VOOR LIMBURG Kunstwerk De Bleek weg 'Een crematorium in Venray moet!' Minder snel in het buitengebied is óók thuis in het MILIEURECHT en het ARBEIDSRECHT Ik sta voor een sterken leefbaar Noord-Limburg. VAN DER PUTT Hjfl ADVOCATEN te Venray Venray PEEL EN MAAS De twee sloopflats in Veltum kunnen niet gedemonteerd worden. Volgens Gé Rutten van Maessen Bedrijven is het onmogelijk de betonplaten helemaal af te voeren. Wijk bewoner Gerrit Lemmens voorspelt een enorme stof- en geluidsoverlast. Hij opperde maandag tijdens de informatieavond het plan om de zware betonplaten compleet af te voeren. "Ik heb destijds ook de bouw meegemaakt. De platen zijn toen ook zo aangevoerd." Woordvoerder Rutten van Maes sen meent dat de overlast wel meevalt. "We gebruiken geen slo- De rust in de woonwijk Vel tum wordt vanaf de week na carnaval verstoord. Op maan dag 26 februari begint Maes sen Bedrijven met het ont mantelen en het slopen van de twee flats aan de Haamma- kerstraat en Veltumse Kleffen. Tot half juni denken de slo pers nodig te hebben om alles netjes achter te laten. Eind dit jaar gaat de eerste bouwfase van start. Voor 1 januari 2010 moet Veltum 162 woningen en een nieuw winkelcentrum met wijksteunpunt rijker zijn. De belangstelling was maandag avond enorm in De Witte Hoeve. De grootste zaal was nog niet groot genoeg om alle belangstel lenden - bijna 300 personen - een zitplaats aan te bieden. Zo'n vijftig mensen moesten leunend tegen de wand de presentatie volgen. De vorige bijeenkomsten ston den in het teken van de sloop van de twee flats van totaal 96 woningen. Er was nogal wat weer stand en de emoties liepen soms hoog op. De informatieavond van maandag verliep in een veel rusti gere sfeer. Er viel geen onvertogen woord. De meeste kritiek kreeg sloopbedrijf Maessen omdat de volle vrachtauto's met puin door de wijk naar de Westsingel rijden. Terwijl de lege wagens vanaf de A73, Deurneseweg en Intratuin komen aanrijden. De twee flats zijn inmiddels leeg en alle bewoners hebben pershamer, maar een vergruizer die het beton fijnknijpt. Het geeft weinig geluidsoverlast. Bij stofvor ming gaan we water sproeien." Op maandag 26 februari wor den er hekken om de flats gezet. Dan begint het gecertificeerde bedrijfVan Dijck uit Overloon met de asbestverwijdering. Volgens Harrie van Dijck valt de hoeveel heid asbest mee. Het gaat om enkele platen en de liftkamers die bekleed zijn met asbest. Van Dijck denkt vier tot vijf dagen nodig te hebben. Ondertussen begint Maes sen met het ontmantelen van de gebouwen. De flat aan de Veltum se Kleffen wordt het eerst onder elders onderdak gekregen. De meesten zijn overgestapt naar een van de vier gerenoveerde flats om de hoek. Veltum krijgt er bijna het dubbele aantal woningen voor terug. De nieuwbouw varieert van drie tot vijf bouwlagen. De gebouwen worden minder hoog dan de flats. Wonen Venray gaat 25 zorg- en 50 huurappartemen- ten bouwen. Daarnaast komen er 62 koopappartementen waarvan de gemiddelde koopprijs 210.000 euro bedraagt. "We kiezen bewust voor een mix van mensen en goede menging van doelgroepen", zegt directeur Liesbeth van Beek van Wonen Venray. "Er is veel vraag naar koopwoningen en de nieuw bouw zal ook de doorstroming in de wijk bevorderen." Een ander project is het winkel gebied. Alleen supermarkt Cl000, de bakker en het cafetaria draaien goed. De rest van de winkels wis selen regelmatig van eigenaar en staan meestal leeg. Het centrum oogt niet. Het zijn onooglijke panden met lelijke aanbouw, hel lingen, dooie hoeken en dichte achterkanten. "We gaan het hele winkelcentrum een nieuwe smoel geven. Er komen nieuwe winkels bij", vertelde architect Paul Tim mermans. Het huidige winkelop pervlak wordt met 600 vierkante meter uitgebreid tot 2900 vier kante meter. Ook de sportschool komt ruimer in zijn jasje te zitten en er blijft 210 vierkante meter over voor horeca. "Alle ophogin gen, verbouwingen en blinde gan- handen genomen. Vijf weken later is ook de flat aan de Haammaker- straat aan de beurt. Voordat de daadwerkelijke sloop kan begin nen, worden het dakleer, het hout, de keukenblokken en de vloer bedekking verwijderd. "Zodat we alleen puin overhouden. Met een grote kraan gaan we daarna van bovenaf slopen. De puinhouden- de materialen worden met vracht auto's afgevoerd." Half juni wordt met het egaliseren van het terrein het werk afgesloten. Rutten legde uit dat de lege vrachtwagens vanaf de A73, Deur neseweg en de afslag bij Intratuin de flats bereiken. Vanwege de gen verdwijnen", zeiTimmermans. "Het gehele winkelcentrum komt op gelijke hoogte met de super markt. Het wordt beter toeganke lijk en de bezoekers hoeven niet meer al die trapjes op en af. Alle voorzieningen komen rondom een plein." Tijdens de bouw komt er vervangende huisvesting voor de winkels en het wijkcentrum. Waar en in welke vorm kon Van Beek nog niet zeggen. Boven de nieuwe winkels komen in twee bouwlagen zestien huur- en negen koopappartemen ten. Het parkeren gebeurt deels ondergronds. In het totale nieuw- bouwplan zijn bijna 400 parkeer plaatsen opgenomen. De nieuwe woningen komen allemaal in het groen te liggen. De bomen worden zoveel mogelijk gehandhaafd en er komt nieuwe aanplant. Liesbeth van Beek ver klaarde dat het de opzet is de ouderen langer in hun wijk te laten wonen. "Uit onderzoek blijkt dat mensen graag in Veltum blij ven wonen. Maar ouderen trekken weg omdat er geen voorzienin gen zijn." Behalve een opgeknapt winkelcentrum komt er ook een wijksteunpunt dat gekoppeld wordt aan het wijkcentrum. Het wijksteunpunt dient tevens als dagopvang voor bewoners van de 25 zorgwoningen. Deze zorg- woningen lijken veel op 'gewone' woningen. Alleen zijn er meer voorzieningen en is alles er gelijk vloers. Het gaat om een vorm van lichte zorg. Voor bewoning is wel verkeersveiligheid moet kruisend bouwverkeer worden voorkomen. De afvoerroute met volle auto's loopt daarom via de Veltumse Klef fen, de Westsingel en Noordsingel naar het bedrijf van Maessen aan de Metaalweg. Een wijkbewoner vond het een vreemde oplossing. "Waarom wordt het niet omgedraaid? Het is toch veel veiliger om de lege vrachtauto's door Veltum te laten rijden in plaats van de volle." Rut ten reageerde dat de lege wagens vaak van andere bouwplaatsen afkomen. "We proberen werk met werk te combineren. Zodat de rij dende auto's zo vol mogelijk zijn." Dit antwoord kon de zaal niet een zorgindicatie vereist. De Zorg groep Noord-Limburg is nog in gesprek met de gemeente Venray om in Veltum vier groepswonin gen voor 28 dementerende oude ren te realiseren. De eerste bouwfase start aan de kant van de Haammakerstraat. Het gaat om 35 huur- en 38 koop woningen waarvan de bouw eind 2007 begint. Ook het winkelcen trum behoort tot de eerste fase De gemeente Venray werkt aan voorstellen om in het buitengebied een maximum snelheid in te stellen van 60 km/uur. Met deze maatregel krijgen bijna alle wegen in één klap een maximumsnelheid van 60km/uur. Behalve dat deze maatregel goed is voor de verkeersveiligheid, draagt hij ook bij aan het weren van sluipverkeer over deze wegen, aldus de gemeente. Deze boodschap staat in het Venray'sVerkeers- enVervoersPlan (VWP) dat deze week in het col lege is goedgekeurd. De maatregel is een belangrijk gevolg van de inspraakreacties op het concept van het plan dat eind vorig jaar ter inzage heeft gelegen. Op belang rijke verbindingswegen tussen de kerkdorpen wordt de snelheid verlaagd naar 60km/h als er geen vrij liggende fletsvoorzieningen zijn aangelegd. Pas wanneer er in de toekomst fietspaden zijn aan gelegd, gaat de maximumsnelheid weer terug naar 80 km/uur. Met deze maatregel wordt op deze verbindingswegen de verkeersvei- De 'boot' die in de vijver staat van het kunstwerk op De Bleek moet tijdelijk worden verwijderd. De boot bestaat uit een metalen constructie waarop messing strips zijn bevestigd. Door ernstige roestvorming van de stalen constructie laten de messing strips los. Kinderen kun nen verwondingen oplopen aan de losse uitstekende strips. Ook overtuigen. Iemand wees op de veiligheid voor de schoolgaande jeugd van De Keg en Coninxhof. Projectleider Jos Wijnhoven van Wonen Venray nam de ongerust heid weg. "We gaan binnenkort met de scholen en de sloper om de tafel zitten. Om te bekijken hoe we dit het beste kunnen regelen. Want de veiligheid moet op de eerste plaats staan." Wijnhoven kon nog geen ant woord geven op de aanvraag via welke route de bouwmaterialen straks worden aangevoerd. "Hier is nog geen rekening mee gehou den omdat de aannemer nog niet bekend is." De belangstelling voor de sloop- en bouwplannen in Vel tum was maandagavond enorm in De Witte Hoeve. die begin 2009 moet zijn afge rond. Onder de tweede fase vallen onder meer het wijkcentrum en de zorgwoningen. De schop gaat begin 2008 de grond in en eind 2009 is het gehele project opge leverd. ligheid van de fietsers in de tus senliggende periode bevorderd. Op wegen met aparte fietspaden wordt de maximumsnelheid niet verlaagd. De wegen zonder een belangrijke verkeersfunctie krij gen ook een maximumsnelheid van 60km/h. De gemeente loopt hiermee vooruit op het aanbren gen van ondersteunende snel- heidsremmende maatregelen die volgens de richtlijnen noodzake lijk zijn. Door het toepassen van herhalingsborden en eventueel markering op de weg wordt de automobilist gemaand de snel heid aan te passen aan de situatie. Het VWP is een beschrijving van het verkeers- en vervoerbeleid van de gemeente Venray voor de komende jaren. Er worden plan nen aangekondigd om de wegen structuur onder de loep te nemen en in het centrum een aantrek kelijk verblijfsgebied te maken. Ook komt er aandacht voor de verkeersveiligheid van kwetsbare verkeersdeelnemers en de toe gankelijkheid van de bussen van het openbaar vervoer. Het VWP wordt besproken in de commissie Stedelijk Beheer op 12 maart. nodigen de losse strips uit tot ver dere vernieling van de boot. Om persoonlijk letsel van centrum bezoekers en verdere vernieling van het kunstwerk te voorkomen wordt de boot deze week ver wijderd. De boot wordt tijdelijk opgeslagen. De gemeente moet besluiten of het kunstwerk wordt hersteld. Met de kunstenaar, Peter van den Berk uit St.Oedenrode, is de situatie besproken. Paul van Doesum: 'Een crema torium moet! Of men nu voorstan der is van cremeren of niet, in een moderne plaats van een omvang als Venray hoort een voorziening als een crematorium te zijn. De situering op de bestaande begraaf plaats is voor de hand liggend en ideaal: de te creëren voorzienin gen kunnen zowel bij begraven als cremeren ingezet worden!' Mart Kusters: 'Als er nu kansen zijn om te komen tot een crema torium in Venray, moeten wij deze kans pakken en niet te moeilijk doen met mogelijk enkele tijde lijke probleempjes. De locatie is toch perfect? En de opzet, daar is goed over nagedacht. Goed ver deeld tussen de reeds bestaande locaties. Succes met dit initiatief.' Eugène Eijdems: 'Het is toch vreemd dat een redelijk grote plaats als Venray vrijwel alle voorzieningen heeft, behalve een crematorium. Bovendien is het concept van het crematorium in Blerick toch niet meer van deze tijd? Een echt persoonlijke invul ling van de plechtigheid is daar niet goed mogelijk. Het is ver rijden en voordat de crematie begint, sta je echt op een kluitje te wachten in de foyer. Er zijn te weinig toiletten en zitplaatsen. Het crematorium in Blerick is niet berekend op grote aantallen men sen. Kortom, tijd voor verbetering in allerlei opzichten! Familie Geutjes-de Bruin: 'Hier mede willen wij u mededelen dat wij, beiden 73 en 75 jaar oud, het zouden toejuichen als onze ver tegenwoordigers in de gemeente eens snel zouden beslissen en niet zitten te neuzelen over het wel of niet bouwen van het cremato rium. Wij hebben beiden besloten om ons te laten cremeren omdat onze kinderen zo ver van Venray af wonen dat een bezoek aan een graf vergeten kan worden: zonde van de ruimte. Met de bouw van een crematorium zal voor veel mensen het gezeul van de ene Vervolg voorpagina Unanieme steun provincie voor rondweg De provinciale weg Venrayse- weg/Brugstraat wordt na de aan leg ingericht als een woonstraat. Er ontstaat tevens ruimte voor woningbouw op sportpark De Broekberg en plan De Cuijper. CDA-Statenlid Jan Loonen zegt dat de gemeenten Meerlo-Wans- sum en Venray nu aan zet zijn. "Veel werk is verricht in het voor traject. Nog veel belangrijker is dat de gemeenten het project oppak ken. Er liggen nu kansen. Ook in het licht van de reactivering van de oude Maasarm. Vanuit mijn positie zal ik druk blijven uitoe fenen om ervoor te zorgen dat de plannen daadwerkelijk ten uitvoer komen", aldus Loonen. Verplaatsing kunstwerk Het kunstwerk De bedroefde man en zijn opstandige geest wordt verplaatst van het zoge noemde horecaplein in Venray naar de ingang van het gemeen tehuis. De verplaatsing is nodig om het terras en de Grotestraat vrij te houden voor de bevoorra ding van de nieuwe horecazaak de Rooijerie en hulpdiensten. De Rooijerie is sinds vorige maand gevestigd in het voormalige raad huis van Venray Een terras van de Rooijerie zal volgens de gemeente bijdragen aan de allure van het horecaplein. In nauw overleg met de kunstenaar, C. v.d. Bergh, heeft de gemeente een nieuwe locatie gevonden voor het kunstwerk. Bij de keuze van deze locatie van het kunstwerk is rekening gehouden met de eisen van de plek, de aan grenzende architectonische omge ving en de stedenbouwkundige situatie, maar vooral ook met de wensen van de kunstenaar, aldus de gemeente. Nieuws uit Venray en omgeving leest U in PEEL EN MAAS Gerrie Swinkels: 'Natuurlijk moet de regio Venray een eigen crematorium krijgen. Voor ieder een bestaat er dan een daadwer kelijke keuze: begraven of creme ren. Het geeft je de mogelijkheid zelf te bepalen hoe en op welke wijze je afscheid wilt organiseren. En ...deze keuze staat ons allemaal een keer te wachten.' Kees en Toos Oostveen: 'Wij vinden het van groot belang dat Venray een crematorium krijgt. Waarom? 1. De reis met een stoet auto's naar Helmond of Blerick is zeer milieuonvriendelijk; 2. Venray e.o. is groot genoeg om voor het toenemend aantal crematies rendabel te zijn. Vervolg voorpagina Kwestie Nellissen nog niet opgelost Dan is er nog een oude loods die deels op de verkochte grond staat. De schuur wordt slechts deels afgebroken wat weer een nieuw conflict met de gemeente oplevert. De nieuwe bewoners van Landweert kijken al die tijd tegen de bouwval aan die met plastic is afgedekt. Sinds tien jaar heerst er een pat stelling. Ondanks alle rechtszaken en bemiddelingspogingen. BBOM weigert te betalen, terwijl Nel lissen weigert het restant van de houten loods af te breken. BBOM heeft het bedrag van 136.000 euro in depot gegeven bij een notaris. De oplossing die op 6 juli 2006 bereikt wordt, moet twee vliegen in een klap slaan. BBOM betaalt via de notaris Nellissen het restantbe drag uit, inclusief de gekweekte rente. Terwijl Nellissen zich ver plicht de loods af te breken, dit maal op kosten van de gemeente. BBOM wil evenwel pas geld over maken nadat er gesloopt is. Volgens Hans Teunissen is er met BBOM nog steeds geen akkoord bereikt over de sloop- overeenkomst. Het twistpunt is de wijze van sloop en oplevering van de achtergevel van het resterende stenen gebouw. Bovendien eist Nellissen niet de depotrente maar de hogere wettelijke rente over de 136.000 euro. Teunissen denkt de kwestie met BBOM te kunnen oplossen. "Die plooien kunnen we gladstrijken." Aan het verzoek van Nellissen wil de wethouder evenwel niet tegemoetkomen. "Er is geen sprake van wettelijke rente. Ook de advocaat van Nel lissen geeft duidelijk aan dat het om depotrente gaat. Hier is geen enkele discussie over." Teunissen liet zich eerder ont vallen dat er in Venray nog meer 'lastige dossiers' om een oplossing vragen. "Ik werd in april vorig jaar thuis gebeld door Nellissen. Ik vond het de moeite waard te pro beren uit de impasse te komen. Vaker vragen mensen mij om te bemiddelen bij een slepende kwestie. Daar gaat me de zin nu wel van over. Blijf a.u.b. bij de tijd.' Piet Roelofs: 'Venray moet een eigen crematorium krijgen. Van stof zijt gij gemaakt entot {d}as zult gij wederkeren!' Henriëtte Claessens: 'Venray moet een eigen crematorium krij gen. Hiermee ben ik het helemaal eens, omdat in deze tijd (2007) een crematorium niet mag/kan ontbreken in Venray. De gemeente Venray heeft allerlei vernieuwin gen gerealiseerd ten goede voor alle burgers, de gemeente is ruim denkend. Een crematorium hoort ook bij vernieuwingen en zal Ven ray nog meer op de kaart brengen. Het crematorium moet er gewoon komen.' In 'De Barometer kunnen lezers reageren op een wekelijkse stel ling. Doe ook mee en geef in maxi maal vijftig woorden uw mening. De stelling van deze vijfde week luidt: 'Roken in de horeca moet verboden worden'. Mee eens of oneens? Mail uw reactie naar redactie@vandenmunckhof.nl of geef uw reactie op www.vanden- munckliof.nl. De redactie maakt een selectie uit de ingezonden reacties. Peel en Maas Peel en Maas zal ook in de vas- telaovesweek normaal verschij nen. Wel is de inleverdatum voor de kopij wat gewijzigd. Sport- en verenigingsnieuws, evenals ker kelijke mededelingen, kunnen tot maandag 12.00 uur worden aangeleverd. Advertenties kun nen normaal tot dinsdag 18.00 uur worden aangeleverd. Omdat onze boekhandel op maandag en dinsdag gesloten is, worden klei ne rubrieksadvertenties tot en met zaterdag aangenomen. Onze drukkerij is tijdens de carnavals dagen 's morgens geopend van 9.00 tot 13.00 uur. Ingang via de achterzijde (bedrijfsstraatje langs De Uitkamer). PEEL EN MAAS Nieuwsblad voor Venray en omstreken Grotestraat 68 5801 BH Venray Postbus 1 5800 AA Venray Tel. 0478-582727 Fax 0478-510916 Redactie Ron Koenen Henk Lammen Christ van den Munckhof Henk Willemssen redactie@vandenmunckhof.nl Advertenties: Arie Snellen e-mail: asnellen@ vandenmunckhof.nl telefoon: 0478-58 27 27 Tarieven op aanvraag e-mail: advertentie@ vandenmunckhof.nl Aanleveren advertenties: Uiterlijk dinsdag 18.00 uur. Bezorging Donderdagmiddag/avond Bezorgklachten Verspreidingsbureau Periodiek - Tel. 0478-582877 uitsluitend tot vrijdag 17.00 uur. Nabezorging gebeurt tot uiterlijk dit tijdstip. Aanleveren kopij: Sport- en verenigingsnieuws tot uiterlijk dinsdag 10.00 uur. Abonnementen: 19,95 (postcode 58..) 35,50 (overige binnenland) cda-limburg.nl Geen slopershamer maar vergruizer velt flats Veltum Sloopflats maken plaats voor 162 nieuwe woningen De Barometer Een honderd procent score deze week in de rubriek De Barometer. De 28 mensen die reageerden op de stelling 'Venray moet eigen crematorium krijgen', zijn het alle maal eens met de stelling. Enkele reacties van de voorstanders: Victor Weijs:'Door een cremato rium te koppelen aan onze prach tige begraafplaats Boshuizen heb ben nabestaanden de mogelijkheid het afscheid van de overledene op één plek te concentreren in een serene omgeving. Bovendien past dit in de trend dat steeds meer mensenfnu al ruim 50%) zich wil len laten cremeren.' plek naar de ander verleden tijd zijn.' Gerda Janssen: 'Waar zijn wij mee bezig? Moeten wij dan altijd eerst gigantische discussies voe ren voordat een goed idee einde lijk wordt uitgevoerd? Moeten wij dan altijd achteraan lopen? Voor uit met die vooruitgang! Waarom zouden wij naar de verder weg gelegen plaatsen gaan als we het zelf kunnen? Niet moeilijk doen, dit is gewoon een goed idee dat Venray alleen maar ten goede komt. Niet te veel denken en praten, maar nu eens doen!' het kennismakingsgesprek is gratis telefoon 0478-556677 zie onze website www.putt.nl Donderdag 15 februari 2007 - Pagina 3 CDA 'Geluidsoverlast valt mee' Wijk Veltum bijna drie jaar een bouwput

Peel en Maas | 2007 | | pagina 3