Comedia speelt Moordweekend f tW ï:Wm u i -v'wl m Expositie in Koningskerkje Concert Kassiopeia in Theehuis Jan Siebeling in Literair Café Kruip in de huid van de dierverzorger! Nieuwe cd Cash On Delivery Jongenskoor Dubna Passieconcert in kerk Deurne K&m' iSMil t Kif -J 3- m -2? PEEL EN MAAS Donderdag 15 maart 2007 - Pagina 16 JURK* O- Toneelvereniging Comedia brengt op zondag 18 maart vanaf 19 00 uur en zaterdag 24 maart vanaf 20.00 uur en zondag 25 maart vanaf 19.00 uur het blijspel Moordweekend van Carl Slot boom. De uitvoeringen worden .BIV a gehouden in De Brink in Leunen. Het stuk gaat over Johanna, Ria, Corrie, Bert en Marian die zich hebben opgegeven voor een yogaweekend op de boerderij van Geert. Ze komen vanuit het hele land en 'passen' niet echt bij elkaar. Geert heeft de grootste moeite om alles in goede banen te leiden.Als dan ook nog een cursist verdwijnt komt er van yoga wei nig terecht. Waarom iedereen op het einde toch heel tevreden naar huis gaat en Ria zelfs een 'moordweekend' heeft gehad is dus de grote vraag! Kaarten reserveren kan via tel. (0478)581699 op woensdag 14, donderdag 15, woensdag 21 en donderdag 22 maart van 18.00 tot 20.00 uur. In het Koningskerkje in Vier lingsbeek wordt op 18 maart een expositie geopend met schilde rijen van de uit den Bosch afkom stige kunstenaar Frits Peeters. De expositie, die tot en met zondag 15 april kan worden bezichtigd, is op zaterdag en zondag geopend van 13.00 tot 17.00 uur. Tijdens de Paasdagen is de expositie even eens geopend. Frits Peeters schil dert boten. In allerlei vormen en situaties. Kleurrijk, monochroom of in bijna zwart/wit. Vaak van bovenaf gezien. Soms één, meestal meerdere boten. Boten die schijn baar onbewust van eikaars bestaan de zeeën bevaren. Ze lijken in zijn schilderijen meer op speelgoed bootjes dan op 'echte' schepen. Hij schildert eigenlijk het oer beeld van een boot. Ondanks de soms dramatische thematiek komt daardoor in de werken van Pee ters uiteindelijk toch een speels element naar boven. Op sommige doeken zien we ook vuurtorens die met hun felle lichtbundels dynamiek in het werk brengen. Een enkele keer is aan de randen van het schilderij het begin van land te zien, meestal niet. Soms ook verschijnen er vliegtuigen in zijn schilderijen. Behalve dat hij boten schildert hebben de werken van Peeters nog enkele opvallende kenmerken. Hij schil dert grote doeken. Door het grote formaat wordt de toeschouwer in het werk opgenomen. Hij kan er als het ware 'in stappen' en wordt daarmede een van de ele menten in het totale werk. Een ander terugkerend kenmerk in de werken van Peeters is de blik van bovenaf. De blik van bovenaf is van oorsprong een mensvreemd gezichtspunt. Mensen kunnen niet vliegen! De combinatie van deze twee beeldelementen maakt het bekijken van de schilderijen van Frits Peeters tot een bijzondere ervaring. Enerzijds wordt men door de blik van bovenaf gecon fronteerd met een voor de mens niet normaal perspectief, ander zijds wordt men door het grote formaat in het werk 'gezogen'. Men kan alleen uit deze ervaring stappen door letterlijk afstand te nemen van het werk. Wat vervol gens weer tot een andere ervaring leidt. Er gebeurt iets in de stilte van de verte wat aan de toeschou wer voorbijgaat, hij maakt er geen deel meer van uit. Het werk lijkt abstract te worden. De schilderij en van Peeters lijken op het eer ste gezicht verhalend, maar dat is schijn. De ene keer overheerst de dramatiek van een catastrofe, de andere keer het zwijgen van een konvooi in de mist of de dyna miek van de kleurige lichtbun dels van vuurtorens. Maar altijd blijven er vragen, blijft het raad sel. Peeters is een kunstenaar die volgens een oude schilderstraditie met olieverf werkt. Hij houdt van 'veel' in kleur en in materiaal. Hij gebruikt harde, 'pop-art'-achtige kleuren die de werken soms iets meegeven van een illustratie uit een spannend jongensboek. Naast de kleur gebruikt hij ook het mate riaal als beeldvormend element. De mogelijkheden van het mate riaal worden voortdurend onder zocht. In deze zin houdt hij ook van experimenteren, waarmee hij bedoelt dat hij, wanneer het hem uitkomt, 'laat gebeuren' wat zich in het materiaal aandient. Peeters laat zich niet beperken door stijl kenmerken. Zijn werken bevatten een grote diversiteit in de uitwer king van het thema. Niet alleen in kleur en beeld maar ook in de manier waarop hij technieken toe- In Het Theehuis in Venray vindt op zondag 18 maart vanaf 15-30 uur de voorstelling plaats die het vocaal kwintet Kassiopeia maakt met voordrachtskunstenaar Henk van Ulsen rondom madrigalen van Don José Gesualdo. De voor stelling houdt het midden tussen een theatervoorstelling en een concert. Met Monteverdi is Gesu aldo, die leefde rond 1700, de meest bekende madrigalist. Hij componeerde muziek bij gedich ten waarin hij het dramatische element en de gevoelens van pijn en verdriet in zijn compositie sterk beklemtoonde. Ofschoon daarmee de muziek sterk in dienst stelt van de tekst, is de muzikale vorm uiterst gecompliceerd. Vijf stemmen, twee sopranen, een alt, een tenor en een bas) zingen afwisselend en samen waarmee een verfijnd klankweefsel ont staat. Tussen de madrigalen door vertelt Van Ulsen het verhaal van een fictieve ontmoeting tussen de twee grote Italiaanse geesten van de 16e eeuw: Don Gesualdo en dichter Torquato Tasso. Gesualdo vermoordde zijn vrouw en haar minnaar, zijn muziek klinkt als de hartekreet van een ontroostbare. Tasso dwaalde van hof naar hof, achtervolgd door zijn paranoïde waanbeelden. Zo vermengen zich tijdens deze voorstelling twee podiumdisciplines. Voor de CD- opnames die Kassiopeia maakte van madrigalen van Gesualdo, ontving het gezelschap tot twee maal een 10 uit 10 in het blad Luister en eenCoup de coeur' in het Franse weekblad Le Nouvel Observateur. Ook het Belgische blad Crescendo waardeerde het kwintet met een 10. Voor dit concert zijn kaar ten verkrijgbaar bij concertor ganisatie Fred H. Renirie via tel. (0478)582472, via email fredh. renirie.@home.nl of aan de ingang van het Theehuis vlak voor aan vang van het concert. Het Oda- park ligt aan de Merseloseweg in Venray. past. Op deze expositie zijn naast de schilderijen ook enkele wer ken op papier te zien, eveneens in groot formaat. Het zijn nadruk kelijk zelfstandige kunstwerken. In een enkel geval kunnen ze worden gezien als opmaat naar een schilderij. Het grote formaat geeft de werken een monumen taal karakter. De werken op papier lijken met een grotere vrijheid te zijn gemaakt. De veelheid van gebeurtenissen die daarop is te zien, is met grote dynamiek vorm gegeven en gaat letterlijk voorbij de randen van het papier. Toch is er een langdurig en gecompli ceerd proces nodig om de werken waarbij gemengde technieken worden gebruikt te laten onstaan. In deze werken worden naast boten, vuurtorens en vliegtuigen ook andere beeldelementen geïn troduceerd zoals treinen en kra nen. Op zondagmiddag 1 april laat Peeters zich in het Koningskerkje interviewen door de Amsterdamse Mario Verhoeven, freelance jour nalist, tekstschrijver, eindredac teur en bladenmaker. Dit is een unieke gelegenheid om kennis te maken met zijn werk als schilder. Aanvang 15.00 uur. Spooktochten Veulen Sinds een aantal jaren worden in Veulen de inmiddels befaam de spooktochten gehouden. In november 2006 vonden maar liefst 390 mensen de weg naar het kleine Venrayse kerkdorp om te 'huiveren', maar vooral om te genieten. Na ontvangst in café-zaal 't Veule worden de deelnemers aan de spooktocht in groepjes van vier tot vijf personen naar het spookbos gebracht. In het bos wordt men ontvangen door de gastheer en daarna moet men op zijn hoede zijn! De tocht duurt ongeveer een uur, afhankelijk van de snelheid waarmee men 'durft' te lopen. Na de tocht worden de deelnemers teruggebracht naar 't Veule en daar kan men onder het genot van muziek en een drankje nagenieten van de tocht. Aan het eind van de avond wacht een koud en warm buffet. Voor meer informatie kan men terecht op http://go.to/ spooktocht of contact opnemen met Hem Bouweriks via tel. 06- 14219397. De spooktochten in Veulen worden dit jaar op 3 en 10 november gehouden. Cursus Wereldmuziek Kunstencentrum Jerusalem in Venray start binnenkort net een cursus Celtic and Irish Music for Flutes. Tijdens deze cursus leert men typische Keltische en Ierse muziek spelen op tin whistle, blokfluit en dwarsfluit. Echter, niet alleen genoemde muziekin strumenten worden gebruikt tij dens deze cursus. Ook bespelers van gitaar, accor deon, viool of een blaasinstrument zijn welkom om aan deze cursus mee te doen. De cursus wordt gehouden op woensdag van 20.00 tot 21.00 uur. Auteur Jan Siebelink is op zon dag 25 maart de gast van het Lite rair Café Venray-regio in het Thee huis, Odapark. Het optreden begint om 11.30 uur en wordt muzikaal ondersteund door de zanger Falco van Loon met pianobegeleiding. Siebelink is geboren op 13 febru ari 1938 inVelp. Hij groeide op in een godsdienstig 'zwaar' milieu. Zijn vader, die een kleine bloemis terij begonnen was, had zich aan gesloten bij een streng orthodoxe groepering. Omdat de christelijke school te licht bevonden werd, bezocht Jan Siebelink de Open bare Lagere school l.Via de ulo belandde Siebelink op de kweek school en werd hij onderwijzer in Laag-Soeren. In zijn vrije tijd studeerde hij Franse taal- en let terkunde.Tijdens die studie kwam hij in aanraking met de Franse auteur van Nederlandse afkomst J.-K. Huysmans. Zijn decadente roman A rebours maakte door zijn verblindende stijl, religieuze preoccupatie en verheerlijking van het kwaad een verpletterende DJ Battle in café De Tijd Net zoals de vorige twee jaar komt café De Tijd ook dit jaar weer met het Outdoor Dance Event. Waar het Event de vorige jaren al druk bezocht werd en de artiestennamen steeds groter werden, wordt ook dit jaar de stij gende lijn doorgezet. Nog grotere en meer bekende dj's als de vori ge editie. Vorig jaar was Laidback Luke de grote man! Dit jaar zijn Jordy Lishious en Piet van Dongen het begin van de line-up. Vooraf gaand aan dit evenement is er een battle voor iedereen die geïnteres seerd is, het talent heeft of denkt te hebben om te komen draaien. Check www.tijdvoordetijd.nl., download het formulier en stuur dit naar rik@tijdvoordetijd.nl. Het publiek bepaalt voor een groot deel wie er doorgaat, middels een stemming op de website. Aege Böjjum Live De eerste editie van Aege Böj jum Live is gehouden in het Hol land House in Oostrum. Het eve nement werd gehouden door harmonie Sub Matris Tutela in samenwerking met het Alle- manscafé. Oostrumse bekende en onbekende mensen zongen, onder begeleiding van een live band, Nederlandstalige toppers! 21 acts, uitgevoerd door meer dan dertig gewone Oostrummers, stonden uitgedost als 'hun artiest' op het podium voor het publiek. Een vervolg komt er op zaterdag 24 maart in het Holland House op het dorpsplein in Oostrum. Met dezelfde band, maar met nieuwe zangers en nummers. De playlist bestaat wederom uit Nederlands talige toppers van toen en nu, gezongen door Oostrumse top pers. En alsof dit allemaal nog niet genoeg is, vindt op zondagmid dag 25 maart de jeugduitvoering van Aege Böjjum Live plaats Pas Op! N.A.T. (Neej Aostrums Talent). Oostrumse jeugd kruipt in de huid van een bekende artiest of groep. Kaarten zijn te reserveren via aegebojjumlive@home.nl. De avond begint om 20.30 uur en de tent is om 20.00 uur open. Er zijn ook een beperkt aantal zitplaatsen, deze dienen gereserveerd te wor den bij de voorverkoop. De entree voor Pas Op! N.A.T. is gratis. De tent is om 14.00 uur open en het programma begint om 14.30 uur. indruk op hem. Jan Siebelink heeft het boek vertaald onder de titel Tegen de keer. Op de avond van de dag dat hij de vertaling inle verde, schreef hij in de huiskamer van zijn moeder, op de plaats waar zijn vader was overleden, zijn eer ste verhaal: 'Witte chrysanten'. Daarin wordt op subtiele wijze door de zoon wraak genomen op de bloemenwinkelier die de vader had vernederd. Met vier andere verhalen vormde dit zijn debuut Nachtschade (1975). Het boek viel op omdat het door zijn zwart- romantische motieven als verval, dood. religie, afstand nam van het anekdotische realisme dat toen in de Nederlandse letteren heerste. Zijn belangrijkste romans zijn De herfst zal schitterend zijn, De overkant van de rivier,Vera, Marga- retha en de bestseller Knielen op een bed violen. Naast zijn literaire werk schreef Jan Siebelink ook essays over de Franse decadente literatuur. In 2002 kreeg Siebelink de F. Bordewijkprijs voor het boek De overkant van de rivier. In 2005 kreeg hij de AKO Literatuurprijs voor Knielen op een bed violen. Meer informatie is verkrijgbaar via tel. (0478)582948 of kijk op www. literair-cafe-venray.nl. Regiobands in Raayhal Drie regiobands treden op paas zondag 8 april vanaf 15.00 uur op in Raayhal in Overloon. De band In Between opent de middag met hun eigenwijze country-rock. Ze combineren de karakteristieke samenzang met strakke begelei ding van gitaren, piano en drums. Nummers van Lucy Silvas, The Eagles, Ilse de Lange en Sandy Coast passeren de revue. De band ZenZation zorgt voor sensatie als het gaat om rockmuziek uit de jaren '90. Deze viermans band zorgt voor een schitterend optre den met nummers van onder andere U2, Red Hot Chili Peppers, Skunk Anansie en Lenny Kravitz. De band Random zorgt voor een spetterende afsluiting van deze middag. Zij zorgen, met hun top- 40 repertoire, dat iedereen flink de heupen los kan maken op num mers van Anouk, Bryan Adams, Guus Meeuwis en Doe Maar. Solisten- en ensembleconcours Het jaarlijkse solisten- en ensem bleconcours in Venray wordt gehouden op zaterdag 17 en zon dag 18 maart. De organisatie ligt dit jaar, namens de FMV, bij MMSK St. Petrus'Banden. Het concours wordt gehouden in de aula van kunstencentrum Jerusalem in Venray. Gedurende de twee con- coursdagen worden er ongeveer 130 optredens verzorgd door de leden van de alle harmonieën en fanfares in de gemeente Venray. Programma: zaterdag 12.30-17.00 optreden blazers, 18.00-21.30 optreden slagwerkers. Zondag 13-30-18.00 optreden blazers. De deelnemende verenigingen zijn fanfare De Peelklank, Ysselsteyn, harmonie St. Catharina, Leunen- Veulen-Heide, MMSK St. Petrus' Banden, Venray, koninklijke har monie Euterpe,Venray, fanfare De Dorpsklank, Castenray, fanfare St. Oda, Merselo, muziekvereniging Ons Genoegen, Oirlo, harmonie Sub Matris Tutela, Oostrum, fan fare Onze Lieve Vrouwen Gilde, Holthees-Smakt. Kruip een middag in de huid van de dierverzorger tijdens de populaire activiteit KidsPower in Zoo Pare Overloon! Van zaterdag 10 maart tot en met zaterdag 14 april krijgen kinderen in Zoo Pare Overloon iedere zaterdag- en woensdagmiddag vanaf 13-30 uur de kans om zelf aan de slag te gaan als dierverzorger. Voer wassen en snijden, traktaties voor de dieren klaarmaken, verblijven uitmesten en natuurlijk dieren als kamelen, otters en pelikanen voeren. Van wege beperkte deelname is reser veren noodzakelijk. Onder bege leiding van dierverzorgers gaan de kinderen zelf aan de slag om de dieren te verzorgen. Ze krijgen een rondleiding achter de scher men en maken het voedsel voor een aantal dieren klaar. Aan het einde van de middag mogen ze de dieren voeren. Maar eerst moeten de handen uit de mouwen. Een groot deel van de dag besteden dierverzorgers namelijk aan het schoonmaken van de verblijven. Gewapend met kruiwagen, emmer, schep en hark gaan de kinderen tijdens KidsPower de dieren van een schoon onderkomen voor zien. Na alle inspanningen is het tijd om de dieren te voeren: een hele bijzondere ervaring. Voordat de dieren kunnen genieten van al dat lekkers, moeten ze eerst aan de slag om de hapjes te bemach tigen. Wanneer al het werk gedaan is, is het tijd voor een heerlijk patatje en krijgen de deelnemers een echte dierverzorgeroorkonde uitgereikt. Inschrijven kan via tel. (0478)640046. Zoo Pare Overloon is dagelijks geopend van 10.00 tot 17.00 uur. Zie ook www.overloon- zoo.nl. Voor meer informatie kan men contact opnemen met Mar- tine Otten via bovenstaand tele foonnummer. Het nieuwe album van Cash on Delivery komt binnenkort uit. Cash on Delivery is al jarenlang de nummer één countryband van Nederland en een graag geziene band op diverse Europese podia. De band heeft eindelijk een waar dige opvolger voor het succes volle debuutalbum Deliverance uit 2003- Het nieuwe album is geproduceerd door Ad Weiten, gitaardocent van het Kunstencen trum Jerusalem. De titel van het album is Echoes Of Leaving en de presentatie vindt plaats tijdens het jaarlijkse evenement voor de fanclub op zaterdag 24 maart in zalencentrum De Witte Hoeve in Venray.Aanvang 20.00 uur. Verder is er ook nog een gastoptreden van een artiest wiens naam nog even geheim blijft. Wie alvast een voorproefje van de nieuwe cd wil horen kan terecht op www.cashondelivery. org. Jongenskoor Dubna uit Rusland begint een nieuwe concertreis door Nederland. In Deurne geeft het koor op maandag 26 maart een optreden in de St. Willibror- duskerk. Ze zingen Russische gees telijke gezangen tijdens de heilige mis van 19 00 uur en om 20.00 uur vervolgen ze het concert met gezangen uit hun moederland met solo's. Op dinsdag 27 maart zingt Dubna in de kerk van Sevenum tij dens de heilige mis om 18.30 uur, met aansluitend een concert met Russische gezangen. Op woensdag 28 maart is er om 20.00 uur in een concert in de Grote Kerk in Ven ray. Verder zingt het koor nog in twee verzorgingshuizen en heeft het overdag diverse programma's om zich te vermaken. Het koor logeert bij gastgezinnen in Deurne en omstreken. Dirigent, oprichter en artistiek manager Olga Mirono- va, heeft voor haar werk met het koor in haar land een onderschei ding in de orde van culturele ver diensten gekregen. Dubna is een nieuwe grote stad ten noorden van Moskou, gesticht in 1956 en bevolkt met veel supergeleerden uit het hele land, om onderzoek te doen, vooral op nuclear gebied. Er wordt echter ook veel aandacht besteed aan vrijetijdsbesteding op cultureel hoog niveau, flink gesteund door de overheid en men heeft veel uitwisseling met diverse landen in Europa en daar buiten. Zo ontstond er in 1983 een jongenskoor, dat in korte tijd op het internationaal koorfestival voor de jeugd In Neerpelt in Bel gië in 1992 de hoogste punten scoorde en dat in Zwitserland in Neufchateau in 1995 dit succes herhaalde. Sindsdien gaan de suc cessen voort. De jongens begin nen al op vierjarige leeftijd met zangles door een dirigent en met speciale stemvorming door een zangpedagoog. Deze opleiding duurt tot tien jaar en wordt onder steund met instrumentale lessen. Ook krijgt men aangepaste the orie en muziekgeschiedenis. Het internationaal volkslied en mees terwerken uit de Russische, maar ook West-Europese muzieklitera tuur, geestelijk als profaan, vor men de hoofdschotel van het pro gramma. Nu heeft de koorschool niet meer dan vierhonderd jon gens in opleiding en vele jonge tenoren en bassen, recent voort gekomen uit de jongensopleiding. De organisatie is in handen van de internationale organisatie Pueri Cantores met een onderafdeling in Nederland. Zij wil een steen tje tot de wereldvrede bijdragen door kinderen in koorverband van allerlei volkeren bij elkaar te laten komen op festivals. In Nederland zijn een tiental koren lid van deze beweging. Het Deurnes Gemengd Koor verzorgt op zondag 25 maart een Passieconcert in de St. Willibror- duskerk in Deurne-Centrum. In de vastentijd voor Pasen wordt op tal loze plaatsen in Nederland de Mat- thaus-Passion van Bach uitgevoerd. Het Deurnes Gemengd Koor koos voor twee andere beroemde com posities met hetzelfde onderwerp van lijden en dood als inspira tiebron. Van Mozart worden drie delen uitgevoerd uit zijn Requiem: deel 1 Requiem, deel 5 Recordare (voor solisten) en deel 7 Lacri- mosa. Daarnaast wordt van Haydn het volledige oratorium 'Die sie- ben letzten Worte unseres Erlö- sers am Kreuze' gezongen. Het concert begint om 16.00 uur en eindigt om 17.15 uur. Het koor wordt begeleid door Bert Augus tus, orgel, en een ad hoe instru mentaal ensemble bestaande uit Ceciel Verlijsdonk, dwarsfluit, Marion Jochem en Carla Nooijen, hobo, Pieter v.d. Loo en Joost Gruijters, klarinet,Thea Goossens, fagot, en Toon Kessels, strijkbas. Het orgel en het kleine instru mentale ensemble komen in de plaats van het voorgeschreven symfonieorkest. Het geheel staat onder leiding van dirigent Frans van Houten die de orkestparti tuur van de drie delen van het Requiem van Mozart omwerkte en geschikt maakte voor dit klei ne instrumentale ensemble. Een bijzonderheid is verder dat alle vocale solistenpartijen in beide composities door eigen koorleden worden vertolkt. Uit het tachtig leden tellende koor is een klein kamerkoor van achttien zangers en zangeressen samengesteld. Het kamerkoor zingt de solisti sche passages in voortdurende afwisseling met het grote koor. Mozart kreeg de opdracht tot het schrijven van een Requiem in de zomer van 1791, zijn sterfjaar. Hij liet het werk onvoltooid achter. Franz Xaver Süssmayer voltooide het werk daarna volgens de aan wijzingen van Mozart. Haydn liet zich vijf jaar later, in 1796, bij het componeren van zijn oratorium 'Die sieben letzten Worte' inspire ren door de zeven kruiswoorden van Christus. Dat zijn de laatste woorden die Christus, hangende aan het kruis, voor zijn dood uit sprak. 'Es ist vollbracht' luidt het beroemdste maar rond de pas- sietijd zijn 'Mich dürstet' en 'Mein Gott, warum hast du mich verlas sen?' natuurlijk ook vaak gehoor de woorden in de passiemuzieken van Bach en vele andere compo nisten. Het werk van Haydn bevat negen delen. Behalve de zeven kruiswoorddelen wordt het stuk omkaderd door een introductie voor orkest en een indrukwek kend slotkoor 'Er ist nicht mehr', een bijna realistische uitbeelding van een aardbeving. I '^31 jp? I -J J ff' Kunst Cultuur

Peel en Maas | 2007 | | pagina 16