'Iedere keer gaat het fout' 'Veilig fietsen'... SS SssssSB de graaf (D 50% VENRAY Üw ICT n intratuin SHOW bad erie Boxmeer j tr Hypotheek? Pinksteren 2007 MAANDAG tot ónze zorg GEOPEND 2e PINKSTERDAG 28 MEI oor specialist tegels, mmitmit en En verder: Bandoetere rCadeattclieaiie Dinnershow: gSSfl 19 MEI W www.eetcafedenraaf.nl - Tel.: 511330 BRUNCHEN LET OP!!!! BRUNCH 2e Pinksterdag 3EH321 Gouden bruidspaar Verstappen Nieuws uit Meerlo-Wanssum 9-11 Gemeentelijke mededelingen 17 Kunst Cultuur 19 Sport 20-23 Kerkelijke diensten 26 Grotestraat 23 - Venray - Tel. 0478-581526 Het blijft klachten regenen over regiotaxi Venrayse treinen Treinen krijgen namen bekende Limburgers Echt onafhankelijk financieel advies Bernard Driessen Master in Financial Planning 077-4638041 www.driessen-pfp.nl RÜHL HAEGENS MOLENAAR €16.95 pp CAR-CITY VENRAY CAMPS OPTIEK DAGLENZEN 2e Pinksterdag van 11 tot 17 uur TAPIJTCENTRUM lid HËJ B Ï1 Wl} i »J Julianasingel 7 ONVOORSTELBA KEUZE^^H STRETCH VAN 11 - 17 UUR 1 <2- Bel: 0478-630725 www.baderieboxmeer.nl 11.00-17.00 uur SHOWMODELLEN KORTINGEN TOT 60% KANS OP LUXE BARBEQUE bij aankoop sanitair (minimaal 5000,-) ONTWERP, TEGELWERKEN, INSTALLATIE alles door eigen mensen TOP'27 promoveert naar vierde klasse vakkundig adviseren. Tegels, Sanitair en Tegelwerken Rongen is leverancier van een uitgebreide collectie topmerken. Bezoek onze showroom en laat u Keizersveld 22 Venray Tel.: (0478) 55 04 10 www.rongenvof.nl Honderdachtentwintigste jaargang - week 21 - donderdag 24 mei 2007 EN MAAS berden ven ray De evaluatiebijeenkomst in het gemeentehuis over de nieuwe regiotaxi wordt een complete klaagzang. Enkele gehandicapten houden een triest relaas uit de alledaagse praktijk. Een halijaar na de start blijkt er weinig verbe terd. Adressen worden ver keerd doorgegeven, datums verwisseld, ouderen en gehan dicapten staan uren tevergeefs te wachten. En als ze voor de zoveelste keer het callcenter bellen of de chauffeur erop aanspreken, dan worden ze afgesnauwd. "Veel mensen durven geen taxi meer te bel len. Iedere keer gaat het fout. Ze worden er zenuwachtig van en kunnen de spanning niet meer aan. Ze blijven nog lie ver thuis", vertelt een vrouw. Projectleider Chrit Wolfhagen pareert aanvankelijk handig en glimlachend alle kritiek. Inderdaad, er waren aanloopproblemen. "Het is niet allemaal goed verlopen. Het was voor iedereen wennen. Maar we hebben fors geïnvesteerd in extra personeel. We zijn nu rede lijk tevreden maar er zijn nog knelpunten"sust Wolfhagen. Mevrouw Lemmen, die in een rolstoel zit, heeft een logboek bij gehouden. Tachtig ritten heeft ze besteld. Elf ervan zijn compleet de mist ingegaan."En bij een groot aantal ging het fout", zegt ze. "De mensen in het callcenter luisteren niet goed. Steeds krijgt de chauf feur het verkeerde adres door. Hoe vaak en hoe duidelijk ik het ook doorgeef. Het is iedere vechten om een goed adres door te geven. Ik word er doodmoe van." Wolfhagen kijkt plotseling ern stig. "Dan is het echt erg. Dit mag niet voorkomen. De telefonistes zijn ook verplicht de gegevens voor u te herhalen." TE LAAT Voorbeelden rijgen zich aaneen. Een gehandicapte die telkens dui delijk doorgeeft dat ze een rolstoel heeft. En steevast verschijnt er een taxibusje zonder rolstoelver voer. Het callcenter is vaak onbe- reikbaar.Tal van afspraken worden misgelopen. Zoals het spreekuur bij de dokter, een afspraak bij de specialist, een brunch of een begrafenis. Het treft vooral oude ren en gehandicapten die juist afhankelijk zijn van de regiotaxi. Ze worden er mismoedig van. Piet Molmans, van de Gehandi captenorganisatie Venray, spreekt van schande. "Mensen worden onheus bejegend. Ze worden voor van alles en nog wat uitgemaakt. Zowel door de chauffeur als door het callcenter.Als dit nog één keer voorkomt, dan stappen we naar de rechter. We zijn vijf maanden verder en het is nog steeds alle maal ellende.Als u de mensen niet fatsoenlijk kunt vervoeren, stop er dan mee", bijt hij Wolfhagen toe. De projectleider moet door het stof. "Onheuse bejegening is absoluut niet toelaatbaar. Dit wordt van niemand geaccepteerd. Chauffeurs en telefonistes dienen ten alle tijden correct te blijven", aldus Wolfhagen, die vraagt voor vallen te melden. "Dan kunnen we direct actie ondernemen." ZWARTBOEK De Gehandicaptenraad in Venlo heeft een zwartboek samenge steld met 235 klachten over de regiotaxi. Volgens Molmans heeft het projectbureau hier nog niets mee gedaan. Wolfhagen bestrijdt dat. "Het gros van de klachten is verholpen. Maar een aantal knel punten is er nog steeds." Een oudere dame reist vaak met de trein, 's Avonds laat keert ze terug op het station in Oostrum. Alhoewel ze ruim van tevoren het taxibusje heeft besteld, moet ze vaak een tot anderhalf uur wach ten. "Daar sta ik dan in het donker met allerlei ongure figuren. Ik voel me er heel onveilig want alles is er dicht." Iemand komt te laat op het spreekuur in het ziekenhuis in Venlo. Want het taxibusje rijdt om via Baarlo en Tegelen. Bovendien brengt de chauffeur twee extra zones van 7,50 euro in rekening. Terwijl voor de rit naar Viecuri het goedkope tarief geldt. Wolfha gen erkent de fout. "Als een taxi omrijdt dan mag dat geen enkele invloed hebben op de prijs. Men sen die een klacht indienen, krij gen direct hun geld terug." Vol gens de projectleider is het te laat komen op spreekuren moeilijk op te lossen. Want bezoeken aan het ziekenhuis gelden niet als een 'pri- oriteitsrit'. Dit geldt bijvoorbeeld wel voor begrafenissen en crema ties. Er zijn meer klachten over het ziekenhuis. Voorheen konden de mensen binnen wachten en wer den ze door de chauffeur opge haald. "Nu moeten ze buiten in de kou op het muurtje wachten. Anders rijdt de taxi weg. Ik ken mensen die daardoor een flinke verkoudheid hebben opgelopen", weet Molmans. LEESVERDER OP PAGINA 3- 'De vliegtuigen zijn vies en slecht, maar de piloten zijn de beste van de wereld'. Deze gerust stellende woorden van een mede werkster van vlieghaven Schip hol kreeg ik enkele jaren terug te horen voordat ik samen met mij lieftallige echtgenote in het vlieg tuig van Tunis Air stapte. Onze blik viel op het vliegtuig dat ons veilig naar de badplaats Sousse in Tunesië moest brengen, ai.Dat gevoel van toen bekruipt me ook een beetje als ik in de treinen van Veolia zit. Ze zijn vies, oud en hobbelen maar een beetje over het spoor. Maar daar komt veran dering in, want over een maandje of zes denderen we in prachtige, nieuwe treinen over de Maaslijn. Als we Veolia tenminste moeten geloven.Treinen die de namen en afbeeldingen krijgen van bekende Limburgers. Hoe die treinen eruit gaan zien, weet ik nog niet. Maar ik stel me zo voor dat ik in de Jos Waals-expres zit. Heerlijk op het pluche, genietend van een sigaar en een glas wijn. Met op de neus van de trein het hoofd van Jos, die grijnzend naar voren kijkt en trots het ene na het andere dorp in Limburg aan zijn neus voorbij ziet suizen. De Joep Hahn-expres lijkt me ook wel wat. Een soort muziekexpres, waarin in de wagons muziek wordt gespeeld en het altijd een gezellige boel is. Of wat dacht u van de Peter Win- nen-tgv? Een kleine, rossige trein die zich net als de oud-wielren ner vooral op z'n gemak voelt in het Zuid-Limburgse heuvelland schap? Harry Maessen, nog zo'n snelle, zou ook in dat rijtje pas sen. Wat te denken van een trein in de vorm van een BRL-V6 race wagen met daarachter wagons in de vorm van bedrijfshallen. Maar meer naar het verleden. Bert Braoj, oftewel Sjang Zeegers, die op een sobere winteravond door moord om het leven kwam. Deze man, die alles van ijzer wist, hoort zeker op de rails thuis. Of Thei Spek alias Pouwels. Het motto 'We gebruiken het zelf ook' zou in mijn ogen breeduit op een trein uitgemeten moeten worden. Maar ik vrees toch dat de namen hoofdzakelijk uit het zuiden van de provincie zullen komen: Bep- pie, Eurlings (tweemaal), Jean Nelissen, Willy Brokamp, om er maar eens een paar te noemen. Is het trouwens geen leuk idee om ook alle bussen van Veolia een passende naam te geven? Dan zou de Merselo-expres (lijn 1) van mij best wel de Theo Zee gers- bus gedoopt mogen wor den. Of? Nee, toch niet. De naam van een voetbalstadion zou op alle bussen moeten prijken: De Lange Leegte.... Hannes JÊm l?Y HSH 0 VOOK «O PSBSONEN GMT1S TOKJM TOroSAQÖiMUNDOiEENTïBPM" PAftKLOOHDKET Precies 400 leerlingen van basisscholen in de gemeente Venray namen dinsdag en woensdag deel aan het praktische verkeersexamen van Veilig Verkeer Nederland (WN). Vijftien examinatoren namen het examen op diverse punten op de route af en dat de leerlingen zich goed aan de verkeersregels hielden, bleek wel uit het resultaat: slechts vijf leerlingen slaagden niet. Voor vijf leerlingen was het woensdagmorgen extra spannend op het Schouwburgplein. Zij waren namelijk in de prijzen gevallen met hun verkeers- slagzinnen en kregen van wethouder HansTeunissen hun prijs overhandigd. De winnaars van de VW-bon zijn Yvonne Heijen van basisschool St.-Petrus' Banden, Bart Beekhof van Coninxhof, Xanne Snel van De Landweert en Ilse Geven en Sem Janssen van de Oirlose Mariaschool. Bart Beekhof van Coninxhof was de meest gelukkige, want hij trok de bon met het hoogste bedrag en mag samen met zijn klasgenoten een dagje op kosten van Center Pares gaan zwemmen in Center Pares Loohorst in Horst. Veolia hoopt over een halfjaar de nieuwe treinstellen voor de Maaslijn Roermond-Nijmegen in gebruik te nemen. Manager Maar ten van de Nieuwenhuizen ver klapte vorige week tijdens een bijeenkomst in het gemeentehuis dat de treinen namen en afbeel dingen krijgen van bekende Lim burgers. "We zullen hiermee actief de publiciteit opzoeken. We ver wachten dat voor 6 december alle nieuwe treinen rijden. Ze hebben airco en zijn mooier, toegankelij ker en sneller dan het oude mate rieel dat we nu gebruiken. Het zal een hele verbetering zijn", aldus Van de Nieuwenhuizen. Accountants Belastingadviseurs Managementconsultants Automatiseringsadviseurs Noorderhof 8, Postbus 68, 5800 AB Venray telefoon (0478) 58 43 33, fax (0478) 58 46 24 e-mail: info@rhmweb.nl; internet: www.rhmweb.nl TEGELS SANITAIR TEGELWERKEN Ook de komende feestdagen bent u van harte welkom! In een gezellige sfeer bieden wij voor elk wat wils: Hotel Asteria Venray Op eerste Pinksterdag kunt u vanaf 11.00 uur heerlijk BRUNCHEN. (kinderen 3 t/m 5 jr €7.95 6 t/m 12 jr€10.50) In ons restaurant op beide pinkster dagen van 12 tot 22 uur zowel de normale a la earte-kaart als ook het 3 GANGEN-KEUZE-MENU voor maar €19.50 pp Voor onze jonge gasten heerlijke kindermenu's, een leuke tekenboek met boeiende tekenfilms Tijdig reserveren aan te bevelen! Maasheseweg 80a, Venray Tel. 0478 511466 KEUZE UIT 50 OCCASIONS Keizersveld 73, 5803 AP Venray tel. 0478-569229 www.carcity.nl TelecorriSt Safety Systems alarm systemen brandmeld systemen camera beveiliging telecommunicatie toegangscontrole meldkamer diensten 0478 - 533 224 www.LIHO.nl EDWIN a BIANCA meer comfort, iedere dag weer. op elk moment. Grotestraat 48 Venray Tel. 582409 inrairair.tapijtcentruin.nl bedrijfsautomatisering bu Bedrijfsautomatisering b.v. Keizersveld 25 5803 AM Venray tel. 0478-585457 email: info@jds.nl www.jds.nl Zie voor acties activiteiten www.intratuin.nl Venray, Langstraat 133 tel. 0478-588585 -e?e> Iedere Zondag van 11.30-14.00 uur 1e pinksterdag All-in buffet 19,50 p.p. Kinderen 3 t/m 8 jaar 5,50 p.p. Kinderen 8 t/m 12 jaar 9,50 p.p. Alleen op reservering Steenstraat 6, 5831 JE Boxmeer (nabij rotonde richting Sambeek) tel. 0485-576131

Peel en Maas | 2007 | | pagina 1