VOOR LIMBURG
Kunstwerk
De Bleek weg
'Een crematorium
in Venray moet!'
Minder snel in
het buitengebied
is óók thuis in het
MILIEURECHT
en het
ARBEIDSRECHT
Ik sta voor een sterken
leefbaar Noord-Limburg.
VAN DER PUTT Hjfl ADVOCATEN
te Venray
Venray
PEEL EN MAAS
De twee sloopflats in Veltum
kunnen niet gedemonteerd
worden. Volgens Gé Rutten
van Maessen Bedrijven is het
onmogelijk de betonplaten
helemaal af te voeren. Wijk
bewoner Gerrit Lemmens
voorspelt een enorme stof- en
geluidsoverlast.
Hij opperde maandag tijdens
de informatieavond het plan om
de zware betonplaten compleet af
te voeren. "Ik heb destijds ook de
bouw meegemaakt. De platen zijn
toen ook zo aangevoerd."
Woordvoerder Rutten van Maes
sen meent dat de overlast wel
meevalt. "We gebruiken geen slo-
De rust in de woonwijk Vel
tum wordt vanaf de week na
carnaval verstoord. Op maan
dag 26 februari begint Maes
sen Bedrijven met het ont
mantelen en het slopen van
de twee flats aan de Haamma-
kerstraat en Veltumse Kleffen.
Tot half juni denken de slo
pers nodig te hebben om alles
netjes achter te laten. Eind dit
jaar gaat de eerste bouwfase
van start. Voor 1 januari 2010
moet Veltum 162 woningen en
een nieuw winkelcentrum met
wijksteunpunt rijker zijn.
De belangstelling was maandag
avond enorm in De Witte Hoeve.
De grootste zaal was nog niet
groot genoeg om alle belangstel
lenden - bijna 300 personen - een
zitplaats aan te bieden. Zo'n vijftig
mensen moesten leunend tegen
de wand de presentatie volgen.
De vorige bijeenkomsten ston
den in het teken van de sloop
van de twee flats van totaal 96
woningen. Er was nogal wat weer
stand en de emoties liepen soms
hoog op. De informatieavond van
maandag verliep in een veel rusti
gere sfeer. Er viel geen onvertogen
woord. De meeste kritiek kreeg
sloopbedrijf Maessen omdat de
volle vrachtauto's met puin door
de wijk naar de Westsingel rijden.
Terwijl de lege wagens vanaf de
A73, Deurneseweg en Intratuin
komen aanrijden.
De twee flats zijn inmiddels
leeg en alle bewoners hebben
pershamer, maar een vergruizer
die het beton fijnknijpt. Het geeft
weinig geluidsoverlast. Bij stofvor
ming gaan we water sproeien."
Op maandag 26 februari wor
den er hekken om de flats gezet.
Dan begint het gecertificeerde
bedrijfVan Dijck uit Overloon met
de asbestverwijdering. Volgens
Harrie van Dijck valt de hoeveel
heid asbest mee. Het gaat om
enkele platen en de liftkamers die
bekleed zijn met asbest. Van Dijck
denkt vier tot vijf dagen nodig te
hebben.
Ondertussen begint Maes
sen met het ontmantelen van de
gebouwen. De flat aan de Veltum
se Kleffen wordt het eerst onder
elders onderdak gekregen. De
meesten zijn overgestapt naar een
van de vier gerenoveerde flats om
de hoek. Veltum krijgt er bijna het
dubbele aantal woningen voor
terug. De nieuwbouw varieert
van drie tot vijf bouwlagen. De
gebouwen worden minder hoog
dan de flats. Wonen Venray gaat
25 zorg- en 50 huurappartemen-
ten bouwen. Daarnaast komen er
62 koopappartementen waarvan
de gemiddelde koopprijs 210.000
euro bedraagt. "We kiezen bewust
voor een mix van mensen en
goede menging van doelgroepen",
zegt directeur Liesbeth van Beek
van Wonen Venray. "Er is veel vraag
naar koopwoningen en de nieuw
bouw zal ook de doorstroming in
de wijk bevorderen."
Een ander project is het winkel
gebied. Alleen supermarkt Cl000,
de bakker en het cafetaria draaien
goed. De rest van de winkels wis
selen regelmatig van eigenaar en
staan meestal leeg. Het centrum
oogt niet. Het zijn onooglijke
panden met lelijke aanbouw, hel
lingen, dooie hoeken en dichte
achterkanten. "We gaan het hele
winkelcentrum een nieuwe smoel
geven. Er komen nieuwe winkels
bij", vertelde architect Paul Tim
mermans. Het huidige winkelop
pervlak wordt met 600 vierkante
meter uitgebreid tot 2900 vier
kante meter. Ook de sportschool
komt ruimer in zijn jasje te zitten
en er blijft 210 vierkante meter
over voor horeca. "Alle ophogin
gen, verbouwingen en blinde gan-
handen genomen. Vijf weken later
is ook de flat aan de Haammaker-
straat aan de beurt. Voordat de
daadwerkelijke sloop kan begin
nen, worden het dakleer, het hout,
de keukenblokken en de vloer
bedekking verwijderd. "Zodat we
alleen puin overhouden. Met een
grote kraan gaan we daarna van
bovenaf slopen. De puinhouden-
de materialen worden met vracht
auto's afgevoerd." Half juni wordt
met het egaliseren van het terrein
het werk afgesloten.
Rutten legde uit dat de lege
vrachtwagens vanaf de A73, Deur
neseweg en de afslag bij Intratuin
de flats bereiken. Vanwege de
gen verdwijnen", zeiTimmermans.
"Het gehele winkelcentrum komt
op gelijke hoogte met de super
markt. Het wordt beter toeganke
lijk en de bezoekers hoeven niet
meer al die trapjes op en af. Alle
voorzieningen komen rondom
een plein." Tijdens de bouw komt
er vervangende huisvesting voor
de winkels en het wijkcentrum.
Waar en in welke vorm kon Van
Beek nog niet zeggen.
Boven de nieuwe winkels
komen in twee bouwlagen zestien
huur- en negen koopappartemen
ten. Het parkeren gebeurt deels
ondergronds. In het totale nieuw-
bouwplan zijn bijna 400 parkeer
plaatsen opgenomen.
De nieuwe woningen komen
allemaal in het groen te liggen. De
bomen worden zoveel mogelijk
gehandhaafd en er komt nieuwe
aanplant. Liesbeth van Beek ver
klaarde dat het de opzet is de
ouderen langer in hun wijk te
laten wonen. "Uit onderzoek blijkt
dat mensen graag in Veltum blij
ven wonen. Maar ouderen trekken
weg omdat er geen voorzienin
gen zijn." Behalve een opgeknapt
winkelcentrum komt er ook een
wijksteunpunt dat gekoppeld
wordt aan het wijkcentrum. Het
wijksteunpunt dient tevens als
dagopvang voor bewoners van
de 25 zorgwoningen. Deze zorg-
woningen lijken veel op 'gewone'
woningen. Alleen zijn er meer
voorzieningen en is alles er gelijk
vloers. Het gaat om een vorm van
lichte zorg. Voor bewoning is wel
verkeersveiligheid moet kruisend
bouwverkeer worden voorkomen.
De afvoerroute met volle auto's
loopt daarom via de Veltumse Klef
fen, de Westsingel en Noordsingel
naar het bedrijf van Maessen aan
de Metaalweg.
Een wijkbewoner vond het
een vreemde oplossing. "Waarom
wordt het niet omgedraaid? Het
is toch veel veiliger om de lege
vrachtauto's door Veltum te laten
rijden in plaats van de volle." Rut
ten reageerde dat de lege wagens
vaak van andere bouwplaatsen
afkomen. "We proberen werk met
werk te combineren. Zodat de rij
dende auto's zo vol mogelijk zijn."
Dit antwoord kon de zaal niet
een zorgindicatie vereist. De Zorg
groep Noord-Limburg is nog in
gesprek met de gemeente Venray
om in Veltum vier groepswonin
gen voor 28 dementerende oude
ren te realiseren.
De eerste bouwfase start aan
de kant van de Haammakerstraat.
Het gaat om 35 huur- en 38 koop
woningen waarvan de bouw eind
2007 begint. Ook het winkelcen
trum behoort tot de eerste fase
De gemeente Venray werkt
aan voorstellen om in het
buitengebied een maximum
snelheid in te stellen van 60
km/uur. Met deze maatregel
krijgen bijna alle wegen in één
klap een maximumsnelheid
van 60km/uur. Behalve dat
deze maatregel goed is voor
de verkeersveiligheid, draagt
hij ook bij aan het weren van
sluipverkeer over deze wegen,
aldus de gemeente.
Deze boodschap staat in het
Venray'sVerkeers- enVervoersPlan
(VWP) dat deze week in het col
lege is goedgekeurd. De maatregel
is een belangrijk gevolg van de
inspraakreacties op het concept
van het plan dat eind vorig jaar ter
inzage heeft gelegen. Op belang
rijke verbindingswegen tussen de
kerkdorpen wordt de snelheid
verlaagd naar 60km/h als er geen
vrij liggende fletsvoorzieningen
zijn aangelegd. Pas wanneer er in
de toekomst fietspaden zijn aan
gelegd, gaat de maximumsnelheid
weer terug naar 80 km/uur. Met
deze maatregel wordt op deze
verbindingswegen de verkeersvei-
De 'boot' die in de vijver staat
van het kunstwerk op De Bleek
moet tijdelijk worden verwijderd.
De boot bestaat uit een metalen
constructie waarop messing strips
zijn bevestigd.
Door ernstige roestvorming
van de stalen constructie laten de
messing strips los. Kinderen kun
nen verwondingen oplopen aan
de losse uitstekende strips. Ook
overtuigen. Iemand wees op de
veiligheid voor de schoolgaande
jeugd van De Keg en Coninxhof.
Projectleider Jos Wijnhoven van
Wonen Venray nam de ongerust
heid weg. "We gaan binnenkort
met de scholen en de sloper om
de tafel zitten. Om te bekijken hoe
we dit het beste kunnen regelen.
Want de veiligheid moet op de
eerste plaats staan."
Wijnhoven kon nog geen ant
woord geven op de aanvraag via
welke route de bouwmaterialen
straks worden aangevoerd. "Hier
is nog geen rekening mee gehou
den omdat de aannemer nog niet
bekend is."
De belangstelling voor de
sloop- en bouwplannen in Vel
tum was maandagavond enorm
in De Witte Hoeve.
die begin 2009 moet zijn afge
rond. Onder de tweede fase vallen
onder meer het wijkcentrum en
de zorgwoningen. De schop gaat
begin 2008 de grond in en eind
2009 is het gehele project opge
leverd.
ligheid van de fietsers in de tus
senliggende periode bevorderd.
Op wegen met aparte fietspaden
wordt de maximumsnelheid niet
verlaagd. De wegen zonder een
belangrijke verkeersfunctie krij
gen ook een maximumsnelheid
van 60km/h. De gemeente loopt
hiermee vooruit op het aanbren
gen van ondersteunende snel-
heidsremmende maatregelen die
volgens de richtlijnen noodzake
lijk zijn. Door het toepassen van
herhalingsborden en eventueel
markering op de weg wordt de
automobilist gemaand de snel
heid aan te passen aan de situatie.
Het VWP is een beschrijving van
het verkeers- en vervoerbeleid
van de gemeente Venray voor de
komende jaren. Er worden plan
nen aangekondigd om de wegen
structuur onder de loep te nemen
en in het centrum een aantrek
kelijk verblijfsgebied te maken.
Ook komt er aandacht voor de
verkeersveiligheid van kwetsbare
verkeersdeelnemers en de toe
gankelijkheid van de bussen van
het openbaar vervoer. Het VWP
wordt besproken in de commissie
Stedelijk Beheer op 12 maart.
nodigen de losse strips uit tot ver
dere vernieling van de boot. Om
persoonlijk letsel van centrum
bezoekers en verdere vernieling
van het kunstwerk te voorkomen
wordt de boot deze week ver
wijderd. De boot wordt tijdelijk
opgeslagen. De gemeente moet
besluiten of het kunstwerk wordt
hersteld. Met de kunstenaar, Peter
van den Berk uit St.Oedenrode, is
de situatie besproken.
Paul van Doesum: 'Een crema
torium moet! Of men nu voorstan
der is van cremeren of niet, in een
moderne plaats van een omvang
als Venray hoort een voorziening
als een crematorium te zijn. De
situering op de bestaande begraaf
plaats is voor de hand liggend en
ideaal: de te creëren voorzienin
gen kunnen zowel bij begraven
als cremeren ingezet worden!'
Mart Kusters: 'Als er nu kansen
zijn om te komen tot een crema
torium in Venray, moeten wij deze
kans pakken en niet te moeilijk
doen met mogelijk enkele tijde
lijke probleempjes. De locatie is
toch perfect? En de opzet, daar is
goed over nagedacht. Goed ver
deeld tussen de reeds bestaande
locaties. Succes met dit initiatief.'
Eugène Eijdems: 'Het is toch
vreemd dat een redelijk grote
plaats als Venray vrijwel alle
voorzieningen heeft, behalve een
crematorium. Bovendien is het
concept van het crematorium in
Blerick toch niet meer van deze
tijd? Een echt persoonlijke invul
ling van de plechtigheid is daar
niet goed mogelijk. Het is ver
rijden en voordat de crematie
begint, sta je echt op een kluitje
te wachten in de foyer. Er zijn te
weinig toiletten en zitplaatsen.
Het crematorium in Blerick is niet
berekend op grote aantallen men
sen. Kortom, tijd voor verbetering
in allerlei opzichten!
Familie Geutjes-de Bruin: 'Hier
mede willen wij u mededelen dat
wij, beiden 73 en 75 jaar oud, het
zouden toejuichen als onze ver
tegenwoordigers in de gemeente
eens snel zouden beslissen en niet
zitten te neuzelen over het wel
of niet bouwen van het cremato
rium. Wij hebben beiden besloten
om ons te laten cremeren omdat
onze kinderen zo ver van Venray
af wonen dat een bezoek aan een
graf vergeten kan worden: zonde
van de ruimte. Met de bouw van
een crematorium zal voor veel
mensen het gezeul van de ene
Vervolg voorpagina
Unanieme steun
provincie voor
rondweg
De provinciale weg Venrayse-
weg/Brugstraat wordt na de aan
leg ingericht als een woonstraat.
Er ontstaat tevens ruimte voor
woningbouw op sportpark De
Broekberg en plan De Cuijper.
CDA-Statenlid Jan Loonen zegt
dat de gemeenten Meerlo-Wans-
sum en Venray nu aan zet zijn.
"Veel werk is verricht in het voor
traject. Nog veel belangrijker is dat
de gemeenten het project oppak
ken. Er liggen nu kansen. Ook in
het licht van de reactivering van
de oude Maasarm. Vanuit mijn
positie zal ik druk blijven uitoe
fenen om ervoor te zorgen dat de
plannen daadwerkelijk ten uitvoer
komen", aldus Loonen.
Verplaatsing
kunstwerk
Het kunstwerk De bedroefde
man en zijn opstandige geest
wordt verplaatst van het zoge
noemde horecaplein in Venray
naar de ingang van het gemeen
tehuis. De verplaatsing is nodig
om het terras en de Grotestraat
vrij te houden voor de bevoorra
ding van de nieuwe horecazaak
de Rooijerie en hulpdiensten. De
Rooijerie is sinds vorige maand
gevestigd in het voormalige raad
huis van Venray Een terras van de
Rooijerie zal volgens de gemeente
bijdragen aan de allure van het
horecaplein. In nauw overleg met
de kunstenaar, C. v.d. Bergh, heeft
de gemeente een nieuwe locatie
gevonden voor het kunstwerk. Bij
de keuze van deze locatie van het
kunstwerk is rekening gehouden
met de eisen van de plek, de aan
grenzende architectonische omge
ving en de stedenbouwkundige
situatie, maar vooral ook met de
wensen van de kunstenaar, aldus
de gemeente.
Nieuws uit Venray
en omgeving
leest U in
PEEL EN MAAS
Gerrie Swinkels: 'Natuurlijk
moet de regio Venray een eigen
crematorium krijgen. Voor ieder
een bestaat er dan een daadwer
kelijke keuze: begraven of creme
ren. Het geeft je de mogelijkheid
zelf te bepalen hoe en op welke
wijze je afscheid wilt organiseren.
En ...deze keuze staat ons allemaal
een keer te wachten.'
Kees en Toos Oostveen: 'Wij
vinden het van groot belang dat
Venray een crematorium krijgt.
Waarom?
1. De reis met een stoet auto's
naar Helmond of Blerick is zeer
milieuonvriendelijk;
2. Venray e.o. is groot genoeg
om voor het toenemend aantal
crematies rendabel te zijn.
Vervolg voorpagina
Kwestie Nellissen
nog niet opgelost
Dan is er nog een oude loods
die deels op de verkochte grond
staat. De schuur wordt slechts
deels afgebroken wat weer een
nieuw conflict met de gemeente
oplevert. De nieuwe bewoners
van Landweert kijken al die tijd
tegen de bouwval aan die met
plastic is afgedekt.
Sinds tien jaar heerst er een pat
stelling. Ondanks alle rechtszaken
en bemiddelingspogingen. BBOM
weigert te betalen, terwijl Nel
lissen weigert het restant van de
houten loods af te breken. BBOM
heeft het bedrag van 136.000 euro
in depot gegeven bij een notaris.
De oplossing die op 6 juli 2006
bereikt wordt, moet twee vliegen
in een klap slaan. BBOM betaalt via
de notaris Nellissen het restantbe
drag uit, inclusief de gekweekte
rente. Terwijl Nellissen zich ver
plicht de loods af te breken, dit
maal op kosten van de gemeente.
BBOM wil evenwel pas geld over
maken nadat er gesloopt is.
Volgens Hans Teunissen is
er met BBOM nog steeds geen
akkoord bereikt over de sloop-
overeenkomst. Het twistpunt is de
wijze van sloop en oplevering van
de achtergevel van het resterende
stenen gebouw. Bovendien eist
Nellissen niet de depotrente maar
de hogere wettelijke rente over
de 136.000 euro. Teunissen denkt
de kwestie met BBOM te kunnen
oplossen. "Die plooien kunnen
we gladstrijken." Aan het verzoek
van Nellissen wil de wethouder
evenwel niet tegemoetkomen.
"Er is geen sprake van wettelijke
rente. Ook de advocaat van Nel
lissen geeft duidelijk aan dat het
om depotrente gaat. Hier is geen
enkele discussie over."
Teunissen liet zich eerder ont
vallen dat er in Venray nog meer
'lastige dossiers' om een oplossing
vragen. "Ik werd in april vorig jaar
thuis gebeld door Nellissen. Ik
vond het de moeite waard te pro
beren uit de impasse te komen.
Vaker vragen mensen mij om
te bemiddelen bij een slepende
kwestie. Daar gaat me de zin nu
wel van over.
Blijf a.u.b. bij de tijd.'
Piet Roelofs: 'Venray moet een
eigen crematorium krijgen. Van
stof zijt gij gemaakt entot
{d}as zult gij wederkeren!'
Henriëtte Claessens: 'Venray
moet een eigen crematorium krij
gen. Hiermee ben ik het helemaal
eens, omdat in deze tijd (2007)
een crematorium niet mag/kan
ontbreken in Venray. De gemeente
Venray heeft allerlei vernieuwin
gen gerealiseerd ten goede voor
alle burgers, de gemeente is ruim
denkend. Een crematorium hoort
ook bij vernieuwingen en zal Ven
ray nog meer op de kaart brengen.
Het crematorium moet er gewoon
komen.'
In 'De Barometer kunnen lezers
reageren op een wekelijkse stel
ling. Doe ook mee en geef in maxi
maal vijftig woorden uw mening.
De stelling van deze vijfde week
luidt: 'Roken in de horeca moet
verboden worden'. Mee eens of
oneens? Mail uw reactie naar
redactie@vandenmunckhof.nl of
geef uw reactie op www.vanden-
munckliof.nl. De redactie maakt
een selectie uit de ingezonden
reacties.
Peel en Maas
Peel en Maas zal ook in de vas-
telaovesweek normaal verschij
nen. Wel is de inleverdatum voor
de kopij wat gewijzigd. Sport- en
verenigingsnieuws, evenals ker
kelijke mededelingen, kunnen
tot maandag 12.00 uur worden
aangeleverd. Advertenties kun
nen normaal tot dinsdag 18.00
uur worden aangeleverd. Omdat
onze boekhandel op maandag en
dinsdag gesloten is, worden klei
ne rubrieksadvertenties tot en
met zaterdag aangenomen. Onze
drukkerij is tijdens de carnavals
dagen 's morgens geopend van
9.00 tot 13.00 uur. Ingang via de
achterzijde (bedrijfsstraatje langs
De Uitkamer).
PEEL EN MAAS
Nieuwsblad voor
Venray en omstreken
Grotestraat 68
5801 BH Venray
Postbus 1
5800 AA Venray
Tel. 0478-582727
Fax 0478-510916
Redactie
Ron Koenen
Henk Lammen
Christ van den Munckhof
Henk Willemssen
redactie@vandenmunckhof.nl
Advertenties:
Arie Snellen
e-mail: asnellen@
vandenmunckhof.nl
telefoon: 0478-58 27 27
Tarieven op aanvraag
e-mail: advertentie@
vandenmunckhof.nl
Aanleveren advertenties:
Uiterlijk dinsdag 18.00 uur.
Bezorging
Donderdagmiddag/avond
Bezorgklachten
Verspreidingsbureau Periodiek
- Tel. 0478-582877
uitsluitend tot vrijdag 17.00
uur. Nabezorging gebeurt tot
uiterlijk dit tijdstip.
Aanleveren kopij:
Sport- en verenigingsnieuws
tot uiterlijk dinsdag 10.00 uur.
Abonnementen:
19,95 (postcode 58..)
35,50 (overige binnenland)
cda-limburg.nl
Geen slopershamer maar vergruizer velt flats Veltum
Sloopflats maken plaats voor 162 nieuwe woningen
De Barometer
Een honderd procent score deze
week in de rubriek De Barometer.
De 28 mensen die reageerden op
de stelling 'Venray moet eigen
crematorium krijgen', zijn het alle
maal eens met de stelling. Enkele
reacties van de voorstanders:
Victor Weijs:'Door een cremato
rium te koppelen aan onze prach
tige begraafplaats Boshuizen heb
ben nabestaanden de mogelijkheid
het afscheid van de overledene op
één plek te concentreren in een
serene omgeving. Bovendien past
dit in de trend dat steeds meer
mensenfnu al ruim 50%) zich wil
len laten cremeren.'
plek naar de ander verleden tijd
zijn.'
Gerda Janssen: 'Waar zijn wij
mee bezig? Moeten wij dan altijd
eerst gigantische discussies voe
ren voordat een goed idee einde
lijk wordt uitgevoerd? Moeten wij
dan altijd achteraan lopen? Voor
uit met die vooruitgang! Waarom
zouden wij naar de verder weg
gelegen plaatsen gaan als we het
zelf kunnen?
Niet moeilijk doen, dit is
gewoon een goed idee dat Venray
alleen maar ten goede komt. Niet
te veel denken en praten, maar nu
eens doen!'
het kennismakingsgesprek is gratis
telefoon 0478-556677
zie onze website www.putt.nl
Donderdag 15 februari 2007 - Pagina 3
CDA
'Geluidsoverlast valt mee'
Wijk Veltum bijna drie jaar
een bouwput