als oldtimer door het leven. Ben en Christine Roelofs waren in 1995 twee mensen van het eerste uur van dit evenement. Aangezien het tot twaalf uur op zijn zachtst gezegd nog regent - in werkelijk heid giet het - maar even de foyer V-Kick heeft verzuimd tijdig subsidie aan te vragen bij de gemeente. Om voor een bijdra ge in aanmerking te komen, moest de aanvraag voor 1 mei binnen zijn. De jongerenorga nisatie diende het verzoek pas in op 7 juni. Het gaat om een jaarlijkse waar deringssubsidie van 20.000 euro. Normaal is de gemeente onverbid delijk als de aanvraag te laat bin nenkomt. De gemeente verwijt V-Kick dat er geen enkel contact is opgenomen. Ook heeft V-Kick geen bijzondere omstandigheden aangevoerd om af te wijken van de fatale datum. In het geval van V-Kick maakt het college evenwel een uitzondering. Met als argu ment dat het 'maatschappelijk belang' zwaarder weegt dan het feit dat de jongerenorganisatie zich niet aan de subsidieregels visie. In eerste instantie toonden vijfentwintig bedrijven belangstel ling tijdens de verplichte Euro pese aanbesteding. Die was nodig omdat het drempelbedrag van 211.000 euro ruim overschreden werd. De offerte was gesplitst in twee onderdelen: telecom en netwerk. Er werden zes bedrij ven geselecteerd voor een ken nismaking op 5 april 2007. Twee aanbieders trokken zich nog voor het indienen van de offerte terug. Zodat het uiteindelijk tussen vier bedrijven ging. De offertes wer den beoordeeld en vergeleken op basis van prijs, kwaliteit en partnerschap. Bij het telecomdeel viel de keuze op Zetacom met een investering van 265.700 euro. van de schouwburg opgezocht. Ben Roelofs verzucht: "Tja, het is alweer voor de dertiende keer. Mijn vrouw Christine heeft nog even de buienradar geraadpleegd. En ze zegt dat het helemaal goed komt vanmiddag. Vorig jaar was er één bui. Terwijl we de eerste tien jaar steevast zonnig weer hadden." Voor een paar luttele euro's kan men vandaag aan toertochten van vijftig of tachtig kilometer deel nemen. Inclusief koffie en cake, het routeboek en het begeerde rallyschild. "Het centrum van Ven ray leent zich hier prachtig voor. Ruime terrassen en veel zaken die ons ondersteunen." De toertocht is de afsluiting van een driedaags arrangement is samenwerking met hotel Aste- ria. Zaterdag reden er een kleine vijftig 'oldies' de Knapzakkentour door het Peelland met een pick nick met boerengolf in een wei land in Liessel De deelname op heeft gehouden. Het weigeren van de subsidie heeft volgens de gemeente 'ernstige gevolgen voor de activiteiten voor jongeren in Venray en de financiële positie van de organisatie V-Kick'. B en W voeren tevens aan de dat de gemeenteraad onlangs nog een hoge prioriteit heeft gegeven aan de het jeugd- en jongerenbe leid. 'Subsidie weigeren kan een behoorlijke terugslag betekenen.' V-Kick komt dus goed weg. In het verleden stelde de gemeente zich meestal hard op tegenover instellingen of verenigingen die verzuimden op tijd de subsidie aan te vragen. Via de bezwaarcom- missie moesten de verenigingen dan alsnog proberen hun gelijk te halen. Aan alle organisaties, die in 2006 subsidie ontvingen, is begin januari 2007 een aanvraagformu lier gestuurd. In dit formulier wijst 'Zetacom scoort het beste op de prijs-kwaliteitverhouding en gaf ons een zeer complete en servicegerichte indruk van hun organisatie. Een bijkomend voor deel van Zetacom is dat het ener gieverbruik het allerlaagste is. In een tijd waarin de energiekosten enorm blijven stijgen, is dat ook zeer positief. Het projectteam was dan ook unaniem voor de keuze van Zetacom', luidt de uitleg van de gemeente. Zetacom was ook in de race voor het it-netwerk- deel. Maar bij dit onderdeel ging de voorkeur uit naar Imtech ICT dat offreerde voor een bedrag van 108.398 euro. 'Zetacom scoorde wel goed op de prijs-kwaliteitver houding, maar niet op de kwaliteit zaterdag is groeiende. Van twintig in 2005 naar veertig vorig jaar en ditmaal waren vijftig stellen actief. Dit is tegenstelling tot de, met respect, oude Opeis, Kever, Ford, Mercedes, Bentley, Jaguar, Volvo enzovoorts. En de impo sante Cadillac super charge. Onze bloedeigen DAF daarentegen niet gezien. Of over het hoofd geke ken? Vorig jaar stonden er nog vierhonderd automobielen te pronken. Roelofs wist voor de mid dag nog stellig: "Dit aantal halen we vandaag zeker niet." Het wer den er nog ruim tweehonderd. De echte freaks zie je bij de minste of geringste regendreiging afhaken. Het natte ongemak zorgde ervoor dat de altijd met open kap uitge ruste Britse sportwagens zoals de Triumph en Austin Healey, indien al aanwezig niet open te bewon deren waren. "Venray is een van de grootste in zijn soort. We maken reclame in de autobladen. En zeg de gemeente nadrukkelijk op het belang om de aanvraag voor 1 mei in te dienen. Organisaties die begin april nog niets hadden terug gezonden, zijn op 12 april nog maals schriftelijk op de datum van 1 mei 2007 gewezen. V-Kick wijt de fout aan miscommunicatie en een bestuurswisseling. De jonge renorganisatie meende dat bij de aanvraag ook het verslag van 2006 gevoegd moest worden. Omdat het administratiekantoor de cij fers nog niet gereed had, heeft het bestuur van V-Kick gewacht met de aanvraag, "Achteraf had den we dit niet zo moeten doen", zegt voorzitter Lowieke Kateman. "We hadden gewoon voor 1 mei de subsidie moeten aanvragen. De cijfers van 2006 hadden we later kunnen nasturen. Maar we zijn ook maar een jongerenstichting en geen professioneel bedrijf." van de technische aanbieding en het stroomverbruik. Imtech biedt een goede oplossing aan die past bij gemeente Venray', aldus de gemeente. De planning is dat in oktober 2007 het it-netwerkdeel wordt aangelegd. In november en december volgt het telecomdeel waarna begin 2008 de nieuwe centrale in gebruik kan worden genomen. De gemeente ziet geen problemen nu twee concurreren de bedrijven moeten samenwer ken aan één project. De aanbie ders kennen elkaar en zullen de werkzaamheden goed op elkaar afstemmen, verwacht de gemeen te. 'Het projectteam verwacht geen complicaties door de keuze van twee verschillende leveran- nou zelf, dertien jaar geleden zijn we met zeventien auto's gestart, dan mogen we nu toch zeker voor de dag komen. Het is allemaal vrij willigerswerk", aldus Roelofs, die zelf de trotse bezitter is van twee MG's waarvan hij die uit 1949 zelf heeft opgeknapt. "Zelf restaureren is typisch iets van'oldiefreaks'." Twee echt veteranen onder de oldtimers mijden, hoewel nog in goede conditie, de toertocht. De 'White' uit 1910 van Annie en Henk Geelen uit Velden blijft ter bezichtiging staan. Alhoewel de wagen met het vele glanzende koper - die een op zes loopt - nog jaarlijks tweeduizend kilometer rijdt. Het echtpaar is ook in het bezit van een Peugeot uit 1929- De Venlonaren Fia en Jan Gee len, die nog twee andere oldtimers hebben thuisgelaten, showen de Fuller die 103 jaar oud is en op massieve banden loopt. Het met veel koper blinkende 'rode juweel' Gemeenten laten veel (Euro pees) subsidiegeld liggen. Onbekendheid en er te weinig tijd in willen steken, zijn er ook in Venray de oorzaak van dat de gemeente flinke extra inkomsten misloopt. Daar moet nu verandering in komen, want binnenkort neemt Venray fulltime een subsidieme dewerker in dienst. De gemeente is er al langer mee bezig om iemand vrij te maken voor sub sidiewerving. In eerste instantie werd gedacht aan een combinatie met de inkoopfunctie. Een extern bureau heeft een subsidiescan gemaakt. Het bureau wordt ook ingeschakeld bij de subsidieaan vragen. Het blijkt telkens dat een aanvraag veel tijd in beslag neemt. een abonnement waard ciers.' Met de aanschaf alleen is de gemeente er nog niet. Er moeten eerst nog enkele knelpunten wor den opgelost zoals onvoldoende stroomcapaciteit en koeling, soft- warebeheer, personele capaciteit, uitbreiding callcenter en oplei- dingskosten. Het personeel krijgt komend najaar een toesteltraining en een cursus telefonische dienst verlening. De extra kosten vallen samen met het investeringsbedrag nog binnen het beschikbaar gestel de krediet van 515.000 euro. De exploitatiekosten zullen wel hoger uitvallen dan verwacht: 31.200 euro per jaar in plaats van 20.000 euro. Daarnaast zal het elektriciteitsverbruik jaarlijks met 14.500 euro stijgen. Ondanks het regenachtige weer trok de Oldtimer Toertocht ook dit jaar weer veel bekijks. rijdt nog frequent op de weg. Jan Geelen: "Toen wij hem vijf jaar geleden kochten, kwam hij slechts stapvoets vooruit. Echter na een grondige restauratie kreeg ik hem goed aan de praat." De topsnel heid? "Vijfendertig kilometer per uur." Er stond nog meer moois en ook herkenbaars: een Built Aus tin saloon van 08-02-1957 te Bir mingham of een andere Austin in dezelfde stad gebouwd en in 1985 compleet gerenoveerd. Ouderen herkennen ze nog als de bestelwa gen die in de vijftiger en zestiger jaren veel door bakkers en slagers werd gebruikt. Rond 15.00 uur breekt dan toch de zon door, de buienradar bleek betrouwbaar. Het was direct te merken aan het toenemende aantal kijkers in hart je Venray. Medewerkers van de vakafdelin gen komen er meestal niet aan toe en missen ook de kennis. Met het aanstellen van een vaste medewer ker kan de subsidiewerving struc tureel en doelmatiger worden aangepakt. Deze nieuwe mede werker zal contacten leggen op provinciaal, landelijk en Europees niveau en deze verder uitbouwen. Hij verdiept zich in de vaak inge wikkelde materie en onderzoekt of er samenwerkingsverbanden te creëren zijn om gezamenlijk subsi dies binnen te halen. Ook is het de opzet dat de gehele gemeentelijke organisatie meer 'subsidieminded' wordt. Volgens het college kan het werk niet door een parttimer worden gedaan. Onder het motto 'hoe meer tijd je erin steekt, hoe meer geld je kunt binnenhalen'. De bedoeling is dat de subsidie medewerker op termijn zichzelf minimaal terugverdient. De vaca ture wordt eerst intern uitgezet. De salariskosten bedragen 64.000 euro per jaar. De bekende zangeres Stevie Ann is de grote publiekstrek ker van het V-Kick- festival dat op zaterdag 1 september wordt gehouden. Vorig jaar bij de eerste editie van het festival was de hoofdrol weggelegd voor de punkband De Hei deroosjes uit Horst. De organisatie is er opnieuw in geslaagd een populaire Limburgse artiest te contracteren. Stevie Ann (21) is afkomstig uit Roggel. In het voorjaar van 2005 brak ze lande lijk door met haar debuutalbum 'Away from here' met de bekende hit 'Poetry man'.Vorig jaar ontving ze als bekroning de Zilveren Harp. De zangeres doorliep de Rockacademie en schrijft de meeste liedjes zelf. Ze wordt als een groot muzikaal multita- lent beschouwd en is inmiddels doorgedrongen tot de top van de Nederlandse popwereld. Ze omschrijft haar liedjes als 'akoes tisch, een beetje country met blueselementen en folk, van alles eigenlijk'. Naast Stevie Ann zullen op 1 september op het Schouwburg plein nog vijf bands optreden, waarvan enkele afkomstig zijn uit de kweekvijver van TMF. Het zijn Delain, Jiggy Djé, La Melodia, Townsville en Etan die voor een mooi en gevarieerd programma zorgen. Het festival begint om 15-30 uur en duurt tot 's nachts een uur. Etan zal de spits afbijten, terwijl Stevie Ann tegen midder nacht het festival afsluit. Net als verleden jaar is ook nu de entree gratis. Voorzitter Lowie- Een bouwer in het uitbrei dingsplan Merselo kan toch de grond van de gemeente kopen tegen de lagere grondprijs van vorig jaar. Omdat de bouwpro- cedure langer heeft geduurd, berekent de gemeente de prijsverhoging van 202 naar 220 euro per vierkante meter niet door. In mei 2006 kocht de Merselo- naar een bouwkavel van 327 vier kante meter. De bedoeling was er een twee-onder-één-kapwoning te bouwen. Maar de koper slaagde er niet in een medebouwer te vinden. Op 31 juli werd de koop weer ongedaan gemaakt met een voorkeursrecht op een andere kavel. Er was verder geen enkele belangstelling voor een twee- onder-één-kapwoning of een rij tjeswoning. De gemeente heeft daarom besloten het bouwper ceel opnieuw te verkavelen, nu voor acht vrijstaande woningen. Hiervoor moest wel eerst een De band Delain. ke Kateman van V-Kick hoopt op een evenaring van het succesvolle debuutfestival. "Vorig jaar is het supergoed geslaagd. We rekenden op 2.500 bezoekers maar het zijn er bijna 4.000 geworden." Tijdens de kermis gaat de promotiecam pagne van start. "De posters zijn gedrukt en die gaan we tijdens de kermis overal in Venray ophan gen." V-Kick zoekt nog vrijwilligers van zestien jaar of ouder die bij het festival de handen uit de mou wen willen steken.Aanmelden kan per e-mail: festival@v-kick.nl. Het popfestival draait hoofdza kelijk op de gemeentelijke sub sidie van 12.000 euro. Vorig jaar kon V-Kick een beroep doen op een eenmalige subsidie omdat het een nieuw evenement was. De gemeente heeft de subsidieaan vraag voor dit jaar aanvankelijk afgewezen. Omdat het geen een malige activiteit of iets nieuws is. "Dit kan geen tweede keer meer", oordeelt de gemeente. Via een omweg kan V-Kick toch de sub sidie krijgen door het festival als reguliere activiteit in de begroting en het werkplan op te nemen. "We hebben ook enkele sponsors, maar zonder de financiële steun van de gemeente kunnen we het festival niet houden", zegt Lowie ke Kateman."We zijn bezig om het volgend jaar anders aan te pakken. We gaan het festival loskoppelen van V-Kick en in een aparte stich ting onderbrengen. Dan krijgen we die problemen met de subsi die ook niet meer." nieuwe bouwprocedure volgens artikel 19 worden gestart. De Merselonaar zou een van de acht kavels toegewezen krijgen. De procedure duurde echter langer dan verwacht en kon niet meer voor eind 2006 worden afgerond. Per 1 januari 2007 is de grondprijs verhoogd van 202 naar 220 euro per vierkante meter. De Merselo naar reageerde zeer verbaasd ook omdat de gemeente de prijsver hoging niet had aangekondigd. Hij had reeds een offerte van de hypotheekverstrekker getekend en moest hierdoor al een boete rente betalen. De gemeente stelt nu voor om voor 327 vierkante meter - de nieuwe bouwkavel is 402 m2 groot - de grondprijs van 2006 te laten gelden. In plaats van 88.440 euro kost de kavel dan 85.824 euro, exclusief btw. De gemeente zegt ook geholpen te zijn door de snelle teruggave van de eerste kavel waardoor de verkoop van de acht nieuwe kavels is bespoedigd. Vervolg voorpagina Autospeedway van Venray naar Boxmeer? Nee, Harry Maessen zelf heeft-ie maandagavond niet gezien, maar wel veel mensen uit de Venrayse race- en crosswereld, onder wie Johan van Dijck. "Ze vonden het allemaal een prachtige actie en waren blij met de steun vanuit Boxmeer. Nee, het is echt niet onze insteek om een groot circuit in Boxmeer aan te leggen. Al zou den we dat wel toejuichen natuur lijk. Maar veel publiciteit hebben we wel gekregen voor onze actie." Johan van Dijck uit Leunen, een goede bekende van Harry Maes sen, beaamt dat de actie voor veel spektakel zorgde in Boxmeer. "En steun voor ons circuit kunnen we natuurlijk altijd gebruiken." CIRCUIT SLETTEN Zoals bekend wil de provincie Limburg het circuit aan de Bakel- sedijk in Vredepeel op 1 decem ber sluiten. Dat naar aanleiding van een uitspraak van de Raad van State, die een streep haalde door het jarenlange gedoogbeleid. Het provinciebestuur ziet daardoor geen enkele mogelijkheid meer om de racebaan nog langer open te houden. Harry Maessen, die in de gemeente Venray een mede stander vindt, wil binnenkort met de provincie en het ministerie van VROM praten om de oude afspraak, gedogen tot juli 2009, terug op tafel te krijgen. Tegen die tijd is het nieuwe circuit aan de andere kant van de Bakelse- dijk klaar en kan er volgens hem verhuisd worden zonder dat de continuïteit van de racebaan in het geding komt. Als de provincie vasthoudt aan 1 december 2007, dan voelt Maessen zich echter niet meer gehouden aan de met de gemeente Venray en de pro vincie Limburg getekende samen werkingsovereenkomst. Dat bete kent kort gezegd dat Maessen het huidige terrein in 2009 niet zal ontmantelen. Ook de bodem zal hij niet saneren en de twee var kensbedrijven in het gebied niet verplaatsen. Blijf uit de buurt van het spoor Recreatiebedrijven in een straal van 1000 meter van het spoor ontvangen deze week posters en affiches van ProRail. Deze zijn bedoeld om de gasten te wijzen op de gevaren van het spoor. Met deze voorlichtingscampagne wil ProRail een bijdrage leveren aan het verminderen van onverant woord en gevaarlijk gedrag op en rond het spoor. Spelen, joggen, de hond uitlaten: als dit in de buurt van het spoor gebeurt levert dat gevaar op. Gevaar voor de kinde ren, de joggers en de wandelaars en gevaar voor de treinen. Naar schatting wordt 10 procent van de vertragingen in het treinver keer veroorzaakt door vandalisme en activiteiten te dicht bij het spoor. Dat is niet alleen hinderlijk voor de treinreiziger en de goede renvervoerder, het is ook levens gevaarlijk. ProRail heeft een breed pakket van maatregelen samenge steld om gevaarlijke situaties op en naast het spoor te voorkomen. ProRail wil hiermee de veiligheid vergroten en het aantal vertra gingen terugdringen. De cam pingcampagne is een onderdeel van de voorlichtingscampagne. Eigenaren en beheerders van 476 campings, vakantieparken, jeugd herbergen, recreatieparken en kampeerboerderijen zijn bena derd. ProRail vraagt hen om het voorlichtingsmateriaal, dat in vier talen beschikbaar is, onder de aan dacht van hun gasten te brengen. PEEL EN MAAS Nieuwsblad voor Venray en omstreken Grotestraat 68 5801 BH Venray Postbus 1 5800 AA Venray Tel. 0478-582727 Fax 0478-510916 Redactie Ron Koenen Henk Lammen Christ van den Munckhof Henk Willemssen redactie@vandenmunckhof.nl Advertenties: Arie Snellen e-mail: asnellen@ vandenmunckhof.nl telefoon: 0478-58 27 27 Tarieven op aanvraag e-mail: advertentie@ vandenmunckhof.nl Aanleveren advertenties: Uiterlijk dinsdag 18.00 uur. Bezorging Donderdagmiddag/avond Bezorgklachten Verspreidingsbureau Periodiek - Tel. 0478-582877 uitsluitend tot vrijdag 17.00 uur. Nabezorging gebeurt tot uiterlijk dit tijdstip. Aanleveren kopij: Sport- en verenigingsnieuws tot uiterlijk dinsdag 10.00 uur. Abonnementen: 19,95 (postcode 58..) 35,50 (overige binnenland) Geen uurtarief, maar vooraf vaste prijs Gratis intakegesprek DE SCHEIDINGSWEG Na een natte start werd het toch nog druk 4 De politie heeft zaterdagavond twee Poolse mannen (15 en 45 jaar) aangehouden op verdenking van inbraak bij een bedrijf aan de Metaalweg. Een politiehelikopter trof het tweetal aan op de A73 waarna ze even later zijn gear resteerd. Een alerte inwoner van Venray meldde omstreeks half negen dat ze een verdachte auto had gezien op de Nijverheidstraat. De auto stond vreemd geparkeerd bij een poort die normaal dicht is. Agenten stelden direct een onder zoek in en troffen op het terrein twee personen aan die goederen uit een container haalden. Blijk baar hadden ze de agenten gezien, want ze renden weg en verdwe nen in de bosjes. Op de A73 konden ze uitein delijk worden aangehouden. De mannen zitten nu voor verder onderzoek vast. De politie onder zoekt nog of de auto die bij het bedrijf werd aangetroffen van diefstal afkomstig is. Gemeente knijpt een oogje dicht De juiste weg in de goede richting Hans Peeters 077 3523359 of 06 53264978 Bezoek onze websitewww.scheidingsweg.nl

Peel en Maas | 2007 | | pagina 3