Oostrum nieuw busknooppunt Merselo onthaalt eerste bus feestelijk Gemeente garant voor De Wis Opening leerpleinen op Raayland College Vervangers stadswachten gaan 'robuust optreden' Nieuwe bussen, oude treinen 5+2 FANTASTISCHE ST. NICOLAAS MAN WOMAN Laat u inspireren PEEL EN MAAS door onze keukens en badkamers 1VRIJETIJDS COLBERTS 2. LAMSWOOL PULLOVERS 3. PIERRE CARDIN JEANS 4. SHIRTS STREEPJES/RUITJES 5. KOSTUUMS VELE DESIGNS PAUL BROUWER MODE PEEL EN MAAS Mishandeling De politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag omstreeks 4.30 uur een 21- jarige man uit Deurne aange houden op verdenking van mishandeling. De man zou een 20-jarige man uit Venray hebben geslagen in dis cotheek Zenith. Het beveiligings personeel hield de man aan en droeg hem over aan de politie. Op het politiebureau is tegen de man proces-verbaal opge maakt. Het slachtoffer is naar een huisartsenpost gebracht, waar een lichte kneuzing in het gelaat werd geconstateerd. Het treinstation in Oostrum wordt het nieuwe knoop punt voor alle buslijnen in de regio Venray. Het vervangt het inmiddels gesloten busstation aan de Julianasingel in Ven ray. Alleen is het Oostrumse NS-station nog niet toegerust op de komst van veel bussen en extra reizigers. Liefst zeven lijndiensten starten en finishen voortaan in Oostrum. Dit zijn Lijn 1 (naar Merselo via Oostrum, Landweert, Venray- centrum en ziekenhuis), Lijn 25 (Tienray via Geijsteren, Wanssum, Blitterswijck en Meerlo), Lijn 26 (Horst, via Oirlo en Castenray), Lijn 27 (Helmond via Leunen, Heide, Ysselsteyn en Deurne), Lijn 84 (Nijmegen, via Wanssum, Well en Gennep), Lijn 85 (Venlo via de Maasdorpen zoals Wanssum, Well en Arcen) en Lijn 127 (Helmond via Ysselsteyn en Deurne). "Oostrum is de meeste geluk kige van alle dorpen", verklaarde Arno Hermans, verkeerskundige van Veolia, donderdag tijdens de informatieavond. "Hier komen alle busdiensten bijeen. Ook de lijnen die over de Maas gaan." Een reiziger voorspelde een chaos op het station in Oostrum. "Er is veel te weinig plek voor alle bussen, auto's en fietsen." Her mans erkende het probleem. "We hebben het aangekaart bij de pro vincie en de gemeente. Nu staan er al vaak drie bussen te wachten plus een taxi en enkele auto's die passagiers afhalen." Joos Linskens, voorzitter van de dorpsraad, is op de hoogte van de knelpunten. In de richting van Oirlo komt een nieuwe parkeer plaats en de fietsenstalling wordt uitgebreid. "Er moet in de omge ving van het station een veilige situatie komen. Het plein is nu inderdaad te klein. We willen van de gemeente zo snel mogelijk weten wat de plannen zijn", zegt Linskens die erop wijst dat er ook een herinrichting komt van de T-splitsing Henri Dunantstaat- Oirloseweg-Stationsweg. Schuin tegenover het station komt de nieuwbouw van Gilde Opleidin gen. Twee andere lijndiensten in de gemeente Venray komen niet in Oostrum. Dit zijn Lijn 23 (Ven ray, Leunen en Veulen) en Lijn 24 (Venray, Leunen, Castenray en Horst). Deze twee lijnen kennen een vraagafhankelijk vervoer. Dit betekent dat de passagiers de bus van tevoren moeten aanvragen. Alle negen lijndiensten in Ven ray rijden met een frequentie van eenmaal per uur. Met uitzondering van Lijn 1 naar Merselo die twee keer per uur rijdt. Op zondag 10 december in de vroege ochtend wordt er een klein feestje gebouwd in Merselo. Want voor het eerst in de historie rijdt er dan een lijnbus door het dorp. De dorpsraad wil dat heuglijke moment niet ongemerkt voor bij laten gaan. De eerste bus zal feestelijk onthaald worden. Liefst tweemaal per uur stopt de bus van Lijn 1 bij de nieuwe halte bij de kerk in Merselo. Dit is ook het eindpunt, want via de Steeg keert de bus weer terug richting Venray. Om via ziekenhuis VieCuri, het centrum, Landweert en Oostrum het NS-station als eindbestemming te bereiken. Dorpsraadvoorzitter Theo Zegers is in zijn nopjes. "Dit is toch mooi voor Merselo. We heb ben het geluk dat het ziekenhuis in de route is opgenomen. Dan is Merselo niet zo ver meer." De gemeente heeft - op veler ver zoek - bij Veolia met succes erop aangedrongen om bij het zieken- _huis aan de Merseloseweg weer een bushalte te plaatsen. Er is nog meer goed nieuws voor de Merselonaren. Want buiten de spitsuren kunnen ze gebruik maken van het Eurokaart je. Een ritje naar Venray of het sta tion in Oostrum kost dan slechts één euro. Nog geen bushokjes Julianasingel Er kunnen nog geen abri's geplaatst worden bij de bushal tes aan de Julianasingel. Na de sluiting van het busstation zijn langs de straat, ter hoogte van tandarts Ruyten, aan weerszij den haltes gekomen. De gemeente gaat nu eerst een halte verplaatsen naar de overkant van het plantsoen voor het oude busstation omdat daar meer ruimte is. Daarna kunnen de nieuwe bushokjes er komen. "Maar we kunnen ze nog niet plaatsen omdat de telefooncel in de Prins Bernhardstraat in de weg staat", reageerde wethouder Van der Broeck (CDA) maandag in de commissie Stedelijk Beheer op vragen van Henk Bisschops (PvdA). "De bus kan daardoor nu nog niet draaien om om het plantsoen heen te rijden. We zitten achter KPN aan om de telefooncel weg te halen, maar het bedrijf heeft nog niet veel haast", zei Van der Broeck. 'Geen treinkaartjes bij postkantoor' Vanaf 10 december zijn er in Venray geen treinkaartjes meer te verkrijgen bij de voor verkoopadressen zoals het postkantoor. Per die datum neemt Veolia de Maaslijn Nij- megen-Roermond over van de NS. Ingeborg de Barbanson is verbaasd en maakt zich zor gen. Maandag stelde het WD-raads- lid vragen in de commissie Ste delijk Beheer. Vier dagen eerder kaartte ze de kwestie aan tijdens de bijeenkomst met Veolia. Direc teur De Beer zei toen van niets te weten en het te zullen uitzoeken. Volgens De Barbanson hebben alle verkooppunten schriftelijk bericht gehad van de NS dat de kaartjesapparaten voor 10 decem ber verwijderd worden. "Dit bete kent dat de mensen alleen op de stations bij de zuilen een kaartje kunnen kopen", zegt Ingeborg de Barbanson. "Vooral oudere mensen hebben daar moeite mee. Bovendien staat het postkantoor van Venray in de top vijf van meest verkochte kaartjes. De gemeente moet hier druk op uitoefenen." "Het postkantoor is het meest centrale punt. Dan is het logisch dat daar ook treinkaartjes te koop zijn. Dat moet zo blijven en ik ga ervan uit dat Veolia daarvoor zorgt. We zullen de vinger aan de pols houden", aldus wethouder Van der Broeck in zijn reactie. Kerkbestuur Castenray kan beloftes niet nakomen De renovatie en uitbreiding van gemeenschapshuis De Wis in Castenray dreigt in de knel te komen door de finan ciële perikelen bij de parochie St. Matthias. Onlangs werd bekend dat de penningmees ter een aanzienlijk bedrag aan kerkgelden heeft verduisterd. Naar verluidt ongeveer twee ton. Daardoor kan het kerk bestuur de eerder toegezegde lening aan De Wis niet nako men. Het gaat om een krediet van 125.000 euro. De stichting gemeenschapshuis De Wis heeft dit bedrag als overbrugging nodig voor de periode 1 december 2006 tot 1 juli 2007. Om de ver bouwing niet te stagneren, klopte het stichtingsbestuur bij de Rabo bank aan voor een krediet. De bank is alleen bereid een lening van 125.000 euro te verstrekken bij een garantstelling door de gemeente. Dit betekent dat de gemeente garant staat voor de betaling van de rente en aflossing indien stich ting De Wis niet aan de financiële verplichtingen kan voldoen. Ondanks het risisco dat gelopen wordt, is het college toch bereid de garantieovereenkomst aan te gaan. Eerder stelde de gemeente al een extra subsidie van 90.000 euro beschikbaar om de renova tie van het Castenrayse dorpshuis mogelijk te maken. B en W vinden De Wis van groot belang voor de leefbaarheid van het dorp. Bovendien is de verbouwing al ver gevorderd en is door middel van fondsenwerving de financie ring helemaal rond. Voorwaarde is wel dat de stich ting aan de gemeente steeds tijde lijk financiële informatie verstrekt zodat de vinger aan de pols kan worden gehouden. B en W denken dat zo de risico's beperkt zijn. Maandag vond de officiële opening van de leerpleinen op het Raayland College in Venray plaats. In het schooljaar 2005- 2006 is het Raayland College gestart met een pilot voor de brugklassen in de zogenoem de vmbo basisberoepsgerichte leerweg met de leerpleinen. Je zou het huidige onderwijs kunnen vergelijken met een vlieg reis waarin de leerkracht als de piloot werkt volgens het route schema, terwijl de leerlingen als passagier passief de reis consu meren. De nieuwe ontwikkeling mag je dan vergelijken met een supermarkt, waarin de leerling zelf zijn boodschappen gaat doen. Elke leerling moet een actieve onderwijsdeelnemer zijn, die in zijn eigen tempo langs de schap pen loopt en zelf bepaald wat hij nodig heeft om zijn onderwijs doel te bereiken. Hierbij dient hij rekening te houden met zijn bud get en de opbrengst, want aan de kassa wordt er afgerekend. Deze manier van werken wordt toegepast in de leerpleinen. Een leerplein is een grote ruimte waarin ongeveer 40 tot 50 leer lingen onder begeleiding van drie docenten werken aan hun onder wijstaken. De ruimte biedt een inspirerende leeromgeving met verschillende werkplekken (com puterwerkplekken, groepswerk- plekken, kijk- en luisterwerkplek ken, en stiltewerkplekken). Het aanleren van kennis en vaardighe den alsmede het omgaan met ver schillen tussen leerlingen is in het leerplein geïntegreerd. De start in de leerpleinen in de brugklas is succesvol verlopen. Dit blijkt onder andere uit de evaluatie die plaats heeft gevonden met ouders, leerlingen en docenten. Het heeft ertoe geleid dat ook de leerlingen van leerjaar 2 van het vmbo basis beroepsgerichte leerweg dit jaar ook onderwijs volgen in het leer plein. Om het een en ander te kunnen bewerkstelligen heeft in de grote vakantie een grote verbouwing plaatsgevonden. Waals: harde aanpak illegale bewoning en hennepteelt Op 1 maart 2007 verdwijnen de stadswachten uit het Ven- rayse straatbeeld. Een alter natief is nog niet voorhanden. Burgemeester Waals zei maan dag in de commissie Stedelijk Beheer dat hij begin volgend jaar met een voorstel komt. De politiek maakt zich al langer zorgen over de 'afbraak' van de stadswachten. Ooit waren er vier in Venray en nu is er nog slechts anderhalve kracht over. Henk Bis schops (PvdA) vindt dat de stads wachten moeten blijven totdat er een goed alternatief is. De stadswachten waren voor heen gevestigd in het politiebu reau. Daar waren ze niet meer wel kom, waardoor ze nu weer hun thuisbasis hebben in het gemeen tehuis. Waals verwijt de politie dat ze de stadswachten niet meer wil begeleiden."En de gemeente heeft er ook geen tijd voor. Bovendien leveren de stadswachten nauwe- Medicijnen weg De politie waarschuwt voor medicijnen die mogelijk zijn weg gegooid door verdachten van een auto-inbraak. Bij de politie kwam dinsdagmiddag rond 16.15 uur een melding binnen van een auto inbraak op de Spurkterweg waar bij een tas werd gestolen. In deze tas zaten onder meer een buisje met 300 mgr. insuline en een insu- linespuit. Daarnaast nog strips met paracetamol en diclofenac (spierverslappers). De politie waarschuwt voor het gevaar dat de medicijnen kunnen opleveren als ze worden gebruikt door kin deren. lijks nog een bijdrage aan de vei ligheid in Venray", aldus Waals, die vindt dat het project achterhaald is. "Ze zijn niet gewapend en ze kunnen niet optreden. Als er in Brukske vuil gestort wordt, dan moeten ze hulp van elders inroe pen. Dat functioneert niet meer. Het heeft zichzelf achterhaald." Waals toont zijn onvrede over de handhaving van de veiligheid op straat en in wijken en buur ten. De parkeerwachters hebben weliswaar meer bevoegdheden gekregen, maar dit blijkt in de praktijk niet goed te werken. Het zijn voortaan buitengewone opsporingsambtenaren (boa's) die bijvoorbeeld fietsers in de Gro testraat kunnen bekeuren. "Ze zijn in dienst van Q Park", zei Waals. "Dat is verre van ideaal, want wij kunnen ze niet aansturen. Alleen als ze tijd over hebben, dan doen ze er nog andere dingen bij." Daarnaast trekt de politie zich steeds meer terug van het toe zicht op straat. De burgemeester heeft ook nauwelijks nog invloed op het beleid van de politie. Als er grote zaken elders in de provincie spelen, dan moet de Venrayse poli tie assisteren. Dit gaat ten koste van de inzet op straat. "Ik kan er niet meer op sturen", aldus Waals. "De politie houdt zich steeds meer bezig met justitiële taken. Ze leveren amper nog een bijdrage aan het oplossen van kleine erger nissen en buurtveiligheid." De gemeente zal de taak van de stadswachten moeten overne men. Begin 2007 komt er meer duidelijkheid. Waals waarschuwt dat handhaving op straat veel gaat kosten. "Het is een kwestie van geld en mensen. We zijn er nog niet helemaal uit. Duidelijk is wel dat het handhavingkorps flink wordt uitgebreid. Voorwaarde is dat ze ook robuust kunnen optre den." De burgemeester vindt dat twee zaken hard moeten worden aangepakt. De illegale hennepteelt en de illegale bewoning. "Daar zijn grote zorgen over. Illegaliteit kost de gemeenschap veel geld. De illegalen betalen geen cent, maar Met ingang van zondag 10 december neemt Veolia Trans port het openbaar vervoer in Limburg over van Hermes. Directeur René de Beer dekt zich vooraf al in voor startpro blemen. Vooral op het spoor, de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond, zal het nog een jaar lang behelpen zijn. Terwijl juist de trein het parade paardje moet worden van Veolia. "Er zal nog een en ander misgaan vanaf december. We zijn geen tovenaars", zei De Beer donderdag tijdens een informatieavond in het gemeentehuis. "De nieuwe treinen kunnen we pas in november 2007 inzetten.Tot die tijd zitten we nog met oud spul. Het is niet optimaal. De nieuwe treinen zijn veel snel ler, veiliger, stiller en comfortabe ler." Met de komst van de nieuwe treinstellen over een jaar, wordt ook de tussenstop in Blerick weer in ere hersteld. Met het huidige materieel blijkt het in de tijd niet haalbaar om te stoppen in Blerick. De bussen die vanaf 10 decem ber door Noord-Limburg rijden, zijn wel allemaal nieuw. Volgens De Beer ziin het schone en milieu- ze gebruiken wel onze wegen en het riool. En als er nu een woning in de fik vliegt en er zitten twaalf buitenlanders in, dan krijg ik de vraag 'wat heb je gedaan?'. En dat is niets. Dat kan ik eerder met pen sioen." Bij de aanpak van hennep- vriendelijke dieselbussen. "Ze vol doen aan de hoogste norm voor uitlaatgassen. En geen enkele bus heeft nog een trapje. Ze hebben allemaal een lage instap en een lage vloer. Ook hebben ze allemaal rolstoelplaatsen." Het is Veolia niet gelukt om vanaf 10 december in heel Lim burg nieuwe bussen te laten rijden. Veolia had weliswaar de opdracht van de provincie Limburg op tijd binnen. Maar de huidige vervoer der Hermes vocht de aanbesteding juridisch aan. "Daarom konden we pas later de opdracht geven voor het bouwen van de bussen. Het is een investering van meer dan 100 miljoen euro. Zolang de gunning nog teruggedraaid kon worden, kregen we geen medewerking van de bank. Daarom zijn nu ruim dertig bussen niet op tijd klaar", zei De Beer, die verzekerde dat Noord-Limburg daar niets van zal merken. Alle 3500 bushaltes worden de komende tijd vervangen. Er komen nieuwe palen met ronde borden. Ongeveer duizend haltes worden tevens voorzien van een zogeheten dynamisch informatie disnlav. Hieron kan de reizieer teelt denkt Waals ook aan klein schalige thuisteelt. Hij vindt vast cameratoezicht geen goed middel. "Want daarmee verplaats je het probleem naar elders. Camera's kunnen wel incidenteel worden ingezet." aflezen hoeveel minuten het nog duurt voordat de bus arriveert. Ieder halfuur vertrekt er vanaf het station in Oostrum een trein in noordelijke en zuidelijke rich ting. De eerste trein richting Nij megen vertrekt om 5.15 uur en om 6.45 uur rijdt de eerste trein naar Venlo. De laatste trein naar Nijmegen vertrekt om 23.45 uur terwijl de laatste rit richting Venlo om 1.15 uur gaat. Tijdens de spits op werkdagen rijdt er ieder kwartier een trein richting Nijmegen, 's Ochtends tussen 6.59 en 8.59 uur en 's middags tussen 14.59 en 18.59 uur. Vooral op vrijdagavond zit de trein vanaf Nijmegen bomvol. "Dan kunnen we de reizigers nauwelijks opvangen. De mensen hebben geluk dat ze nog kunnen staan", zei verkeerskundige Arno Hermans. Directeur De Beer ver klaarde dat er nu nog niet genoeg treinstellen zijn. "In het eerste jaar zullen we dit oplossen met extra bussen." Nieuw is ook een nacht trein naar Roermond in de nacht van zaterdag op zondag. Die is vooral bestemd voor de bezoekers van discotheek Zenith. Tijdens spits ieder kwartier trein naar Nijmegen Gehele RiverWoods DAMES collectie nu 50 tot 70% korting. Gehele Mc. Gregor dames collectie 20% korting. TOT ZIENS BIJ: Donderdag 30 november 2006 - Pagina 5 een abonnement waard Bezoek onze showroom: Heidseweg 33, Venray-Heide T 0478 533000 www.comfortabel-wonen.com de COMFORTABEL WONENoonpa/r AANBIEDINGEN o.a. div. kleuren rib 229,- nu 98,- vele kleuren 79,95 nu 39,50 89,95 nu 69,95 o.a. Hugo Boss vanaf 25,- o.a. Hugo Boss vanaf 198,- WILHELMINASTRAAT 2-4 VENRAY TELEFOON 0478 510943 WWW.PAULBROUWER.NL

Peel en Maas | 2006 | | pagina 5