Oostrum nieuw
busknooppunt
Merselo onthaalt
eerste bus feestelijk
Gemeente garant voor De Wis
Opening leerpleinen op
Raayland College
Vervangers stadswachten gaan
'robuust optreden'
Nieuwe bussen,
oude treinen
5+2 FANTASTISCHE ST. NICOLAAS
MAN
WOMAN
Laat u inspireren
PEEL EN MAAS
door onze keukens en badkamers
1VRIJETIJDS COLBERTS
2. LAMSWOOL PULLOVERS
3. PIERRE CARDIN JEANS
4. SHIRTS STREEPJES/RUITJES
5. KOSTUUMS VELE DESIGNS
PAUL BROUWER MODE
PEEL EN MAAS
Mishandeling
De politie heeft in de nacht
van zaterdag op zondag
omstreeks 4.30 uur een 21-
jarige man uit Deurne aange
houden op verdenking van
mishandeling.
De man zou een 20-jarige man
uit Venray hebben geslagen in dis
cotheek Zenith. Het beveiligings
personeel hield de man aan en
droeg hem over aan de politie.
Op het politiebureau is tegen
de man proces-verbaal opge
maakt. Het slachtoffer is naar een
huisartsenpost gebracht, waar een
lichte kneuzing in het gelaat werd
geconstateerd.
Het treinstation in Oostrum
wordt het nieuwe knoop
punt voor alle buslijnen in de
regio Venray. Het vervangt het
inmiddels gesloten busstation
aan de Julianasingel in Ven
ray. Alleen is het Oostrumse
NS-station nog niet toegerust
op de komst van veel bussen
en extra reizigers.
Liefst zeven lijndiensten starten
en finishen voortaan in Oostrum.
Dit zijn Lijn 1 (naar Merselo via
Oostrum, Landweert, Venray-
centrum en ziekenhuis), Lijn 25
(Tienray via Geijsteren, Wanssum,
Blitterswijck en Meerlo), Lijn 26
(Horst, via Oirlo en Castenray),
Lijn 27 (Helmond via Leunen,
Heide, Ysselsteyn en Deurne), Lijn
84 (Nijmegen, via Wanssum, Well
en Gennep), Lijn 85 (Venlo via de
Maasdorpen zoals Wanssum, Well
en Arcen) en Lijn 127 (Helmond
via Ysselsteyn en Deurne).
"Oostrum is de meeste geluk
kige van alle dorpen", verklaarde
Arno Hermans, verkeerskundige
van Veolia, donderdag tijdens de
informatieavond. "Hier komen alle
busdiensten bijeen. Ook de lijnen
die over de Maas gaan."
Een reiziger voorspelde een
chaos op het station in Oostrum.
"Er is veel te weinig plek voor
alle bussen, auto's en fietsen." Her
mans erkende het probleem. "We
hebben het aangekaart bij de pro
vincie en de gemeente. Nu staan
er al vaak drie bussen te wachten
plus een taxi en enkele auto's die
passagiers afhalen."
Joos Linskens, voorzitter van de
dorpsraad, is op de hoogte van
de knelpunten. In de richting van
Oirlo komt een nieuwe parkeer
plaats en de fietsenstalling wordt
uitgebreid. "Er moet in de omge
ving van het station een veilige
situatie komen. Het plein is nu
inderdaad te klein. We willen van
de gemeente zo snel mogelijk
weten wat de plannen zijn", zegt
Linskens die erop wijst dat er
ook een herinrichting komt van
de T-splitsing Henri Dunantstaat-
Oirloseweg-Stationsweg. Schuin
tegenover het station komt de
nieuwbouw van Gilde Opleidin
gen.
Twee andere lijndiensten in de
gemeente Venray komen niet in
Oostrum. Dit zijn Lijn 23 (Ven
ray, Leunen en Veulen) en Lijn
24 (Venray, Leunen, Castenray en
Horst). Deze twee lijnen kennen
een vraagafhankelijk vervoer. Dit
betekent dat de passagiers de bus
van tevoren moeten aanvragen.
Alle negen lijndiensten in Ven
ray rijden met een frequentie van
eenmaal per uur. Met uitzondering
van Lijn 1 naar Merselo die twee
keer per uur rijdt.
Op zondag 10 december in
de vroege ochtend wordt er
een klein feestje gebouwd in
Merselo. Want voor het eerst
in de historie rijdt er dan
een lijnbus door het dorp. De
dorpsraad wil dat heuglijke
moment niet ongemerkt voor
bij laten gaan. De eerste bus zal
feestelijk onthaald worden.
Liefst tweemaal per uur stopt
de bus van Lijn 1 bij de nieuwe
halte bij de kerk in Merselo. Dit
is ook het eindpunt, want via de
Steeg keert de bus weer terug
richting Venray. Om via ziekenhuis
VieCuri, het centrum, Landweert
en Oostrum het NS-station als
eindbestemming te bereiken.
Dorpsraadvoorzitter Theo
Zegers is in zijn nopjes. "Dit is
toch mooi voor Merselo. We heb
ben het geluk dat het ziekenhuis
in de route is opgenomen. Dan
is Merselo niet zo ver meer." De
gemeente heeft - op veler ver
zoek - bij Veolia met succes erop
aangedrongen om bij het zieken-
_huis aan de Merseloseweg weer
een bushalte te plaatsen.
Er is nog meer goed nieuws
voor de Merselonaren. Want
buiten de spitsuren kunnen ze
gebruik maken van het Eurokaart
je. Een ritje naar Venray of het sta
tion in Oostrum kost dan slechts
één euro.
Nog geen bushokjes Julianasingel
Er kunnen nog geen abri's geplaatst worden bij de bushal
tes aan de Julianasingel. Na de sluiting van het busstation zijn
langs de straat, ter hoogte van tandarts Ruyten, aan weerszij
den haltes gekomen.
De gemeente gaat nu eerst een halte verplaatsen naar de overkant
van het plantsoen voor het oude busstation omdat daar meer ruimte
is. Daarna kunnen de nieuwe bushokjes er komen. "Maar we kunnen
ze nog niet plaatsen omdat de telefooncel in de Prins Bernhardstraat in
de weg staat", reageerde wethouder Van der Broeck (CDA) maandag in
de commissie Stedelijk Beheer op vragen van Henk Bisschops (PvdA).
"De bus kan daardoor nu nog niet draaien om om het plantsoen heen
te rijden. We zitten achter KPN aan om de telefooncel weg te halen,
maar het bedrijf heeft nog niet veel haast", zei Van der Broeck.
'Geen treinkaartjes
bij postkantoor'
Vanaf 10 december zijn er
in Venray geen treinkaartjes
meer te verkrijgen bij de voor
verkoopadressen zoals het
postkantoor. Per die datum
neemt Veolia de Maaslijn Nij-
megen-Roermond over van de
NS. Ingeborg de Barbanson is
verbaasd en maakt zich zor
gen.
Maandag stelde het WD-raads-
lid vragen in de commissie Ste
delijk Beheer. Vier dagen eerder
kaartte ze de kwestie aan tijdens
de bijeenkomst met Veolia. Direc
teur De Beer zei toen van niets te
weten en het te zullen uitzoeken.
Volgens De Barbanson hebben
alle verkooppunten schriftelijk
bericht gehad van de NS dat de
kaartjesapparaten voor 10 decem
ber verwijderd worden. "Dit bete
kent dat de mensen alleen op de
stations bij de zuilen een kaartje
kunnen kopen", zegt Ingeborg
de Barbanson. "Vooral oudere
mensen hebben daar moeite mee.
Bovendien staat het postkantoor
van Venray in de top vijf van meest
verkochte kaartjes. De gemeente
moet hier druk op uitoefenen."
"Het postkantoor is het meest
centrale punt. Dan is het logisch
dat daar ook treinkaartjes te koop
zijn. Dat moet zo blijven en ik
ga ervan uit dat Veolia daarvoor
zorgt. We zullen de vinger aan de
pols houden", aldus wethouder
Van der Broeck in zijn reactie.
Kerkbestuur Castenray kan beloftes niet nakomen
De renovatie en uitbreiding
van gemeenschapshuis De
Wis in Castenray dreigt in de
knel te komen door de finan
ciële perikelen bij de parochie
St. Matthias. Onlangs werd
bekend dat de penningmees
ter een aanzienlijk bedrag aan
kerkgelden heeft verduisterd.
Naar verluidt ongeveer twee
ton. Daardoor kan het kerk
bestuur de eerder toegezegde
lening aan De Wis niet nako
men.
Het gaat om een krediet van
125.000 euro. De stichting
gemeenschapshuis De Wis heeft
dit bedrag als overbrugging nodig
voor de periode 1 december
2006 tot 1 juli 2007. Om de ver
bouwing niet te stagneren, klopte
het stichtingsbestuur bij de Rabo
bank aan voor een krediet. De
bank is alleen bereid een lening
van 125.000 euro te verstrekken
bij een garantstelling door de
gemeente.
Dit betekent dat de gemeente
garant staat voor de betaling van
de rente en aflossing indien stich
ting De Wis niet aan de financiële
verplichtingen kan voldoen.
Ondanks het risisco dat gelopen
wordt, is het college toch bereid
de garantieovereenkomst aan te
gaan. Eerder stelde de gemeente
al een extra subsidie van 90.000
euro beschikbaar om de renova
tie van het Castenrayse dorpshuis
mogelijk te maken. B en W vinden
De Wis van groot belang voor de
leefbaarheid van het dorp.
Bovendien is de verbouwing al
ver gevorderd en is door middel
van fondsenwerving de financie
ring helemaal rond.
Voorwaarde is wel dat de stich
ting aan de gemeente steeds tijde
lijk financiële informatie verstrekt
zodat de vinger aan de pols kan
worden gehouden. B en W denken
dat zo de risico's beperkt zijn.
Maandag vond de officiële
opening van de leerpleinen op
het Raayland College in Venray
plaats. In het schooljaar 2005-
2006 is het Raayland College
gestart met een pilot voor de
brugklassen in de zogenoem
de vmbo basisberoepsgerichte
leerweg met de leerpleinen.
Je zou het huidige onderwijs
kunnen vergelijken met een vlieg
reis waarin de leerkracht als de
piloot werkt volgens het route
schema, terwijl de leerlingen als
passagier passief de reis consu
meren. De nieuwe ontwikkeling
mag je dan vergelijken met een
supermarkt, waarin de leerling
zelf zijn boodschappen gaat doen.
Elke leerling moet een actieve
onderwijsdeelnemer zijn, die in
zijn eigen tempo langs de schap
pen loopt en zelf bepaald wat hij
nodig heeft om zijn onderwijs
doel te bereiken. Hierbij dient hij
rekening te houden met zijn bud
get en de opbrengst, want aan de
kassa wordt er afgerekend.
Deze manier van werken wordt
toegepast in de leerpleinen. Een
leerplein is een grote ruimte
waarin ongeveer 40 tot 50 leer
lingen onder begeleiding van drie
docenten werken aan hun onder
wijstaken. De ruimte biedt een
inspirerende leeromgeving met
verschillende werkplekken (com
puterwerkplekken, groepswerk-
plekken, kijk- en luisterwerkplek
ken, en stiltewerkplekken). Het
aanleren van kennis en vaardighe
den alsmede het omgaan met ver
schillen tussen leerlingen is in het
leerplein geïntegreerd. De start
in de leerpleinen in de brugklas
is succesvol verlopen. Dit blijkt
onder andere uit de evaluatie die
plaats heeft gevonden met ouders,
leerlingen en docenten. Het heeft
ertoe geleid dat ook de leerlingen
van leerjaar 2 van het vmbo basis
beroepsgerichte leerweg dit jaar
ook onderwijs volgen in het leer
plein.
Om het een en ander te kunnen
bewerkstelligen heeft in de grote
vakantie een grote verbouwing
plaatsgevonden.
Waals: harde aanpak illegale bewoning en hennepteelt
Op 1 maart 2007 verdwijnen
de stadswachten uit het Ven-
rayse straatbeeld. Een alter
natief is nog niet voorhanden.
Burgemeester Waals zei maan
dag in de commissie Stedelijk
Beheer dat hij begin volgend
jaar met een voorstel komt.
De politiek maakt zich al langer
zorgen over de 'afbraak' van de
stadswachten. Ooit waren er vier
in Venray en nu is er nog slechts
anderhalve kracht over. Henk Bis
schops (PvdA) vindt dat de stads
wachten moeten blijven totdat er
een goed alternatief is.
De stadswachten waren voor
heen gevestigd in het politiebu
reau. Daar waren ze niet meer wel
kom, waardoor ze nu weer hun
thuisbasis hebben in het gemeen
tehuis. Waals verwijt de politie dat
ze de stadswachten niet meer wil
begeleiden."En de gemeente heeft
er ook geen tijd voor. Bovendien
leveren de stadswachten nauwe-
Medicijnen weg
De politie waarschuwt voor
medicijnen die mogelijk zijn weg
gegooid door verdachten van een
auto-inbraak. Bij de politie kwam
dinsdagmiddag rond 16.15 uur
een melding binnen van een auto
inbraak op de Spurkterweg waar
bij een tas werd gestolen. In deze
tas zaten onder meer een buisje
met 300 mgr. insuline en een insu-
linespuit. Daarnaast nog strips
met paracetamol en diclofenac
(spierverslappers). De politie
waarschuwt voor het gevaar dat
de medicijnen kunnen opleveren
als ze worden gebruikt door kin
deren.
lijks nog een bijdrage aan de vei
ligheid in Venray", aldus Waals, die
vindt dat het project achterhaald
is. "Ze zijn niet gewapend en ze
kunnen niet optreden. Als er in
Brukske vuil gestort wordt, dan
moeten ze hulp van elders inroe
pen. Dat functioneert niet meer.
Het heeft zichzelf achterhaald."
Waals toont zijn onvrede over
de handhaving van de veiligheid
op straat en in wijken en buur
ten. De parkeerwachters hebben
weliswaar meer bevoegdheden
gekregen, maar dit blijkt in de
praktijk niet goed te werken.
Het zijn voortaan buitengewone
opsporingsambtenaren (boa's) die
bijvoorbeeld fietsers in de Gro
testraat kunnen bekeuren. "Ze zijn
in dienst van Q Park", zei Waals.
"Dat is verre van ideaal, want wij
kunnen ze niet aansturen. Alleen
als ze tijd over hebben, dan doen
ze er nog andere dingen bij."
Daarnaast trekt de politie zich
steeds meer terug van het toe
zicht op straat. De burgemeester
heeft ook nauwelijks nog invloed
op het beleid van de politie. Als er
grote zaken elders in de provincie
spelen, dan moet de Venrayse poli
tie assisteren. Dit gaat ten koste
van de inzet op straat. "Ik kan er
niet meer op sturen", aldus Waals.
"De politie houdt zich steeds
meer bezig met justitiële taken. Ze
leveren amper nog een bijdrage
aan het oplossen van kleine erger
nissen en buurtveiligheid."
De gemeente zal de taak van
de stadswachten moeten overne
men. Begin 2007 komt er meer
duidelijkheid. Waals waarschuwt
dat handhaving op straat veel gaat
kosten. "Het is een kwestie van
geld en mensen. We zijn er nog
niet helemaal uit. Duidelijk is wel
dat het handhavingkorps flink
wordt uitgebreid. Voorwaarde is
dat ze ook robuust kunnen optre
den."
De burgemeester vindt dat
twee zaken hard moeten worden
aangepakt. De illegale hennepteelt
en de illegale bewoning. "Daar zijn
grote zorgen over. Illegaliteit kost
de gemeenschap veel geld. De
illegalen betalen geen cent, maar
Met ingang van zondag 10
december neemt Veolia Trans
port het openbaar vervoer in
Limburg over van Hermes.
Directeur René de Beer dekt
zich vooraf al in voor startpro
blemen. Vooral op het spoor,
de Maaslijn tussen Nijmegen
en Roermond, zal het nog een
jaar lang behelpen zijn.
Terwijl juist de trein het parade
paardje moet worden van Veolia.
"Er zal nog een en ander misgaan
vanaf december. We zijn geen
tovenaars", zei De Beer donderdag
tijdens een informatieavond in het
gemeentehuis. "De nieuwe treinen
kunnen we pas in november 2007
inzetten.Tot die tijd zitten we nog
met oud spul. Het is niet optimaal.
De nieuwe treinen zijn veel snel
ler, veiliger, stiller en comfortabe
ler." Met de komst van de nieuwe
treinstellen over een jaar, wordt
ook de tussenstop in Blerick weer
in ere hersteld. Met het huidige
materieel blijkt het in de tijd niet
haalbaar om te stoppen in Blerick.
De bussen die vanaf 10 decem
ber door Noord-Limburg rijden,
zijn wel allemaal nieuw. Volgens
De Beer ziin het schone en milieu-
ze gebruiken wel onze wegen en
het riool. En als er nu een woning
in de fik vliegt en er zitten twaalf
buitenlanders in, dan krijg ik de
vraag 'wat heb je gedaan?'. En dat
is niets. Dat kan ik eerder met pen
sioen." Bij de aanpak van hennep-
vriendelijke dieselbussen. "Ze vol
doen aan de hoogste norm voor
uitlaatgassen. En geen enkele bus
heeft nog een trapje. Ze hebben
allemaal een lage instap en een
lage vloer. Ook hebben ze allemaal
rolstoelplaatsen."
Het is Veolia niet gelukt om
vanaf 10 december in heel Lim
burg nieuwe bussen te laten rijden.
Veolia had weliswaar de opdracht
van de provincie Limburg op tijd
binnen. Maar de huidige vervoer
der Hermes vocht de aanbesteding
juridisch aan. "Daarom konden we
pas later de opdracht geven voor
het bouwen van de bussen. Het is
een investering van meer dan 100
miljoen euro. Zolang de gunning
nog teruggedraaid kon worden,
kregen we geen medewerking
van de bank. Daarom zijn nu ruim
dertig bussen niet op tijd klaar",
zei De Beer, die verzekerde dat
Noord-Limburg daar niets van zal
merken.
Alle 3500 bushaltes worden
de komende tijd vervangen. Er
komen nieuwe palen met ronde
borden. Ongeveer duizend haltes
worden tevens voorzien van een
zogeheten dynamisch informatie
disnlav. Hieron kan de reizieer
teelt denkt Waals ook aan klein
schalige thuisteelt. Hij vindt vast
cameratoezicht geen goed middel.
"Want daarmee verplaats je het
probleem naar elders. Camera's
kunnen wel incidenteel worden
ingezet."
aflezen hoeveel minuten het nog
duurt voordat de bus arriveert.
Ieder halfuur vertrekt er vanaf
het station in Oostrum een trein
in noordelijke en zuidelijke rich
ting. De eerste trein richting Nij
megen vertrekt om 5.15 uur en
om 6.45 uur rijdt de eerste trein
naar Venlo. De laatste trein naar
Nijmegen vertrekt om 23.45 uur
terwijl de laatste rit richting Venlo
om 1.15 uur gaat.
Tijdens de spits op werkdagen
rijdt er ieder kwartier een trein
richting Nijmegen, 's Ochtends
tussen 6.59 en 8.59 uur en 's
middags tussen 14.59 en 18.59
uur. Vooral op vrijdagavond zit
de trein vanaf Nijmegen bomvol.
"Dan kunnen we de reizigers
nauwelijks opvangen. De mensen
hebben geluk dat ze nog kunnen
staan", zei verkeerskundige Arno
Hermans. Directeur De Beer ver
klaarde dat er nu nog niet genoeg
treinstellen zijn. "In het eerste jaar
zullen we dit oplossen met extra
bussen." Nieuw is ook een nacht
trein naar Roermond in de nacht
van zaterdag op zondag. Die is
vooral bestemd voor de bezoekers
van discotheek Zenith.
Tijdens spits ieder kwartier trein naar Nijmegen
Gehele RiverWoods DAMES collectie nu 50 tot 70% korting.
Gehele Mc. Gregor dames collectie 20% korting.
TOT ZIENS BIJ:
Donderdag 30 november 2006 - Pagina 5
een abonnement waard
Bezoek onze showroom:
Heidseweg 33, Venray-Heide T 0478 533000
www.comfortabel-wonen.com
de COMFORTABEL
WONENoonpa/r
AANBIEDINGEN
o.a. div. kleuren rib 229,- nu 98,-
vele kleuren 79,95 nu 39,50
89,95 nu 69,95
o.a. Hugo Boss vanaf 25,-
o.a. Hugo Boss vanaf 198,-
WILHELMINASTRAAT 2-4 VENRAY TELEFOON 0478 510943 WWW.PAULBROUWER.NL